
De Range Rover Evoque is na een lang voortraject (het begon 4 jaar geleden met de LRX) eindelijk in de verkoop gegaan. Dus wat doe je dan als je je troeven hebt uitgespeeld? Je verzint een paar nieuwe. De Barbie-mobiel softroader is naast de dieselvarianten momenteel alleen nog met een 240 pk sterke 2 liter benzinemotor verkrijgbaar. En dat kan beter natuurlijk.
Range Rover heeft wel een naam hoog te houden als het gaat om het voeren van veel pk’s aan hun modellen. We kennen allemaal de dikke V8-blokken in de modellen, met als topper de 5.0 V8 Supercharged. Echter, verwacht (nog) geen dikke V8 in de Evoque (zou dat überhaupt passen?).
In plaats daarvan slaat het model vrij radicaal de andere kant op: Autocar sprak met de baas van het Evoque-programma David Mitchell, en deze zinspeelt op een upgrade van het bestaande 2.0 liter blok. In combinatie met een hoge druk-turbo zou een vermogen van zo’n 300 pk haalbaar moeten zijn. Het blok is al ontwikkeld, en Mitchell heeft er al mee gereden, maar er schijnt nog geen groen licht voor te zijn gegeven.
Dit kan liggen aan het feit dat alle performance-versies van Range Rover de naam ‘supercharged’ meekrijgen. Een krachtigere turbo zou dus niet zo consistent zijn. “We’ll have to look at badges or a sub-brand”, aldus Mitchell. I call bullshit. Die extra stevige Evoque komt er natuurlijk gewoon.





Schade; had liever een V6!
@philipzuidijk: inderdaad . dan had de nissan juke gtr ofzo tegenstanders in zijn klasse
Mooie bak hoor, vooral die lederen stoeltjes met dikke stiknaden, erg mooi …
Als ze dit model (5drs) bij de leasemaatschappij als “station” gaan bestempelen, dan zou het nog wel eens erg leuk kunnen worden ….
@rechercheur: volgens mij is dat niet aan leasemaatschapijen maar aan de fabrikant of importeur. Het is maar net hoe ze ze hem aanbieden bij de RDW. Dan zeggen ze gewoon nee das un station jonguh. Zeker wel.
@Kvgorp:
Dat zal dus de discussie worden tussen importeur en leasemaatschappij. Als de importeur het voor elkaar krijgt om de Evoque bij een aantal leasemaatschappijen op de lijst te krijgen, dan zullen er vast wel wat aantallen rond gaan rijden.
Hoewel, steeds meer (grotere) werkgevers sturen aan op MVO, en willen dus courante auto’s, groene labels, 20% bijtelling, en inkoopafspraken met slechts één of enkele importeurs. Vanuit het oogpunt van werknemerstevredenheid is het niets perse noodzakelijk om de keuze van een lease-auto volledig vrij te laten. In de keuzevrijheid mogen best een aantal beperkingen zitten, als dat kan resulteren in scherper inkopen (en dus meer auto voor hetzelfde budget). Tevens is brandstofverbruik en onderhoudskosten een punt om mee te nemen in deze overweging. Volgens mij scoort Range Rover niet heel gunstig in onderhoud en reparatie …
300 peekaa .. wat moet je ermee ??
Lijkt me verstandig, want zo kun je er als man natuurlijk niet mee gezien worden.
Ik word een beetje ziek van dat homofobische gedrag hier op AB. Erg infantiel.
@gerard1710: Wat is dat nu weer voor een homofiele opmerking?
@gerard1710: Wie is er homofoob?
@sir_smokalot: Ik had het eigenlijk vooral over de reacties, en dan niet per se in dit topic, maar in het algemeen hier op AB.
@gerard1710:
keep in mind dat de bloggers die een sexe of sexuele geaardheid aan een auto toekennen gewoon tot de samenleving NL behoren ..
iedereen heeft het recht zich als een imbiciel te etaleren ..
@lincoln: Dat is dan ook weer waar…
@lincoln:
Er worden commentaren voor minder als zinloos geëdit.
Geen enkele auto heeft een sekse en verschillende geaardheden rijden niet per definitie in bepaalde auto’s.
Dus van mij betreft mag hier best wat beter op gelet worden.
En voordat de puistenpubers nu los gaan helaas kinderen ik ben hetero.
@gerard1710: TopTip: kom daar eens op terug als redactie of comments er iets mee te maken hebben.
Ik kan nu hooguit bedenken dat de Evoque een ‘dameskapper’ uitstraling heeft, waar met een beetje goede wil associaties op kan roepen.
@mout: Misschien wel, maar de aanleiding van mijn reactie nu was de reactie die voor die van mij werd geplaatst door Poll.
@gerard1710: Het is trouwens ook homofobe, niet homofobische..
@gerard1710: Absoluut mee eens. Vind ook dat AB er zelf aan bijdraagt door het eeuwige gezeur over de gay-factor.
Waarom een 300pk benzine? Waarom niet een dikke v twin turbo diesel met 600+nm en 300 pk daar heb je veel meer aan!
@Barnato: v6 :-)
@Barnato: Die komt ook vast wel. Ze hebben hem al in de XF(S) liggen, met 275 pk en 600 Nm, dus die vindt zijn weg waarschijnlijk ook wel naar de Evoque.
Graag een 300pk v6 diesel voor moeders!
Zag vandaag weer een evoque in Friesland rijden. Bijzonder ;)
heerlijk, echt een te gekke wagen is dit. kan zeker wat extra pk’s gebruiken. hoop wel dat ze het brandstof verbruik beperkt weten te houden. als ik het geld had….
Top auto ! Precies in deze kleurstelling Vorige week besteld voor m’ vrouwtje, met 300pk diesel had ik hem zelf genomen ;-)
35i motortje bij BMW halen is gaan met dat ding!