• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische VW Golf: de testresultaten

Auteur: ricardo, gepost 4 juli 2011 om 08:53 – 27 Reacties

Zoemende Golf Variant

Vier jaar terug begon VW met het onderzoeken van hybride-mogelijkheden in de VW Golf. Inmiddels rijden er zo’n 500 E-Golfjes rond in een testvloot en vonden ze het nu wel tijd voor een tussentijdse update over de vorderingen. Resultaat: onder de meest gunstige en bijna niet haalbare omstandigheden doet een hybride-Golfje 1 op 47,6.

In Berlijn en Wolfsburg zijn de ingenieurs van VAG (én Ruud Lubbers) dus al een paar jaar aan het stoeien met verlengsnoeren en pogen ze hybridetechniek geschikt te maken voor massale inzet in de Golf. Ook is daar inmiddels een volledig elektrische variant door ontstaan; de blue-e-motion (foto’s). Blijkbaar bevallen de resultaten, want de PR-machine komt vandaag met een lovend pb over de tussenstand. Of zijn ze bang geworden van de beschuldigingen van Greenpeace over het anti-milieubeleid van de Duitsers?

Die Golf Variant TwinDRIVE (elektromotor + 1.4 TFSI) kan dus een verbruik van 1 op 47,6 (2,1 liter/100 km) halen, waar een CO2-uitstoot van 49 g/km aan gekoppeld is. VAG’s eindbaas Martin Winterkorn is hier wel mee in z’n nopjes en denkt dat deze techniek zich op de middellange termijn “tot de ideale aandrijfvorm kan ontwikkelen”. Kleine voetnoot: dat denkt Toyota al sinds 1998 toen ze de eerste generatie Prius op de wereld loslieten.

Dan nog even wat groene feitjes voor zij die net een bak biomuesli achter de kiezen hebben: De test-Golfjes worden opgeladen met groene stroom en hebben een aangepast navigatiesysteem aan boord. Die berekent wanneer je in een stad aankomt en ‘reserveert’ daarvoor stroom zodat je tegen die tijd volledig elektrisch kunt rollen, tot een maximale afstand van 57 km. In 2012 moet er een productieversie op de markt verschijnen.


Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, golf, martin-winterkorn, Volkswagen

Vorig bericht: « De veiligheidskooi – Deel 9
Volgend bericht: Optimist Muller kondigt nieuwe Saabs aan: 9-1, 9-6, 9-7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. sebasjuhh zegt

    4 juli 2011 om 09:04

    hmm lijkt me toch niet verkeerd

    Login om te reageren
  2. Duell zegt

    4 juli 2011 om 09:25

    “doet een hybride-Golfje 1 op 47,6”
    Heel interessant, maar niet heus!
    Leuk is om te weten wat hij verbruikt bij normaal gebruik.

    En het feit dat hij stroom reserveert voor het stadsrijden is ook wel grappig. Maar dan moet je wel je navigatie aan hebben staan. Anders weet hij niet wat je gaat doen.
    En op normale ritjes huis-werk-huis zet toch niemand dat aan?

    Dus wat voor verbruik hou je dan over?
    Het zelfde geld eigenlijk voor de video van Wouter en de Opel Ampera, hij noemt ook alleen de fabrieksgegevens en niet het verbruik bij normaal gebruik.

    Login om te reageren
    • amazinglaurent zegt

      4 juli 2011 om 09:38

      @Duell: Een ingebouwd navigatiesysteem kan ook op de achtergrond werken en zien dat je in de richting van een stad rijdt ;)

      Login om te reageren
    • euro95 zegt

      9 december 2011 om 07:41

      @Duell: Bovendien, de 1.4 TFSI zijn gewoon kleine, zuinige en stabiele motortjes van VW. ;)

      Login om te reageren
  3. Den zegt

    4 juli 2011 om 09:29

    Wat ik niet snap is dat er al best wel wat technieken zijn geprobeerd, maar dat ze nog niets weten te maken wat redelijk betaalbaar is en toch 1 op 50/60 rijdt.

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      4 juli 2011 om 09:37

      @Den: Heeft dat niet gewoon te maken met vraag en aanbod, de acceptatie is er nog niet onder de bevolking deze is wel bezig aan een opmars. Zodra meer mensen er een af willen nemen en de productieaantallen stijgen gaat de prijs ook omlaag lijkt me. Daarbij blijft de techniek natuurlijk toenemen in een razend tempo dat ongeveer 2x zo hoog ligt als de snelheid van het licht. :P

      Login om te reageren
  4. forza3racer zegt

    4 juli 2011 om 09:32

    Nou woehoe, wat een opluchting. Iedereen moet hem alleen nog gaan kopen. En voordat iedereen één kan kopen……. Is er weer een nieuwe golf. Waarschijnlijk ook met zo’n motor als deze. Lekker spannend

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    4 juli 2011 om 09:56

    En maar testen ,de jappanners lopen lichtjaren voorop met hun techniek. Is immers al lang gewoon te koop.

    Login om te reageren
    • Emerald_Green_Jag zegt

      4 juli 2011 om 10:02

      @norge: Ja Japanners hadden het al eerder, maar zeg nou zelf: wil jij gezien worden in zo’n Prius?
      Testen is overigens ALTIJD een basis vereiste. Het concept van een ander kun je niet zomaar rücksichtlos op je eigen platform gooien en in productie nemen. Dat is vragen om problemen bij productie en aftersales.

      Login om te reageren
      • vincenzo zegt

        4 juli 2011 om 10:35

        @Emerald_Green_Jag: nee zo’n vag mobiel is lekker?

        Login om te reageren
        • Emerald_Green_Jag zegt

          4 juli 2011 om 11:37

          @vincenzo: in ieder geval beter dan zo’n beiers blik, of dat proletarische opel.

          Login om te reageren
    • mightymike zegt

      4 juli 2011 om 10:10

      @norge: hoe wouw je het anders doen dan? Een bedrijf als VAG die miljarden omzet moet toch wel testen, anders krijg je prius problemen;)
      En meer dan een miljoen auto’s terug roepen is niet echt goed voor je bedrijf, toch?

      Login om te reageren
    • gt5guidenl zegt

      4 juli 2011 om 12:12

      @norge:
      Ik kan me vergissen, maar volgens mij stond ik gister naast een hybride Touareg bij het stoplicht.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        4 juli 2011 om 12:18

        @gt5guidenl: Kan, d’r rijd er al een maand of 4-5 eentje bij ons in de omgeving. En niet eens in het groen, maar ‘modieus’ poepbruin metallic.. :P

        Login om te reageren
  6. laurensje zegt

    4 juli 2011 om 10:05

    Hybride marktaandeel in Europa is vrijwel nul, hoezo achterlopen. Niet overal is men zo gek om voor niets doen/opleveren zoveel “uitkering” te betalen.

    Login om te reageren
  7. mightymike zegt

    4 juli 2011 om 10:08

    Allee beter dan een prius, vraag me af wat de prijs wordt. Als die rond de normalen golf prijs ligt of lager kan het best een goed bakkie worden voor lease etc

    Login om te reageren
    • 993turbo zegt

      5 juli 2011 om 01:37

      @mightymike: Dat gaat niet gebeuren denk ik

      Login om te reageren
  8. schnitzerken zegt

    4 juli 2011 om 11:40

    Dus eigenlijk moet je altijd met GPS rijden met deze auto? anders weet die nooit of je langs een ringweg zal rijden of door de binnenstad? En dus zal je altijd die GPS moeten volgen om zo zuinig mogelijk te rijden..

    Wel een moooi concept anders ;)

    Login om te reageren
    • Griffin zegt

      4 juli 2011 om 13:05

      @schnitzerken: GPS in een ingebouwd navigatie systeem is *altijd* aan. routebegeleiding is niet eens nodig, zo lang je de destination maar aan geeft, dan weet het systeem of je nog 100km snelweg voor de boeg hebt of zometeen de stad in gaat rijden…

      Login om te reageren
      • schnitzerken zegt

        6 juli 2011 om 20:00

        @Griffin: Bij mij staat een GPS pas echt aan als je een bestemming ingeeft ;) Dus ja, hij moet echt aan staan ;)

        Login om te reageren
  9. TSI-tje zegt

    4 juli 2011 om 12:06

    BLÉÉÉH.. De Golf ‘R’ heeft geen 6 cilinder meer, de Passat R36 werd met de ‘stille trom’ geïntroduceerd vanwege misplaatste-groen-schaamte. En nu gaan we de hybride-tussenoplossing-techniek toepassen jaren nadat Toyota dit al op de markt gezet heeft. Lekker innovatief… -not-
    En dan komen we er mee uit op het moment dat, hier in Nederland, de belasting korting regeling waarschijn zwaar herzien word en de korting stukken minder zal zijn.
    Echt, voor Nederland, verspilde moeite. Ik hoop voor VW dat de USA-markt dit gebrek aan afzet zal compenseren.
    Ik hoef er geen iig. Geen Golf of Touareg Hybride, geen Toyota Prius, ct200h of Auris hybride, geen Honda Civic H, CR-Z of Insight… Dat hele huidendaagse Hybride gel[_]l slaan we lekker over. Ik wacht wel op een soort ‘Honda Clarity’ achtig systeem. Misschien niet goedkoper in gebruik, maar wel een echte oplossing voor de toekomst van onze kinderen.

    Login om te reageren
    • Emerald_Green_Jag zegt

      4 juli 2011 om 12:27

      @TSI-tje: Nou, een LS600H is niet te versmaden hoor…

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        4 juli 2011 om 14:31

        @Emerald_Green_Jag: Ook daar lopen de meningen over uiteen.
        Ook die Toyota hoef ik niet, voor die centen is er zát anders lekkers te koop.

        Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        4 juli 2011 om 14:36

        @Emerald_Green_Jag: FF serieus, de dikste komt op 162.000 euro (!!!!!)… daar is wel meer leuk speelgoed voor, echt ! Dan maar voor 10K extra een leuke RS6 Sedan. Dan neem ik dat ‘minder luxe’ uitgevoerde interieur en het hogere verbruik wel voor lief…

        Login om te reageren
  10. onemorething zegt

    4 juli 2011 om 13:25

    Nou ik denk dat juist Volkswagen hiermee wel eens zou kunnen doorbreken. Ze stoppen het in het meest populaire model: de Golf. Ze ontwerpen niet zoals bijvoorbeeld Toyota een spuuglelijk model als de Prius. Dus ik denk dat wanneer deze auto op de markt wordt gezet er zeker een heleboel mensen overstappen naar de Golf Hybrid. En zeker wanneer de bijtelling net zoals bij de Opel Ampera 0% wordt komt het helemaal goed. En die Ampera in nou niet het toonbeeld van een mooie auto!

    Login om te reageren
  11. glashelder zegt

    4 juli 2011 om 13:41

    Laat ik nou de Golf variant een spuuglelijk stuk blik vinden.

    Login om te reageren
  12. Cantago zegt

    5 juli 2011 om 14:16

    Kijk dan! Het is gewoon één bak met batterijen?:O Hoe kan dat nou een goeie oplossing zijn?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North