• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er komt géén snelheidsslot

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 juni 2012 om 10:37 – 26 Reacties

Auto zonder snelheidsslot


Notoire hardrijders die zich meermalen hebben laten pakken kunnen gerust ademhalen: het voorgestelde snelheidsslot is voorlopig van de baan. Na tests concludeert Rijkswaterstaat dat het systeem te fraudegevoelig is.

Het systeem dat getest werd werkt alleen op een auto met elektronisch gaspedaal, waarmee de helft van het NL wagenpark al ongeschikt is voor het slot. Daarnaast houdt de gps-apparatuur vaak een verkeerde Vmax aan, schijn je het met cruise control te kunnen omzeilen (!) en bovendien zou het geen gedragsverandering bewerkstelligen. Na het verwijderen is de kans groot dat hardrijders gewoon in hun oude gewoontes vervallen.

Bovenstaande resultaten komen voort uit een proef met ca. 50 automobilisten, waarbij de helft van de proefkonijnen een slot kreeg dat direct ingrijpt bij overschrijding van de maximumsnelheid, terwijl de andere helft pas na een reeks waarschuwing door het systeem afgeremd werd.

Godzijdank was het uiteindelijk een grote faal. Te ingewikkeld, te fraudegevoelig, jammer dan: next! Want wie zit er ook te wachten op nog meer betutteling in je auto voor een gedraging die niet per definitie direct gevaar oplevert? Een alcoholslot is prima, maar een snelheidsslot is mij persoonlijk twee bruggen te ver. Ter preventie heeft de wetgever voldoende mogelijkheden ingebouwd (rij-ontzeggingen, emg’s, enz).

Lees de brief van minister Schultz (Verkeer en Waterstaat), waarin ze de evaluatie van de proef uit de doeken doet HIER (PDF).

Update – Nee, dan Frankrijk. Daar krijg je een jaar celstraf na zware misdragingen (zonder slachtoffer).

Ook interessant!

  • Het wordt bloedheet en dus grijpt Rijkswaterstaat in
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, melanie-schultz-van-haegen, rijkswaterstaat, Verkeer

Vorig bericht: « Mercedes SLS AMG GT: +20 pk, geknipt voor ’t circuit
Volgend bericht: Video: triple turqoise supercar combo in Londen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. darkpluisje zegt

    5 juni 2012 om 10:52

    Buiten dat het zo fraudegevoelig is is het ook gevaarlijk als het slot ingrijpt bij 51 of 121 km/h.. Soms is het nodig om tijdelijk harder te rijden om gevaarlijke situaties te voorkomen..

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    5 juni 2012 om 11:17

    Schandalig, nu moeten er weer een aantal “politici” op zoek naar iets nieuws om de wereld in te blaten.

    En houden we dit stukje eigen vrijheid en verantwoordelijkheid voor onszelf.

    Login om te reageren
  3. Susp1cious zegt

    5 juni 2012 om 11:18

    @ darkpluisje,

    Dat wilde ik ook aandragen. Soms zijn er situaties waarbij extra snelheid nodig is, dan kan zo’n slot een negatief effect hebben.

    Misschien moeten ze in Nederland een keer wat simpeler nadenken. Als mensen toch een gevaar zijn voor zichzelf en anderen in het verkeer, waarom dan allerlei sloten? Gewoon een ontzegging van de rijbevoegdheid zoals die altijd al bestond is niks mis mee lijkt mij.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 juni 2012 om 14:18

      @Susp1cious: Uh? zodat ze zonder rijbewijs verder kunnen rijden? En dus onverzekerd, met allerlei nare consequenties als ze een aanrijding veroorzaken?

      Nee hoor, ik vind zo’n snelheidsslot helemaal niet zo’n raar idee, mits goed uitgevoerd.

      Je kunt het systeem ook zo aanpassen dat het kort (10-20 seconden) een hogere snelheid toelaat, maar dan maximaal 3-4x per dag; als je het vaker nodig hebt moet je eens leren anticiperen.

      Login om te reageren
      • ya314 zegt

        5 juni 2012 om 17:55

        @potver7: Ja idd zonder rijbewijs kunnen ze nog gewoon verder rijden. Het voordeel van zo’n snelheidsslot is dat de persoon die hem gekregen heeft nooit in een andere auto kan rijden door het slimme ontwerp, het werkt dus beter dan een rijbewijs afnemen….

        Login om te reageren
  4. bempi zegt

    5 juni 2012 om 11:22

    Back to the hippie tijd. Waar alles toen nog kon en mocht.

    Login om te reageren
  5. MLTB zegt

    5 juni 2012 om 11:23

    Belachelijk ook als ze dit ooit zouden doorvoeren, dan zou ik echt emigreren ofzo..

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      5 juni 2012 om 11:28

      @MLTB:

      lol

      Login om te reageren
  6. RuVi zegt

    5 juni 2012 om 11:23

    En terecht. Stel je voor dat je vrouw ligt te bevallen op je bijrijdersstoel is het wel fijn om wat harder te kunnen.

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      5 juni 2012 om 11:38

      @RudyV: Dan bel je de ambulance (zou de overheid zeggen)

      Login om te reageren
  7. kaasboerin zegt

    5 juni 2012 om 11:50

    Gelukkig, anders was je straks 4.000 piek kwijt voor zo’n kutslot. Even serieus, straks krijgen we nog een avondklok. Snel wegwezen uit deze dictatuur.

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      5 juni 2012 om 12:12

      @kaasboerin:

      Volgens mij heb je al een avondklok in Nederland. In schilderswijk Den Haag voor kinderen van een bepaalde leeftijd mogen niet na 23.00 buiten spelen.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        5 juni 2012 om 12:20

        @bempi: :lol:

        Login om te reageren
  8. jzaero zegt

    5 juni 2012 om 11:55

    En dan nog het verschil. Stel dat jij regelmatig om 3 uur snachts met 180 gepakt wordt op een lege snelweg, dan krijg je dus ook zo’n ding terwijl dat niet direct gevaar oplevert. Iemand die op veel lagere snelheid (80 ofzo) verkeer inhaalt in de bebouwde kom en door rood rijdt, tegen de richting een rotonde neemt, is veel gevaarlijker en die verhouding is dus al krom.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      5 juni 2012 om 12:19

      @jzaero: Ach, is natuurlijk overduidelijk, flitsers op een snelweg an sich is al over de top. Ik zie geen flitsers in drukke dorpsstraten binnen de bebouwde kom hoor, terwijl daar het gevaar hééél wat hoger is.

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        5 juni 2012 om 13:41

        @kaasboerin:

        Bij ons in het dorp staat wel meerdere flitspaaltjes binnen de bebouwde kom.
        Een week na de introductie ging onze lokale scooter held zonder kenteken platen ongeveer 60x heen en weer. Helaas voor hem werd hij herkend. :D

        Login om te reageren
        • Anoniem zegt

          5 juni 2012 om 16:23

          @bempi: Wat voor scooter heeftdie vent dan?

          Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    5 juni 2012 om 12:44

    De Duitse Premium merken hebben dit al jaren. zodra je 250 rijd schakelt het slot in en kan je niet harder.

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      5 juni 2012 om 12:51

      @E34M5Touring: en Porsche valt dus niet onder ‘de Duitse premium merken’? ;)

      Login om te reageren
      • autonieuwsvandestraatje zegt

        5 juni 2012 om 13:37

        @mrs250: als premium een inhoudsloze marketingterm is..dan nee

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 juni 2012 om 16:26

        @mrs250: Ja had weinig zin elk merk individueel te benoemen. You get the point.

        Login om te reageren
    • mrparker zegt

      8 juni 2012 om 14:12

      @E34M5Touring: Het betreffende slot wat jij beschrijft zit in heel veel autos. Ook in niet dure duitse bakken.
      Dit is omdat te voorkomen dat je dingen doet met de auto waar deze niet voor gegarandeerd is.
      Zo zijn de meeste banden niet goedgekeurd voor snelheden boven de 250 km/h.
      Om dus te voorkomen dat jij met 260 km/h een klapband krijgt in een auto die uitgerust is door de fabriek met banden die tot 250 km/h goedgekeurd zijn wordt hij gelimit op 250 km/h.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 juni 2012 om 16:26

        @mrparker: Dat snap ik. het was een poor attempt at humor..

        Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    5 juni 2012 om 14:26

    Tsjonge, ze hebben wel weer een paar argumenten aangedragen om hier mee te stoppen zeg…

    Ten eerste: het is te omzeilen door de cruise-control aan te zetten. Nou, aangezien het systeem so-wie-so alleen werkt op auto’s met electronisch gaspedaal, mag ik aannemen dat het puur softwarematig werkt. Dan lijkt me dat je dit probleem dus vrij eenvoudig moet kunnen tackelen door een paar extra regeltjes programmatuur. Het enige probleem is waarschijnlijk dat je voor ieder merk/model aparte software nodig hebt. So be it.

    Ten tweede: het brengt geen gedragsverandering teweeg. Nee, dank je de koekoek… dat doen flitsers toch ook niet (o toch wel, we gaan tegenwoordig met z’n allen boven op de rem staan als we zo’n paal zien), maar daar stoppen ze toch ook niet mee?

    Login om te reageren
  11. ya314 zegt

    5 juni 2012 om 18:00

    Ben ook wel benieuwd wat er gebeurd als de GPS geen vrij zicht heeft, er “een chipszak vanaf de weg overheen is gewaaid”. Stopt de auto dan helemaal of is de limiet er af omdat de auto dan niet weet waar hij is.
    Goede zaak overgens dat het plan van de baan is.

    Login om te reageren
  12. cesarestevao zegt

    7 juni 2012 om 22:05

    Aait beter, en laat het wegblijven stomme systeem!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North