
En ja, net als zijn voorganger Skytop gaat BMW de Speedtop in productie nemen!
Concorso d’Eleganza Villa d’Este is altijd een mooi feestje voor BMW. Het prestigieuze evenement aan het Comomeer staat altijd garant voor een mooie onthulling van het merk. Soms zelfs meer dan één. Het evenement was namelijk al een perfect decor voor de M2 CS, maar de klapper (die al gelekt was), is nu officieel. Ontmoet de BMW Speedtop.





BMW Speedtop
Net als de auto van vorig jaar een auto die luistert naar een naam eindigend in ’top’. En daar stoppen de raakvlakken met de BMW Skytop van vorig jaar niet. Nu er veel bombarie is rondom de dakloze variant nadat BMW besloot deze te bouwen in oplage van 50 stuks, is de Shooting Brake-variant het volgende deel in de serie. En we kunnen alvast verklappen: ook deze gaat in productie!








M8-basis
Net als de Skytop baseert de Speedtop zich op de BMW M8 Competition (F92), dus krijgt deze de 4.4 liter V8 met 625 pk. Qua voor- en achterkant is de auto zo goed als identiek aan de Skytop, maar dan met andere velgen, een ander kleurtje en natuurlijk die estate-achtige daklijn achter. Het lijkt zelfs nog een extra goedmakertje te zijn voor het feit dat de Touring Coupe Concept van twee jaar terug niet in productie ging, door het idee daarvan en dat van de Skytop in de blender te stoppen.


Interieur
De Speedtop is gelakt in een kleur die BMW Floating Sunstone Maroon noemt. Op het dak vloeit deze kleur langzaam over naar een zilveren kleur. Diezelfde balans tussen licht en een donkerrode tint vindt je in het interieur. Nou komt dit in grote lijnen gewoon één op één uit de M8, maar dan is alles opnieuw bekleed met hoogwaardig leder. Net als een Bugatti Chiron loopt er een verlichtingselement over het hele dak om de twee helften van het interieur te scheiden en voor licht te zorgen. Aan de buitenkant valt dit verlichte middenstuk trouwens ook op als een soort scheiding voor het gedeelte waar de daklijn lager gaat en wordt afgezet door de spoiler.






Kofferruimte
Kijkend naar een rivaal die niet meer bestaat van de BMW Speedtop, de Ferrari GTC4Lusso, is dit type auto uitermate geschikt als 2+2. De shooting brake van BMW doet het ietsje anders. Er zitten geen achterstoelen in de Speedtop. Net als de Skytop, dus. Wel krijg je een bagageruimte, maar gezien de sterk aflopende lijn en de hoge kofferbakvloer is deze niet gigantisch. Wel heb je daaronder nog een opbergvak en past er sowieso een tas in. Daarover gesproken: het lederwerk van de Speedtop is in samenwerking met Schedoni, die ook een op maat gemaakte bagageset ontwierp voor de shooting brake. Oh ja, en da’s een mooie dubbele functie voor waar je normaliter de achterstoelen verwacht: daar passen nog twee Schedoni-tassen. Uiteraard uitgevoerd in dezelfde stof als de bekleding van het interieur.





Productie
Zoals gezegd krijgt deze dichte BMW Skytop ook een gelimiteerde productieoplage, al komen er iets meer exemplaren van de BMW Speedtop. De open versie blijft bij 50 stuks, de Speedtop komt met 70 auto’s sterk. Er is nog nergens een prijs genoemd, maar BMW heeft met de 3.0 CSL al eens bewezen dat gelimiteerde auto’s niet goedkoop zijn. Kijk niet vreemd op als de Sky- en Speedtop richting een getal met zeven cijfers kruipen. Dat is nog even afwachten.










Die voorste luchtinlaat toont te veel chromen lijnen. Dan wordt het al te snel te. Voor de rest niet slecht. Had btw ook een alfa kunnen zijn…
Intrigerende deur’hendels’, hoe werken die ? 👀
Nou? Gewoon, intrigerend! 😉👍🏻
Smaken verschillen… Dit vind ik niet eens een beetje mooi, laat staan bloedmooi. Sterker nog, ik vind het maar een vadsige klont van een auto met moeilijke proporties.
Iemand verwart hier bloedrood met bloedmooi…
De smalle koplampen zijn hier wel goed gelukt, poging twee na de zeven serie toch nog succesvol. Ook de achterkant is prima. Het zijaanzicht is het probleem, ronduit saai.
Kijk eens naar de “Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake”, https://media.astonmartin.com/aston-martin-vanquish-zagato-shooting-brake-2
daar heeft BMW duidelijk naar gekeken maar het origineel is veel fraaier.
En waarom staan de BMW bevertanden nu op het dak?
En waarom is die Aston het origineel? Zoveel eerder gebouwde shooting brakes…
Smaken verschillen trouwens! Ik vind deze mooier dan die Zagato!
Omdat zowel deze BMW als de Aston het volgende recept volgen: “grote wijntrode drie deurs hatchback op basis van een serie product voor een hoge prijs met een exclusief design met een kleine kofferbak waar geen jachtgeweer en wildzwijn in passen maar die we toch shooting brake noemen”
😂
Haha… oke, ik ben om!
Nu nog de voorstelling van Touring en feestje is compleet!
BMW maakt de grille weer van een normaal formaat en plots hebben ze weer een mooie auto staan. Hopelijk trekken ze dit door naar de rest van het gamma.
Fantastische auto. Mooie lijnen. 70 stuks is jammer, gewoon in productie!
De overhang voorzijde blijft te groot voor mijn ogen. Verder een erg mooie vingeroefening voor de designers van BMW.
Hier heb je ook videomateriaal
https://supercarblondie.com/bmw-concept-speedtop-inspired-by-iconic-coupe/
Oh nee, die irritante griet.
Hmm, ik blijf voorlopig bij mijn eerste opmerkingen over dit model. Ik vind dat er iets mis is met de wielen. Of ze staan iets te dicht op elkaar oid, maar daardoor oogt het plaatwerk met name voor toch iets te hoog. Het zijn geen grote afwijkingen m.i. maar net genoeg om ze storend te vinden. Kan mss ook liggen aan de kleur en de belichting in deze renders. Ben wel benieuwd naar de eerste echte foto’s.
Ik als zogenaamde BMW man zou never nooit niet tonnen uitgeven aan wat niet meer is dan een omgebouwde BMW M4 en 8 serie. Betaal je tegen de miljoen aan, krijg je bijna 8 jaar oude techniek onder je kont en zit je tegen een 8 jaar oude dashboard aan te kijken.
Als ik zoveel uit zou geven aan een BMW dan moet het een op zichzelf staande model zijn met de nieuwste technieken. In plaats dat ze zich bezighouden met dit soort onzin hadden ze beter tijd kunnen besteden aan een M1 opvolger.
Ben ik het niet direct mee eens, er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die zo’n auto gewoon willen met een dikke ICE aandrijflijn en een ongecompliceerde dash die niet lijkt op de OLED in je woonkamer. BMW raakt ze binnen no time kwijt vermoed ik, ook ik zou ‘m meteen gekocht hebben als ik het kon betalen… achja, G31 is ook geen straf.
Er zullen heus genoeg mensen zijn die dit kopen alleen zou ik het niet doen. En met ‘nieuwste technieken’ hoeft het niet te betekenen dat er geen dikke ICE aandrijflijn in zit en dat je over OLED schermen beschikt.
Een G31 is geen straf maar zou je bijna een miljoen voor een 8 serie betalen?
Als er 75 van gemaakt worden die er zo uit zien als deze… ja ik zou er een kopen als ik niet ‘piss poor’ was.
Eens, het speciale moet enkel van het design komen met dan een belabberd functioneel slecht en klein interieur. De Z4 coupe concept was realistischer
Oh ik zou het direct doen, tenminste weer een echt dashboard voor m’n ogen. En was die techniek 8 jaar geleden dan slecht? Dit is een automobiel die je af en toe uitlaat.
Nee hoor, maar zou jij een 8 serie kopen voor bijna een miljoen?
Helemaal eens. Het is wel erg mooi, maar je kunt nu vrij gunstig een M8/M850i cabriolet op de kop tikken en dan heb je dezelfde performance, etc. Qua interieur is het juist een pre dat je hier nog OS7 hebt, met voldoende innovatie, touch bediening maar ook fysieke knoppen voor aantal functies. alleen de 8 serie en de Z4 worden nu nog hiermee afgeleverd, maar de rest allemaal met van die vreselijke touch only interieurs. Ken maar weinig mensen die dat echt mooi en/of handiger vinden, en je ziet gelukkig al fabrikanten hiervan terug komen (zoals Aston Martin. alhowel die nooit zo ver gekomen waren…..wet van de remmende voorsprong ;-)).
Zou niet weten welke BMW ik na mijn M850i zou moeten kopen met dezelfde gebruikers vriendelijkheid en mooie V8 motor geluid….
Misschien de M850i dan gewoon houden, zal je niet snel aan tekort komen 🙂
Echt bijzonder fraai, ik ben fan. Jammer dat hun productiemodellen hier (nog) niet op lijken.
Het nieuwe beleid van de familie Quandt: de echte rijken mogen bij ons een mooie automobiel kopen, het plebs moet zich behelpen met wrattenzwijnen.
Toch vals. In de showroom steeds lelijkere auto’s, en af en toe met een concept laten zien dat je het kunstje nog niet verleerd ben…
Jeremy Clarkson: It’s broooowwwwnnnn
James May: No, it’s floating sunstone maroon.
Richard Hammond: It’s brown mate.
Erg fraaie auto die Speedtop. Laat wel zien hoe mooi een 6 serie / 8 serie coupe er uit had kunnen zien.
Eindelijk weer eens een BMW die ontworpen lijkt ze zijn met emotie, voor de echte liefhebbers (met geld). Aandacht voor materialen, knoppen, I-drive. Mooi, ga zo door zou ik zeggen. Misschien komt het dan toch nog goed….
Ik hoor in het kamp ‘mooi’, maar vraag me altijd wel af bij dit soort auto’s waarom het bij zo’n kleinseriemodel opeens wel mooi kan. Waarom hebben ze deze design taal niet voor de 5 en 7 gebruikt? Mooie auto’s in collecties en musea zijn er genoeg.
Omdat het voor een hele specifieke doelgroep gemaakt is en niet voor wereldwijde verkoop.
Anders zouden ze modellen voor Europa, voor Amerika en voor Azië apart moeten maken en dat is te duur. En aangezien ook in Europa bmw heel goed verkoopt hebben ze geen reden om de strategie aan te passen