Duits tolvignet komt er vanaf 2016

Auteur: , 39 Reacties

Dat hij er zou komen was duidelijk, de vraag was alleen nog wanneer. Zojuist werd bekend dat alle niet-Duitsers per 1 januari 2016 een tolvignet moeten aanschaffen voor de Autobahn.

NEIN, NEIN, NEIN!

in de Frankfurter Allgemeneine Zeitung kondigt verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) aan dat we per 2016 aan de beurt zijn. Een jaartje Autobahnrijden zal je naar verwachting ongeveer 100 euro kosten. Ook wordt de vrachtwagentol per 2018 uitgebreid naar wegen buiten de snelweg.

Het CSU/CDU had zich de laatste tijd hard gemaakt voor een tolheffing, die echter niet op Duitsers van toepassing is. Want ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ is immers zo’n achterhaald principe. Ik stel voor dat we eens in kaart brengen hoeveel Nederland aan de Duitse A31 heeft meebetaald…

Een overzicht van alle Europese landen met een tolheffing vind je HIER.



39 reacties

Opzich vind ik het geen ramp, kan alleen nog een sticker op de voorruit niet zo waarderen.
@bassen: exact, ik snap niet waarom al die reaguurders zich zo druk maken, dit heeft vele voordelen! Voordeel 1 is dat dan hopelijk al die vréselijke Nederlanders eens van die Duitse autobahn verdwijnen zodat ik fijn kan doorjakkeren! Voordeel twee is dat dan eindelijk die Nederlandse grenspomphouders niets meer te klagen hebben! Voordeel drie is dat ik dan meer ruimte heb op de autobahn om door te jakkeren! Of zei ik dat al… Nou ja, ik zie het positieve er wel van in.

Daarnaast heeft het voor ons geen zin om tol te heffen op de autorijdende buurman, daar er hier sporadisch eentje rondrijdt. Over de gele kentekens struikel je in DL echter, dus dat kan daar wel uit.
@n0zem:

-Om in Duitsland te tanken hoef je niet over de Autobahn;
-het stikt hier in mijn omgeving van de witte nummerplaten.
Fijn, Duits tolvignet, Oostenrijks tolvignet, Zwitsers tolvignet, nog een Duitse Umweltplakette en in Italië en Frankrijk betaal je ook tol.
Nou Nederland, mak schaap. Volg onze EU-vrienden maar.
@eMbe: Nee, dat kan niet meer… ik heb met het duitse vignet erbij nog maar 6 vierkante centimeter vrij op m’n voorruit om door naar buiten te kijken….
Ik kan bijna niet meer naar buiten gluren door alle stickers en vergunningen op mijn voorruit.
Als ze nu eens hun wegen fatsoenlijk op orde zouden hebben… Altijd als ik door Duitsland rij erger ik me mateloos aan de baustellen die je iedere 5 km tegenkomt, random borden met snelheidslimieten, en het algemeen niet consequent gebruik van verkeersborden.

Van mij mogen buitenlander ook wel gaan betalen voor het gebruik van het NL wegennet.
@towi1989: En die oncomfortabele betonbanen functioneren niet met een spatje regen. Verschrikkelijk. Zonder het uiteindelijke bedrag te weten: z’n geld niet waard die tol
@baasbas: Inderdaad. Terugkomen van wintersport door Duitsland als het regent, is alsof je door een waterval rijdt.
@towi1989: Doe eens een gok waarom die Baustellen daar staan… Juist. Ik rij regelmatig door Duitsland en heb weinig te klagen over de kwaliteit van de wegen.

En over hetzelfde invoeren in NL, denk ook even aan de economie. Waarom denk je dat bijvoorbeeld Rotterdam de grootste haven van Europa is? Vignet invoeren en Antwerpen wordt al gauw goedkoper. Het is een simpele rekensom, de container moet gewoon zo goedkoop mogelijk op plek van bestemming komen.

Duitsland heeft het voordeel dat het een ‘doorreis’land is. Waar je ook naartoe gaat, je zult in veel gevallen door Duitsland rijden. Daarom zijn ook alle wegrestaurants + toiletten zo goed geregeld daar. Nederland kun je heel gemakkelijk omzeilen als je eindbestemming daar niet ligt
Wat als je niet betaald, strafkamp?
@bigcar: werkkamp, Of iets met concentreren..
Ik vind het wel een goed plan om ook hier in te voeren.
Gaan eindelijk al die auto’s op buitenlands kenteken (denk vooral aan de Oostblokkers zoals Polen) hier ook eens wat betalen voor het gebruik van ons wegen netwerk.

Ik ben wel benieuwd wat het dan voor de Nederlanders zou betekenen als het hier ook ingevoerd zou worden.
Weet iemand hoe dat in elkaar steekt?
@RiKe: Logisch zou zijn OF wegenbelasting OF tol betalen, maar de NL overheid kennende zal het dan wel beide worden, because melkkoe snap je.
@towi1989: Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen, en ik durf te wedden dat daar dan de gebruikelijke 3 dubbele belasting op komt.
Zo duurt het net ietsje langer voor tanken in Duitsland goedkoper wordt. Tenzij je binnendoor rijdt natuurlijk.

Afijn, voor het toerisme lijkt het me ook niet top. Je denkt nu wel even na voor je besluit een museum in Duitsland te bezoeken.
Ik zou niet weten wie er de Duitse snelweg zou pakken om daar te gaan tanken.
@sir_smokalot: Ik, onder andere. Simpelweg omdat het de snelste en meest handige manier is om bij de eerste pomp te komen. En nee, ik tank niet bij zo’n snelwegpomp.
Betalen om door Duitsland te rijden is één ding. Krijg ik dan de garantie dat de Polizei mijn auto niet sloopt? Eens tegen gehouden geweest op de Autobhan door de Polizei en die hebben mijn dashboard gewoon uit mijn auto gerukt, mijn mistlichten met een koevoet open gebroken, het dekseltje waar je zekeringen achter zitten van het dash gebroken. Mijn reserve wiel lek gestoken en alles van bezittingen die ik had gewoon buiten gesmeten (inclusief glazen flessen). Routine drugs controle noemden ze het ze hebben niets gevonden, het heeft mij wel 2000euro gekost…ACAB
@shiva: Zat je stoned achter het stuur?
@asmulders:
Nee, had zelfs niets strafbaar bij. Ik was op door weg en stond gewoon te tanken toen ze op eens met 3 politie wagens en een busje van de douane naast mij stonden.
@shiva: en dat heb je gewoon geslikt? routine drugscontrole, leuk. maar zonder gefundeerde verdenking komen ze mijn auto niet meer in.
@shiva: Ze moeten hoe dan ook een reden ervoor gehad hebben. Ze mogen niet zomaar gaan doorzoeken. In ieder geval niet in NL en ik gok dat het in Duitsland ook ongeveer zo werkt.
Ze hebben gewoon gelijk. Wij gebruiken de duitse wegen wegen gewoon om in Oostenrijk, Italie en Kroate, etc. op vakantie te gaan. Net als Belgie trouwens
Europese unie, hoezo een eenduidig beleid, alles om de begroting van de individuele landen op orde te krijgen, als Brussel hier nu eens een stokje voor gingen steken.
Wat is nu 100euro op jaarbasis.. Als je het afweegt tegen de hoogtes en kans op boetes
Als de gemiddelde Duitser hier het land komt binnenrijden en 20 km te hard rijd heeft hij al meer betaald…
Hoe zit het dan met motoren?
Mag ik met mijn 2 motoren en mijn auto nou 100 euro per stuk gaan betalen :\?

Aangezien ik vrij vaak door Duitsland rijd zal t wel nodig zijn..
Dat is prima,

Echter dient nederland hét zelfde te doen en verkoop gelijk ook stickers dat de buitennlanders die van ons wegdek gebruik maken verzekerd zijn en dat de auto apk gekeurd zijn dan lopen we voorop

Te vaak zien we oude auto hier waarvan ok twijfel of ze verzekerd of apk gekeurd zijn

Brengt extra geld in het laatje
Het is geen ramp, maar voor de incidentele Duitsland bezoeker wordt het een dure hobby. Vaak leveren dit soort projecten net genoeg op om zichzelf te bedruipen. Uiteindelijk heeft iedereen er alleen maar last van.
@Maarten123: heb jij wel eens in de zomermaanden langs de Hollandse kustlijn een rondje gereden ???? Het stikt hier van de moffen en om nog maar te zwijgen over onze Oost-Europese “vrienden”
@truckertje: ben ik met je eens, ik zie alleen geen verband met mijn reactie?
@Maarten123: was ook meer aan @N0zem gericht sorry voor de overlast
Ik dacht dat ze zo graag één Europa wilden?

Ik ben benieuwd hoeveel grensbewoners straks stiekem de oversteek durven maken om even snel bij een Duitse pomp te tanken.
Volgens mij moeten ook alle Duitsers per 1 januari 2016 een vignet aanschaffen. Alleen ze komen de Duitsers onder de Europese regels uit.
Hmmm, was te verwachten, maar wel erg jammer! Laten ze van dat geld dan wel ZOAB aanleggen, en dan iets minder lange baustellen, en meer stukken onbeperkt blazen!
Om heel eerlijk te zijn verbaast het me dat ze in Duitsland nu pas met dit plan komen. Het was wel leuker voor ons geweest als het tolvrij was gebleven… Maar ze moeten het plan er eerst nog doorheen krijgen.

Op zich kan ik er mee leven. Het moet alleen niet zo belachelijk worden zoals in Zwitserland, waar je alleen een sticker voor een jaar kan kopen.
Het snelheidsbeleid moet hetzelfde blijven (of beter), en voor dat geld moeten een aantal wegen beter gemaakt worden. Op de A3 tussen de grens en Oberhausen vlieg ik af en toe tegen het dak aan, zulke hobbels zitten er. Met 230 op de teller is dat niet echt fijn.
Dan wel graag een milieusticker en tolsticker in 1. Zodat ik niet een sticker voor de binnenstad en een sticker voor de Autobahn op mijn voorruit moet hebben als ik een weekendje Berlijn wil doen.

Ik ontkom er sowieso niet aan, ben maandelijks meerdere keren in Duitsland.
Ik vind persoon 100 euro’tjes voor Duitsland nog best pittig. Zeker als je het vergelijkt met andere langen (CH ong 28 eur per jaar, Oostenrijk 8 eurotjes voor een week (wie komt dat vaker dan 2 weken per jaar?).
Maar goed, ik ontkom er niet aan; dus moet ik dokken! Hopelijk gaan al die sleurhutten nu zeker via de Route-du-Tol naar het zuiden. Lekker via the Mont Blanc tunnel naar Italie. Hoef ik in de zomer ook niet meer te wachten voor de Gothard (ik woon in Zwitserland en ga nu vaak niet een weekendje naar Noord Italie omdat er in de zomer ALTIJD een uur of meer voor die k*t Gothard staat); met erg veel NL kentekens.
Ach, ik rij door heel Europa… Van links naar rechts…
In Ierland moet ik de tolweg betalen via een telefoonnummer en een creditcard (reuze onhandig). In de UK moet ik voor londen de congestion charge betalen, kan wel mijn kenteken van te voren aanmelden via Internet. Via het zuiden moet je voor bijna elke fatsoenlijke franse weg tol betalen. Zwitserland 35 euro per jaar. Oostenrijk 80 euro, naar boven is Noorwegen niet te doen als je niet van te voren je creditcard doorgeeft met die honderden tolpoorten overal. Verder heb je dan naar het oosten overal vignetten… Ziek wordt je der van..
Zo’n auslandermaut kan er dan nog wel bij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).