• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ethiopische autofabriek wil auto’s naar Nederland exporteren

Auteur: autoblogger, gepost 9 januari 2009 om 15:11 – 35 Reacties

HollandCar Abay

De Ethiopische autofabriek Holland Car wil nog dit jaar auto’s naar Nederland exporteren. Holland Car assembleert in Ethiopië auto’s van het Chinese merk Lifan. De auto voldoet inmiddels aan de strenge Europese emissie-eisen, nu wordt bekeken of de auto ook aan de Europese veiligheidseisen voldoet. Crashtest anyone?

Addis Abeba lijkt niet de meest ideale plaats voor een autofabriek; toch doet de Nederlands-Ethiopische zakenman Tadesse Tessema uitstekende zaken. ,,We hebben een wachtlijst van een half jaar, en die loopt alleen maar verder op.’’ 140 Ethiopiërs werken nu volledig met de hand aan de bouw van de eerste Ethiopische auto ooit. ,,Zoveel handwerk als hier vind je nergens meer’’, zegt Tessema. ,,Tegen Ethiopische lonen kan geen machine op.’’

Kijk, dat soort berichten horen we graag. Een Nederlandse ondernemer die in dit soort tijden goede zaken doet. Volgens Tessema, die de productie overigens wel met Nederlandse subsidie startte, is er in Nederland voldoende animo voor een goedkope auto. Het gaat om het Abay model van Holland Car, een compacte sedan die het moet opnemen tegen budgetauto’s als de Dacia Logan. Tessema: ,,We bouwen nu een nieuwe fabriek. Als er capaciteit overblijft, starten we met export.” Over een importeur is nog niets bekend.

Lifan, de leverancier van alle onderdelen van het model, krijgt van de Chinese overheid geen toestemming om naar Europa te exporteren, omdat enkele andere Chinese fabrikanten de afgelopen jaren auto’s van inferieure kwaliteit naar Europa verscheepten. Tessema verwacht echter geen tegenwerking als de export via Ethiopië verloopt. (bron: nd.nl)

Ook interessant!

  • Auto-inbraken in Nederland gaan door het dak
  • Top 5 gestolen auto
    Top 5 gestolen auto's in Nederland zijn vooral crossovers
  • Koop de meest zeldzame onopvallende auto van Nederland
  • BREEK: eigendom van auto in Nederland spotgoedkoop

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

lifan

Vorig bericht: « SsangYong vraagt faillissement aan
Volgend bericht: Zo moet het: handgeschakelde GT-R met RWD »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 januari 2009 om 15:18

    Goed moment om een budget merk te introduceren!
    Past ook goed bij de gmiddelde NL mentaliteit wat auto’s betreft…

    Login om te reageren
  2. Antonius86 zegt

    9 januari 2009 om 15:19

    ,,Tegen Ethiopische lonen kan geen machine op.’’ :lol:

    Login om te reageren
  3. Simpson zegt

    9 januari 2009 om 15:23

    krijgt deze auto ook een fair-trade logo?

    Login om te reageren
  4. Emile_Benz zegt

    9 januari 2009 om 15:24

    Krijg je eerst al die Ethiopiërs hier en nu ook al Ethiopische auto’s vehikels?!

    Holland Car assembleert in Ethiopië auto’s van het Chinese merk Lifan
    Dit zegt al meer dan genoeg… of eigenlijk teveel…
    Maaaarrr ze worden wel met de hand gebouwd… Zeker ’n X aantal zweepslagen voor degene die niet doorwerkt…

    Login om te reageren
  5. Lout zegt

    9 januari 2009 om 15:31

    LOL @ Simpson
    Binnenkort verkrijgbaar bij de wereldwinkel in uw buurt!!

    Login om te reageren
  6. bmw zegt

    9 januari 2009 om 15:34

    Met de hand in elkaar vijzen? Ja hoor, die wil ik.

    Login om te reageren
  7. M-lover zegt

    9 januari 2009 om 15:36

    ga de mensen daar nog wat uitbuiten ook…
    handwerk ok, maar dit is niet wat ze bedoelen in een wereldwinkel!

    Login om te reageren
  8. Een betere ontwerper zegt

    9 januari 2009 om 15:38

    Met banaan als pook, dat wordt lekker prakke ipv poken.

    Dat eBay die ABAY nog niet heeft aangeklaagd…

    Login om te reageren
  9. Tinos zegt

    9 januari 2009 om 15:51

    Zit vast wel een goed werkende airco in!
    Ben benieuwd of ze hem nog zo voordelig aan kunnen bieden als er een nieuwe fabriek staat met robots e.d., want je kunt ze niet allemaal met de hand blijven bouwen, hoe goedkoop de arbeid daar ook is.
    Maarre.. is het een verkapte oude Kia Rio of een heel eigen model?

    Login om te reageren
  10. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 januari 2009 om 15:52

    Nou die hoef ik niet hoor…

    Staat bij ‘minimal turning radius’ (m): 2540!!
    Die ruimte hebben ze in Ethiopië misschien…

    De slogan is wel bere-sterk!
    ‘Security and happiness are every where in the new ABAY.’
    Security in dit geval: 1 security airbag, side bump protection en ‘unlocked safety belt warning to protect your family’!

    Schitterend staaltje marketing!

    Login om te reageren
  11. Jesper zegt

    9 januari 2009 om 15:52

    -edit: je reacties zaten in de spamfolder, excuses-

    Login om te reageren
  12. gaithy zegt

    9 januari 2009 om 16:25

    ABAY dat is de chinese 520 van Lifan. heb in oktober een rondleiding gekregen in de Lifan fabriek in China. Beetje ouderwets nog maar die chinezen komen vroeg of laat zelf nog wel met de Lifan naar Europa.
    De productielijn die ze daar gebruiken was een 2dehandsje uit Brazilie

    Login om te reageren
  13. ingvar zegt

    9 januari 2009 om 16:27

    Login om te reageren
  14. Cas zegt

    9 januari 2009 om 16:30

    Een Ethiopische autofabriek genaamd Holland Car die Chinese auto’s maakt voor export naar Nederland. Dat verzin je toch niet? ;-)

    Login om te reageren
  15. Trekhaakduppie zegt

    9 januari 2009 om 16:31

    Wow, 0-100 in 5.5 sec met een 1.3. nice.

    Login om te reageren
  16. Danny zegt

    9 januari 2009 om 17:11

    eerst zien dan geloven

    ze moeten nog door die crachtest !

    Login om te reageren
  17. m5 zegt

    9 januari 2009 om 17:12

    en die dingen worden als broodjes verkocht let maar op, mensen willen tegenwoordig geen kwaliteit meer maar goedkope zooi ;)

    Login om te reageren
  18. mazda323F zegt

    9 januari 2009 om 17:16

    @trekhaakduppie ik denk dat die comma er per ongeluk tussen is gekomen, 55 seconden lijkt me wat meer geloofwaardig

    Login om te reageren
  19. liensie zegt

    9 januari 2009 om 17:29

    Misschien zit er wel een hele goede versnellings bak in van Antonov

    Login om te reageren
  20. darahan zegt

    9 januari 2009 om 17:33


    Hun topmodel gaan ze vast niet voeren, omdat BMW anders achter hun aankomt..

    Login om te reageren
  21. gaithy zegt

    9 januari 2009 om 17:37

    @M5 goedkope zooi?
    Lifan gebruikt motoren die door BMW ontwikkeld zijn ;)

    Login om te reageren
  22. Guido zegt

    9 januari 2009 om 17:42

    Hahaha 5 keer 5.5 seconden klinkt beter :D

    Login om te reageren
  23. SJ zegt

    9 januari 2009 om 18:05

    Beetje slordig om op de officiële website de specificatiekaart niet helemaal in orde te hebben. Tot aan fuel consumption (in liter per NEGENTIG km) staat alles een plek opgeschoven.

    Die 0-100 in 5,5 is inderdaad tof ja :P

    Die kofferbak is trouwens wel gruwelijk groot als dat klopt. Zolang dat ding verder redelijk veilig is vind ik het prima als ie hierheen komt. Best tof, een Ethiopisch automerk haha.

    Login om te reageren
  24. yns zegt

    9 januari 2009 om 18:56

    ik vind het maar onzin zo al die kleine snoepfabrikanten :SSS eeeeeuuuhmmm autofa

    Login om te reageren
  25. Yellomello zegt

    9 januari 2009 om 19:15

    Yellomello denkt het volgende: helaas is het menselijk ras altijd geneigd de ‘losers’ van de samenleving / wereld te ‘helpen’, met helpen bedoel ik het eindeloos geld geven via ontwikkelingshulp.
    Helaas zorgen deze schenkingen er vaak voor dat het langer duurt voordat de hongerige (vaak in tentenkampen wonende gezinnen met 16 kinderen) hulpbehoevenden vertraagd komen te overlijden in plaats van dat ze er daadwerkelijk iets aan hebben.
    Dit soort economische projecten zijn goed voor het continent Afrika en helpen ze zichzelf hun levensstandaard te verhogen. (teach a man how to fish, don’t give a man a fish).
    Kortom, pak de ellende in Afrika bij de bron aan en zorg voor werkgelegenheid. Hiermee help je veel meer dan iedere keer die emmers met geld.

    En voor de mensen die smalend zeggen dat het weer een chinees torretje is: er zijn nog veel van deze torretjes te slijten in Afrika hoor, die enkele die hierheen komen maken het autolandschap alleen wat diverser :)

    Login om te reageren
  26. david zegt

    9 januari 2009 om 19:33

    Waarom zijn goedkope auto’s altijd zo lelijk. Het blik en plastic is voor de meeste vormen niet duurder om te maken. En de ontwerpen liggen op straat.

    Login om te reageren
  27. Thibaut zegt

    9 januari 2009 om 20:02

    Min. Ground clearance: 14.5 mm??? Anderhalve centimeter van de grond?

    Login om te reageren
  28. super zegt

    9 januari 2009 om 20:19

    ook wel bijzonder dat die “AWASH” 220km/h moet halen met een 1.6l motor die 85pk levert en de auto in maar 15.5 sec naar de 100km/h brengt.

    Maar goed, los van dit alles, ik vermoed wel dat het gaat verkopen, autos zijn steeds meer een “commodity” aan het worden.

    Login om te reageren
  29. StefanVTS16V zegt

    9 januari 2009 om 21:54

    Die Ethiopische marketeers kunnen er wel wat van:

    – Draaicirkel 2540 meter
    – 0-100 km/u in 5,5 sec

    Maar de mooiste uitspraak vind ik deze:

    “We hebben een wachtlijst van een half jaar, en die loopt alleen maar verder op.’ 140 Ethiopiërs werken nu volledig met de hand aan de bouw van de eerste Ethiopische auto ooit.”

    Ik snap wel waarom die wachtlijst steeds langer wordt… ;-)

    Login om te reageren
  30. Bas zegt

    9 januari 2009 om 22:22

    Volgens mij is Lifan…de leverancier van de onderdelen…heel erg nauw verbonden met een zekere Kia.
    Duszzz…crashtest anyone…nou …
    Ik zal je de uitkomst vast geven …. n.a.v. wat de Euro NCAP aan Kia heeft getest…drie sterren voor het basismodel en 4 voor het toppertje.
    De kwaliteit zal ook wel niet veel van de “oude” Kia modellen verschillen … afhankelijk natuurlijk van de gemotiveerdheid van de Ethiopische bouwers.

    Login om te reageren
  31. Bas zegt

    9 januari 2009 om 22:35

    Ik wens ze succes en

    zie hier de crashtest van de Lifan:
    http://www.youtube.com/watch?v=6eEGpD0erCs

    Hoogste score van een Chinees in de Euro NCAP … ever. (en drie sterren zoals ik al zei).

    Dus…autoblogger…klein beetje reeeseurtsch en je vragen worden direct beantwoord :)

    Login om te reageren
  32. mashell zegt

    10 januari 2009 om 14:04

    Waarom naar Nederland exporteren? Ik denk dat er in opkomende economieën een veel grotere vraag naar dergelijke auto’s. Dus houd ze in Afrika of exporteer ze naar Azië.

    Login om te reageren
  33. Brokkenpiloot zegt

    10 januari 2009 om 17:21

    Zijn er überhaupt echte automerken op het Afrikaans continent?

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 01:05

    140 mensen maar? En zo’n wachtlijst? Die capaciteit moet toch gemakkelijk uit te breiden zijn, zeker als je geen machines gebruikt… :roll:
    Mochten ze hier komen, dan ben ik bang dat ze niet meer dan 100 auto’s per jaar zullen gaan verkopen. Een soort tweede Lada. Of zou die belachelijke naam (onterecht) patriottisme opwekken?

    Login om te reageren
  35. Citroen AX 1.1i zegt

    12 januari 2009 om 01:18

    Laat maar komen toch? Kan me vinden in wat Yellomello zegt…En Ethiopische lonen zijn zeer laag, dat klopt, maar de kosten van levensonderhoud in Ethiopië zijn dat ook dus spreek me alsjeblieft niet van uitbuiterij…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North