Enorme vrachtwagens krijgen ruim baan in Nederland

Auteur: , 41 Reacties

De zogenaamde ecocombi's, vrachtwagens met een lengte van 25,25 meter, mogen hun lading over steeds meer wegen vervoeren.

Ecocombi van Rotra Forwarding Nederland

Reguliere vrachtwagens hebben een maximale lengte van 18,75 meter, maar er rijden sinds 2000 mondjesmaat al vrachtwagencombinaties met een lengte van rond de 25 meter. Supertrucks die 10 ton extra mogen vervoeren (60 in plaats van 50) en daardoor meer consumeerspul van plek A naar plek B brengen, zonder dat het brandstofverbruik evenredig stijgt. Eigenlijk zijn ze best muesli.

Sinds 1 januari 2013 zijn deze kolossen officieel uit de testfase en mogen ondernemers ermee aan de slag. Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat vandaag weten dat er inmiddels bijna 950 in gebruik zijn. Waar ze die ondingen laten? Wel, buiten snelwegen mogen ze alleen op een vooraf vastgestelde route rijden en mogen ze niet aan het verkeer deelnemen bij mist of extreme weersomstandigheden. De bebouwde kom is ook taboe, uiteraard.

Ecocombi

Vandaag heeft Rijkswaterstaat een aantal extra N-wegen toegevoegd aan de routes van de Ecocombi’s. Het gaat om de volgende wegen:

  • N99 tussen De Kooy en Den Oever
  • N57 tussen Middelburg en Vrouwenpolder (rotonde bij het dorp, hm 71,1)
  • N35 tussen Zwolle en Raalte
  • N33 vanaf de A7 tot de Eemshaven
  • N9 tussen Alkmaar en De Kooy

Schrik dus niet als je straks een van DEZE combinaties aantreft in ruraal Nederland. Onze ooster- en zuiderburen hoeven niet bang te zijn dat ze op bezoek komen, de 25 meter lange Ecocombi’s mogen de grens -vooralsnog- niet passeren.

Updated, 09-04-2014: Vanaf juli 2014 kan je deze combinaties ook bij onze zuiderburen aantreffen.



41 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Raar dat ze de grens niet overmorgen want daar is de milieu wint natuurlijk veel groter. Op de kleine afstanden die ze in Nederland rijden is de winst minimaal. Ze gaan even hard als een normale vrachtwagen en zien er hetzelfde uit. Zie geen reden om ze te verbieden. Vind het wel goed dat ze uit woonwijken etc worden geweerd.
@leandro: Volgens Brussel is de vrachtwagen vies en volgens hun visie zou zo veel mogenlijk van het transport via boot of trein moeten gebeuren. Om deze reden wordt er in Brussel dan ook totaal geen haast gemaakt om dergelijke voertuigen grensoverschrijdend transport te laten doen ondanks dat het een milieuvoordeel oplevert.
@edme: Mag gerust wat genuanceerder jongen. Het is vooral een probleem van infrastructuur. De meeste wegen zijn gewoonweg niet geschikt voor dit soort combinaties, vandaar ook in NL slechts bepaalde routes. Wegen geschikt maken voor die dingen kost tijd en vooral geld.

En idd is er ook het aspect dat alternatieven, die mogelijks beter kunnen zijn, hiervan nadeel ondervinden. Ik snap bvb niet waarom er geen vrachtwagen-sneltrein bestaat. Complete vrachtwagen oprijden in A’dam, R’dam of A’pen, en afrijden in Brussel, Parijs, Stuttgart, Berlijn, Warschau, … Laatste paar 100km gewoon met de vrachtwagen, en in de terugkeer hetzelfde. Lijkt me een goed systeem, en dan heb ik het niet alleen over het milieu.

Zal wel te duur zijn zeker…
@Esprit_de_Flandre:

Denk inderdaad dat dat te duur is. Je bent alsnog je vrachtwagen kwijt voor die tijd en de bijbehorende chauffeur. En dan moet je ook nog eens betalen voor een dure goederentrein.
@Esprit_de_Flandre:
over een jaar of 15 worden er toch automatisch rijdende vrachtautos (die in treintjes achter elkaar kunnen) ingevoerd, weet niet of er dan nog chauffeurs aan te pas komen.
@Esprit_de_Flandre: Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de besparing niet heel erg groot is. De vrachtwagen (toch ook best een duur ding) is namelijk nog steeds onderweg, en kan niet ingezet worden voor een ander vrachtje. Niet alle vervoersbedrijven hebben vestigingen (en dus chauffeurs) in Zuid- en Oost-Europa, dus de chauffeur moet ook mee kunnen, hetgeen extra geld kost, want slaapcoupé.

De oplossing is er al, en wordt ook gebruikt: containers.
@potver7: Ja maar, de meeste van die containers staan ook gewoon op een vrachtwagen…
@leandro: Duitsland zegt gewoon “Nein. Viel zu groß diese Dinge”. En ik denk dat ze daar gelijk in hebben. We moeten naar minder wegvervoer niet langer wegvervoer.
Ik wil zo’n supercombi momenteel de afrit A7 naar N33 vanaf Groningen richting eemshaven zien nemen. Zit een hele leuke krappe rontonde nu in, nu ze daar aan het bouwen zijn. Duurt nog wel een jaartje voordat daar een goed klaverblad ligt en ze daar dus langs kunnen lijkt me.
Ook wel bekend als LZV.
er staan dagelijks bij ons LZV’s in de put (containers) je kan er 3x 20Ft op kwijt waardoor de vervoerder veel meer vangt voor een ritje.
Krijgen deze super trucks ook een permanent inhaalverbod?

Ik snap Brussel wel dat ze liever per trein of boot willen vervoeren, maar een boot of trein kan niet overal komen. Een vrachtwagen wel én vaak sneller.
@flutterby: Hoeft er niet te komen. Is er al.
@flutterby: Bij het transport van mensen geef ik je gelijk, maar in het geval van goederen wordt toch 80% tussen bedrijventerreinen vervoerd, laat dat lekker over het water of per spoor gaan. Natuurlijk kan dat lang niet altijd, maar het is echt achterhaald dat we zo’n groot deel van het transport per vrachtauto doen en het ook nog eens zwaarder subsidiëren (via het nauwelijks wegenbelasting betalen) dan welke transportvorm dan ook.
@erwh:

Veel bedrijventerreinen zijn niet of amper bereikbaar per spoor of water. Plus dat er dan overal havens/stations moeten komen voor overslag en vanaf daar moet het toch weer per vrachtwagen worden vervoert naar de bestemming. Je kan moeilijk elk bedrijf een overslagpunt geven.

En al dat wachten en overslaan maakt het een dure grap
@timberleek:

Vervoer over spoor en water is vooral interessant voor grote (bulk) hoeveelheden en lange afstanden. Die laatste is sowieso amper sprake van in nederland, die eerste is vaak ook niet aan de orde
@timberleek: Nog afgezien van het feit dat het Nederlandse spoorwegnet al heel erg druk bezet is. Er kunnen niet zo heel veel treinen meer bij…
@erwh: mensen kan je ook het beste vervoeren per trein. Per vrachtwagen mensen vervoeren lijkt me geen goed plan.
@flutterby: Een vrachtwagen om mensen te vervoeren noemen we een BUS
@potver7: LOL
@flutterby: LZV’s hebben standaard al een inhaalverbod.
Zolang de combinaties niet aerodynamisch worden aangepast zal het niet schoner of zuiniger worden. Dat is ook weer het probleem. En zijn teveel belangen die om olie gaan. En zijn aero combinaties die de helft van het verbruik hebben, allen maar door simpele aerodynamische aanpassingen. Zelfde geld ook voor autos trouwens.
@nickelb:

Komt door regelgeving.
De vrachtwagens mogen niet langer zijn dan 18.zoveel meter. Een truck die een meter langer is betekent een trailer die een meter korter is. Dus minder stuff om te verplaatsen.

Dan zou je al de regelgeving moeten aanpassen dat er een stukje extra lengte is die alleen gebruikt mag worden voor de truck. Maar dan zul je nog wel tegen problemen aanlopen aangezien je truck moeilijker handelbaar is in bijvoorbeeld bewoonde gebieden
@timberleek: het gaat niet om regelgeving. Als je de truck en trailer compleet vlak maakt aan de buitenkant, en je maakt de niet mee sturende wielen afgedekt dan heb je makkelijk een 20% verschil
@nickelb:

Ja dat soort spul kan wel idd. Ik dacht dat je van die futuristische trucks bedoelde.
Maar scheelt wielen afdekken etc echt zoveel?
@timberleek: ja dat maakt heel erg verschil. De werveling die een wiel veroorzaakt is erg groot, wat dus weer veel energie kost. Als je het wiel opsluit heeft dit een kleiner effect. Maar het grootste voordeel is wanneer je de zijkanten van de trailer zo ver mogelijk naar beneden trekt, zoals de trailers van McDonalds. En dan ook de wielen afdenkt. Zodat de luchtstroom zo min mogelijk word verstoort. Kijk anders eens op http://www.ecomodder.com. Daar staat erg veel info op. Waaronder een honda civic die 2.7 liter verbruikt. Een lupo 2L (1.92 liter 100km). En een oude vw polo coupe 1.4 met een verbruik van 2.9 liter.
@nickelb: Aangezien de transport sector het hardstikke zwaar heeft zou het afschermen waarschijnlijk geen goed idee zijn. Anders gebeurde het wel (of de wet moet het verbieden).
@flutterby:

Of misschien zijn er andere redenen voor. Brandstof is wel een van de grote kostenposten. Als je daar een paar procent van kan besparen over je hele vloot is het wel mooi.

Maar misschien is het toch niet zo makkelijk toegepast op (bestaande) trailers
@nickelb:
Wel nee man,
Juist de allergrootste slag qua efficiency en aerodynamica is in de grote Diesel motoren industrie gemaakt.
Zo’n vrachtwagen lijkt niet aerodynamisch, maar met Diesel prijzen van € 1,39 per liter en hoger telt iedere kilo en telt iedere cent.

Zou b.v. Iveco morgen met een trekker op de markt komen die 1:6 loopt, dan ligt de rest onmiddellijk aan de geeuwhonger en zul je niets anders zien lopen als Iveco’s
@nickelb: Natuurlijk zijn ze wel zuiniger. De luchtweerstand van een 25 meter lange vrachtwagen neemt nauwelijks toe ten opzichte van een 18 meter lange vrachtwagen terwijl er wel aanzienlijk meer vracht vervoerd kan worden.
@nickelb: De helft van het verbruik, dus 1:6, zie ik met “simpele aanpassingen” niet gebeuren. Maar misschien weet jij meer dan ik?
Mooi werk dit soort LZV’s. Ik zit o.a. in de logisiek en zie ze regelmatig voorbij komen. Petje af voor de chauffeurs die dit kunnen besturen.
@Laue: Idd, serieus knap om die dingen rond te rijden door Nederland. Ik doe het ze niet na.
de ene variant is ook wat handiger dan de ander.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Alle_Varianten_LZV.jpg/478px-Alle_Varianten_LZV.jpg
D en E kunnen met goede overlaad plaatsen prima de bebouwde kom in
N9? Dat word nu al helemaal niks, kutweg
In andere landen zie je ze ook wel rijden, bijv Zweden. Goede manier om meer te vervoeren en ze geven minder last, aangezien ze niet mogen inhalen.
Nou nu alle profiteurs uit het buitenland even flink tol laten betalen! En haha waarom Brussel het niet wil, zelfs met een Alto kan je daar veilig over de weg rijden xD.
en wat doen zel als op zo een weg een ongeluk is gebeurd en afgesloten…etc.

gaan ze dan wel rijden op wegen die daar niet voor bestemd zijn of totaal ongeschikt voor zijn…ff een blokje om lijkt mij lastig met zo een ding.
@johanw: in geval van incidenten (wegafsluitingen wegens spoedreparaties of ongevallen e.d.) kan een chauffeur waarschijnlijk het beste overleggen met aanwezige politie- of RWS-medewerkers.

In andere gevallen (afsluitingen wegens wegwerkzaamheden bijvoorbeeld, worden doorgaans ruim van te voren bekend gemaakt) moet de vervoerder ontheffing vragen om van een alternatieve route gebruik te maken. Dat gaat dan in overleg met de wegbeheerder(s).
Die lzv’s van bart smit zijn gaaf! Nummer E in het voorbeeld van autoblog. Goede zaak dit, enkel jammer dat je de grens niet over mag en nog steeds veel beperkingen in Nederland hebt.
Wel jammer dat jullie dan niet even het volgende artikel erbij hebben geplaatst ;)

http://www.truckstar.nl/nieuws/detail/de-langste-roadtrain-van-nederland/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).