Elon draait doorrr: hoge-snelheidstuning voor Tesla Model S

Auteur: , 46 Reacties

Als er iets is dat je niet moet doen met puur elektrische auto's, dan is het wel hard rijden. Het accupakket is de achilleshiel, deze wordt op topsnelheid sneller leeggetrokken dan een gesloten museum vol Roemenen.

Elon Musk on speed

Tesla’s CEO en duikbootbezitter Elon Musk is het hier kennelijk niet mee eens, want hij gaf bij een speech in München aan dat er een specifieke high-speed tuning wordt ontwikkeld voor de (Duitse) EV-bezitter met een Need for Supercharger Speed.

Hoe hij dit in het hoofd heeft lees je op Groen 7. Naast dit idee onthulde Musk op dezelfde avond ook het plan Tesla’s van Chrome en Android-apps te gaan voorzien.

Onlangs legde gadgetmeneer Vincent Everts zijn Model S op de martelbank: in een drive it like you stole it-sessie met steeds voluit accelereren en dergelijke hield zijn 85 kWh-accupakket (de zwaarste) het..wait for it.. 137 km vol. In een auto die ook 680+ kilometer (kruipend) op één lading kan doen.



46 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wat zou de actieradius zijn voor een benzine auto met vergelijkbare prestaties en zelfde behandeling. Laten we aannemen gebruik van 1 op 3. 70 liter in de tank, kom je ook niet verder dan 210 km. Goed het is altijd nog meer dan de Tesla. Het valt me nog mee 137 km. Het is een kwestie van tijd en dan kunnen we het argument van actieradius beperking voor elektrisch rijden ook vergeten.
@mtber:
Maar een benzinetank van 70 liter is in een minuut of vijf weer gevuld. Het laden van de Tesla duurt een paar uur. En daar zit hem de grootste kneep…
@Original_Arnoud: En daarom is het ook zo vreemd dat Musk de brandstofcel op waterstof als BS beoordeelt. Electrisch rijden is prima, maar zolang je er nog uren over doet om de accu’s weer vol te krijgen zijn deze auto’s niet voor elk gebruik geschikt – nog afgezien van het feit dat er een waar woud aan laadpalen geplant moet worden. Even een sloot waterstof halen bij een tankstation is dan toch echt handiger. Zullen we het erop houden dat Tesla nog niet zover is in de ontwikkeling?
@oxymoron: Even langs een accuwisselstation en je kan weer verder
@trbn:
En een hele pool aan wisselaccu’s opzetten is niet milieubelastend?
Dan kunnen we mijns inziens net zo goed fossiele brandstoffen blijven verstoken.
@trbn: Ik ben een groot fan van Tesla, maar…de accu is het duurste onderdeel, en stel iemand gaat met een Model S naar zo’n wisselstation (als die operationeel zijn tzt)…dan gaat jouw eigen accu er uit en krijg je een nieuwe er in gezet, of eentje die al veel ouder is dan je had?
Dat laatste lijkt me geen goede deal…
@oxymoron: Waterstof is gewoon BS vanwege het super lage rendement wat je er uit krijgt.

Je zit met de hele keten waarin je moet pompen, samenpersen, koelen, etc, etc.

Het is gebonden aan een aantal natuurwetten en daarom geen goed alternatief op brandstof.
@oxymoron: waterstofcel werkt alleen maar goed met pure zuurstof, is heel duur en draait op waterstof, wat niet transporteert, heel duur is en verschrikkelijk inefficient. En een waterstofstation is ook heel duur, kan maar heel weinig waterstof opslaan, tegen hele hoge kosten, en kan maar heel moeilijk bevoorraad worden.
@Original_Arnoud:
Als je gewoon een stadjer bent zoals ik en je hangt’m elke avond weer in de lader dan kan je zoals Vincent Everts elke dag 137km in/rond de stad(veilige) lekker demo ritjes draaien.
@mtber: 1 op 3, dan moet je het wel heel bont maken! dat lukt je alleen als je een uur lang volle bak autobahn gaat blazen met een v8 of groter.. autobahn blazen met een tesla, dat houdt ie denk ik minder dan 100km vol. plus dat je “maar” 200kmh rijdt, ipv 250 of hoger.
@lambo4all: Hij heeft het over het constant optrekken/afremmen, waarbij de tesla dus ‘maar’ 137km haalt. Een beetje zware auto haalt 1 op 3 ook wel met flink optrekken, daar heb je echt geen V8 voor nodig.
Dat “gesloten museum vol Roemenen”, is dat een verwijzing naar een recente gebeurtenis, of gewoon een racistische oneliner… ?
@Esprit_de_Flandre: Roemenen is geen ras dus per definitie niet racistisch.
@Foramen: Einstein er is maar 1 mens en geen rassen tenzij je diep geworteld bent in het nationaal socialisme.
@Foramen: “Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie “elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong …etc…”

Er zijn vast twintig definities, maar ieder weet wel wat ik bedoel…
@Esprit_de_Flandre:

Fuck you, flapdrol. Flapdrol is in dit geval racistisch, ik weet het.
@heidi: Helemaal niet. Een flapdrol is een inwoner van Flapdrolistan…
@Esprit_de_Flandre: Stel je niet zo aan.. Zoiets heet humor..
@Esprit_de_Flandre: Probeer je @sir_smokalot de zwarte Piet toe te spelen?
@baasbas: Kijk maar uit, zo dadelijk is autoblog onderwerp van een onderzoek van de VN.
Hoe gaar ik sommige EV’s ook vind, niets anders dan respect voor Musk en Tesla. Maar dat Evers gewoon als een idioot in zo’n ding rijdt, is het ook logisch dat je de opgegeven afstand niet kunt halen. Maar dat heb je in elke powersedan. Vermeldt in het vervolg ook even het verbruik van een dikke 535, A6 3.0 of whatever.
Met 137 kilometer ‘drive it like you stole it’ heb je wel een leuke middag
@stefstuntpiloot: Alleen jammer dat die middag al afgelopen is voordat-ie goed en wel begonnen is. Duurt hooguit een uurtje…
137 kilometer vind ik nog steeds erg goed. Kom ik toch twee dag achtereenvolgens zonder laden met haast op het werk mee.

Wanneer ik als een idioot rijd met met mijn diesel ook maar net 450km ver.
@melkkoe: Klopt, alleen wordt een vakantie naar het buitenland (met electro auto) wat moeilijker..
@solmatje: Want iedereen gaat jaarlijks 5x met de auto op vakantie naar zuid-frankrijk. Raar dat iedereen ineens op vakantie moet zodra het over elektrische auto’s gaat…

Voor een groot deel van de bevolking is een elektrische auto het hele jaar door een goed alternatief, die ene vakantie gaan ze dan maar met het vliegtuig of huurauto.
@motoragent: kijk is hoeveel mensen hun autokeuze volledig aanpassen aan dat ene ritje sleurhut per jaar…
@motoragent: wie heeft het over 5x.. Ik ga elk jaar met de auto 1 of 2 x op vakantie.. En met een elektrische auto kan dat niet.. Punt.. Auto huren? Nee dan blijf ik liever gewoon bij een auto die niet elektrisch is.. Vliegtuig? Soms, als het wat verder is..
@solmatje: Dan is het niets voor jou inderdaad, voor anderen is het weer ideaal. Net zo als de een liever een dieseltje heeft en de ander een benzine.
@solmatje:
Als je een ton kan betalen voor een EV, dan kan je van de bespaarde benzine riant met het vliegtuig op vakantie.
Moet je echt zo nodig creperen, dan hier je van dat bedrag een nette camper.
Bashen is kennelijk makkelijker dan nadenken.
@tupperware: nee ik vind het leuk om met de auto op vakantie te gaan..
@motoragent: Eens :) Ik heb mijn Model S nu 4 weken en ik ga al jaren niet met de auto op vakantie.
@widodh: Jij hebt waarschijnlijk wel wat meer te besteden, dan iemand die het hele jaar moet sparen om een paar weekjes naar zuid-frankrijk te kunnen. Deze mensen zullen niet allemaal de middelen hebben om met het vliegtuig weg te gaan en evt ter plaatse een auto te huren.

Ik zou ook graag elektrisch gaan rijden, maar voor mij is dat gewoon nog te duur. Ik ga natuurlijk niet overstappen van een luxe A4 met dikke diesel naar een auto zoals een LEAF of Fluence waarmee ik ook maar 150 kilometer ver kom.
Met een Model S heb je natuurlijk veel meer bewegingsvrijheid, maar 80.000 euro is toch wat duur. Ben daarom ook zeer benieuwd naar de model E en zijn actieradius.
@melkkoe: Uiteraard, maar wat moet worden begrepen is dat niet iedereen morgen elektrisch rijd. Ook niet over 5 jaar, ook niet over 10.

Dat is een proces wat tijd zal kosten en dat is goed ook, want er zijn nog genoeg technische hobbels te overwinnen, van klein tot groot.
@solmatje: Pauper manier om je naar je vakantie bestemming te vervoeren. Dat doe je natuurlijk gewoon met het vliegtuig.
@sjeppie156: nee met de auto is veel leuker.. En duurder btw.. Dus wat is pauper sjeppie?
@solmatje: Liften! Nee grapje het was gewoon om ff te zieken maar toch ga ik liever met het vliegtuig. Aangezien ik dan meer tijd heb op de bestemming. Tevens naar amerika ect rijden blijft toch best lastig vind ik…
@sjeppie156: das waar!
Alsof Roemenen vrijwillig in een museum verblijven….

Ben ik de enige of lijkt de achterband van die Tesla lek(gestoken)?
@joejojo2012: meneer Musk staat op een blok, dat vertekent wat op de foto
Zomaar een paar zaken waar ik vragen over heb:
Hoe vaak kan je een benzinetank vullen en hoe vaak kan je een batterij weer opladen?
Wat kost zo’n batterij?
Blijft aan het einde van de levensduur van de batterij nog enige dagwaarde van de betreffende auto over?
Gooien we die dan weg en kopen we weer een nieuwe?
Hoe diep moet je Afrika afgraven om nog de juiste grondstoffen te vinden? En hoeveel Chinezen zou je daarvoor nodig hebben?
@1800es: Accu’s zijn te recyclen, en gaan tegenwoordig heel wat jaren mee ;)
@motoragent:
Je was met me net te vroeg maar accu’s kunnen meen ik ook om de paar jaar in de rivisie.
@gallardogt: Ik weet niet hoe het bij Tesla geregeld is maar bij de hybride Toyota’s is vol 80% en leeg 30%. Dit is computergestuurd en op deze manier gaat de accu jaren mee. Van de eerste generatie Prius rijden de meeste exemplaren nog rond met de eerste accu en dat al 15 jaar!
@1800es:
Zo’n batterij is nu nog erg duur, maar wie weet kan dat in de nabije toekomst veranderen. En natuurlijk blijft er nog enige dagwaarde over van je auto. Als je benzinetank kapot is, is de rest van je auto dan niks meer waard?
Bovendien zijn accu’s te recyclen, zoals onze favoriete motoragent al aangeeft.
En voor de rest: Afrika valt toch al bijna niet meer te redden en Chinezen zijn er genoeg.
“Hoe hij dit in het hoofd heeft lees je op Groen 7”

Niet, of in ieder geval heb ik het niet kunnen vinden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).