Slecht nieuws voor alle bijtellingontduikers in getunede leaseauto’s. Omdat er nogal wat tuning-fraude wordt gepleegd met auto’s die in het goedkope bijtellingstarief vallen, gaat Staatssecretaris de Jager keiharde maatregelen nemen tegen al die C02-criminelen.
De methode is kinderlijk eenvoudig. Je kiest een auto uit het goedkoopste bijtellingstarief (< 140g C02/km), brengt hem naar de locale chipboer en laat het motorvermogen flink toenemen. Zo bespaar je maandelijks al gauw €100 ten opzichte van auto's uit hogere klassen en je leaseslet heeft ook nog eens meer dan voldoende vermogen. Maar onze volksvertegenwoordigers in Den Haag zijn daar helemaal niet zo blij mee. Volgens de Jager van Financiën stijgt het brandstofverbruik wanneer een auto wordt gechipt. HUH? De Jager vergeet natuurlijk het feit dat een gechipte auto juist minder brandstof gaat verbruiken, mits dezelfde rijstijl gehanteerd wordt. Helaas voor leasend Nederland; op Prinsjesdag worden nieuwe maatregelen aangekondigd om dergelijke frauduleuze handelingen in de toekomst te voorkomen. U heeft dus nog tot 15 september om uw leasauto te voorzien van een snelle, zuinige chip. (bron: Telegraaf)
ZOEF zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Tabasco zegt
Hebben ze daar in Den Haag echt niets beters te doen?
Tja we doen ook echt alles om een paar ambtenaren aan het werk te houden.
S2000 zegt
@Tabasco:
Dit is juist een goede zaak om deze hypocriete mensen aan te pakken !
GekkeHenkie zegt
Precies! Ik zou mijn auto ook chippen om het brandstofverbruik te verlagen, die extra power is mooi meegenomen maar daar gaat het natuurlijk niet om.
ZOEF zegt
O dàt staat er dus altijd bij die edit nutteloze bijdrages :-)
Dat had ik wel eens meer gezien maar mijn kwartje viel nooit.
Nou wel spijtig voor die ene keer dat ik eerst was ipv laatst :-(
O er moet nog iets bij om de bijdrag niet nutteloos te maken:
Zijn jullie er zeker van dat gechipte auto’s ECHT zuiniger worden of is dat enkel die chipboeren die dat zeggen?
Het zou boeiend zijn dat eens uit te checken, en de geclaimde vermogens ook + een opvolging van 1 jaar voor evt. Technische problemen achteraf.
JanJansen zegt
Dit moet je even verder toelichten, want dit is wat vreemd.
Een auto wordt niet zuiniger van chippen, ook niet als dezelfde rijstijl gehandhaafd wordt. Anders hadden autofabrikanten hun motormanagement echt al lang voorzien van deze software.
Je kunt wel de schadelijke uitstoot laten toenemen en het brandstofverbruik af laten nemen;
Bijvoorbeeld: om een katalysator goed te laten werken moet er meer brandstof worden ingespoten, onder andere om hem snel op temperatuur te laten komen.
Off topic: een kat werkt koud niet eens, en juist dan is de uitstoot van de motor het grootst; een katalysator is geen wondermiddel.
BJ zegt
@JanJansen:
Toch wel; als je op een identieke motor met dezelfde inhoud maar meer vermogen (door chiptuning) dezelfde rijstijl toepast, zou deze zuiniger worden.
De reden dat fabrikanten dit niet doen, zit in het vermogensdeel van de vergelijking en niet in het verbruiksdeel; dezelfde motor wordt in verschillende varianten aan klanten geleverd, maar een motor met meer vermogen kost meer en zit in een duurdere versie. Dat is dus puur een commercieel verhaal.
Overigens; dat een gechipte motor zuiniger is bij dezelfde rijstijl, is nogal een theoretisch verhaal… Er is namelijk niemand die zijn gechipte motor niet gebruikt waar die voor bedoelt is.
Jez zegt
de Jager => galg
b0z4 zegt
Waar is Nederland toch mee bezig ? Mensen zijn de weg kwijt geraakt , hebben ze niks anders om over druk te maken dan wie wel of niet zijn auto laat chippen ?
Stijn van Kooten zegt
Als je een auto chipt, zal hij bijvoorbeeld neit meer op RON 91 of 93 lopen, maar zal hij minimaal 95 nodig hebben. Maar hij is wel zuiniger en sneller bij dezelfde rijstijl.
HDM zegt
Heerlijk al die mensen die geen kennis van zaken hebben. Milieufreaks bemoeien zich met auto’s, financiele rukhoofden idem dito, maar iemand met ook maar het kleinste beetje verstand van zaken? Noppes.
GezondVerstand zegt
De Belgen zijn ons weer voor. Daar mag je niets aan je auto veranderen tenzij puur optisch. En die wetgeving hebben ze al een hele tijd.
DD zegt
Wat een gezeik zeg! Ik weet uit ervaring dat ie NIET minder zuinig wordt, en stel dat ie minder zuinig wordt, dan zijn er toch juist meer inkomsten via brandstof? Dit is een goed plan als ie gelijk de BPM afschaft :D
lincoln zegt
op prinsjesdag ??
gaat onze nationale steuntrekster dat ook echt vermelden bij haar speech ??
clubbtraxx zegt
@b0z4
Je mag chippen wat je wilt, als je het maar niet bij een lage bijtelling auto doet omdat ie dan niet meer zo schoon is als tijdens de typegoedkeuring.
Dat zuiniger met brandstof is heel msschien bij sommige auto’s het geval, de uitstoot van schadelijke stoffen neemt echter vaak wel toe, anders had de fabrikant het motormanagements zelf wel zo gechipped. Jullie denken toch niet dat alle autofabrikanten achterlijk zijn soms?
Ik betaal ook het volle pond bijtelling, gewoon omdat ik geen zin heb om in een klein gebakje te rijden, gechipped of niet. Dus van mij mogen ze het gerust aanpakken.
vla zegt
Wat zei ik ook alweer vroeger op deze dag? Oja, come to the south side, we have cookies! En bier, en frieten, en carruptie! :D Geen spelfout dames en heren. ;)
Ik leef mee met autolievend Nederland; leasen ze een auto, is het nog niet goed genoeg. :roll: Iemand moet ertegen opstaan. Waar zijn de linkse?! :o Oja, zij organiseren het geldklopperij-feestje.
Vanquish zegt
@JanJansen: Chips van fabriekanten zijn geen van allen maximaal ingesteld, er valt altijd nog meer uit te halen. Dit kan een efficientere en sterkere motor tot gevolg hebben, zonder dat je er super dure onderdelen op hoeft te zetten.
AMG Powerrr zegt
Ik snap het idee van chippen. Ik snap alleen niet het idee van fabrikanten, dat hun niet meteen een chip ontwerpen, die hogere prestaties bij een lager verbruik geven… Het is sowieso beter voor het milieu.
Tom zegt
Fabrikanten maken één chip voor héél veel wagens. De chip-boer zorgt ervoor dat jouw wagen een aangepaste chip krijgt zodat deze optimaal werkt voor jouw motor. Elke motor verschilt immers. Mede hierdoor kunnen tuners niet exact voorspellen hoeveel het vermogen zal toenemen specifiek voor jouw wagen.
Beetje Verward zegt
als je (diesel) leaseauto zuiniger is gaan rijden na chippen dan haalt ie hoogstwaarschijnlijk zijn NOx-emissie vlgs typegoedkeuring niet meer. Dat is eigenlijk nog veel erger.
Fabrikanten moeten bij het afstellen van de motor balanceren tussen brandstofverbruik (dat ze natuurlijk laag willen hebben) en NOx-emissie halen (de zgn. NOx-paradox of diesel dilemma).
Dit kun je met chippen zo teniet doen.
Pim zegt
Wie gaat dat controleren dan? Het chippen van je leasebak mag meestal vanuit het bedrijf of leasemaatschappij toch al niet, maar daar vindt toch ook geen directe controle op plaats? Pff, dat ze de tyfus krijgen daar in Den Haag. Zielige kneuterige mafkezen.
liljeezy zegt
Nederland gaat heel ver achteruit..
Max zegt
Mijn stiefpa heeft zijn 90pk Passat TDI laten chippen, naar 105pk.
hij houdt al vanaf het begin (2000km op de teller, staat nu op bijna 200dkm) het verbruik bij. Sinds de chipactie is hij veel sneller en sportiever, maar kan 1,5km per liter meer rijden. Geen leaseauto dus.
dus; meer power, minder verbruik en niet gemeten op 1 tank, maar op een aantal. Als het goed is, is deze auto een onderwerp van een Autoweek artikel.
M6COUPE zegt
En maar door blijven zoeken om manieren te vinden om de mensen te naaien he, stelletje zieligerts. Moeten eens naar de hoeren gaan en zich flink laten neuken in plaats van ons lastig te vallen.
liljeezy zegt
ik dacht dat ons land democratisch was, dat wij ook mee mogen beslissen.. blijkbaar niet dus.. stupid basterds in Den Haag…
david zegt
Hoe gaat ze dat controleren ? Gaan die leaserijders weer met powerbox’jes e.d. aan de gang, dat gaat het verbruik pas echt omhoog.
RtB zegt
En lezers laten zich weer gek maken… De auto is van de leasemaatschappij en niet van jou. Leasemaatschappijen zijn er ook nu niet dol op dat elke jan lul z’n Passat bij de lokale chipbeun achter laat, en dat is volkomen logisch. Als je je auto wilt aanpassen koop je ‘m maar particulier, of kies voor een snellere motorisatie (of evt. af-fabriek chip).
six-trey zegt
@GezondVerstand
je mag in belgie alles aan je auto veranderen indien je kan bewijzen dat het met onderdelen zijn van het merk van je auto zelf en dit moet je kunnen bewijzen op de keuring dienst,
iets wat geen probleem is als je een amerikaan hebt, Holley, Edelbrock, Hooker, …. bieden allemaal certificaten om te bewijzen dat het onderdelen zijn voor GM, Chrysler, Ford zo kan je een street legal auto hebben van meer dan 1000PK
ThomV zegt
In belgië is het simpel. je mag veranderen aan je auto wat je maar wil, mits de nodige typekeuringen voorgelegd kunnen worden. vadertje staat moet er dus mee akkoord gaan. hetzelfde geldt voor chiptuning. Het MAG, maar je moet de belastingsdienst op de hoogte brengen zodat zij er ook hun graantje van kunnen meepikken: meer vermogen = meer belastingen betalen.
bozewolf zegt
Grappig dat zoveel mensen denken dat chippen zo simpel is. Hangt van de auto, de fabrikant, de specifieke motor en de chipper zelf af. De ene auto is de ander niet.
Van die debiele claims van gegarandeerd +20pk en minder verbruik slaan ook als kut op dirk.
Ralph zegt
Groot gelijk…
3/4 van bumperklevende, maximum snelheid overschijdende, armpje op de raampost linksrijdende mongol is in het bezit van een Leasegebakkie, zo’n vieze fijnstof verbrander.
Aanpakken die zakkenvullers, bijtelling ontduikers!!!
9000cse zegt
:lol: Ja hoor! We gaan voor een lagere bijtelling! Hoeven we minder te betalen! Slim als we zijn!
En als we hem dan hebben, gaan we toch vlug even naar de tunert en laten hem chippen. Want als hij daardoor minder zou gaan verbruiken (bij vergelijkbare rijstijl), dan hebben we toch een schitterend argument? Maar we willen die extra power toch echt wel gebruiken! En hebben daarvoor (en nergens anders voor!), echt dat geld wel over. 8)
En dan voelen we ons weer oh zo lekker, omdat we “die klojo’s” in Den Haag weer hebben weten te verneuken. Flinke kerels!!!!
Ik zeg: Stelletje hufters! Als je de boel dan bewust fiscaal wil verneuken, speel dan ook niet de vermoorde onschuld, wanneer je er op gepakt wordt.
Den Haag: Mijn advies: Verkoop en montage van deze meuk verplicht laten keuren en op kentekenbewijs laten registreren via RDW. Illegaal gemonteerd: Boete van € 1000,- voor houder van het voertuig en € 5000,- voor tunert. :evil:
kraakensmaak zegt
Die sukkels zijn echt dom, hoe willen ze dat controleren? En het aantal mensen dat hun auto daad werkelijk chiptuned is op een hand te tellen. Dat compenseren die Priussen wel weer.
Koos zegt
Er is wat voor te zeggen dat voor auto’s die niet meer aan de CO2 uitstoot norm voldoen voor een lagere bijtelling, het hogere tarief in rekening wordt gebracht. Maar dat de overheid zich dan alleen richt op gechipte auto’s is dan niet fair. Het bereiken van een lager norm gebruik wordt onder andere bereikt door:
– Smallere (fuel saver) banden -> te vervangen door 20″ bling bling
– Start stop systemen -> uitschakelbaar
– Andere progammering van het motor management -> te chippen
Echter in veel grotere mate wordt het brandstofverbruik beïnvloed door de berijder zelf. Onderzoek van Travel Card heeft aangetoond dat bijvoorbeeld het praktijkverbruik van hybrides het meest afwijkt van het normverbruik. Moeten deze berijders dan ook 20% of 25% bijtelling gaan betalen?
Daarnaast is er de questie van de praktische uitvoerbaarheid van de controle.
Zelfs voor leasemaatschappijen, die over het algemeen niet blij zijn met gechipte auto’s, is het moeilijk om aan te tonen dat een auto gechipt is. Ook het verplicht op het kentekenbewijs laten registreren kan alleen opgelegd worden bij de Nederlandse tuners. Nu dan rijd je toch even naar Duitsland. Bij de goede tuners krijg je bovendien de originele software op een CD mee. Vermoed je controle, dan laat je de originele software terugzetten.
Hoe ga je verder controleren of het start stop systeem wel aan staat. Door dit niet te gebruiken gaat het verbruik minstens even veel omhoog als door het chippen.
Tenslotte de banden. Andere velg / bandenmaat zou nog verboden kunnen worden. Echter is het niet mogelijk en verstandig om winterbanden te verbieden op “eco” auto’s. Deze hebben meer rolweerstand, dus zorgen voor een hoger verbruik.
Kortom: hoewel de gedachte wellicht rechtvaardig is (de meerverbruiker betaald), zitten er grote bezwaren aan de praktische uitvoerbaarheid.
Laurens zegt
@Koos: helemaal met je eens. Als de overheid dit gaat verbieden, kan men net zo goed een boete geven bij te lage bandenspanning.
Het probleem heeft men overigens zelf geschapen. Waarom verschillende bijtellingstarieven hanteren, als een zuinige auto al voordeel oplevert door het lagere verbruik. Vrijwel iedereen least inclusief brandstof, kies je een zuinige auto, of een auto die een betere restwaarde heeft, enz., dan wordt je beloond doordat je een wat grotere auto uit kunt kiezen.
Het is een illusie te veronderstellen dat autofabrikanten alleen voor de Nederlandse markt modellen gaan ontwikkelen. Omdat ze dat niet doen, heeft het ook geen zin dit te stimuleren via belastingmaatregelen.
Wel zin heeft het om bijvoorbeeld aftrekbaarheid van autokosten te koppelen aan het voldoen aan Europese regelgeving op het gebied van het zuiniger maken van auto’s. Op basis van die wetgeving worden namelijk wel auto’s ontworpen.
Venturi zegt
Is een goed initiatief.
De vervuiler moet betalen. Het chippen van een auto is het ontduiken van taxen en verzekering. Dan wil ik het nog niet hebben over garantie problemen ed.
Ook ben ik van mening dat ze de oude bakken ook eens mogen afrekenen op CO2 uitstoot.
Realhustler zegt
Een hele simpele oplossing:
Geen lease auto’s meer voor woon-werk. Alleen nog maar voor mensen die voor hun werk geregeld op pad moeten met een representatieve auto.
Daardoor minder files want minder auto’s op de weg
File is uitstoot.
De oudere auto’s op de weg worden ruimschoots gecompenseerd door het carpoolen (welke lease rijder carpoolt er?)
Het handjevol lease auto’s die overblijven zijn eenvoudig te controleren (en hoeven eigenlijk geen bijtelling)
Voormailg lease auto eigenaren willen dan meer loon, en bedrijven hoeven de leasebakken niet meer te betalen dus dat kan ook, en wouter bos krijgt dan ook netjes zijn deel.
Peter zegt
@Realhustler: Jouw wereld zit wel heel simpel in elkaar he? Alsof iedereen die een ‘lease-bak’ heeft (so wie so een foute term; lang niet iedere auto die door de werkgever beschikbaar wordt gesteld is een lease-auto) meteen overstapt op de fiets/OV zodra de lease auto afgenomen wordt. Nee hoor, die kopen een oud goedkoop autootje en gaan dan lekker daarin rijden. Nee, DAAR worden we beter van.
Ik moet altijd lachen om de afgunstige reacties zodra het over ‘lease-bakken’ gaat. Wat een stumper moet je zijn om iemand anders zijn financiele voordeeltje te gunnen.
In ieder geval heeft onze onmetelijk wijze regering het voor elkaar gekregen dat ondergetekende, zelfstandig ondernemer, inderdaad zijn keurige mileu-vriendelijke lease auto gaat verlaten. Ik stap over op een veel minder milieuvriendelijke 2e hands benzineslurper. Met de huidige occassion prijzen kun je zo voordelig een leuke V8 kopen, dat het hogere benzinegebruik niet meer zo relevant is.
Dank je wel, Wouter! :D
Realhustler zegt
@Peter:
Punt 1 moet je mijn reactie met een flinke korrel zout nemen.
Feit blijft dat er legio mensen een woon-werk lease auto hebben. Die auto’s zijn nieuw en schoon, je hebt gelijk. Maar als die mensen het helemaal zelf moesten betalen, en ook de brandstof zelf, dan zou er meer gecarpoold worden / selectiever gereden !!
En ze zouden ws kleinere auto’s rijden. Wle ouder. En nee ze gaan niet op de fiets of met ov. No doubt.
Sysopje zegt
Wel leuk de update van de layout :).
Emile_Benz zegt
Whahaha, sorry. Ik vind ’t ’n beetje onzinnig allemaal. Mja, wie ben ik.
Trouwens nieuwe layout zo te zien…
Berbertj zegt
Sorry, mij bevalt het nog niet echt hoor! :|
KoguchiPower zegt
Layout is een hele vooruit gang…
Een puntje van kritiek alleen. De ‘commenters-avatar’ is in wat vreemde verhouding. 50×50 zou misschien beter uitkomen :)
Maikel zegt
ziet er ff apart uit die nieuwe layout moet er nog even aan wennen. maar een zuinige leasebak ombouwen tot een snellere auto is gewoon briljant waarom niet
AutoInformatief zegt
Tjah, ze verzinnen regels op feiten die niet eens kloppen om extra geld te verdienen aan de belasting betalers.
Het zou ook eens anders zijn he…..
(de nieuwe layout is trouwens super!)
Bennink zegt
leasauto = leaseauto? (laatste zin)
Ik denk dat ze zich beter ergens anders mee bezig kunnen houden, zoals het daadwerkelijke brandstofverbruik. Als je meer dan 25% teveel brandstof verbruikt dan … ofzo.
En die nieuwe layout is wel de shit ja :-) Allen jammer dat wanneer je een berichtje aan het tikken bent en dan even op iemand berichtje wilt reageren (via linkje ‘reply’ achter de naam), dat je je eigen bericht kwijt bent… kan dat er niet gewoon achter verschijnen?
Merry zegt
Ze moeten op al die 14% en 20% bijtelling leasebakken gewoon een toerenbegrenzer van 3000 toeren en een snelheid begrenzer van 125Km/u er op zetten.
Dan rijden ze pas zuinig.
Niks niet chippen, gewoon standaard rond rijden en graag op de rechterbaan.
Als net wil betalen kan je ook niet op de voorste rij zitten.
micheloo0 zegt
Zolang dit niet in België komt is het goed.
Sorcerer zegt
Inderdaad onzin: een gechipte auto gebruikt minder, tenzij je ermee gaat scheuren…
Maar dat scheuren mag ook geen argument zijn, want de ECE-cyclus waarmee verbruik wordt vastgesteld is ook gebaseerd op heel rustig rijden… Dus zo lang die gebruikt wordt zou dat chippen niet verboden moeten worden!
BMW Driver zegt
Ja hoor….was er een persoon voor wie ik een beetje respect begon te krijgen binnen Den Haag, komt hij nu ook weer met idote maatregelen.
Vraag aan iedereen: is er werkelijk niets anders belangrijker in Nederland dan het pesten van de automobilisten? is er geen werkloosheid of criminaliteit ofzo…..ik noem maar even wat
Cas zegt
Het goedkoopste tarief geldt toch onder de 114 ipv 140?
cardesigner@USA zegt
Drama!
S2000 zegt
Goede zaak !
Hybride hatert? zegt
Hebben ze nu echt niets beters te doen daar bij Financien? Er worden door de overheid miljarden verspilt aan allerlei ingehuurde “adviseurs”. Als ze geld willen vinden, laten ze daar eens hun pijlen op gaan richten.
Turbo zegt
Zie de ridiculiteit van het systeem in de afgelopen Autoweek (c): een BMW 1-serie met zuinig label en een iets oudere 1-serie zonder zuinig label. Verbruiksverschillen: nagenoeg nihil.
Milieu is een hype.
Autogek zegt
Moeten ze ook gelijk die knop verbieden die het Start en Stop systeem uit kan zetten. Met behulp van het Start-Stop systeem krijgen ze de lagere bijtelling, maar ze kunnen het net zo hard uitzetten. En dan hebben ze de gewone uitstoot weer terug.
Lotus-Omega zegt
chippen! dat doen we bij mij op het werk ook, (Volvo)
alleen klopt het niet hoe jullie meneer jager verbeteren,
1 het vermogen stijgt,
2 het verbruikt is lager
maar waar meneer jager op doelt is: de uitstoot gaat omhoog! (ja echt waar)
want als de auto wordt ontwikkeld door de fabrikant, zoekt hij de beste compromie tussen die 3: verbruik, vermogen, uitstoot.
als daar aan gesleuteld word moet er altijd op 1 punt iets ingelever worden… in dit geval uitstoot!
Lotus Omega
BJ zegt
@Lotus-Omega:
Maareh… er staat mij iets van bij dat je uitstoot evenredig is met het verbruik (waarbij ik even wat kort door de bocht ga door wel of geen warme katalysator in het begin ed. buiten beschouwing te laten).
Volgens mij wordt de berekening voor CO2 uitstoot (en daarmee CO2 tax) zelfs bepaald aan de hand van het verbruik.
JD zegt
Geldt het tegenovergestelde dan ook? Krijg ik met een auto op autogas die na de inbouw van het systeem qua CO2-uitstoot recht heeft op 20% of 14% bijtelling?
Laurens zegt
@JD:
heel goed punt. Het wordt tijd via een rechtszaak die hele bijtellingsdifferentiatie onzin weg te procederen. De belastingrecht advocaten zullen zich warm lopen.
Dit wordt net zo’n debacle als toen Wouter Bos bedacht dat er getrapte bijtellingspercentages ingevoerd zouden kunnen worden afhankelijk van het werkelijk privé gebruik. Mooie tijden!
Autogek zegt
Prima idee. Naar de rechter. Helemaal mee eens. Iedereen hetzelfde bijtellingspercentage betalen. Maar dan natuurlijk ook iedereen hetzelfde belastingspercentage over die bijtellingspercentage. ;)
dennis21 zegt
als je bv een 1serie laat chippen, is die nog steeds zuiniger als die “directie-auto’s” in den haag dus dit is weer een regeltje om niks alleen maar om ons nog meer te laten klagen…
Peter zegt
Mijn auto staat voor gemiddeld 1/13,8. Na het chippen staat het gemiddelde nu 1/16,8, wel degelijk zuiniger. Maar of het de Co2 uitstoot ten goede is gekomen……
Autogek zegt
Chippen werkt heel goed bij diesels schijnt. Ik begrijp niet dat de autofabrikanten het zelf niet doen als het gunstiger is voor de uitstoot. Denk toch dat het dan te maken heeft met de betrouwbaarheid/garantie. Mijn broertje had zijn tweedehands auto met benzinemotor laten chippen en 2,5 jaar later moest er toch een nieuwe motor in. Of dat te maken had met elkaar kon de garage niet vertellen.
Fiat Coupe zegt
Bij chippen wordt de inspuiting, ontsteking en uiteindelijk verbranding verbetert, dus zou ik denken dat de uitstoot ook omlaag gaat. Betere verbranding is minder benzine verbruiken bij gelijk gebruik. Dus hoe kan je dan meer uitstoot hebben?
@ autogek:
als de chip niet voor de auto op maat gemaakt is (unichip) dan kan dit wel eens slecht zijn voor de levensduur. Net als 95 gebruiken terwijl je, soms, na chippen op 98 moet rijden. En, chippen veroorzaakt meer stress op de motor dan standaard dus de levensduur wordt automatisch iets verkort. Vooral bij motoren boven de 150k is dit niet echt een goed idee.
Autogek zegt
@Fiat Coupe: Thanks voor de info. Het was trouwens een Fiat Seciento hoor. Niet iets met 150 pk dus. ;)
Lowie zegt
ik zeg allemaal aan de Apec switch. kijk eens op http://www.apecbelgium.be/
Vincenzo zegt
Wat zit iedereen weer te piepen hier?
Lease dan gewoon de snelle versie stelletje centepiepers. Weer voor een duppie op de 1e rang?
Bart zegt
Die de Jager mag snel naar huis!
mashell zegt
“Chippen werkt heel goed bij diesels schijnt. Ik begrijp niet dat de autofabrikanten het zelf niet doen als het gunstiger is voor de uitstoot.”
Maar fabrikanten doen dat al massaal.VAG biedt 2 liter TDI’s aan met 110, 143 en 170 pk, raad eens waar de verschillen vooral in zitten?
Natuurlijk heeft de regering wel een punt, bij meer vermogen (dat natuurlijk ook gebruikt wordt anders is dat chippen ook niet nodig) is er meer brandstof nodig (die energie komt toch ergens vandaan) en van chippen wordt een motor niet efficiënter, immers de motor veranderd (lees: verbeterd) niet, slechts de kenvelden veranderen.
w0o0dy zegt
@mashell: het is zeker niet een vaststaand feit dat meer prestaties ook meer verbruik betekenen…. Immers, bij lage toeren/lage snelheden meer turbodruk kan ook betekeken dat de motor betere verbranding heeft omdat de benodigde hoeveelheid lucht WEL bij de motor terecht komt…. Als de motor vervolgens minder (lang) hoge(re) toerentallen draait kan het verbruik onderaan de streep beter zijn terwijl de prestaties ook zijn toegenomen.
Laurens zegt
@w0o0dy: dat is ook de reden van het downsizen en turbo laden van benzine motoren, meer rendement bij lagere toeren.
OT: regering heeft in zoverre een punt dat een fabrieksauto een standaard testprogramma doorloopt waarin verbruik en emissie vastgesteld worden. Een after market getunede auto (tenzij fabrieks goedgekeurd) zal dat programma waarschijnlijk niet doorlopen.
Als de regering beleid vaststelt op basis van de uitkomsten van het testprogramma, mogen ze het ook controleren. Hoe ze dat denken te gaan doen? Beter geen grote velgen onder je gechipte leasebak zetten misschien?
Pim Brussee zegt
Mijn transporter heb ik bij aanschaf meteen laten chiptunen door Pon.
Ten opzichte van de transporter van een collega rijdt ik 1 op 12 gemiddeld, en hij 1 op 9 gemiddeld. Chiptunen kan brandstof besparing opleveren, als het op de juiste wijze wordt gedaan.
Je haald meer rendement uit je brandstof.
Overigens worden de nieuwe transporters niet meer geleverd met 5 cylinder TDI 2.5 liter motoren. Voor mij de reden door te blijven rijden met mijn transporter, milieu vriendelijk of niet.
J.W. van Stuijvenberg zegt
Weer een typisch Nederlands voorbeeld van Autotje Pesten als je het mij vraagt. Het probleem wordt natuurlijk in eerste instantie veroorzaakt door de extreme fiscale belasting van auto’s. De bpm, btw, slurptax, lease bijtelling en ridicuul hoge accijns op brandstof zorgen ervoor dat bijna niemand een fatsoenlijke auto kan rijden. Mensen willen toch iets en gaan daarom andere wegen bedenken om toch nog een behoorlijk comfortabele en snelle auto te kunnen rijden. Resultaat van dit alles is niet al te best. Fake premium merken als Saab en Volvo worden in Nederland gezien als ‘luxe’ en vinden gretig aftrek onder hogeropgeleiden die niet de auto van het gewone volk willen rijden maar ook weer niet een ton euro willen of kunnen betalen voor een echte auto. De rest van Nederland rijdt veelal in een redelijk recent koekblik met te weinig vermogen en een volledig plastic interieur. Daar kunnen de mensen uiteraard niets aan doen. Het is de overheid die ze daar toe dwingt. En als er dan een klein aantal is wat het met chippen net even minder saai weet te maken dan wordt die uiteraard meteen hard aangepakt. Het wordt tijd dat we het niet meer pikken en ons niet meer voor lul laten zetten door de salon socialisten in den Haag. Zonder al deze fiscale ellende kan vrijwel iedere autoliefhebber zich een leuke auto veroorloven. Immers voor de prijs van een 2.0 A4 koop je in duitsland een 3.2 V6 A6. Net even wat anders. Net even dat burgerlijke eraf. En ja, die 3.2 hoeft niet per se gechipped te worden al zou ik het zelf wel doen. Iedere pk is er een. Vr. Gr. JWvS.