Het werd met prinsjesdag pijnlijk duidelijk dat de automobilist wederom flink getreiterd zal worden in 2008. Niet alleen toekomstige BMW M5-bestuurders of enkele Bentley-rijders moeten (nog) dieper in de buidel tasten, ook een zeer zuinige Smart CDI werd afgeschilderd als een normaal vervuilend autootje. Verantwoordelijk hiervoor was staatssecretaris Jan Kees de Jager van financiën. Na protesten uit de autobranche draait de Jager zijn besluit echter terug. De energie-indeling zal in ieder geval nog één jaar blijven zoals hij nu is. Dit betekent dat auto’s met een energiezuinig A-label volgend jaar hetzelfde fiscale voordeel hebben als dit jaar.
De Jager had een andere labelindeling gemaakt voor de energiezuinige auto’s, maar het resultaat hiervan was, dat slechts drie auto’s nog maar onder het groene en dus gunstige A-label zouden vallen. Voor de periode 2009 zoekt de Jager naar een structurele oplossing (bron: nu.nl).
Gelukkig dus een meevallertje voor iedereen die op elke euro let bij het autorijden. Maar kon de Jager nu van tevoren niet vaststellen dat er maar drie auto’s het gunstige A-label zouden krijgen? Of was hij echt zo naïef om te denken dat de autobranche niet op zijn achterste poten zou gaan staan?
Pieter zegt
Weet iemand of die regeling van de bijtelling ook wordt aangepast? De regel dat als je maximaal 110 gr CO2/km voor benzine en 95 gr CO2/km voor diesel hebt een lager bijtelling hebt.
jamesBrown zegt
Goeie poging JK, volgend jaar nog maar eens proberen.
SugarFree zegt
En maar weer massaal overheidje bashen :(
Geniet gewoon maar van het feit dat je een rijbewijs hebt, dat je lekker kan autorijden, dat je de vrijheid hebt te doen en te laten wat je wilt. Want autorijden is er te leuk voor.
Racer X zegt
@ SugarFree
’t Wordt zo wel een steeds duurdere hobby…
SugarFree zegt
@ Racer X
Daar heb je gelijk in. En daar baalt iedereen van, ik natuurlijk ook, want je kan je geld maar 1 keer uitgeven.
Ik besef dat ik in een luxe positie verkeer, want ik kan prima rondkomen. Ik hoef m’n auto niet te verkopen omdat het nu te duur wordt.
Maar, wees eerlijk: als dit soort maatregelen ervoor zorgen dat je je auto moet verkopen, dan heb je waarschijnlijk al een te dure auto gekocht… Ik had een auto kunnen kopen van 3x de waarde van mijn huidige auto, maar omdat ik een buffer wil hebben voor andere dingen, heb ik dat niet gedaan. Kwestie van een beetje slim met je zuurverdiende centen omspringen.
wimbers zegt
het gaat er in mijn ogen niet om dat dit weer duurder of goedkoper wordt voor een jaar. Dat eeuwige getouwtrek bij de overheid waarbij bijna jaarlijks nieuwe regels bedacht worden gaat compleet nergens over. Dat zou je in het bedrijfsleven eens moeten proberen. Ik zie mijn medewerkers al aankomen met ieder jaar nieuwe procedures voor dezelfde taken. Dat zou lekker efficient zijn.
Het is echt niet moeilijk om zo’n schaal te bouwen. Meet de totale uitstoot in een combinatie van gevaarlijke stoffen (dus niet alleen co2) en laat daar een schaal op los. Deze zet je vast voor x jaar, en je zult zien dat er steeds meer auto’s naar groen groeien. Als je dan ziet dat het gemiddelde groener wordt stel je je doelen bij en leg je de lat wat hoger.
Als we dat nou ook eens lekker europees doen en niet voor die 6 miljoen auto’s in ons kleine landje zal je zien dat de autoindustrie er ook wat mee doet.
worden we nou niet massaal een beetje moe van dat inefficiente gekleuter daar in den haag? het zijn iedere keer die staatssecretarissen die met de meest inefficiente “kijk mij nou” plannen komen.
PeterVanHteV zegt
Juist SugarFree, daar kan ik mij in herkennen, het leuke van op deze manier consumeren (niet het onderst uit de kan willen) is dat je open staat voor veranderingen en verbeteringen. Ik zelf hoop nog steeds dat ik het mee ga maken dat er 4 zit autos komen van om en nabij de 800kilo met en schone en zuinige moderne verbrandingsmotor en een evenredig verbruik en doordat je er vaak alleen in rijdt ook kan genieten van een dynamisch rijgedrag ( een hoge funfactor). Energielabels van dit moment zijn net zo krom als de politiek zelf: SUV, 1 op 9 (a label) met subsidie, Kleine auto, 1 op 15 (c label) geen subsidie??? Politiek en begrijpen?
wimbers zegt
het probleem is dat de politiek vrijwel alleen relatieve maatregels instelt. alle maatregelen zijn altijd afhankelijk van allerlei factoren, uitstoot koppelen aan gewicht etc. Dit is in mijn ogen complete onzin. wat maakt het nou uit wat een auto weegt? Het verbruik en daarmee de uitstoot is het enige dat belangrijk is om een maatregel op los te laten.
benzineaccijns is dan in mijn ogen ook de enige maatregel die goed te rechtvaardigen is. (mer verbruiken= meer uitstoten=meer betalen, erg simpel)
uiteraard op voorwaarde dat het eigendom van de auto niet belast is (dat hebben omringende landen wel vaak door (france))
Esprit_de_Flandre zegt
@ evo
Welke drie auto’s zijn dat dan?
mashell zegt
Hulde voor de Jager. Omdat ie bereid is nog een keer na te denken en een eerdere fout te erkennen!
Sorcerer zegt
Euh, evo, pas op: de slurptax blijft naar mijn weten wel van kracht. Dat betekent dus dat je toch zo’n 30.000 euro bij mag betalen voor een Lamborghini Murcielago. of 5 a 10 duizend voor een BMW M5 (uit m’n hoofd).
Deze maatregel kost of bespaart je maximaal een paar honderd euro. Niet echt schokkend dus.
Roger zegt
@Pieter:
Zo te zien blijft de maatregel van lage bijtelling bestaan:
http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2007/09/2007-18.html#a4
Het parlement zou zichzelf onsterfelijk belachelijk maken wanneer ze ook die maatregel terug zou willen draaien.
Zodra het voorstel definitief is aangenomen (het moet geloof ik nog behandeld worden) kan je dus je Civic, Prius of Loremo GT gaan bestellen….
Japie zegt
@ Roger: op jou aanranden site eens bekeken van MINFIN>
kwam dit tegen:
Klopt dat wel?
Verhoging LPG-accijns
Personenauto’s op LPG zijn schoner dan dieselauto’s, maar gemiddeld vervuilender dan benzineauto’s. Het milieuvoordeel ten opzichte van dieselauto’ s neemt steeds verder af, terwijl de accijns op LPG sinds de invoering in 1994 nauwelijks is verhoogd. Mede daarom verhoogt het kabinet de accijns op LPG met 1,5 cent per liter op 1 juli 2008 en met 1 cent per liter op 1 januari 2009.
Juppe zegt
Het wordt allemaal toch wel duurder, dat boeit niet zoveel. ‘Er moet nu iets gebeuren’ roept iedereen. Ja, dat riepen ze 10 jaar geleden ook, en 10 jaar daarvoor etc.
Die labels zijn in principe leuk bedacht, maar niet geweldig uitgewerkt. Het doel was wel om het milieu te ontzien. De nieuwe maatregel had een heel ander doel: Het moest 250 miljoen opleveren. Blijkbaar gaat dat niet lukken, omdat mensen helemaal geen zuinigere auto’s kopen als de andere duurder worden.
pomoek zegt
Juppe heeft gelijk. Het hele idee achter de energielabels is slecht uitgewerkt. Waarschijnlijk als een goed idee begonnen maar nadat een aantal commissies eroverheen zijn gegaan is het een onduidelijk en onzinnig verhaal geworden. Zie ook met de kilometerheffing. Commissie met belangengroeperingen uit alle hoeken van de samenleving maken een voorstel, iedereen blij, totdat het in de 2e kamer komt en er door het parlement op wordt geschoten. Kwestie van de achterban tevreden houden. Resultaat: Geen kilometerheffing, geem tolpoortjes en de files blijven maar toenemen.
nico zegt
dikke zever die milieu normen
hoge taksen vragen, wij mogen niet meer met die
zware auto’s rijden maar de primiers wel(belgie,nederland)
zij stappen wel in een mercedes S500 of een bmw 750iL
ge moet eerlijk zijn BEDROG is het
en bij ons in belgie ook :s
Roger zegt
@Japie
Geen idee of de mileubelasting van LPG (tegenwoordig) inderdaad groter is dan benzine, misschien kan een ander daar een antwoord op geven? Ik probeerde slechts antwoord te geven op de vraag van Pieter mbt de bijtelling.
Naar verwachting worden de besprekingen over het belastingplan 2008 (waar de fiscale bijtelling een onderdeel van is) pas op 22 november afgerond: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen/volgende_weken/index.jsp
Sorce zegt
Misschien moeten wij met z’n allen eens een eerlijk energielabelsysteem opzetten. Is dat geen idee? :) Per klasse, maar in een SUV-klasse mag je niet zomaar een A weten te behalen, zelfs niet de RX400h…
Kan me trouwens wel voorstellen dat oudere LPG-installaties/retrofitdingen vervuilender zijn dan benzine-auto’s… maar nieuwe modellen..?
Citrofiel zegt
Over welke drie auto’s gaat het hier, die nog wel het A-label hadden?
@ Esprit; Dat zou ik dus ook wel eens willen weten!
Rick dos zegt
Ach, hef dit hele systeem op. Geef de mensen die in oude auto´s rijden en die niet een nieuwe auto kunnen bekostigen een “subsidie”, zodat zij een nieuwe auto kunnen kopen.
Zij blij, regering blij en ik hoef niet meer over de energielabels heen te lezen……
henkdekijker zegt
Jammer dat de lage bijtelling niet direct gekoppeld is aan de energy labels, maar puur op CO2 uitstoot. Zo blijft deze lage bijtelling nog steeds maar voor een enkele auto weggelegd, althans in het diesel segment.
mashell zegt
@henkdekijker
Goed punt. Omdat er gewoon geen diesels zijn die minder dan 95 gram halen heeft het voor de diesel lease rijders wederom geen zin om naar de labels te kijken. Logischer lijkt me dan ook om die 14% bijtelling aan een A-label te hangen, een A-label is immers het schoonste wat er is? Dat zou er ook toe voeren dat de de BMW 118d bijvoorbeeld een erg populaire lease auto wordt. Maar dat zou leuk zijn en dat mag natuurlijk niet :-(
Sorcerer zegt
..inderdaad. En dan te bedenken dat de nieuwe 118d echt ontzettend zuinig is, met erg slimme semi-hybride technieken (123g/100km).
Echt debiel dat zelfs de VW Polo Bluemotion die ruim 1 op 30 rijdt als je je best doet, ook geen leasevoordeel oplevert (102g/100km!).
Hans zegt
BMW118 heeft het A-label, niet heel gek voor zo’n kleine auto.
Maar ook bijvoorbeeld de 320 Touring is A.
Dat schept mogelijkheden!
Martijn Hulsman zegt
Deze zeer zuinige auto’s met 14% bijtelling zal je de komende jaren dus veel op de Nederlandse weg gaan zien :
– Toyota Prius – 5drs 1.5 57kW – € 25.990
– Honda Civic – 4drs 1.4 70kW – € 23.990
– Toyota Aygo – 1.0 50kW – € 8.990
– Peugeot 107 – 1.0 50kW – € 8.990
– Daihatsu Cuore – 1.0 51KW – € 8.499
– Citroën C1 – 1.0 50kW – € 8.490
Kijk voor actueel overzicht op: http://www.lease-auto-bijtelling.nl/
Stokje zegt
Is het niet zo dat alle auto’s met een a-energielabel onder de 14% regeling valt. Als ik kijk naar de megane grand tour waar moet ik dan op letten.
binkie zegt
Even een kickje.. ik overweeg een BMW 318i, maar die is financieel alleen interessant als inderdaad de 14% bijtelling van toepassing is (en dat ook 4 jaar blijft!)
Iemand die weet of dat nu de komende het geval is?
robbie zegt
ben ik ook mee bezig Binkie! Zou het ook wel willen weten. Volgens de radioreclame van BMW wel, maar de verkopers in de showroom van het weekend wisten het nog niet….
Lease Auto Bijtelling zegt
het zou érg mooi geweest zijn als die voor 14% had kunnen gaan.
voor zover ik kan zien, gaat echter niet lukken :o(
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5611
“blijft de uitstoot van CO2 beperkt tot 142 gram per kilometer”
http://www.lease-auto-bijtelling.nl/art/miljoenennota-2008.html
“Voorwaarde is dat de uitstoot voor een dieselauto niet hoger is dan 95 gram per kilometer, voor een benzineauto niet hoger dan 110 gram per kilometer.”