
Niet alleen onze eigen columnist Michiel is met special coachbuilding bezig. De Turk Emre Husmen gebruikt als inspiratiebron eveneens de Ferrari 250 GTO en de 599 GTB Fiorano om zo tot de Husmen 699 GTO te komen. Vandenbrink Design of Husmen Design, wie van de twee heeft z’n retrolessen het meest aandachtig gevolgd?
Emre Husmen, duidelijk geen aanhanger van de ‘less is more’-filosofie, is een 21-jarige student in Transport Design op een Italiaans instituut. Naar eigen zeggen is hij in contact met een Italiaanse coachbuilder om dit designconcept werkelijkheid te laten worden. Deze coachbuilder wil dan eerst feedback ontvangen van het grote publiek.
De Husmen 699 GTO heeft dezelfde afmetingen als de 599 GTB, maar zou zo’n 200 kg lichter gaan wegen door het gebruik van carbon-fiber voor de gehele constructie. Meer kracht zou geleverd worden door in plaats van de V12 uit de 599 GTB gebruik te gaan maken van een twin supercharged V8 die bovendien ook op biobrandstof kan lopen. Om niet te struikelen over verkeersdrempels zou de 699 GTO uitgerust zijn met een in hoogte instelbaar onderstel (drempels!). Een achteruitkijk-camera is tevens gemonteerd voor de Lindsay Lohan’s in deze wereld.
Ferrari als inspiratiebron?? Lijkt er meer op dat de Alfa 8c de instpiratiebron is geweest!
De sneeuwschuiver hoeft van mij niet zo, maar al in al niet onaardig
Waar is de achterruit?
Die van Michiel vind ik veel en veel mooier. De voorkant van deze versie heeft Need for Speed proporties.
Mja in essentie wint Michiel aangezien die van hem me op het eerste zicht ook effectief deed denken aan de 250 GTO.
Maar als ik die opmerking negeer, gewoon mooi concept.
Idd meer 8c/Vertigo dan GTO.
Nieuwe batmobiel?
Wanneer je hem gaat vergelijken met de creatie van Michiel staat dit ding bij voorbaat als achter…
Ik vind hem niet mooi. De voorkant lijkt een vreemde mix van een ’50s Ferrari Testarossa en een Maserati uit dezelfde tijd en is in verhouding met de rest van de auto te lang en te groot. De voorspoiler betrekken bij de rest of weghalen zou beter zijn. De zijkant vind ik wel geslaagd, maar de achterkant mist een mooie set lampen. Voor de rest is hij niet verkeerd!
Begrijp me niet verkeerd, het is een knap staaltje werk en ik doe het de beste man nooit na, maar een miereneter heeft nog een mooiere neus en de wielkasten sluiten voor geen meter aan. Doe mij de GTO maar!
Dit is echt té. Doe mij maar gewoon simpele smaakvolle lijnen, de voorkant ziet eruit als een met tupperware bedekte kruimelzuiger, over de rest van de bulten en gaten nog niet te spreken..
het is zonder meer een origineel ontwerp, maar om dit écht uit te gaan voeren?? Needanku!
@ nick
helemaal mee eens, wat een gedrocht
Ouderwets plastic smelten, een ambacht volgens Colani ;) Je moet er van houden, het is in ieder geval niks voor mij.
Je weet toch wel als iemand zijn mond als een vis doet.. Heel samengeknepen.
Mja, zo is de voorkant van deze auto ook.
ik vind m niet slecht, maar er zou nog wel wat aan kunnen veranderen vooral de voor lipje zou iets minder kunnen.
vanuit de zijkant vind ik hem wel heel wat hebben hoor..
maar de algeme lijnen kloppen wel.. emre ik hoop dat je het nog ver gaat schoppen..
Hmmmm, betwijfel of dit helemaal haalbaar is. De voorruit lijkt wel erg ver naar achteren te staan, waardoor mods aan het chassis denk ik nodig zullen zijn….
Wat een druk geval. Niet mijn ding. De achterkant doet me zelfs even aan de Multipla denken (laagjes). De voorspoiler is gigantisch, en de neus steekt te veel uit. :?
@ autoblog; “zou zo’n 200 kg lichter gaan wegen”
Is het niet “lichter zijn” of “minder wegen”?
tja duidelijk toch? de Batmobile heeft sex met een 8C en je krijgt dit..
Ik ga met citrofiel mee, veel te druk dit
hij mag wel een koeling gebruiken zo te zien, de voorkant is gesmolten
ik heb hier 2maanden geleden al een schets van gezien.., zal ff zoeken
waarom staat er bij mij altijd een reactie moet nog worden goedgekeurd?en bij de rest niet?
-edit: omdat je reacties vaak van een bedenkelijk niveau zijn…-
Het is geen Michiel van den Brink!
En dat is het understatement van de dag!
Wat krijg je als je een Alfa-Romeo 8C Competitione, een Ferarri 599 en een Maserait MC12 kruist?
Juist ja, dit.
Less is more?
Less is a bore…
Dat ding mag niet eens op dezelfde parkeerplaats staan als de GTO van Michiel.
Nou… nee… volgende keer beter jongens! vooral die mooie sneeuwschuiver
Echt verfijnd is ’t niet, maar van mij mag ie hoor!
Die student moet nog heel wat leren. De verhoudingen zijn helemaal zoek..
Husman Design moet zn naam maar veranderen in Husman.
Met design heeft dit weinig te maken. Beetje met de concaaf- en convex knop gespeeld in autocad. Zit geen enkele lijn in!
De achterkant is wel ok, maar de voorkant kan echt niet.
Het geld heb ik er toch niet voor maar ik vind het wel wat.
Welliswaar druk maar toch organisch, maar ik vind sommige TVR`s ook mooi en daarover is lang niet iedereen het met me eens.
Hij heeft wel keuzes durven maken en das meer dan je van veel automotive- designers kunt zeggen.
Ik vind die van Michiel veel mooier.
Ik heb toch écht liever een gewone 599… Maar het liefst een Vandenbrink 599 GTO……
Ferrari als inspiratiebron? Lijkt meer op de badmobiel……
Volgens mij heeft Husmen hier in het begin helemaal geen 599 GTB als basis gebruikt. Ik zie hele andere verhoudingen.
Hij zou het hele chassis aan moeten passen en dan ook nog veel electrische systemen en vooral de werking van de airbags daarop aan moeten passen. Een onmogelijke klus, lijkt me!
vd Brink 1 – Husmen -10
Als je hem goed bekijkt zitten er een paar zeer fraaie elementen in deze auto , maar door de mengelmoes van verschillende stijlen ziet het er niet uit.
Ik vind de neus we wat van de 250 Tr hebben: http://blog.taqumidesign.jp/wp-content/cdty_Ferrari250TR.jpg
De GTO zie ik hier niet in terug, wel een 250 Testa rossa neus. Maar dat was het dan ook wel.
Ziet er niet uit
begrijp me goed .. ik hou van overdaad ..
maar ik kan hier geen soep van koken .. is ie dik/is ie rank ?? soepel/stug ?? elegant/bruut ?? ik snap er nix van iig ..
Vandenbrink is mooier, al vind ik het luchtrooster (?) achter de zijruiten minder geslaagd
Het is maar een student… de Van den Brink GTO is natuurlijk momenteel het mooiste designstukje wat er is.
Op een andere site stond de volgende reactie van Emre Husmen:
“If we get enough requests, hopefully the car will make it into production..
However, there will be huge refinements on the body design and every part will be re-engineered by our professionals. The model name and rear light design are likely to be changed to not to have problems with Ferrari. We will also launch its official website this year and reveal all the technical specs and price then.
..by the way, the car will not be built on 599 chasis! It will be built on a completely new frame, so it will cost a lot less than other GTOs in the market.”
Een nieuw chassis als basis dus. Dan is dit geen Special Coachbuilding project meer.
ik vind m dik!! Geef mij m maar. Erg sexy wagen. Wed dat als je m ziet rijden dat er nekken gaan draaien.
hmm hij heeft wel wat… mijn complimenten, er zit wel degelijk potentieel in, Emre!
Is het nu omdat jullie deze auto lelijker vinden dan die van Van den Brink, of is het omdat die laatste een Nederlander is? Ik weet het wel hoor…
Te lang is de zon gestaan?
Wat ik gisteren om 17.30 dus wilde zeggen:
Ken Emre Husmen al wat langer, nooit echt een grote fan van geweest. Deze rendering is van eenzelfde cartooneske niveau als zijn schetsen altijd geweest zijn, hij is niet voor niets HotWheels illustrator. Laat ik het anders zeggen.. ik mis de schroefdomes om het kenteken voor vast te schroeven.
Maar na een hervorming van de neus kan het toch nog wel leuker worden dan menig tuner voor elkaar heeft gekregen met een 599GTB
Voor een 21 jarige niet onaardig :)
Wanneer iemand in staat is om een auto te “verfraaien”, die op zich al schitterend is en een resultaat weet neer te zetten, dat alom bewondering en respect afdwingt, pas dan spreek je (volgens mijn bescheiden mening) over iemand met verstand van design. Het ontwerp van Michiel van den Brink doet dat en daarom zou ik die creatie dan ook graag de kwalificatie “Meesterlijk” willen meegeven.
Emre Husmen zet iets neer (wat ik overigens nooit zou kunnen evenaren), maar wat ik een verwoede poging zou willen noemen, om zoveel mogelijk “design” in één ontwerp te proppen en schiet daarom volgens mij het beoogde doel voorbij. Daarom vind ik het resultaat ook niet mooi, nee, zelfs lelijk, al komen er in de achterzijde details in voor, die ik wel kan waarderen. Het kan echter niet in de schaduw staan van het ontwerp van Michiel. Maar, vooruit, Emre staat nog in de “kinderschoenen” en aldus zij het hem vergeven.
Vaseline en de mier bij de hand, ja we kunnen. “Minder wegen” of “lichter zijn”.
Ik vind dit ontwerp wat te druk, nutteloos druk. Ik heb het liever allemaal wat strakker en doelbewuster. Maar toch absoluut geen begin om je voor te schamen.
Ik snap alleen nooit zo goed waarom mensen veel mensen die deze opleiding gedaan hebben vaak sport auto’s ontwerpen. Waarom niet een massa product, daar lijkt mij meer geld in te zitten en ook een grotere uitdaging.
wanneer komt deze op schaalmodel?
note:
Waarom gebruiken ze standaard HDRI mappen die iedere 3ds max’er herkent?
Iets té organisch ontwerp voor mijn smaak… krijg spontaan lsd-flashbacks :P
Oh en “maar zou zo’n 200 kg lichter gaan wegen” -> minder gaan wegen óf lichter gaan worden ;)
@ Lappy
Omdat je bij publicatie nat bent wanneer je een illegale gebruikt en de gebruiker geen behoefte had aan een cdtje met HDRI’s voor 100 euro?
wat lelijk seg, jongens toch
voorkant is echt niet mooi met die zoenmond maar voor de ret ziet het er lekker krachtig uit
Wat een gesmolten speelgoedauto zeg… Niet mijn ding. En net als bij alle andere concepts waar we de laatste tijd mee doodgegooid worden, neem ik ze pas enigszins serieus wanneer ze ook daadwerkelijk kans maken om in productie genomen te worden.
En nu wat genuanceerder: wat me vooral stoort, is de ‘vorm om de vorm’. Ik hou van ‘form follows function’, en dat lijkt hier nogal ver te zoeken.
Ik heb geen problemen met mensen die auto’s ontwerpen. Maar ik denk niet dat hier veel vraag naar is. Het design van Michiel hierbij vergelijken is de spreekwoordelijke appels met Citroëns vergelijken.
panoz esperante + 8c, wel geinig karretje