Ferrari’s fabuleuze Enzo is al een tijdje niet leverbaar, maar dat wil niet impliceren dat ze stil zitten in Maranello. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan wederom een killer van formaat. Met de MilleChili zette Ferrari al een groene koers in en ook de Enzo opvolger wordt groener.
De Enzo opvolger (laten we hem voor het gemak even F70 noemen) zal volgens de geruchten geen V12 meer krijgen, maar worden aangedreven door een V8. Dankzij twee turbo’s moet die V8 er rond de 900 pk uitpersen, waarmee Ferrari’s vlaggenschip de concurrentie met de Veyrons en Koenigseggs van deze wereld wel moet aankunnen (bron: autoblog.com).
Jonas zegt
En hopelijk ook een mooi design ;)
olibier zegt
wow GEEUW ze komen wel wat laat hoor
Poekie Lauda zegt
900 peeekaa? Niet “groen” maar wel lekker :P
Luc zegt
ik word gek van al die pk gevechten, 900pk is totaal nutteloos
PieterA zegt
Terug de F40 config.
Zephyr zegt
Ik betrap me zelf er op dat tekst over Ferrari alleen beetje blablabla is, maar dat ik hongerig zoek naar een plaatje, een impressie, de Italiaanse oogsmaakpapillen te doen bevredigen.
Maar dat terzijde.
Mercedes - Jellinek zegt
Als ie maar niet zo leijk wordt als deze Enzo!!
De 612 of 599 ziet er stuk beter uit!!
Alec zegt
V8 is de toekomst, v12 & V10 zijn uit.
wat een geluid moet daar uitkomen! 900PK is niet zomaar iets.
hopelijk ziet ie er beter uit als zijn voorganger, die mist toch een paar punten.
dekster zegt
Och komaan, when wil it end? :(
Ensjow zegt
oelala
LC zegt
Waarom geen V12 met 2 turbo’s een kleine en een grote als je groen wil dan koop je een groene. F1002 zou een doede naam zijn.
Floryn zegt
toch heb ik de enzo wel een beetje ondergewaardeerd gevonden hoor ik zie hier mensen weer denken bah wat een design maar kijk eens naar de F50 die is pas lelijk
ach zucht waar heb ik het ook over dit is puur smaak……….
Scooperdepoep zegt
8cilinders….. als ik nou ongeveer 1 miljoen euro uitgeef, mag ik dan svp gvd 12 cilinders AUB!
Beaten zegt
what’s next?
ferrari diesels?
Scar zegt
neen, ferraris op batterijen
GeeJee zegt
@ wouter: “De Enzo opvolger (laten we hem voor het gemak even F70 noemen) geen V12 meer krijgen, maar worden aangedreven door een V8”. Dat loop niet echt lekker…
Back to F40! Niets bekend over de speculatieve grootte van de V8?
Leejon zegt
Groen?!? Ferrari, waaromm meedoen aan deze ***hype :'(
Maar verder klinkt het lekkerrrrr (H)
Supreem zegt
De F40 was ook een V8; een verdacht kleine zelfs.
Zolang het maar vooruit gaat.
Aston Martin Rapide zegt
Nou…we zien het wel. Ik ben benieuwd hoe de wagen eruit zal zien, misschien net zo extravagant als Lambo Reventon?
Xemurai zegt
YES! Eindelijk :D
Laurens zegt
Een v8 met 900pk!!! Dit kan toch nooit.. de veyron haalt uit 16 cilinders 1001 pk, en dan wil ferrari dit aantal uit een v8 halen? Onmogelijk. Ik zou eerder aan een V10/V12 met 900 pk denken. En dat is al moeilijk genoeg. Maar dat zou dan ook meteen een ultieme supercar worden dan, aangezien ferrari’s meestal lichter zijn en het design wel moeier zal worden dan de veyron.
MurcieBoy zegt
waarom een V8?? ik bedoel das zo ”normaal” :P
AppieFlappie zegt
Het leuke is dat de olielobby de mensen langzaam laat geloven dat er geen milieurproblematiek is. ;)
Josh zegt
@laurens
die nieuwe aero TT perst over de 1100pk uit een V8
dus dan moet 900pk met een dubble turbo een makkie zijn
1*murci,1*aston zegt
Waarom zou dit niet haalbaar zijn uit 8 cilinders.
Je kan zelfs 1254786 pk uit een 2 cilinder halen. Als er nu 1 ding nog belachelijker is dan die pk race is het wel het idee dat je persé meer cilinders nodig hebt om een goede wagen te bekomen.
Motor dynamisch is een v12 natuurlijk voordeliger maar op de hele auto gezien kan een V8 soms beter uitkomen in functie van plaatsing, gewicht verdeling enz…
En de regel van hoe minder plekken om iets fout te laten gaan blijft hier ook gelden natuurlijk.
Thijs zegt
Nou als je de cilinders maar genoeg inhoud geeft haal je er genoeg pk’s uit hoor :wink: Alleen efficientie is niet een woord wat je in combinatie daarmee gebruikt. Alleen heb je over het algemeen meer koppel met meer cilinders.
Suspic1ous zegt
Een stukje nostalgie vind ik dit. Net als de F40 een auto configureren.
Het topmodel van Ferrari is altijd gebaseerd op formule 1 techniek. In de jaren 80 hadden de formule 1’s turbo, dus de F40 ook want dat was toen de formule 1 techniek. Nu zijn alle formule 1 auto’s hoge toeren machine’s. Dus vind ik dat het topmodel van Ferrari dat ook moet zijn.
Iemand een andere redenatie?
Laurens (andere dan de vorige ;) zegt
@ Laurens
De Ultimate Aero TT haalt toch ook 1183 pk uit een V8 Biturbo? Waarom zou Ferrari dan geen 900 pk uit een V8 Biturbo kunnen halen?
Verder hoop ik dat het design flink verbeterd worden t.o.v. de Enzo!
Antoon zegt
@ Suspic1ous
Nee, maar ik denk dat het best mogelijk is dat de formule 1 ook weer naar de turbo, of compressor gaat om brandstofverbruik te reduceren.
900 pk is inderdaad weer is over the top. Waarom maken ze niet een extreem mooie, lichte auto. Dan is de huidige 660 pk genoeg. Maar blijkbaar is het in de wereld waar Enzos gekocht worden niet genoeg om mooi en snel te zijn. De cijfers moeten hoog zijn: prijs, pk etc…. jammer maar begrijpelijk
Casey zegt
Een V8 met turbo’s is /groener/ dan een V12 zonder turbo’s, maar hoevel?
FIA president Max Mosley heeft al laten weten dit in de F1 ook toe te willen passen. Hij wil zelfs V6 motoren met een turbo. Beter voor het milieu, en wellicht even rap.
Ben wel nieuwsgierig naar de nieuw supercar van Ferrari.
SimonMc zegt
@Laurens: de koenigsegg haalt op gewone brandstof 800 pk uit een twin-supercharged V8, met die bio-ethanol ( dacht ik?) haalt hij er 900 uit.
Waarom onmogelijk?Met turbo’s haal je er zoveel pk uit als je wilt…
Er zijn genoeg mensen die 800 pk uit hun supra of skyline halen met behulp van turbo’s, en dat is dan nog maar een 6-in-lijn motor.
Alwood zegt
klinkt éindelijk weer als een waardig F40 opvolger… :) als ze hem nu dan vervolgens óf leuk aankleden of helemaal leegplukken ben ik tevreden ;)
E. zegt
Aaaah, ik heb er nou al zin in :)
En dattie groen wordt, achja, is weer eens iets anders dan rood hé!
Floris zegt
Ik hoop dat net als de F40 dit weer echt een gestripte hardcore superwagen wordt.
l'enfantterrible zegt
Jammer dat het gen V12 meer wordt. Maar we hebben nog de zalige 599 en misschien een terugkeer naar de F40 ? Zou zalig zijn!!
Mr.F zegt
kan goed een v8 met 2 turbo’s met 1000 PK
van de F40 is ook een versie gemaakt met 1000PK gewoon grooteren turbo’s op gezet
zou dit iets te maken hebbben met de turbo’s ?:http://www.autogespot.nl/index.php?id=548
jan thyme zegt
GROEN???
JAJA
a_buis zegt
@Luc: in een opel wel ja :-)
ZwerverRoodbaard zegt
En waarom doen ze geen V12 met 2 turbo’s daar kan ook wel 900 pk’s uitkomen hoor en zeker weten nog veeeeeeeel meer dan dat.
RenJie zegt
w00t de 2.4 V8 uit de F2007 lijkt me wel gaaf, maar ja realistisch is dat natuurlijk niet echt .. :D
Used2B_CDD zegt
@ PieterA : ook het eerste wat ik dacht… Wat denk je, zouden ze het durven? Ik hoop iig van wel… :)
Eric zegt
Hopelijk heeft ie het uiterlijk van een vroegere Ferrari 330 p4
M. zegt
@Poekie Lauda
900pk niet groen? Je weet maar nooit natuurlijk…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/20/bio-brandstof-is-niet-suf-viper-met-1100-pk
wilco zegt
900 pk, beetje onzin voor n auto. Ik vind dat je beter een auto van 400-500 pk tot in de extreme kunt lichtermaken en afstellen.
marcel zegt
ik geloof er geen reet van ik denk een v12 zonder turbos kijk maar naar de fxx die hebben ze niet voor jan lu# gemaakt
Antoon zegt
Belangrijkste probleem van turbos is wel dat ze het maximaal toerental beperken en en uitlaatgeluid dempen! En dat is nou net wat we niet willen bij een Ferrari! 900 pk is fantastisch, maar je levert wel emotie in.
Rits zegt
Ik vind het een beetje jammer dat ze bij een merk als Ferrari (alweer) turbo’s gaan gebruiken, ik vind het te makkelijk je pakt een een motor gooit er turbo’s ertegenaan en voila een super motor is geboren.
J. zegt
@RenJie, het grootste probleem is dat de motoren uit een F1 auto gewoon ‘op’ zijn zodra die 2000 kilometer gelopen hebben.
Wel jammer dat er een V8 in komt, die dan toch op zijn minst nog een V10.
w0o0dy zegt
@Rits: als je dat denkt dan zou ik me toch maar eens wat verdiepen in motortechniek en met name het gebruik van turbo’s….. er komt heel wat meer bij kijken dan simpelweg een turbo erop plakken.
Dat Ferrari naar een V8 met turbo’s gaat verbaast me niet echt. Ook Ferrari zal oplossingen moeten verzinnen om aan de Co2 normen te voldoen en meer cilinders betekent bij alle snelheden meer uitstoot. Een kleinere motor met turbo’s kan als de motor niet zwaar belast wordt veel minder uitstoten en het gewicht van de auto zou ook wel eens omlaag kunnen gaan (dubbel winst dus).
Rick dos zegt
Ook ik ben geen voorstander van turbows. MAAR als Ferrari een waardige opvolger van de F40 (de vorige 2 waren gewoon prutswerk natuurlijk) kan maken, dan ben ik helemaal voor.
……en ik kijk WEER in mijn glazenbol en zie dat het niet zal gebeuren dat er een waardige opvolger komt…..´
Dus die turbows keur ik dan ook bij deze af.
ferrarifreak zegt
waarom geen V12 meer???
:( :( :(
Dan hoop ik wel op een mooi design.
F430Rijder zegt
@ Rick Dos
Laat a.u.b die w eens lekker weg bij het spellen van turbo’s. Tezamen met je commentaar op de F50 en de Enzo dat nergens op gebasseerd is kom je namenlijk erg dom over. Dit wil je zelf niet, en je stoort er anderen ook nog eens mee.
Wat betreft de opvolger van de Enzo, ik zie niet in hoe een V8 met 900pk groen kan zijn? Je hebt veel benzine nodig als je plankgas gaat met een (laten we zeggen cilinder inhoud van zeker boven de 3.5 liter) die hoogtoerig gereden word.
Rick dos zegt
Fanboys……je hebt ze in alle soorten en maten……
w0o0dy zegt
@F430rijder: iedere motor die 900pk levert zal veel uitstoot hebben…. maar die motor levert natuurlijk maar een klein deel van de levensduur 900pk. De meeste tijd wordt besteed aan stilstaan voor een verkeerslicht, parkeren, bebouwde kom, en braaf met 100km door de trajectcontrole….. dan is het verbruik van een grote motor veel hoger omdat alle cilinders gevoed moeten worden….. Voor de pk’s en het koppel heb je niet veel nodig, maar meer cilinders=meer verbruik bij stationairloop (makkelijkste voorbeeld).
Daarom is een v8 met turbo’s zoveel efficiënter: weinig verbruik bij lage belasting van de motor (turbo’s staan vrijwel stil) en toch veel koppel en vermogen als je het wil.
jeroen zegt
Ik heb niet super veel verstand van ferrari maar de nieuwe die komt met zo’n 900 pk heet toch FXX??
Fej zegt
@ f430rijder
wat Rick Dos volgens mij bedoelde is dat de F40 de laatste echt pure Ferrari was. Het was tevens de laatste Ferrari die onder toezicht van Enzo Ferrari zelf gebouwd werd. Het was een echte pure racer. De Enzo zou zogezegd een pure racewagen zijn. Ze gebruiken carbon en andere dure materialen om gewicht te besparen, maar tegelijkertijd bouwen ze ook een systeem in dat de auto omhoog lift om over drempels te rijden, wat dan weer extra gewicht betekent. Terwijl bij de F40 bijvoorbeeld de deurklinken zijn vervangen door touwtjes om gewicht te besparen. Je hebt natuurlijk ook nog de FXX (@ jeroen: dit is geen Enzo en hij heeft ‘maar’ 800 pk), maar die is niet streetlegal.
Ik ben niet echt een Ferrari-liefhebber, maar een F40 of een 256 GTO mogen ze altijd voor de deur zetten.
Chief_S5 zegt
Over 10 jaar rijden we allemaal rond in auto’s met 1000pk.. :P Ferrari is wel laat hiermee hé? En nu hopen dat het design op de 599 of 612 ligt. :)
LOL @ Rick Dos :D
Sem zegt
v8 in de nieuwe enzo? ik dacht dat dat tegen de principes van Mister Enzo Ferrari zelf in ging. maarja 900 pk is niet mis.
Fej zegt
@ Sem
Enzo Ferrari heeft waarschijnlijk nooit iemand horen klagen over het milieu ;-)
rider zegt
wilde speculaties over wat voor een motor. v8 of v12. ik denk eerder aan dat het een v8 wordt. maar dan wel hopen dat ze ook vtg turbo’s (zoals porsche) gaan gebruiken. echt heftig hoor 900pk. maar ja eerst zien en dan geloven.
rider zegt
900pk is geen enkel probleem om te bereiken. er wordt immers in het verhaal nergens verteld hoe groot de motor wordt (alleen dat hij iets kleiner dan de 6liter van de enzo wordt). ga je uit van een 5 liter blok dan is 900pk redelijk makkelijk te halen.
de CCX en CCR halen uit 4,7liter al 806pk maar maken geen gebruik van hoge toeren.
de f40 had een 2,9liter-v8 en kwam standaard uit op 478pk en met wat tuning was dat bruikbaar en houdbaar 650pk! dus die 900pk moet met de moderne techniek en technische kennis van ferrari zonder meer mogelijk zijn!
rudolf zegt
Een F40 met 1000 pk?
650pk in pure race trim was wel het maximale dacht ik..
ik denk dat het hele 1000 kilo concept een leuke marketing stunt is van Ferrari.
Sinds de F40 is alles zwaarder en zwaarder geworden!
Carbon met vrachtwagenladingen toegepast maar alle “sport” auto’s zitten rond 1400 tot 1700 kilo droog.
En er moet dan een RS of Stradale (alles carbon “superlight” ) uitkomen om moeizaam rond de 1300 kilo droog te komen.
Het wordt gebracht alsof dat extreem licht is.
de Ferrari 308 woog 1245 kilo.
De BMW M3 e30 woog 1250 kilo.
zonder een vezeltje carbon.
iemand anders vast nog wel voorbeelden?
Racer X zegt
Als hij net zo vet gaat klinken als de twinturbo V8 van de F40 kan ik niet wachten!