• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er worden best veel Audi’s in België gemaakt

Auteur: willeme, gepost 4 januari 2017 om 20:07 – 23 Reacties

Audi


Een echt Duits product wordt natuurlijk niet in Duitsland gebouwd.

Dat veel auto’s niet meer in hun oorspronkelijke land gebouwd worden, mag bekend zijn. Een BMW X5 wordt overal gebouwd (Rusland, India en VS) behalve in Duitsland. Dat geldt ook voor de Audi A1 (rijtest) en diens sportieve broer, de S1 (rijtest). Deze worden enkel en alleen in Brussel gebouwd.

Audi Brussels brengt ons het heugelijke nieuws dat er wederom meer dan 100.000 exemplaren gebouwd zijn, 105.250 stuks, om precies te zijn. Vorig jaar werden er in Brussel nog 116.216 A1’s geproduceerd. De jaren daarvoor schommelde het ook boven de 100.000 units. Dat is opmerkelijk, daar het oorspronkelijk de bedoeling was om 50.000 van Audi’s kleinste op jaarbasis te bouwen.

Audi

De Belgische Audibouwers hebben ambitie, want ze zijn nu aan het voorbereiden om batterijen voor de diverse e-tron modellen te kunnen maken. Sterker nog, er wordt 600 miljoen euro geïnvesteerd om een complete productielijn voor de e-tron SUV aan te leggen.

Audi

Sinds Opel (Antwerpen) en Ford (Genk) niet meer in België produceren zijn er nog maar twee grote fabrikanten in België. Audi Brussels dus en Volvo Gent, dat het afgelopen jaar met 252.479 auto’s ongeveer 2.5 keer zo veel produceerde. Er worden in België dus aanzienlijk meer auto’s gebouwd dan in Nederland. Cijfers van 2016 zijn nog niet bekend, maar in 2015 werden er 57.019 MINI’s vervaardigd in Born.

Ondanks dat Trump aan het Twitteren is dat autofabrikanten vooral in hun eigen land moeten produceren, hebben we nog geen soortgelijke tweet van Angela Merkel voorbij zien komen.

Ook interessant!

  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Audi e-tron S
    Audi e-tron productie in België op z'n gat
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • Audi Q4 e-tron rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi A1, belgie, fabriek

Vorig bericht: « Dit is BMW’s interieur van de toekomst
Volgend bericht: 14 interessante feitjes over de autoverkoop in 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    4 januari 2017 om 20:10

    Wir schaffen das

    Login om te reageren
  2. phaeton zegt

    4 januari 2017 om 20:19

    “Vorig jaar”? Moet aangepast worden naar 2015. Tenzij men in vier dagen al 105.000 A1’s heeft weten in elkaar te schroeven.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      4 januari 2017 om 20:31

      @phaeton: klopt gewoon hoor, er staat toch al in de titel dat er best veel gebouwd worden?!

      Login om te reageren
  3. pinut187 zegt

    4 januari 2017 om 20:23

    In Duitsland word nog genoeg in elkander geschroefd, heeft Merkel geen tweet voor nodig..

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    4 januari 2017 om 20:27

    Ik had al zo’n vermoeden dat de A1 in België wordt gemaakt door de dingen die op de optielijst staan:

    – een mes
    – ruitenwissers aan de binnenkant
    – een fles Maggi
    – een plantenbak op de achterklep

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      4 januari 2017 om 23:32

      @moveyourmind: ik lach graag mee met stereotypen, dus leg eens uit aan deze Belg hier waarom jullie aan deze 4 producten denken bij Belgen? :)

      Login om te reageren
      • EdGaR zegt

        5 januari 2017 om 02:02

        @breakingpoint: iets met de weg afsnijden..

        Login om te reageren
      • mout zegt

        5 januari 2017 om 11:21

        @breakingpoint:
        Ik zat ze al te tikken – maar eigenlijk is moppen uitleggen niet leuk. Zelf moest ik de vierde even nazoeken.
        En trouwens, als ik de mop uit zou leggen, zou ik daarmee meteen die andere Belgen-mop maken: http://www.luek.nl/moppen/Belgen-Moppen/Waarom-lacht-een-belg-3-keer-om-een-mop.html

        Login om te reageren
        • breakingpoint zegt

          5 januari 2017 om 12:11

          @mout: waarschijnlijk bevestig ik alle stereotypen, gewoonweg door die vraag te stellen :’)

          Login om te reageren
          • mout zegt

            5 januari 2017 om 12:36

            @breakingpoint: :-)
            Prima, maar dan zie ik nu ook wel in dat mijn antwoord wel erg zuinigjes was ;-)

            Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    4 januari 2017 om 20:37

    Doen ze goed daar in Brussel.

    Audi en Volvo Cars moeten ze tevreden houden en in België houden. Met het verdwijnen van Ford en Opel hebben ze toentertijd flinke problemen gehad.

    Van Audi ben ik er zeker van dat ze blijven gezien de recente hoge investeringen maar of de Chinezen Volvo Cars nog in België willen houden is een andere vraag.

    Login om te reageren
    • uselessblogger zegt

      4 januari 2017 om 21:08

      @misterdrogba: en vergeet renault ook niet

      Login om te reageren
    • runski zegt

      4 januari 2017 om 21:21

      @misterdrogba: bij volvo in Gent hebben ze een paar maanden terug een afdeling opgezet waar ze zelf de dashboards in elkaar gaan zetten ipv aan te laten leveren. Lijkt me dus dat ze nog even willen blijven.

      Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        4 januari 2017 om 21:48

        @runski:
        Oh dat wist ik niet.. Ik had een paar onheilspellende berichten vernomen dat er toeleveranciers de deuren sloten/gaan sluiten en ik dacht dat Volvo Cars hiermee stilaan op een vertrek aan het voorbereiden was. Maar het feit dat ze sommige delen inhouse produceren verklaart dit perfect.

        Login om te reageren
  6. galverink zegt

    4 januari 2017 om 21:11

    De productie van de A1 gaat in 2018 van Brussel naar Seat in Martorell. Werd al bijna een jaar geleden aangekondigd.

    Login om te reageren
  7. ronin1130 zegt

    4 januari 2017 om 21:22

    Blijft de vraag of de op stapel staande Q6 evenveel zal gebouwd worden dan dit kleintje… Anders zullen ze in Vorst wel hun tenen mogen uitkuisen vrees ik.
    En of de toekomst van Volvo in Gent verzekerd blijft? De fabrieken in China van Volvo rijzen als paddestoelen uit de grond.
    En vergeet ook niet dat Toyota in België verantwoordelijk is voor 4000 rechtstreekse jobs!

    Login om te reageren
  8. dailydriver zegt

    4 januari 2017 om 21:37

    Volvo bouwt in Gent toch trucks?

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      4 januari 2017 om 21:55

      @dailydriver: beiden.
      Maar Volvo Trucks Gent heeft op bedrijfsniveau niets te maken met Volvo Cars dat eigendom is van Geely. Dus moest Volvo Cars vertrekken uit Gent zou dit normaal gezien geen invloed moeten hebben op Volvo Trucks.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    4 januari 2017 om 22:13

    Niks nieuws toch?

    Login om te reageren
  10. granlusso zegt

    4 januari 2017 om 22:14

    @willeme: Europa kun je in die zin als één land vergelijken met de Verenigde Staten van Amerika.
    Het populisme zou een kentering kunnen brengen in deze binnen Europa verspreide productiefaciliteiten.
    Ik hoop echter van niet…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 januari 2017 om 22:55

      @granlusso: klopt helemaal. En ik ben het ook volkomen met je eens ;).

      Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    4 januari 2017 om 22:53

    Worden ze ook meteen getest op de wegen daar?

    Login om te reageren
  12. hight96 zegt

    4 januari 2017 om 23:25

    Da’s mooi werk! Tesla kan daar ook wel gedropt worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North