
Met ook nog eens bijzondere auto’s op de eerste nieuwe reeksen.
Om de een of andere reden hebben veel autoliefhebbers een fetisj voor kentekens. Waarschijnlijk kun jij het kenteken van je eerste auto nog wel oplepelen. Of misschien wel van al je auto’s. Op 4 juni 2024 is de elfde serie aan sidecode ingegaan. Vanaf toen hadden nieuwe kentekens de combinatie XXX-99-X.
Naast de reeksen voor auto’s zijn er aparte categorieën. Zo begint het kenteken van ieder landbouwvoertuig met een T en van iedere aanhangwagen met een W. Het vervelende van deze combinaties: ze raken een keertje op.
Nieuwe kentekenreeks oldtimers
Zonder dat wij – en met ons ieder andere autonieuwswebsite – het door hadden, is er begin juli van dit jaar weer een nieuwe reeks ingegaan. We hebben het dan over de lettercombinatie op oldtimers. Geen zorgen: de volgorde van cijfers en letters verandert niet.
Even voor de duidelijkheid: een oldtimer is in Nederland een auto die tenminste 40 jaar geleden voor het eerst werd toegelaten. Klassiekers die de afgelopen vijf jaar naar Nederland kwamen en een nieuw kenteken kregen, hadden allemaal hetzelfde begin: ‘PM-‘ gevolg door twee cijfers, een koppelteken en weer twee cijfers.
Volgens Oldtimer Verzekering is het laatste kenteken uit de PM-reeks op 16 juli 2025 vergeven. Je vindt het kenteken PM-99-99 op een Chevrolet Bel Air uit 1959. Zoals het een echte oldtimer betaamt, kreeg de Chevy blauwe kentekenplaten. Alleen auto’s van voor 1978 die origineel Nederlands zijn én een de combinatie XX-99-99, 99-99-XX of 99-XX-99 hebben, mogen deze kleur dragen.
De nieuwe reeks
Ruim een week voordat de PM-reeks in gang werd gezet, heeft het RDW al een nieuwe reeks aangenomen. In juli is de eerste oldtimer van de reeks op kenteken gezet. Vanaf dat moment beginnen kentekens van oldtimers met de letters RM. De nieuwe serie trapt direct af met twee vrij bijzondere klassiekers.
RM-00-01
We hebben helaas geen beeld van de twee eerste oldtimers met RM-kenteken. Heb jij dat wel? Mail dat dan gerust naar [email protected]! De oldtimer met het kenteken RM-00-01 is een blauwe Ford Mustang cabriolet. De ponycar komt uit 1966 en maakt dus onderdeel uit van de eerste bijzonder succesvolle generatie. Het vermogen van 228 pk komt van een 4,7-liter V8.
RM-00-02
Vind je een oude Mustang niet bijzonder genoeg? Wat dacht je dan van een Ferrari 275 GTS? De rode Ferrari kwam begin 1965 uit de fabriek in Maranello rollen. Het beeldschone model zonder dak heeft een 261 pk sterke 3,2-liter twaalfcilinder. Op 9 juli 2025 krijgt hij het kenteken RM-00-02.
Foto: Ford Mustang (S550) 2015-2022 occasion aankoopadvies





Nou maar hopen dat de RM-24-05 of de RM-05-70 een mooie betaalbare Britse klassieker wordt, bij voorkeur een Jaguar.
Dan heb ik mijn privé-kenteken!
Initialen met geboortedag- en maand, of geboortemaand en -jaar.
Dan was je er al bijna want PM-05-70 is een JAGUARXK 120 FHC. Misschien toch je voornaam even aanpassen naar een P en deze kopen 😜
De Daimler op de foto mag dus geen blauwe platen voeren. Bij de reeks XX-00-XX mag dat nooit. Ondanks dat de auto uit 1966 is is hij in 1985 ingevoerd in Nederland en dient dus een gele plaat te voeren. Mogelijk kan je bij de RDW een ander (oldtimer) kenteken aanvragen uit de juiste reeks waarmee het wel kan.
Als de politiek nog regels zoekt om te schrappen, daar heb je er één. Blauwe platen alleen bij bouwjaar voor 1978 is regels genoeg, welke kentekenreeks, wanneer ingevoerd zijn niet van belang.
Het wordt wel gedoogd. Of je moet een extreem zure agent treffen.
Ik heb er helemaal niks mee, ook niet met die zogenaamde luxuplaten onzin.
Ik weet dat het eigenlijk onzin is, maar ik kan gewoon geen auto rijden zonder ‘luxe’ platen.
Standaardplaten doen me denken aan mensen die hun auto alleen als gebruiksvoorwerp zien: vooraan bij de supermarkt parkeren, niet wakker liggen van een winkelwagentje of deur die ertegenaan knalt, velgen kapot rijden in een te krap vak, de wasstraat in zonder nadenken, of geen idee hebben van een duplicaatcode.
Dit is mijn manier van hokjesdenken. Niet altijd eerlijk, maar vaak wel terecht. Er zullen vast die-hard autoliefhebbers zijn die tóch aan al deze signalementen voldoen, maar ik ken ze niet.
Voor mij is het zo’n detail: als iemand de platen al niet boeit, wat boeit diegene dan nog meer niet aan z’n auto?
Je bent niet de enige die in hokjes denkt dan hoor, hier nog eentje haha. Je kon het niet beter omschrijven dan dit
Ik heb een week geleden RM-01-22 zien rijden, helaas geen foto kunnen schieten.
Uiteindelijk is het kenteken er voornamelijk voor justitie om te weten wat ze een PV heb moeten sturen als je geflitst wordt, of om je parkeerticket te betalen😉😂🤣
Natuurlijk heb ik een gepersonaliseerde kentekenplaat, omdat het kan….