![McLaren 600LT](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/mclaren-600lt-comet-spec.jpg)
Het resultaat mag er zijn, toch?
Wat je ook vindt van McLaren, er is iets wat ze wél goed begrepen hebben. In de prijsklasse waarin het Britse merk opereert, is een auto geen vervoersmiddel. Het is een statement, een kunstwerk, een stukje exclusiviteit. De meeste kopers van een grijze Polo beseffen goed dat er sowieso een tweede exemplaar van hun keuze rondrijdt. McLaren probeert dit te elimineren met McLaren Special Operations (MSO). Uiteraard is de optielijst bij dit soort merken vaak groter dan bij ‘goedkope’ merken, maar het lijkt erop dat MSO alles kan wat je wil.
En dan overdrijven we niet. Er kan van alles uit de kast getrokken worden om de wens van de (hoogstwaarschijnlijk vermogende) koper te vervullen. Bewijsstuk nummer zo veel is deze McLaren 600LT in Canada. De auto lijkt in het algemeen helemaal niet zo bijzonder. Zwarte velgen, veel carbon onderdelen en ‘gewoon’ een zwart interieur. Zo lijkt het enige speciale eigenlijk te zijn dat er is gekozen voor de luchthapper op het dak. Laat je echter niet misleiden: deze unit is heel speciaal. Het valt eigenlijk direct op: de kleur.
Het is een bespoke-lak waar drie kleuren in elkaar over gaan. De voorkant is Cerulean Blue, het middengedeelte is Burton Blue en het achterste gedeelte is Atlantic Blue. Deze drie blauwtinten (van licht naar donker gerangschikt uiteraard) zorgen voor een mooi overgangseffect in de lak. Omdat het alle drie metallics, dus sowieso al bijzondere lakken zijn, kun je je voorstellen dat dit even tijd in beslag heeft genomen. 120 manuren zaten er in de lakkleur alleen. In het interieur gaat de lol verder: ook een inleg in de deur is in dezelfde kleuren met overgang gelakt. Samen met accenten bij de knopjes om de rijmodi te selecteren. We kunnen het niet voor je oordelen, maar wat ons betreft een hele gave look.
De auto is gebouwd voor een klant in Toronto, waar de plaatselijke McLaren-dealer de verkoop afhandelde en de auto nu terecht is gekomen bij de autofanaat die de auto heeft samengesteld. De creatie wordt ‘Comet Fade’ genoemd omdat daar de inspiratie vandaan komt. Voornamelijk omdat de felle kleur overspringt naar een donkere kleur, zoals bij een reizende komeet ook het geval is. Uniek is het in ieder geval.
Mooi blauw is niet rood.
3 weken nodig om een auto te spuiten….wat een belachelijk inefficiënt proces daar bij Mclaren.
Geen wonder dat ze qua prijs niet kunnen concurreren met andere merken.
Wat een getrut. Doet vermoeden dat de eigenaar vooral bezig is hem schoon te houden en te poetsen, dan ermee te gaan boenderen.
@ericd: Nou en?
Staat wel mooi vind ik.
Vind het maar een steriel niets zeggend merk. Ik zou een gt3 RS pakken of een Performante.
@cpp1: Ik een Tvt Griffith en nog iets comfortabel geks. Van deze 3 zou ik juist deze Mclaren kiezen.
Ik vind het behoorlijk goed gelukt. Dit overloop effect hebben we al eerder gezien op MSO versies. Lijkt me erg tof om zoiets als klant samen te stellen.
Deze is wel beter gelukt dan de Nederlandse 720S die een soort afgezakte variant hiervan heeft:
https://www.autojunk.nl/2019/05/mac-720s-240845
En de spuiter wordt trouwens wel steeds sneller bij McLaren… Eerdere specials hadden meer uren nodig voor soms minder spannende resultaten.
@reactief: was de verf op bij die mclaren? Wat is daar uberhaupt ooit de bedoeling van geweest?
Zeg maar drie volle werkweken lakken. Is hier een spuiter aanwezig die me dat uit kan leggen???
@brammetjedeb: Droogtijd en koffiepauzes inbegrepen! Een vorige special was 800!!! uur volgens McLaren.
@brammetjedeb: Ja hier, en het is totale onzin. Dat een auto 3 weken in de werkplaats stond voor dit project snap ik, maar dat betekent nog niet dat er 3 weken aan gewerkt is.
Maarja, het klinkt interessant en klanten betalen die opslag tijd toch wel om het potje ver-pissen te winnen bij de huckey, gulf en Rotary.
@brammetjedeb: ja 2 uur spuiten en 108 uur ouwehoeren in het hok waar de kleuren gemengd worden.
@brammetjedeb: je kan er ook met meerdere mensen tegelijk aan werken, dan is 120 uur snel voor mekaar :-)
@brammetjedeb: 95 uur lopen aankloten, toen een goede spuiter opgetrommeld.
Dan had ik toch een wrapje uitgezocht.
Vraag me af wat dit geintje gekost heeft…
Vast meer dan de ca. 2000 Euro die die 120 uur aan loon gekost heeft…
Al zal er ook wel een extra pot autolak aan op gegaan zijn…
@moveyourmind: 16€ p.u. zal niet de kostprijs zijn van een spuiter bij McLaren
@pindakoning: Zoveel duurder als de Polen die hier de benedenverdieping stucen zal zo’n spuiter toch niet zijn?
@moveyourmind: duurder dan he
@moveyourmind: Minimaal zoveel als 3 grijze Polo’s kosten waarschijnlijk.
Ik had het ook geloofd als het er 123 mannetjesuren waren geweest. Zijn er video-opnames gemaakt zodat er bewijs is van dit natte-vinger-werk-120uren?
Je zal schade rijden…
Als je een Countach met een verfroller in de structuurverf zet haalt deze nog alle aandacht weg bij dit nietszeggende vlees noch vis autootje van McLaren.
Huur eens een goede ontwerper in!
Haha, handgelakt.
Mijn Corsa A was een kleine 20 jaar geleden bijna hetzelfde gespoten, nog iets subtieler gedaan dan deze. De meeste mensen zagen het pas nadat ze de auto enkele keren gezien hadden.
Vooraan in een blauw zoals deze, in de deur ging het ook langzaam over naar een donkerblauw/paars. Tussen de achterlichten was er nog een subtiele overgang naar zwart (zoals de originele sticker bij een GSi). Daar zaten ook wel makkelijk 60 uren in om (demonteren, schuren en monteren inbegrepen)
Oke, deze maakt mij hebberig! Nu snel zo’n doorzichtige wrap er op om de lak te beschermen. Je moet er toch niet aan denken om parkeerschade hierop te herstellen….
Oeps… Paaltje. Dá’s da 180 uren schadeherstel.