Elon Musk weet wel wat hij moet zeggen tegen Volkswagen aandeelhouders.
Het is een beetje opmerkelijk dat Tesla en Volkswagen af en toe een beetje met elkaar lijken te flirten. Niet dat ze een kind van elkaar willen, maar een knipoogje zo nu en dan delen ze graag aan elkaar uit.
De twee zijn vrienden en af en toe helpen ze elkaar een handje. Dus als Herbert Diess Elon Musk nodig heeft tijdens een presentatie, belt ‘ie m op. Tijdens een recent evenement met een hoop aandeelhouders en andere hoge VW-mannen, hielden de twee even een publieke Face Time-sessie.
Deze sessie was uiteraard niet helemaal spontaan, ondanks het ontspannen karakter tussen de twee. Herbert Diess moet natuurlijk zoveel mogelijk mensen achter zich krijgen om VW zo spoedig mogelijk over te laten gaan op het bouwen van geheel elektrische auto’s. En wie weet er nu meer van EV’s dan Elon Musk?
Face Time sessie
Tijdens de sessie waren de twee uiteraard heel erg vriendelijk naar elkaar. Herbert Diess was in het bijzonder geïnteresseerd hoe Tesla zo snel, flexibel en kordaat kan omschakelen. Denk bijvoorbeeld de overgang naar andere software, zodat Tesla kon overstappen naar een andere chipleverancier. Daar deed Tesla slechts twee tot drie weken over. Dit terwijl er nog zat merken zijn die zwaar lijden onder de chiptekorten.
Volgens Musk ligt dat ook aan zijn managementstijl. Tesla is niet een enorm bedrijf met een gigantische kerstboom als management-structuur. Daarbij is Elon Musk ook ingenieur. Hij wordt helemaal blij van waardeketens en fabricageprocessen.
Elon Musk: Volkswagen zal slagen
Op de vraag of Volkswagen kans van slagen heeft, is Elon Musk (uiteraard) positief. Maar alleen als het merk er alles op zet om zo spoedig mogelijk alleen EV’s te verkopen. En toevallig was dat precies wat Herbert Diess de Volkswagen-zakenlui wilde laten horen.
Naast vrienden zijn Musk en Diess sowieso gecharmeerd van elkaar. Zo probeerde Elon Musk lange tijd geleden Herbert Diess binnen te halen als CEO van Tesla. Dat is Musk uiteindelijk zelf gebleven. Diess is door Volkswagen aangesteld om de transitie naar nieuwe mobiliteit in gang te zetten en de puinhopen van zijn voorganger (Winterkorn) op te ruimen
Via: Reuters.
Meer lezen: Elon Musk vindt de Volkswagen ID3 goed rijden!
flutterby zegt
Binnen 5 jaar verwacht ik Diess wel als CEO van Tesla. Zou een mooie stap zijn voor beide en kan Musk zich meer met Mars gaan bezighouden. Als grootste aandeelhouder en trouwe volgelingen zal zijn controle nauwelijks afnemen.
pindakoning zegt
De te verdelen taart is zo groot dat flirten onderling geen kwaad kan
camber24 zegt
Die flirten zoveel met elkaar, daar gaat ooit wel een samenwerking uit voortkomen.
mashell zegt
Je weet hoe een samenwerking met de VW groep eruit ziet: totale überherrschung. Tesla gaat verder als snellaadnetwerk en de Tesla auto’s worden gewoon VWs met een ander logo…
flutterby zegt
@mashell: Volkswagens met Tesla aandrijflijn, infotainment en autonomie. Al zie ik dat persoonlijk niet gebeuren. Z’n partnership zie ik liever met Mazda.
drsjeroen zegt
@mashell: vraag is wie de bovenliggende partij is, Tesla is op dit moment veel meer waard dan VW
audirick1995 zegt
@drsjeroen: de omzet van vw is maar 200 miljard meer dan die van tesla😂 wat dacht je nou zelf toen je dit schreef?😅
flutterby zegt
@audirick1995: en hoeveel meer zijn de schulden? Cherry picken kunnen we allemaal.
ghini zegt
Wel opvallend hoor, dat je expert gastsprekers voor zo’n event regelt leuk maar de ceo van je grootste concurrent? Dat gebeurd zelden of eigenlijk gewoon nooit. Misschien gaan ze wel techniek delen oid. Zo niet dan zou ik als aandeelhouder er niet blij mee zijn als je weet dat Musk Diess als ceo voor Tesla in gedachten had..maakt het toch wat vreemd, behalve als er meer speelt..
mauwerd zegt
wat Musk betreft zit het anders, hij wil dat traditionele fabrikanten elektrische wagens gaan bouwen en als hij daar invloed op kan uitoefenen zal ie het niet laten. beetje narcistisch misschien maar dat is voor hem belangrijker dan geld, hij is al miljardair
ghini zegt
@mauwerd: miljardair op papier door hoogte van aandelen, heeft het niet cash op de bank oid..
flutterby zegt
@ghini: dat geld voor elke miljardair. Met cash op de bank wordt je nooit zó rijk.
marinepower zegt
@flutterby: je moet het op pallets hebben, dan tel je pas mee. En dan ook uiteraard meerdere pallets, liefst tientallen.
frank2b zegt
Inderdaad. Om dat te bewerkstelligen heeft Musk zelfs zijn patenten op Tesla’s accutechniek gedeeld met de wereld.
mashell zegt
Dat ideologische is er bij Tesla (net als bij Google en Facebook) inmiddels wel af. Het is gewoon een truuk om sympathie op te wekken, om een fan schare te creëren zo gemakkelijk geld op te kunnen halen, om een oprichters een aureool te geven maar inmiddels is het gewoon keiharde business.
Redrum zegt
Ik vind het gewoon geweldig dat Diess het al een tijdje doorheeft maar autoblog en andere het nog steeds niet inzien 🤫
marcomanta zegt
Slimme man die Elon Musk.
mashell zegt
Ik wil niet zeggen dat Musk een paardenkop heeft maar zo ziet een Trojaans paard er dus uit. Doordat VW zo nodig, net als Tesla, agile moest gaan ontwikkelen kwam de ID.3 te laat, met weinig functies en was de kwaliteit ronduit belabberd.
goodvibrations zegt
Herbert Diess is echt een topper.. Hij laat zich niet verleiden om CEO van Tesla te worden, maar wil met VW succes maken. Respect! Ik geloof in deze CEO. Leuk dat hij Musk ook niet als “vijand” betitelt, maar als visionair om van te leren.. En terecht overigens!
kas_par zegt
Dan moet Volkswagen nog wel wat leren van Tesla mbt het snel uitrollen van software…. Ben weg van mijn ID.3, maar de app is om te huilen en ik wacht nu al bijna 3 maanden op de software update in de auto zelf…. Drie maanden! Voor een geplande software update. Hoe dan??