• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er ligt een plan om tol te heffen op álle Duitse wegen

Auteur: ricardo, gepost 6 juli 2014 om 12:34 – 45 Reacties

Spaar ze allemaal!


Dat Duitsland per 2016 een tolvignet gaat invoeren, daar ontkomen we niet meer aan. Maar deze ‘discriminerende’ (dixit ANWB) belastingmaatregel zou wel eens verder kunnen strekken dan gedacht.

Volgens weekblad Der Spiegel, dat beslag wist te leggen op nog niet openbaar gemaakte plannen, is de Duitse verkeersminister Dobrindt van plan om tol te heffen op alle wegen in Duitsland. Tot nu toe werd aangenomen dat het alleen om de Autobahn ging. Dobrindt stelt voor dat de tolheffing ook geldt voor bundesstrassen en gemeentelijke wegen.

Vanaf €10

Het tolvignet – waar vanuit Brussel felle kritiek op is geuit omdat Duitsers het tolbedrag terug kunnen krijgen via de wegenbelasting – zou in drie verschillende vormen moeten verschijnen; een vignet voor tien dagen á €10, een vignet voor twee maanden á €20, en een jaarlijks vignet waarvoor nog geen prijs voor is vastgesteld. Hoewel daar eerder een bedrag van €100 voor werd genoemd. Ook de milieubelasting en grootte van de auto zou nog een rol spelen bij de prijsbepaling.

Duitsland hoopt met het tolplan Duitse staat €800 miljoen euro per jaar te verdienen.

Ook interessant!

  • Video: zo kun je ook de tolpoortjes door
  • Video - motorrijder betaalt nergens meer voor!
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Lezersvraag: de lekkerste wegen van Europa?

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, tol, Verkeer

Vorig bericht: « 5 dingen die je moet weten over de nieuwe Mazda MX-5
Volgend bericht: Dany Bahar gaat een Aston Martin Shooting Brake bouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. screamer zegt

    6 juli 2014 om 12:44

    Hmmm, dat zou wel kut zijn, want ik heb nu een sluiproute door duitsland naar mijn werk. scheelt een hoop drukte en stoplichten. Maar als dat 100 euro p/jr gaat kosten weet ik niet of ik het dat wel waard vind

    Login om te reageren
    • st3fan zegt

      6 juli 2014 om 12:51

      @screamer: 100euro per jaar voel je niet eens..

      Login om te reageren
      • mynameisjeroen zegt

        6 juli 2014 om 13:01

        @st3fan: stort maar op mijn rekening dan. Als jij er toch niets van voelt.

        Login om te reageren
      • yupyup zegt

        6 juli 2014 om 14:07

        @st3fan: Maar als je 4 auto’s hebt, waarmee je regelmatig de grens overgaat. Dan is het ineens 400€. Vind ik toch veel geld voor die kleine stukjes die ik af en toe in duitsland rijdt.

        Ik stel voor dat we hetzelfde principe in nederland gaan hanteren, maar dan alleen voor de duitsers. (Stel je dit voor iedereen in verliezen we meer dan we ermee verdienen)

        Login om te reageren
  2. nielsnl1 zegt

    6 juli 2014 om 12:57

    Europa? Vrij verkeer van goederen en personen? neuh Duitsland verzint zelf wel wat. In Frankrijk is het tenminste nog beperkt tot enkele grote wegen die massaal door toeristen gebruikt worden. Alle wegen belasten met tol (alleen voor buitenlanders eigenlijk..) is gewoon belachelijk. Denk ook niet dat dit plan er ooit door komt.

    Login om te reageren
    • super zegt

      6 juli 2014 om 13:40

      @nielsnl1:
      Duitsland heeft nogal schijt aan de EU als het haar uitkomt…

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        6 juli 2014 om 14:42

        @super: Duitsland finiancieert ook dat hele feest :p

        Login om te reageren
        • super zegt

          6 juli 2014 om 17:48

          @FelixF:
          bullshit, dankzij de misere in de eu (behalve duitsland) is de euro zo goedkoop en verkopen de duitsers lekker veel autos buiten de eu, en dan weigeren ze ook nog eens om te investeren in de rest van de eu en gaan ze als klap op de vuurpijl onzinnige tol heffen puur om politieke redenen (’t brengt immers nauwlijks iets op). Solidariteit zoals we dat van de Duitsers kunnen verwachten dus…

          Login om te reageren
          • FelixF zegt

            6 juli 2014 om 21:28

            @super: “weigeren ze ook nog eens om te investeren in de rest van de eu” Haha! Wie denk je dat het leeuwendeel van de rekening betaald van de bailout van Griekenland, Portugal, Spanje etc…

            Login om te reageren
            • super zegt

              6 juli 2014 om 22:05

              @FelixF:
              leuk dat je dat aanhaalt want het is een mooi voorbeeld van duitse hypocrisie; dat EU (niet alleen duits) geld dat “geinvesteerd” wordt gaat linea recta naar duitse banken (dus ook het geld uit andere landen) die enorm veel griekse en spaanse staatsobligaties hebben, per saldo wordt er dus helemaal niks “geinvesteerd”; m.a.w. wij steunen de grieken en spanjaarden zodat ze de duitsers terug kunnen de betalen…

              maar goed, de mythe van de degelijke duitsers doet het nou eenmaal goed bij de calvinistische hollanders…

              Login om te reageren
              • desjonnies zegt

                7 juli 2014 om 11:37

                @super:
                ik ben bijzonder blij met uw reacties.
                iemand die wel goed geïnformeerd is.
                en kritisch om zich heen kijkt.

    • Lohran zegt

      6 juli 2014 om 16:24

      @nielsnl1: Maar in Frankrijk ben je voor een retourtje zuidkust al meer dan 100 euro kwijt, tenzij je binnendoor gaat natuurlijk. Ben je wel wat langer bezig.

      Maar ja, wij Nederlanders worden altijd nog het meeste genaaid met de enorme wegenbelasting.

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    6 juli 2014 om 13:15

    Ik vlieg er wel lekker overheen.

    Login om te reageren
  4. faster zegt

    6 juli 2014 om 13:18

    Als Nederland nu ook eens tol gaat heffen kan het belastingstarief hier wat lager worden!

    Login om te reageren
    • roller zegt

      6 juli 2014 om 13:37

      @faster: zoveel mensen rijden er niet door Nederland heen, dus dat gaat bijna geen verschil maken.

      Login om te reageren
      • mmot05 zegt

        6 juli 2014 om 14:23

        @roller: niet?, wat dacht je van drugs toeristen

        Login om te reageren
        • amg65 zegt

          6 juli 2014 om 14:35

          @mmot05: Wat hij zegt dus.. niet zo heel veel.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 juli 2014 om 15:22

        @roller: niet veel mensen wel heel veel (buitenlandse) vrachtwagens. Een LKW maut zoals in Duitsland zou ook in Nederland passen.

        Login om te reageren
        • Lohran zegt

          6 juli 2014 om 16:25

          @mashell: Die is er ook al in NL ;)

          Login om te reageren
      • Thomasio zegt

        6 juli 2014 om 16:31

        @roller: Ja er rijdt natuurlijk niets via de grootste haven van Europa door de rest van Nederland, zijn vast uitsluitend Nederlandse vrachtauto’s die netjes wegenbelasting betalen, oh wacht…

        Login om te reageren
        • roller zegt

          6 juli 2014 om 17:04

          @Thomasio: deze tol is toch voornamelijk voor personenauto’s. Vrachtauto’s moeten al ff een soort tol betalen om door Duitsland te rijden. Die tol zou in Nederland misschien kunnen invoeren, maar het is dan nog maar de vraag of de omzet in Rotterdam hetzelfde blijft. Onze zuiderburen hebben namelijk ook een mooie haven.

          Login om te reageren
          • faster zegt

            6 juli 2014 om 18:24

            @roller: Nederland blijft de makkelijkste weg als het om tol gaat gaat het om kleine bedragen een lastigere weg zou meer extra kosten

            Login om te reageren
      • faster zegt

        6 juli 2014 om 18:22

        @roller: De grootste haven van Europa hebben en weinig buitenlands verkeer?

        Login om te reageren
  5. parker zegt

    6 juli 2014 om 13:19

    Terecht, al dat kutvolk uit Holland dat nooit in hun spiegels kijkt en de Autobahn laat dichtslibben met hun paupercaravans: zwaar belasten.

    Login om te reageren
    • glennie zegt

      6 juli 2014 om 13:51

      Dus alleen tol voor caravans doen en ik ben tevreden! Wat een onzin zeg, voor wintersport ben ik dus straks genoodzaakt om twee vignetten te gaan kopen

      Login om te reageren
  6. BMW330Ci zegt

    6 juli 2014 om 13:30

    @ricardo: Is er ook bekend of dit geldt voor motorfietsen? Spreek hier uit eigenbelang

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    6 juli 2014 om 13:39

    Binnenkort staat het weer mega vast in Duitsland/Frankrijk met al dat sleurhutten vakantie verkeer wat allemaal op de zelfde dag weg wil.
    Ik zou niet weten waarom ze geel Tol mogen heffen voor al dat verkeer, er bestaat ook nog zoiets als wegen onderhoud, als er zoveel verkeer over gaat moet dat waarschijnlijk ook vaker uitgevoerd worden.
    Nederland moet ook gewoon Tol gaan invoeren op alle wegen, voor niet Nederlandse auto’s.
    btw, 100 Euro per jaar is nog geen 30 cent per dag, dus waar praat je over, wegenbelasting kost je meer dan dat.

    Login om te reageren
    • super zegt

      6 juli 2014 om 13:45

      @HZW:
      ja, die caravans rijden de weg daar inderdaad helemaal kapot! en het gaat al zo slecht in duitsland, arme duitsers!

      Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      6 juli 2014 om 14:19

      @HZW: Daar gaat het niet om. De Duitsers moeten nodig hun wegennet gaan onderhouden/verbeteren en dat willen ze d.m.v. tol laten financieren.

      De Duitsers zelf krijgen de tol terug via wegenbelasting, dus de toeristen betalen voor het onderhoud, dat vind ik best raar.

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        6 juli 2014 om 14:45

        @autogedrocht: Wegenbelasting wordt niet afgeschaft ofzo. Ze betalen het gewoon via een andere manier. Dus Duitsers betalen nog steeds net zoals altijd al wegenbelasting voor het onderhoud van de wegen, het enige verschil is dat toeristen nu ook meebetalen. Lijkt me niet heel gek toch?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 juli 2014 om 15:16

          @FelixF: dat is wel gek want we hebben vrij verkeer van personen en goederen. Anders dan in Frankrijk zijn de autobahnen aangelegd met belastinggeld (misschien zelfs met dwangarbeid) en daarom is tol heffen not done.

          Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          6 juli 2014 om 15:24

          @FelixF: dat vind ik wel gek ja… Het staat niet in verhouding hoeveel toeristen betalen tegenover hoeveel ze er gebruik van maken.

          De Duitsers maken er zelf het meest gebruik van en ze willen anderen voor de kosten laten opdraaien.

          Login om te reageren
    • Lohran zegt

      6 juli 2014 om 16:33

      @HZW: 30 cent per dag is alleen als je het hele jaar daar rijdt, dat doet bijna niemand. Al zou je er totaal 6 maanden rijden (wat al erg veel zou zijn) is het alweer 60 cent per dag. En het komt ook weer bij de wegenbelasting die we in NL betalen.

      Login om te reageren
  8. etijn zegt

    6 juli 2014 om 13:47

    Bovag en de pomphouders aan de grens zouden dit toe moeten juichen als ze consequent zijn, ben benieuwd of ze daar voor uit durven komen. Het maakt het tanken over de grens namelijk een stuk minder interessant

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    6 juli 2014 om 13:53

    Ik zie het probleem ook nog niet zo. Wat maakt die 100 euro nou uit. Vergelijk het eens met de tol in Frankrijk. Ritje zuid Frankrijk kost al gauw net zoveel en dat is dan eenmalig en niet voor het gehele jaar. Het schofterige is alleen dat ze het niet voor iedereen invoeren maar alleen voor buitenlanders.

    Login om te reageren
    • super zegt

      6 juli 2014 om 14:07

      @jack_abarth:
      in Frankrijk word je niet gedwongen om de tolweg te nemen… Daarnaast zijn de tolwegen (hoewel duur) in Frankrijk uitstekend, iets dat je niet kunt zeggen van die betonplaatwegen in Duitsland.

      Login om te reageren
      • arias zegt

        6 juli 2014 om 18:33

        @super: Ik vind juist Duitse snelwegen over het algemeen van betere kwaliteit dan die van de Fransen, de Franse tol is ontzettend veel €16,10 voor een keer en terug weer €16,10 , ik ken paar mensen die elke week of om de twee weken naar Frankrijk gaan meestal Parijs voor handel en die betalen op en neer al €32,20 en stel je gaat van de 52 weken er 45 x heen. 45x€32,20 = €1449 per jaar! en de tol op vrachtwagens en bedrijfswagens is nog veel hoger…
        dan is €100 per jaa echt niet zoveel maar goed vrij verkeer van goederen en personen door Europa… is het al niet meer

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juli 2014 om 15:24

      @jack_abarth: ze voeren het wel degelijk in voor iedereen. Ook Duitsers gaan tol betalen maar zij krijgen pakweg 100 euro korting op de wegenbelasting.

      Login om te reageren
  10. knipperlichtje zegt

    6 juli 2014 om 14:17

    Aan de ene kant is het zeer logisch dat je als incidentele gebruiker ook een beetje meebetaald aan het onderhoud van de wegen waar je op rijd, aan de andere kant klopt het totaal niet met het hele idee achter Europa. Ach ja, zoveel kost het nou ook weer niet.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    6 juli 2014 om 14:43

    1 Europa.

    Verbroedering.
    VRIJ vervoer van goederen en personen binnen de lidstaten.
    1 grote interne markt
    Alle menschen wirden brüder
    Vooral als het de Duitsers uitkomt…

    Jammer genoeg is de balans zoek binnen de EU, de Fransen laten het al jarenlang afweten.
    En de Engelsen, die hebben genoeg van het hele zootje en willen het liefst een soort van
    onafhankelijk financieel centrum worden.
    Want een zootje dat is het, die hele EU.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    6 juli 2014 om 15:20

    Hoewel ik de tol categorisch afwijs begrijp ik wel dat ze deze ook op bundesstrassen willen heffen. Met de LKW maut hebben ze in Duitsland gemerkt dat het vrachtverkeer bereid is om te rijden over de bundesstrassen (die ook gewoon dwars door steden lopen) om een paar cent uit te sparen.

    Login om te reageren
  13. e1000bmw zegt

    6 juli 2014 om 15:55

    Ach ja, we weten allemaal op basis van de geschiedenis dat de Duitse regering niet vies is van een potje discriminatie…..

    Login om te reageren
  14. bugboy zegt

    6 juli 2014 om 18:02

    Benieuwd wat ze er in de grensstreek van vinden… Ik woon dicht bij de Duitse grens en ga regelmatig even over de grens om een hapje te eten. Als ik daarvoor een vignet moet kopen dan wordt dat een stuk minder. Gaat ze onder de streep in mijn geval heel wat gemiste omzet kosten.

    Voor de Nederlandse pomphouders wellicht interesant. Als je een vignet moet hebben om in Duitsland te tanken neemt de animo wel wat af (ik tank er sowieso nooit)…

    Login om te reageren
  15. siemi zegt

    6 juli 2014 om 22:26

    Gelukkig wordt het via de wegenbelasting gecompenseerd. :-)
    Overigens, als buitenlanders meer als een bepaalde tijd in nl verblijven moeten ze toch ook Mrb betalen?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 juli 2014 om 22:46

      @siemi:
      Ja, die moeten houderschapsbelasting betalen als ze hier langer dan een half jaar wonen.
      Echter geen Pool, Hongaar, Bulgaar of Roemeen die daar enige boodschap aan heeft..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North