Shooting Brake nummer twee voor vandaag, maar deze is een stuk minder realistisch.
Kent u Dany Bahar nog? Deze ex-topman van Red Bull en Ferrari kwam vier jaar geleden bij Lotus binnen met een megalomaan vijfjarenplan om het Britse merk weer naar winstgevendheid te brengen. Van zijn ambitieuze plannen, waaronder zes conceptcars, kwam weinig terecht. Hij had het daarnaast redelijk druk met exorbitante uitgaven op de bedrijfsrekening. Het leidde tot een ontslag + rechtszaak. Lotus zit ondertussen weer in rustiger vaarwater, maar Danyboy is back. En hoe.
Nieuw tuningbedrijf: Ares
In een interview met Car&Driver zegt Bahar dat hij een nieuw tuningbedrijf in het Italiaanse Maranello heeft opgericht: Ares. Vernoemd naar de god van de oorlog. ‘Tuning’ moeten we in dit geval breed zien. Bahar wil beginnen met het aanbieden van bodykits voor de exclusievere modelletjes. Genoemd werden de Bentley Continental GT, Range Rover (Sport), Rolls-Royce Ghost en de Wraith. Klinkt als een aanval op de klantenkring van Mansory, dat zich ook louter toelegt op de exclusievere automobiel.
Ares’ ambities reiken echter wat verder (kan ook niet anders met Bahar aan het roer). Het bedrijf wil ook de tegenwoordig zo populaire shooting brake-vorm op de Aston Martin Rapide en de Bentley Continental GT leggen. Ofwel, Bahar gaat carrosserieaanpassingen uitvoeren. Zegt ‘ie. Ze hebben alvast een stapeltje photoshops vrijgegeven waarop het resultaat is te zien. Wel, het ziet eruit als iets waar menig profvoetballer graag een WK-premie op stuk mept.
Bahar heeft ook een handvol mensen bij Lotus meegenomen naar Ares, waaronder de 26-jarige designer Mihai Panaitescu die meewerkte aan Lotus’ conceptcarfiasco, en Wolf Zimmermann, een voormalig AMG-topman die ook bij Lotus enige tijd de R&D op zich nam. Zimmermann (gaaf kapsel) claimt zelfs dat ze met Ares op termijn een compleet eigen auto in de markt willen zetten:
“There are a lot of new cars and new ideas that we already have in the pipeline, and Ares is also looking forward to building its own cars in the future.”
We zijn benieuwd waar Dany Bahar mee gaat komen. we verwachten op de Autosalon van Genève minimaal 14 conceptcars met Veyron-achtige prestaties – op papier – die worden gepresenteerd door een handvol rappers.
Uit het archief: Bahar (links) als CEO van Lotus
Stop maar weet
Er zit een konijn in mijn tuin..
Kan zo bij Spyker aan de slag.
Danny Bahar, links… Wie staat er rechts?
@valetparker: Lotus
Terechte reacties lees ik!
BOUWEN!!! heerlijk dit net zo mooi als de bertone 2+2. Veel beter tunen dit als die hamann die kennen er echt niks van
Het komt niet vaak voor dat een auto perfect is, maar de achterkant van die Bentley zou ik perfect durven noemen.
Die concepts bij lotus waren ook prachtig, doodzonde dat daar nooit iets van terechtgekomen is.
@knipperlichtje: nou Er komen veel woorden bij me op als ik de bentley zie. Perfect is er niet eentje.. Meer dingen als: verneukt, frutsels en kitcherig.
@knipperlichtje: Ik vind die bochel ook niet zo perfect
Voor die chroomstripjes rond de zijruiten hebben ze inspiratie opgedaan bij de Peugeot 208, zo lijkt het.
En waarom zou je in hemelsnaam je Rapide zo laten verkrachten? Als je een extra boodschappentas wilt kunnen meenemen laat je hem toch verbouwen tot die stijlvolle Bertone Jet
Ik zou heel graag zon bedrijf als mansory willen runnen maar wat ik me nou afvraag of dat echt nou goed loopt of winst maakt
@reggie-boy_rood: Mansory draait prima hoor, die hoeven geen dure tests te doen om te kijken of de spoilertjes ook nog iets doen qua aerodynamica, ze moeten er gewoon “mooi” uitzien, en dat scheelt behoorlijk in ontwikkelingskosten.
Doet me denken aan de volvo 440 break extensie die als aftermarket oplossing te verkrijgen was: https://www.flickr.com/photos/[email protected]/7596784554/
Die “Bentley” knapt er wel van op, al is daar niet veel voor nodig, de Rapide echter niet.
En weer een shooting brake die geen shooting brake is…
Waarom noemen ze het niet een roadster? Klinkt ook leuk!