• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

SsangYong vraagt faillissement aan

Auteur: RubenBaeten, gepost 9 januari 2009 om 14:23 – 49 Reacties

SsangYong Actyon pickup

Na een kleine kapitaalinjectie van het overkoepelende SAIC is SsangYong dan toch onderuit gegaan: de Zuidkoreaanse autobouwer heeft vandaag faillissement aangevraagd. Zo beschermen ze zichzelf tegen schuldeisers, terwijl ze tevens wat tijd hebben om te reorganiseren.

Hierbij zullen ze bijvoorbeeld werknemers met vervroegd pensioen sturen om kosten te besparen. Het merk, dat het vooral moet hebben van SUV-verkopen, heeft afgelopen zomer zwaar te lijden gehad onder de stijgende brandstofprijzen. Toen deze later weer daalden, zorgde de kredietcrisis ervoor dat de verkopen niet opnieuw aantrokken. SsangYong verkocht afgelopen jaar zo’n 30% minder auto’s.

Met dank aan I8a4RE voor de tip!

Ook interessant!

  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video - deze SUV kan zo het circus in
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Bentley Bentayga
    WWF stuurt SUV's de kant van sigaretten op

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, faillissement, saic, SsangYong

Vorig bericht: « Mansory Veyron wordt onthuld op Autosalon Genève
Volgend bericht: Ethiopische autofabriek wil auto’s naar Nederland exporteren »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 januari 2009 om 14:23

    Tja, logisch.

    Met alleen benzine-slurpers redt je het in deze tijd niet…

    Login om te reageren
  2. VonStroke zegt

    9 januari 2009 om 14:25

    Hebben ze nu het faillissement aangevraagd of een gerechtelijk akkoord zodat ze zich kunnen beschermen tegenover schuldeisers?

    Login om te reageren
  3. Brokkenpiloot zegt

    9 januari 2009 om 14:25

    Een groot gemis, al hun schitterende creaties zullen niet langer te zien op Neerlands wegen…

    Login om te reageren
  4. C6.R zegt

    9 januari 2009 om 14:25

    Ik hoop dat we in de toekomst nog kunnen blijven genieten van de hilarisch lelijke creaties van Ssang Yong!

    Login om te reageren
  5. Nuvolari zegt

    9 januari 2009 om 14:25

    Hoera! Vind dat ze het met die lelijke schepsels van ze alsnog lang uit hebben gehouden. Hopelijk doen ze bij een eventuele doorstart meer hun best.

    Login om te reageren
  6. Een betere ontwerper zegt

    9 januari 2009 om 14:33

    Jammer, geen auto met dakkapel meer dus…

    Login om te reageren
  7. Baldrick zegt

    9 januari 2009 om 14:37

    Eerste auto merk dat echt failliet is? Er zullen er wel nog volgen…

    Login om te reageren
  8. bmw zegt

    9 januari 2009 om 14:38

    Opgeruimd staat netjes. Erg voor de werknemers, maar die kunnen hopelijk na de crisis weer bij een andere autobouwer aan de slag.

    Login om te reageren
  9. Mtyn zegt

    9 januari 2009 om 14:40

    Jippie, ik vond het voor de kredietcrisis al opmerkelijk dat mensen zo’n auto kochten..

    Login om te reageren
  10. Naam (verplicht) zegt

    9 januari 2009 om 14:45

    Wel een beetje raar, als je op de homepage kijkt ( van AB dan he ;) ) zie je dit bericht boven het bericht over die Mansory Veyron van dus minimaal 2 mil..:P

    Login om te reageren
  11. Autojunkje zegt

    9 januari 2009 om 14:46

    [\Sarcasme /] ow man wat een verlies ik weet niet ik dit kan verwerken hoor [\sarcasme /]

    Login om te reageren
  12. Björn zegt

    9 januari 2009 om 14:54

    eindelijk.

    scheelt weer een hoop lelijke auto’s.

    Login om te reageren
  13. Oskar zegt

    9 januari 2009 om 15:08

    Dat wordt een minuutje stilte tijdens de vrijdagmiddagborrel

    Login om te reageren
  14. audi0holic zegt

    9 januari 2009 om 15:10

    oh nee! die o zo mooie Action wordt binnenkort niet meer verkocht!
    twisted

    Login om te reageren
  15. hubert zegt

    9 januari 2009 om 15:10

    er is dus toch een God…..

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    9 januari 2009 om 15:10

    @VonStroke, optie 2:

    Ssangyong is seeking court receivership and filed its application for protection from creditors with the Seoul Central District Court, the company said in a statement.

    Login om te reageren
  17. Car-Nerd! zegt

    9 januari 2009 om 15:12

    Victory!!!!!! yeah!

    Login om te reageren
  18. Emile_Benz zegt

    9 januari 2009 om 15:19

    Tja logisch, met zulke lelijke gedrochten verkoop je geen zak …

    Login om te reageren
  19. The Hacker zegt

    9 januari 2009 om 15:54

    Een kutmerk voor klootjesvolk, dat is wat Ssangyong in mijn ogen altijd geweest is.

    Login om te reageren
  20. VonStroke zegt

    9 januari 2009 om 15:57

    @Robbie: Failliet zijn en een gerechtelijk akkoord aanvragen (krijgen) zijn toch twee verschillende zaken? Of zie ik het verkeerd.

    Login om te reageren
  21. Pruts0r zegt

    9 januari 2009 om 16:05

    Dus snel een paar van die dingen de schuur inrollen en over 30 jaar zijn ze goud geld waard….

    Login om te reageren
  22. peter zegt

    9 januari 2009 om 16:42

    fantastisch nieuws ! dit waren zon lelijke en slechte autos

    Login om te reageren
  23. Stender zegt

    9 januari 2009 om 16:45

    @ Prutsor

    Doen! Kun je er nog in gaan wonen. Ruimte zat.

    Login om te reageren
  24. Herke zegt

    9 januari 2009 om 16:50

    goed goed! ga zo door met die aziatische k*t merken!

    Login om te reageren
  25. SWRT zegt

    9 januari 2009 om 16:56

    Eigenlijk kan ik er niet wakker van liggen,

    Login om te reageren
  26. Renee zegt

    9 januari 2009 om 17:05

    Zijn we mooi verlost van die spuuglelijk dingen.

    Login om te reageren
  27. JPM zegt

    9 januari 2009 om 17:08

    Wel grappig iedereen schijnt het hier prima te vinden. Toen ik pleitte voor het faillissement van GM begon iedereen moord en brand te schreeuwen over die arme mensen die dan ontslagen zouden worden bla bla. Natuurlijk dit zijn er een stuk minder maar dan nog, ongelooflijk hoe meningen veranderen als het over een ander gebied gaat.

    OT: YES!

    Login om te reageren
  28. Mika_Hakkinen zegt

    9 januari 2009 om 17:19

    Niet erg zijn we eindelijk van die ontzettende lelijke auto`s af.. Go Italië en Engeland:P

    Login om te reageren
  29. robbie zegt

    9 januari 2009 om 17:31

    @VonStroke, ze vragen idd een soort van uitstel van betaling aan en proberen op die manier een faillissement te voorkomen.

    Oftewel: Mensen, juich niet te vroeg!

    Login om te reageren
  30. robbie zegt

    9 januari 2009 om 17:34

    En voor het Chinese SAIC is het een mooie manier om van SsangYong af te komen:

    “[Receivership] seems to be a way for SAIC to get out of SsangYong. SAIC appears unwilling to invest further in SsangYong as the global industry is facing an overcapacity problem amid slowing demand and it is not clear how much money would be necessary to revive SsangYong,” said Song Sang-hoon, an auto analyst at Kyobo Securities.

    Login om te reageren
  31. VeyronLover zegt

    9 januari 2009 om 17:35

    Eindelijk!!!
    Weg met die rommel

    Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    9 januari 2009 om 18:29

    ik had ook al zoveel last van dat merk ..
    was echt een blok aan mijn been ..
    zo te lezen was ik gelukkig niet de enige ..

    nou nou nou .. wat wij hebben moeten doorstaan toen SsangYong nog bestond ..

    Login om te reageren
  33. Xtreme zegt

    9 januari 2009 om 18:37

    Yeahhh!!!!

    Bye Bye!

    Login om te reageren
  34. cheetacars zegt

    9 januari 2009 om 19:18

    En dan maar zeggen dat die economische crisis zo slecht is :D Ssang Yong zo goed als failliet, Hummer dat niet verkocht word :D:D

    Login om te reageren
  35. RenesisHP zegt

    9 januari 2009 om 19:19

    Leuke reacties hierboven.

    Ik zie nog net geen vlaggetjes en ladingen bier om dit heuglijke feit te vieren.
    Helemaal geweldig dat er gezinnen in de problemen komen omdat hun inkomsten wegvallen. Nog leuker als die mensen honger gaan lijden.

    Maw. Afwijken van de massa moet bestraft worden.

    Ik zweer het, ik dacht dat ik een idioot was. Gelukkig zijn er genoeg reageerders om te laten zien dat het nog veel erger kan.

    Ik lag mezelf regelrecht mijn graf in als bovenstaande eikelbijters dit jaar alles verliezen door de gevolgen van werkloosheid. Want hier in Nederland staan er ook een hoop banen op de tocht. Het kan iedereen dus gebeuren.

    Ik heb het een aantal jaren geleden mogen meemaken. Ik ben toen bijna alles kwijtgeraakt door werkloosheid. Ik ben daardoor in een depressie geraakt, waardoor het allemaal nog wat moeilijker leek dan het al was.
    Ik ben daardoor dakloos geraakt en ik heb daardoor kennis mogen maken met het begrip armoede.

    Nou heb ik de mogelijkheden en de mazzel gehad om er sterker en beter bovenop te komen. Met als resultaat onder andere de auto´s en een goed leven en inkomen.
    Daarom ben ik ook erg trots op de mx5 en rx8. Die auto´s zijn het resultaat van langdurig bloed, zweet en tranen.

    Achteraf gezien was het een goede levensles. Ik gun het alleen niemand toe.

    Login om te reageren
  36. gogogomagazine.com zegt

    9 januari 2009 om 19:40

    Jammer genoeg komen ze vast weer terug na dat faillisement..

    Login om te reageren
  37. Guan zegt

    9 januari 2009 om 19:42

    @ mx5/rx8owner; dakloos en dan later toch weer aan de mx5 he… ;-)

    Je hebt gelijk hoor, t is naar voor de betrokkenen, maar je moet toch toegeven dat het esthetisch gezien beter is wanneer we minder Ssangyoung’s op de weg zouden zien.

    Login om te reageren
  38. WieAndersDasAuto zegt

    9 januari 2009 om 21:08

    Het is uiteraard sneu voor de mensen die ontslagen worden. Niemand wil op straat komen en honger gaan lijden.

    Ik gun niemand om ontslagen te worden bij een willekeurig automerk.

    Maar SsangYong heeft zichzelf een beetje in de nesten gewerkt vind ik. Ze bouwden auto’s die bijna niemand aanspreken.
    Ze komen niet met revolutionaire ontwerpen ( volgens mij krijgt de ontwerper een hongerloon). ;)

    Hadden ze na al die mislukkelingen mooie auto’s gemaakt, dat zag de toekomst voor SsangYong veel rooskleuriger uit denk ik…

    Login om te reageren
  39. PantheraLeo205 zegt

    9 januari 2009 om 21:18

    Cadeautje van Darwin, survival of the fittest.

    Login om te reageren
  40. JPM zegt

    9 januari 2009 om 23:34

    @ Das Auto

    Als je SsangYong weglaat en GM invult in je commentaar dan klopt het ook.

    Login om te reageren
  41. Guan zegt

    9 januari 2009 om 23:37

    @Das Auto; ze komen juist wel met revolutionaire ontwerpen! De X6 hadden zij zelfs al ver voor BMW uitgevonden!

    Hun probleem is echter dat niet enkele ontwerpen foeilelijk zijn (zoals bv bij BMW) maar dat letterlijk ieder ontwerp lelijker is die etterende puist op mn kont!
    Het enige doel waar zo’n ding voor geschikt is is het bedrijfsmatig rond slepen van een zware trailer. Als het uiterlijk er niet toe doet en alleen prestaties nodig zijn…

    Login om te reageren
  42. Guan zegt

    9 januari 2009 om 23:41

    @JPM, hou alsjeblieft op zeg. Ik chargeer ook, maar wat jij doet gaat te ver. GM produceert een hoop rommel maar heeft ook een aantal merken en type’s in de portefeuille zitten die we met zn allen echt niet hadden willen missen!

    Login om te reageren
  43. Tombnolz zegt

    10 januari 2009 om 01:07

    Meneer de jurist zal het hier eens uitleggen :) Ik ken uiteraard enkel het Belgische recht en zeker niet het Zuid-Koreaanse…

    Als een onderneming in financiële moeilijkheden zit die ze niet meer te boven kan komen, vraagt ze haar faillissement aan, dat de rechter dan uitspreekt. Er wordt een curator aangesteld, alle schuldeisers mogen aangifte doen van hun schuldvorderingen, alle activa worden te gelde gemaakt en de schuldeisers worden zoveel mogelijk voldaan. Eventueel wordt de handelaar daarna verschoond en kunnen de schuldeisers geen betaling meer eisen van hem.

    Als de onderneming echter wél nog reddingskansen heeft, dan kán ze geen faillissement aanvragen, wel het gerechtelijk akkoord (het is dus geen alternatief). Er wordt een commissaris inzake opschorting aangeduid, er wordt een reddingsplan opgesteld waarmee alle schuldeisers moeten instemmen, er wordt verder zaak gevoerd en de schuldeisers worden in een bepaalde mate voldaan, dan wordt de rest van de schulden kwijtgescholden en dan kan men weer gaan handel drijven.

    DUS Ssang Yong zal er misschien (maar zeer zeker niet zeker) terug bovenop geraken. Goed voor z’n werknemers, jammer voor de rest van de wereldbevolking. De Musso vond ik iets hebben, de rest van het gamma heeft me altijd het bloed vanonder de nagels gehaald. Als je er eenmaal ingezeten hebt, zal je wel weten wat ik bedoel, plastics van het Lada-niveau en daarbij nog eens het lelijkste design te tekenen met pen en papier.

    Login om te reageren
  44. Ben zegt

    10 januari 2009 om 08:04

    Goh, eindelijk.
    Nu kunnen alle mensen die met een rotte rodius zitten nu op een afschrijving gaan rekenen van 20.000 per jaar.
    De actyon was echt het toppunt van lelijkheid. Zeker de pickup.

    Login om te reageren
  45. WieAndersDasAuto zegt

    10 januari 2009 om 11:56

    @ JPM

    Dat klopt niet helemaal. GM heeft allemaal merken onder z’n hoede.
    Alleen merken zoals Opel waren toch een goed verkopend merk.

    Wat GM dus deed was dikke auto’s bouwen. Opel was het meest winstgevende bij GM. Maar de rest verkocht haast niet. Daarom zitten ze nu in de shit. Niet omdat ze lelijke auto’s bouwen…

    @ Guan

    Ik bedoel er mee te zeggen: ze kwamen niet met ontwerpen waarvan iedereen wauw, die is mooi zegt…

    Ze bleven lelijke auto’s door bouwen, en er was geen fatsoenlijke auto bij.
    En er was niemand die met een ontwerp kwam die iedereen aansprak.

    Nu hebben ze zichzelf in de nesten gewerkt. Laat ze het maar oplossen…

    Login om te reageren
  46. JagUar zegt

    10 januari 2009 om 15:43

    Je ziet ze gelukkig al niet veel rijden, maar als je er één ziet, word je er nou ook niet bepaald blij van. De Rexton gaat nog, maar de Rodius bijvoorbeeld, dat is toch echt te erg.

    Voor het geld wat je kwijt bent aan een rexton kan je bijvoorbeeld ook een Santa Fé kopen, wat naar mijn mening toch echt een stuk beter is.

    Login om te reageren
  47. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 01:08

    Ergens wel jammer. Die Ssangyongs waren gezond, goed voor de lachspieren.

    Login om te reageren
  48. Jos zegt

    12 januari 2009 om 19:45

    Korea is spijtig genoeg niet in staat om zijn bedrijven te helpen; De VS heeft ford,GM en Chrysler wat uitstel gegeven maar zullen daardoor zelf op de fles gaan. Het leedvermaak zal in europa nog wel dalen, onthou m’n woorden maar.

    Login om te reageren
  49. Fred zegt

    1 augustus 2009 om 12:08

    Dat Ssang young over de kop is,dat is natuurlijk niet leuk.Het zijn zeer degelijke en betrouwbare auto’s.En gelukkig zijn het niet van die commercielle 12 uit dozijn auto’s,zoals Sorento’s Santafe’s X-trail enz enz.
    Waar heel popie jopie Nederland in rijdt!
    En idd in een Ssang young val je op het is een echte liefhebbers auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North