• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er komt een eind aan het opvoeren van leasebakken

Auteur: ricardo, gepost 19 augustus 2009 om 22:40 – 74 Reacties

VW

Slecht nieuws voor alle bijtellingontduikers in getunede leaseauto’s. Omdat er nogal wat tuning-fraude wordt gepleegd met auto’s die in het goedkope bijtellingstarief vallen, gaat Staatssecretaris de Jager keiharde maatregelen nemen tegen al die C02-criminelen.

De methode is kinderlijk eenvoudig. Je kiest een auto uit het goedkoopste bijtellingstarief (< 140g C02/km), brengt hem naar de locale chipboer en laat het motorvermogen flink toenemen. Zo bespaar je maandelijks al gauw €100 ten opzichte van auto's uit hogere klassen en je leaseslet heeft ook nog eens meer dan voldoende vermogen. Maar onze volksvertegenwoordigers in Den Haag zijn daar helemaal niet zo blij mee. Volgens de Jager van Financiën stijgt het brandstofverbruik wanneer een auto wordt gechipt. HUH? De Jager vergeet natuurlijk het feit dat een gechipte auto juist minder brandstof gaat verbruiken, mits dezelfde rijstijl gehanteerd wordt. Helaas voor leasend Nederland; op Prinsjesdag worden nieuwe maatregelen aangekondigd om dergelijke frauduleuze handelingen in de toekomst te voorkomen. U heeft dus nog tot 15 september om uw leasauto te voorzien van een snelle, zuinige chip. (bron: Telegraaf)

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, 20%-bijtelling, bijtelling, cda, lease, tuning, Verkeer

Vorig bericht: « Video: meer sloopauto-terreur in Amerika
Volgend bericht: Je auto draadloos opladen: dat wordt interessant »

Lees Interacties

Reacties

  1. ZOEF zegt

    19 augustus 2009 om 22:42

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. Tabasco zegt

    19 augustus 2009 om 22:43

    Hebben ze daar in Den Haag echt niets beters te doen?

    Tja we doen ook echt alles om een paar ambtenaren aan het werk te houden.

    Login om te reageren
    • S2000 zegt

      20 augustus 2009 om 12:22

      @Tabasco:
      Dit is juist een goede zaak om deze hypocriete mensen aan te pakken !

      Login om te reageren
  3. GekkeHenkie zegt

    19 augustus 2009 om 22:50

    Precies! Ik zou mijn auto ook chippen om het brandstofverbruik te verlagen, die extra power is mooi meegenomen maar daar gaat het natuurlijk niet om.

    Login om te reageren
  4. ZOEF zegt

    19 augustus 2009 om 22:54

    O dàt staat er dus altijd bij die edit nutteloze bijdrages :-)
    Dat had ik wel eens meer gezien maar mijn kwartje viel nooit.
    Nou wel spijtig voor die ene keer dat ik eerst was ipv laatst :-(

    O er moet nog iets bij om de bijdrag niet nutteloos te maken:

    Zijn jullie er zeker van dat gechipte auto’s ECHT zuiniger worden of is dat enkel die chipboeren die dat zeggen?

    Het zou boeiend zijn dat eens uit te checken, en de geclaimde vermogens ook + een opvolging van 1 jaar voor evt. Technische problemen achteraf.

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    19 augustus 2009 om 22:55

    Dit moet je even verder toelichten, want dit is wat vreemd.

    Een auto wordt niet zuiniger van chippen, ook niet als dezelfde rijstijl gehandhaafd wordt. Anders hadden autofabrikanten hun motormanagement echt al lang voorzien van deze software.

    Je kunt wel de schadelijke uitstoot laten toenemen en het brandstofverbruik af laten nemen;
    Bijvoorbeeld: om een katalysator goed te laten werken moet er meer brandstof worden ingespoten, onder andere om hem snel op temperatuur te laten komen.

    Off topic: een kat werkt koud niet eens, en juist dan is de uitstoot van de motor het grootst; een katalysator is geen wondermiddel.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      20 augustus 2009 om 11:36

      @JanJansen:
      Toch wel; als je op een identieke motor met dezelfde inhoud maar meer vermogen (door chiptuning) dezelfde rijstijl toepast, zou deze zuiniger worden.

      De reden dat fabrikanten dit niet doen, zit in het vermogensdeel van de vergelijking en niet in het verbruiksdeel; dezelfde motor wordt in verschillende varianten aan klanten geleverd, maar een motor met meer vermogen kost meer en zit in een duurdere versie. Dat is dus puur een commercieel verhaal.

      Overigens; dat een gechipte motor zuiniger is bij dezelfde rijstijl, is nogal een theoretisch verhaal… Er is namelijk niemand die zijn gechipte motor niet gebruikt waar die voor bedoelt is.

      Login om te reageren
  6. Jez zegt

    19 augustus 2009 om 22:56

    de Jager => galg

    Login om te reageren
  7. b0z4 zegt

    19 augustus 2009 om 22:59

    Waar is Nederland toch mee bezig ? Mensen zijn de weg kwijt geraakt , hebben ze niks anders om over druk te maken dan wie wel of niet zijn auto laat chippen ?

    Login om te reageren
  8. Stijn van Kooten zegt

    19 augustus 2009 om 23:01

    Als je een auto chipt, zal hij bijvoorbeeld neit meer op RON 91 of 93 lopen, maar zal hij minimaal 95 nodig hebben. Maar hij is wel zuiniger en sneller bij dezelfde rijstijl.

    Login om te reageren
  9. HDM zegt

    19 augustus 2009 om 23:01

    Heerlijk al die mensen die geen kennis van zaken hebben. Milieufreaks bemoeien zich met auto’s, financiele rukhoofden idem dito, maar iemand met ook maar het kleinste beetje verstand van zaken? Noppes.

    Login om te reageren
  10. GezondVerstand zegt

    19 augustus 2009 om 23:03

    De Belgen zijn ons weer voor. Daar mag je niets aan je auto veranderen tenzij puur optisch. En die wetgeving hebben ze al een hele tijd.

    Login om te reageren
  11. DD zegt

    19 augustus 2009 om 23:04

    Wat een gezeik zeg! Ik weet uit ervaring dat ie NIET minder zuinig wordt, en stel dat ie minder zuinig wordt, dan zijn er toch juist meer inkomsten via brandstof? Dit is een goed plan als ie gelijk de BPM afschaft :D

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    19 augustus 2009 om 23:04

    op prinsjesdag ??
    gaat onze nationale steuntrekster dat ook echt vermelden bij haar speech ??

    Login om te reageren
  13. clubbtraxx zegt

    19 augustus 2009 om 23:08

    @b0z4

    Je mag chippen wat je wilt, als je het maar niet bij een lage bijtelling auto doet omdat ie dan niet meer zo schoon is als tijdens de typegoedkeuring.
    Dat zuiniger met brandstof is heel msschien bij sommige auto’s het geval, de uitstoot van schadelijke stoffen neemt echter vaak wel toe, anders had de fabrikant het motormanagements zelf wel zo gechipped. Jullie denken toch niet dat alle autofabrikanten achterlijk zijn soms?

    Ik betaal ook het volle pond bijtelling, gewoon omdat ik geen zin heb om in een klein gebakje te rijden, gechipped of niet. Dus van mij mogen ze het gerust aanpakken.

    Login om te reageren
  14. vla zegt

    19 augustus 2009 om 23:08

    Wat zei ik ook alweer vroeger op deze dag? Oja, come to the south side, we have cookies! En bier, en frieten, en carruptie! :D Geen spelfout dames en heren. ;)
    Ik leef mee met autolievend Nederland; leasen ze een auto, is het nog niet goed genoeg. :roll: Iemand moet ertegen opstaan. Waar zijn de linkse?! :o Oja, zij organiseren het geldklopperij-feestje.

    Login om te reageren
  15. Vanquish zegt

    19 augustus 2009 om 23:14

    @JanJansen: Chips van fabriekanten zijn geen van allen maximaal ingesteld, er valt altijd nog meer uit te halen. Dit kan een efficientere en sterkere motor tot gevolg hebben, zonder dat je er super dure onderdelen op hoeft te zetten.

    Login om te reageren
  16. AMG Powerrr zegt

    19 augustus 2009 om 23:17

    Ik snap het idee van chippen. Ik snap alleen niet het idee van fabrikanten, dat hun niet meteen een chip ontwerpen, die hogere prestaties bij een lager verbruik geven… Het is sowieso beter voor het milieu.

    Login om te reageren
  17. Tom zegt

    19 augustus 2009 om 23:26

    Fabrikanten maken één chip voor héél veel wagens. De chip-boer zorgt ervoor dat jouw wagen een aangepaste chip krijgt zodat deze optimaal werkt voor jouw motor. Elke motor verschilt immers. Mede hierdoor kunnen tuners niet exact voorspellen hoeveel het vermogen zal toenemen specifiek voor jouw wagen.

    Login om te reageren
  18. Beetje Verward zegt

    19 augustus 2009 om 23:30

    als je (diesel) leaseauto zuiniger is gaan rijden na chippen dan haalt ie hoogstwaarschijnlijk zijn NOx-emissie vlgs typegoedkeuring niet meer. Dat is eigenlijk nog veel erger.

    Fabrikanten moeten bij het afstellen van de motor balanceren tussen brandstofverbruik (dat ze natuurlijk laag willen hebben) en NOx-emissie halen (de zgn. NOx-paradox of diesel dilemma).
    Dit kun je met chippen zo teniet doen.

    Login om te reageren
  19. Pim zegt

    19 augustus 2009 om 23:31

    Wie gaat dat controleren dan? Het chippen van je leasebak mag meestal vanuit het bedrijf of leasemaatschappij toch al niet, maar daar vindt toch ook geen directe controle op plaats? Pff, dat ze de tyfus krijgen daar in Den Haag. Zielige kneuterige mafkezen.

    Login om te reageren
  20. liljeezy zegt

    19 augustus 2009 om 23:35

    Nederland gaat heel ver achteruit..

    Login om te reageren
  21. Max zegt

    19 augustus 2009 om 23:38

    Mijn stiefpa heeft zijn 90pk Passat TDI laten chippen, naar 105pk.

    hij houdt al vanaf het begin (2000km op de teller, staat nu op bijna 200dkm) het verbruik bij. Sinds de chipactie is hij veel sneller en sportiever, maar kan 1,5km per liter meer rijden. Geen leaseauto dus.

    dus; meer power, minder verbruik en niet gemeten op 1 tank, maar op een aantal. Als het goed is, is deze auto een onderwerp van een Autoweek artikel.

    Login om te reageren
  22. M6COUPE zegt

    19 augustus 2009 om 23:40

    En maar door blijven zoeken om manieren te vinden om de mensen te naaien he, stelletje zieligerts. Moeten eens naar de hoeren gaan en zich flink laten neuken in plaats van ons lastig te vallen.

    Login om te reageren
  23. liljeezy zegt

    19 augustus 2009 om 23:47

    ik dacht dat ons land democratisch was, dat wij ook mee mogen beslissen.. blijkbaar niet dus.. stupid basterds in Den Haag…

    Login om te reageren
  24. david zegt

    19 augustus 2009 om 23:51

    Hoe gaat ze dat controleren ? Gaan die leaserijders weer met powerbox’jes e.d. aan de gang, dat gaat het verbruik pas echt omhoog.

    Login om te reageren
  25. RtB zegt

    20 augustus 2009 om 00:08

    En lezers laten zich weer gek maken… De auto is van de leasemaatschappij en niet van jou. Leasemaatschappijen zijn er ook nu niet dol op dat elke jan lul z’n Passat bij de lokale chipbeun achter laat, en dat is volkomen logisch. Als je je auto wilt aanpassen koop je ‘m maar particulier, of kies voor een snellere motorisatie (of evt. af-fabriek chip).

    Login om te reageren
  26. six-trey zegt

    20 augustus 2009 om 00:34

    @GezondVerstand
    je mag in belgie alles aan je auto veranderen indien je kan bewijzen dat het met onderdelen zijn van het merk van je auto zelf en dit moet je kunnen bewijzen op de keuring dienst,
    iets wat geen probleem is als je een amerikaan hebt, Holley, Edelbrock, Hooker, …. bieden allemaal certificaten om te bewijzen dat het onderdelen zijn voor GM, Chrysler, Ford zo kan je een street legal auto hebben van meer dan 1000PK

    Login om te reageren
  27. ThomV zegt

    20 augustus 2009 om 00:57

    In belgië is het simpel. je mag veranderen aan je auto wat je maar wil, mits de nodige typekeuringen voorgelegd kunnen worden. vadertje staat moet er dus mee akkoord gaan. hetzelfde geldt voor chiptuning. Het MAG, maar je moet de belastingsdienst op de hoogte brengen zodat zij er ook hun graantje van kunnen meepikken: meer vermogen = meer belastingen betalen.

    Login om te reageren
  28. bozewolf zegt

    20 augustus 2009 om 01:02

    Grappig dat zoveel mensen denken dat chippen zo simpel is. Hangt van de auto, de fabrikant, de specifieke motor en de chipper zelf af. De ene auto is de ander niet.

    Van die debiele claims van gegarandeerd +20pk en minder verbruik slaan ook als kut op dirk.

    Login om te reageren
  29. Ralph zegt

    20 augustus 2009 om 01:18

    Groot gelijk…

    3/4 van bumperklevende, maximum snelheid overschijdende, armpje op de raampost linksrijdende mongol is in het bezit van een Leasegebakkie, zo’n vieze fijnstof verbrander.

    Aanpakken die zakkenvullers, bijtelling ontduikers!!!

    Login om te reageren
  30. 9000cse zegt

    20 augustus 2009 om 01:45

    :lol: Ja hoor! We gaan voor een lagere bijtelling! Hoeven we minder te betalen! Slim als we zijn!
    En als we hem dan hebben, gaan we toch vlug even naar de tunert en laten hem chippen. Want als hij daardoor minder zou gaan verbruiken (bij vergelijkbare rijstijl), dan hebben we toch een schitterend argument? Maar we willen die extra power toch echt wel gebruiken! En hebben daarvoor (en nergens anders voor!), echt dat geld wel over. 8)
    En dan voelen we ons weer oh zo lekker, omdat we “die klojo’s” in Den Haag weer hebben weten te verneuken. Flinke kerels!!!!
    Ik zeg: Stelletje hufters! Als je de boel dan bewust fiscaal wil verneuken, speel dan ook niet de vermoorde onschuld, wanneer je er op gepakt wordt.
    Den Haag: Mijn advies: Verkoop en montage van deze meuk verplicht laten keuren en op kentekenbewijs laten registreren via RDW. Illegaal gemonteerd: Boete van € 1000,- voor houder van het voertuig en € 5000,- voor tunert. :evil:

    Login om te reageren
  31. kraakensmaak zegt

    20 augustus 2009 om 06:54

    Die sukkels zijn echt dom, hoe willen ze dat controleren? En het aantal mensen dat hun auto daad werkelijk chiptuned is op een hand te tellen. Dat compenseren die Priussen wel weer.

    Login om te reageren
  32. Koos zegt

    20 augustus 2009 om 07:18

    Er is wat voor te zeggen dat voor auto’s die niet meer aan de CO2 uitstoot norm voldoen voor een lagere bijtelling, het hogere tarief in rekening wordt gebracht. Maar dat de overheid zich dan alleen richt op gechipte auto’s is dan niet fair. Het bereiken van een lager norm gebruik wordt onder andere bereikt door:

    – Smallere (fuel saver) banden -> te vervangen door 20″ bling bling
    – Start stop systemen -> uitschakelbaar
    – Andere progammering van het motor management -> te chippen

    Echter in veel grotere mate wordt het brandstofverbruik beïnvloed door de berijder zelf. Onderzoek van Travel Card heeft aangetoond dat bijvoorbeeld het praktijkverbruik van hybrides het meest afwijkt van het normverbruik. Moeten deze berijders dan ook 20% of 25% bijtelling gaan betalen?

    Daarnaast is er de questie van de praktische uitvoerbaarheid van de controle.
    Zelfs voor leasemaatschappijen, die over het algemeen niet blij zijn met gechipte auto’s, is het moeilijk om aan te tonen dat een auto gechipt is. Ook het verplicht op het kentekenbewijs laten registreren kan alleen opgelegd worden bij de Nederlandse tuners. Nu dan rijd je toch even naar Duitsland. Bij de goede tuners krijg je bovendien de originele software op een CD mee. Vermoed je controle, dan laat je de originele software terugzetten.

    Hoe ga je verder controleren of het start stop systeem wel aan staat. Door dit niet te gebruiken gaat het verbruik minstens even veel omhoog als door het chippen.

    Tenslotte de banden. Andere velg / bandenmaat zou nog verboden kunnen worden. Echter is het niet mogelijk en verstandig om winterbanden te verbieden op “eco” auto’s. Deze hebben meer rolweerstand, dus zorgen voor een hoger verbruik.

    Kortom: hoewel de gedachte wellicht rechtvaardig is (de meerverbruiker betaald), zitten er grote bezwaren aan de praktische uitvoerbaarheid.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      20 augustus 2009 om 11:10

      @Koos: helemaal met je eens. Als de overheid dit gaat verbieden, kan men net zo goed een boete geven bij te lage bandenspanning.

      Het probleem heeft men overigens zelf geschapen. Waarom verschillende bijtellingstarieven hanteren, als een zuinige auto al voordeel oplevert door het lagere verbruik. Vrijwel iedereen least inclusief brandstof, kies je een zuinige auto, of een auto die een betere restwaarde heeft, enz., dan wordt je beloond doordat je een wat grotere auto uit kunt kiezen.

      Het is een illusie te veronderstellen dat autofabrikanten alleen voor de Nederlandse markt modellen gaan ontwikkelen. Omdat ze dat niet doen, heeft het ook geen zin dit te stimuleren via belastingmaatregelen.

      Wel zin heeft het om bijvoorbeeld aftrekbaarheid van autokosten te koppelen aan het voldoen aan Europese regelgeving op het gebied van het zuiniger maken van auto’s. Op basis van die wetgeving worden namelijk wel auto’s ontworpen.

      Login om te reageren
  33. Venturi zegt

    20 augustus 2009 om 07:25

    Is een goed initiatief.
    De vervuiler moet betalen. Het chippen van een auto is het ontduiken van taxen en verzekering. Dan wil ik het nog niet hebben over garantie problemen ed.
    Ook ben ik van mening dat ze de oude bakken ook eens mogen afrekenen op CO2 uitstoot.

    Login om te reageren
  34. Realhustler zegt

    20 augustus 2009 om 07:28

    Een hele simpele oplossing:

    Geen lease auto’s meer voor woon-werk. Alleen nog maar voor mensen die voor hun werk geregeld op pad moeten met een representatieve auto.

    Daardoor minder files want minder auto’s op de weg
    File is uitstoot.
    De oudere auto’s op de weg worden ruimschoots gecompenseerd door het carpoolen (welke lease rijder carpoolt er?)
    Het handjevol lease auto’s die overblijven zijn eenvoudig te controleren (en hoeven eigenlijk geen bijtelling)

    Voormailg lease auto eigenaren willen dan meer loon, en bedrijven hoeven de leasebakken niet meer te betalen dus dat kan ook, en wouter bos krijgt dan ook netjes zijn deel.

    Login om te reageren
    • Peter zegt

      20 augustus 2009 om 10:45

      @Realhustler: Jouw wereld zit wel heel simpel in elkaar he? Alsof iedereen die een ‘lease-bak’ heeft (so wie so een foute term; lang niet iedere auto die door de werkgever beschikbaar wordt gesteld is een lease-auto) meteen overstapt op de fiets/OV zodra de lease auto afgenomen wordt. Nee hoor, die kopen een oud goedkoop autootje en gaan dan lekker daarin rijden. Nee, DAAR worden we beter van.
      Ik moet altijd lachen om de afgunstige reacties zodra het over ‘lease-bakken’ gaat. Wat een stumper moet je zijn om iemand anders zijn financiele voordeeltje te gunnen.
      In ieder geval heeft onze onmetelijk wijze regering het voor elkaar gekregen dat ondergetekende, zelfstandig ondernemer, inderdaad zijn keurige mileu-vriendelijke lease auto gaat verlaten. Ik stap over op een veel minder milieuvriendelijke 2e hands benzineslurper. Met de huidige occassion prijzen kun je zo voordelig een leuke V8 kopen, dat het hogere benzinegebruik niet meer zo relevant is.
      Dank je wel, Wouter! :D

      Login om te reageren
      • Realhustler zegt

        20 augustus 2009 om 12:33

        @Peter:

        Punt 1 moet je mijn reactie met een flinke korrel zout nemen.

        Feit blijft dat er legio mensen een woon-werk lease auto hebben. Die auto’s zijn nieuw en schoon, je hebt gelijk. Maar als die mensen het helemaal zelf moesten betalen, en ook de brandstof zelf, dan zou er meer gecarpoold worden / selectiever gereden !!

        En ze zouden ws kleinere auto’s rijden. Wle ouder. En nee ze gaan niet op de fiets of met ov. No doubt.

        Login om te reageren
  35. Sysopje zegt

    20 augustus 2009 om 09:58

    Wel leuk de update van de layout :).

    Login om te reageren
  36. Emile_Benz zegt

    20 augustus 2009 om 10:22

    Whahaha, sorry. Ik vind ’t ’n beetje onzinnig allemaal. Mja, wie ben ik.

    Trouwens nieuwe layout zo te zien…

    Login om te reageren
  37. Berbertj zegt

    20 augustus 2009 om 10:31

    Sorry, mij bevalt het nog niet echt hoor! :|

    Login om te reageren
  38. KoguchiPower zegt

    20 augustus 2009 om 10:31

    Layout is een hele vooruit gang…

    Een puntje van kritiek alleen. De ‘commenters-avatar’ is in wat vreemde verhouding. 50×50 zou misschien beter uitkomen :)

    Login om te reageren
  39. Maikel zegt

    20 augustus 2009 om 10:32

    ziet er ff apart uit die nieuwe layout moet er nog even aan wennen. maar een zuinige leasebak ombouwen tot een snellere auto is gewoon briljant waarom niet

    Login om te reageren
  40. AutoInformatief zegt

    20 augustus 2009 om 10:32

    Tjah, ze verzinnen regels op feiten die niet eens kloppen om extra geld te verdienen aan de belasting betalers.

    Het zou ook eens anders zijn he…..

    (de nieuwe layout is trouwens super!)

    Login om te reageren
    • Bennink zegt

      20 augustus 2009 om 10:40

      leasauto = leaseauto? (laatste zin)

      Ik denk dat ze zich beter ergens anders mee bezig kunnen houden, zoals het daadwerkelijke brandstofverbruik. Als je meer dan 25% teveel brandstof verbruikt dan … ofzo.

      En die nieuwe layout is wel de shit ja :-) Allen jammer dat wanneer je een berichtje aan het tikken bent en dan even op iemand berichtje wilt reageren (via linkje ‘reply’ achter de naam), dat je je eigen bericht kwijt bent… kan dat er niet gewoon achter verschijnen?

      Login om te reageren
  41. Merry zegt

    20 augustus 2009 om 10:35

    Ze moeten op al die 14% en 20% bijtelling leasebakken gewoon een toerenbegrenzer van 3000 toeren en een snelheid begrenzer van 125Km/u er op zetten.
    Dan rijden ze pas zuinig.
    Niks niet chippen, gewoon standaard rond rijden en graag op de rechterbaan.
    Als net wil betalen kan je ook niet op de voorste rij zitten.

    Login om te reageren
  42. micheloo0 zegt

    20 augustus 2009 om 10:48

    Zolang dit niet in België komt is het goed.

    Login om te reageren
  43. Sorcerer zegt

    20 augustus 2009 om 11:01

    Inderdaad onzin: een gechipte auto gebruikt minder, tenzij je ermee gaat scheuren…

    Maar dat scheuren mag ook geen argument zijn, want de ECE-cyclus waarmee verbruik wordt vastgesteld is ook gebaseerd op heel rustig rijden… Dus zo lang die gebruikt wordt zou dat chippen niet verboden moeten worden!

    Login om te reageren
  44. BMW Driver zegt

    20 augustus 2009 om 11:06

    Ja hoor….was er een persoon voor wie ik een beetje respect begon te krijgen binnen Den Haag, komt hij nu ook weer met idote maatregelen.
    Vraag aan iedereen: is er werkelijk niets anders belangrijker in Nederland dan het pesten van de automobilisten? is er geen werkloosheid of criminaliteit ofzo…..ik noem maar even wat

    Login om te reageren
  45. Cas zegt

    20 augustus 2009 om 11:23

    Het goedkoopste tarief geldt toch onder de 114 ipv 140?

    Login om te reageren
  46. cardesigner@USA zegt

    20 augustus 2009 om 11:25

    Drama!

    Login om te reageren
  47. S2000 zegt

    20 augustus 2009 om 11:50

    Goede zaak !

    Login om te reageren
  48. Hybride hatert? zegt

    20 augustus 2009 om 12:12

    Hebben ze nu echt niets beters te doen daar bij Financien? Er worden door de overheid miljarden verspilt aan allerlei ingehuurde “adviseurs”. Als ze geld willen vinden, laten ze daar eens hun pijlen op gaan richten.

    Login om te reageren
  49. Turbo zegt

    20 augustus 2009 om 13:36

    Zie de ridiculiteit van het systeem in de afgelopen Autoweek (c): een BMW 1-serie met zuinig label en een iets oudere 1-serie zonder zuinig label. Verbruiksverschillen: nagenoeg nihil.

    Milieu is een hype.

    Login om te reageren
  50. Autogek zegt

    20 augustus 2009 om 14:07

    Moeten ze ook gelijk die knop verbieden die het Start en Stop systeem uit kan zetten. Met behulp van het Start-Stop systeem krijgen ze de lagere bijtelling, maar ze kunnen het net zo hard uitzetten. En dan hebben ze de gewone uitstoot weer terug.

    Login om te reageren
  51. Lotus-Omega zegt

    20 augustus 2009 om 14:22

    chippen! dat doen we bij mij op het werk ook, (Volvo)
    alleen klopt het niet hoe jullie meneer jager verbeteren,

    1 het vermogen stijgt,
    2 het verbruikt is lager
    maar waar meneer jager op doelt is: de uitstoot gaat omhoog! (ja echt waar)
    want als de auto wordt ontwikkeld door de fabrikant, zoekt hij de beste compromie tussen die 3: verbruik, vermogen, uitstoot.

    als daar aan gesleuteld word moet er altijd op 1 punt iets ingelever worden… in dit geval uitstoot!

    Lotus Omega

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      20 augustus 2009 om 15:02

      @Lotus-Omega:

      Maareh… er staat mij iets van bij dat je uitstoot evenredig is met het verbruik (waarbij ik even wat kort door de bocht ga door wel of geen warme katalysator in het begin ed. buiten beschouwing te laten).
      Volgens mij wordt de berekening voor CO2 uitstoot (en daarmee CO2 tax) zelfs bepaald aan de hand van het verbruik.

      Login om te reageren
  52. JD zegt

    20 augustus 2009 om 14:33

    Geldt het tegenovergestelde dan ook? Krijg ik met een auto op autogas die na de inbouw van het systeem qua CO2-uitstoot recht heeft op 20% of 14% bijtelling?

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      20 augustus 2009 om 15:08

      @JD:

      heel goed punt. Het wordt tijd via een rechtszaak die hele bijtellingsdifferentiatie onzin weg te procederen. De belastingrecht advocaten zullen zich warm lopen.

      Dit wordt net zo’n debacle als toen Wouter Bos bedacht dat er getrapte bijtellingspercentages ingevoerd zouden kunnen worden afhankelijk van het werkelijk privé gebruik. Mooie tijden!

      Login om te reageren
  53. Autogek zegt

    20 augustus 2009 om 15:29

    Prima idee. Naar de rechter. Helemaal mee eens. Iedereen hetzelfde bijtellingspercentage betalen. Maar dan natuurlijk ook iedereen hetzelfde belastingspercentage over die bijtellingspercentage. ;)

    Login om te reageren
  54. dennis21 zegt

    20 augustus 2009 om 15:31

    als je bv een 1serie laat chippen, is die nog steeds zuiniger als die “directie-auto’s” in den haag dus dit is weer een regeltje om niks alleen maar om ons nog meer te laten klagen…

    Login om te reageren
  55. Peter zegt

    20 augustus 2009 om 17:20

    Mijn auto staat voor gemiddeld 1/13,8. Na het chippen staat het gemiddelde nu 1/16,8, wel degelijk zuiniger. Maar of het de Co2 uitstoot ten goede is gekomen……

    Login om te reageren
  56. Autogek zegt

    20 augustus 2009 om 17:30

    Chippen werkt heel goed bij diesels schijnt. Ik begrijp niet dat de autofabrikanten het zelf niet doen als het gunstiger is voor de uitstoot. Denk toch dat het dan te maken heeft met de betrouwbaarheid/garantie. Mijn broertje had zijn tweedehands auto met benzinemotor laten chippen en 2,5 jaar later moest er toch een nieuwe motor in. Of dat te maken had met elkaar kon de garage niet vertellen.

    Login om te reageren
  57. Fiat Coupe zegt

    20 augustus 2009 om 18:06

    Bij chippen wordt de inspuiting, ontsteking en uiteindelijk verbranding verbetert, dus zou ik denken dat de uitstoot ook omlaag gaat. Betere verbranding is minder benzine verbruiken bij gelijk gebruik. Dus hoe kan je dan meer uitstoot hebben?

    @ autogek:
    als de chip niet voor de auto op maat gemaakt is (unichip) dan kan dit wel eens slecht zijn voor de levensduur. Net als 95 gebruiken terwijl je, soms, na chippen op 98 moet rijden. En, chippen veroorzaakt meer stress op de motor dan standaard dus de levensduur wordt automatisch iets verkort. Vooral bij motoren boven de 150k is dit niet echt een goed idee.

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      20 augustus 2009 om 21:29

      @Fiat Coupe: Thanks voor de info. Het was trouwens een Fiat Seciento hoor. Niet iets met 150 pk dus. ;)

      Login om te reageren
  58. Lowie zegt

    20 augustus 2009 om 19:21

    ik zeg allemaal aan de Apec switch. kijk eens op http://www.apecbelgium.be/

    Login om te reageren
  59. Vincenzo zegt

    21 augustus 2009 om 08:47

    Wat zit iedereen weer te piepen hier?
    Lease dan gewoon de snelle versie stelletje centepiepers. Weer voor een duppie op de 1e rang?

    Login om te reageren
  60. Bart zegt

    21 augustus 2009 om 17:29

    Die de Jager mag snel naar huis!

    Login om te reageren
  61. mashell zegt

    22 augustus 2009 om 11:10

    “Chippen werkt heel goed bij diesels schijnt. Ik begrijp niet dat de autofabrikanten het zelf niet doen als het gunstiger is voor de uitstoot.”
    Maar fabrikanten doen dat al massaal.VAG biedt 2 liter TDI’s aan met 110, 143 en 170 pk, raad eens waar de verschillen vooral in zitten?

    Natuurlijk heeft de regering wel een punt, bij meer vermogen (dat natuurlijk ook gebruikt wordt anders is dat chippen ook niet nodig) is er meer brandstof nodig (die energie komt toch ergens vandaan) en van chippen wordt een motor niet efficiënter, immers de motor veranderd (lees: verbeterd) niet, slechts de kenvelden veranderen.

    Login om te reageren
  62. w0o0dy zegt

    22 augustus 2009 om 11:17

    @mashell: het is zeker niet een vaststaand feit dat meer prestaties ook meer verbruik betekenen…. Immers, bij lage toeren/lage snelheden meer turbodruk kan ook betekeken dat de motor betere verbranding heeft omdat de benodigde hoeveelheid lucht WEL bij de motor terecht komt…. Als de motor vervolgens minder (lang) hoge(re) toerentallen draait kan het verbruik onderaan de streep beter zijn terwijl de prestaties ook zijn toegenomen.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      22 augustus 2009 om 11:33

      @w0o0dy: dat is ook de reden van het downsizen en turbo laden van benzine motoren, meer rendement bij lagere toeren.

      OT: regering heeft in zoverre een punt dat een fabrieksauto een standaard testprogramma doorloopt waarin verbruik en emissie vastgesteld worden. Een after market getunede auto (tenzij fabrieks goedgekeurd) zal dat programma waarschijnlijk niet doorlopen.

      Als de regering beleid vaststelt op basis van de uitkomsten van het testprogramma, mogen ze het ook controleren. Hoe ze dat denken te gaan doen? Beter geen grote velgen onder je gechipte leasebak zetten misschien?

      Login om te reageren
  63. Pim Brussee zegt

    23 augustus 2009 om 11:48

    Mijn transporter heb ik bij aanschaf meteen laten chiptunen door Pon.
    Ten opzichte van de transporter van een collega rijdt ik 1 op 12 gemiddeld, en hij 1 op 9 gemiddeld. Chiptunen kan brandstof besparing opleveren, als het op de juiste wijze wordt gedaan.
    Je haald meer rendement uit je brandstof.
    Overigens worden de nieuwe transporters niet meer geleverd met 5 cylinder TDI 2.5 liter motoren. Voor mij de reden door te blijven rijden met mijn transporter, milieu vriendelijk of niet.

    Login om te reageren
  64. J.W. van Stuijvenberg zegt

    24 augustus 2009 om 07:30

    Weer een typisch Nederlands voorbeeld van Autotje Pesten als je het mij vraagt. Het probleem wordt natuurlijk in eerste instantie veroorzaakt door de extreme fiscale belasting van auto’s. De bpm, btw, slurptax, lease bijtelling en ridicuul hoge accijns op brandstof zorgen ervoor dat bijna niemand een fatsoenlijke auto kan rijden. Mensen willen toch iets en gaan daarom andere wegen bedenken om toch nog een behoorlijk comfortabele en snelle auto te kunnen rijden. Resultaat van dit alles is niet al te best. Fake premium merken als Saab en Volvo worden in Nederland gezien als ‘luxe’ en vinden gretig aftrek onder hogeropgeleiden die niet de auto van het gewone volk willen rijden maar ook weer niet een ton euro willen of kunnen betalen voor een echte auto. De rest van Nederland rijdt veelal in een redelijk recent koekblik met te weinig vermogen en een volledig plastic interieur. Daar kunnen de mensen uiteraard niets aan doen. Het is de overheid die ze daar toe dwingt. En als er dan een klein aantal is wat het met chippen net even minder saai weet te maken dan wordt die uiteraard meteen hard aangepakt. Het wordt tijd dat we het niet meer pikken en ons niet meer voor lul laten zetten door de salon socialisten in den Haag. Zonder al deze fiscale ellende kan vrijwel iedere autoliefhebber zich een leuke auto veroorloven. Immers voor de prijs van een 2.0 A4 koop je in duitsland een 3.2 V6 A6. Net even wat anders. Net even dat burgerlijke eraf. En ja, die 3.2 hoeft niet per se gechipped te worden al zou ik het zelf wel doen. Iedere pk is er een. Vr. Gr. JWvS.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North