Nog nooit eerder importeerden wij Hollanders zoveel auto’s uit Duitsland, maar als de Europese Commissie haar zin krijgt, worden dat er mogelijk nog veel meer.
De EC ziet graag dat het registreren van voertuigen bij in- en uitvoer binnen de landen van de Europese Unie eenvoudiger wordt. Het moet afgelopen zijn met de huidige administratieve rompslomp. De commissie wil de regels van de verschillende landen hieromtrent in kaart brengen, om vervolgens één registratiesysteem uit te werken dat voor alle landen gelijk is.
De regelgeving rond import en export van auto’s is nu vaak ingewikkeld en verschilt per land. Van alle klachten die de EC via haar klachtenportaal ontvangt, gaat 5 procent van de meldingen over problemen bij grensoverschrijdende voertuigregistratie. Deze treffen burgers, autobedrijven en zakelijke gebruikers van voertuigen zoals verhuurmaatschappijen.
Hmmm, hadden wij niet tegen Europa gestemd? (via: automotive online)





Kunnen we net zo goed Europese nummerplaten nemen.
@Northwestern: Puik plan, ben je ook meteen af van de BPM :)
@Northwestern: Dat gaan lange kentekenplaten worden !…
@bassie: als je de laatste 2 letters voor een land houdt, 2 cijfers voor het district, en een 4 tallig cijfer/lettercombinatie, dan is 8 nog wel te doen. tegen extra hoge betaling kun je een kenteken naar wens laten maken.
@NLBUURMAN: De Fransen hebben al 8+ tekens nodig, je zou minimaal naar 10 moeten. Maar onze nummerborden zijn al Europees: de landaanduiding staat in het blauwe vlak aan de linkerkant.
Volgens mij valt het allemaal wel mee. We rijden vrijwel allemaal in een geïmporteerde auto (want er is vrijwel geen productie in Nederland), dus zo moeilijk is het niet. Je kunt je afvragen of het eenvoudiger maken van importeren van gebruikte auto’s wel een verstandige beslissing is.
@mashell: dus wat jij eigenlijk zegt is: nee ik wil mijn (bijvoorbeeld 2e hands e klasse) niet uit duitsland halen zodat ik 5000 euro goedkoper uit ben, dat administratieve gedoe neem ik wel op de koop toe. nou dat laatste verdwijnt dus waarschijnlijk. dus zie ik geen nadelen meer. jij wel?!
Geef mij die Koenigsegg maar.
Zet die trailer maar voor mij huis.
Misschien als er steeds meer auto’s geïmporteerd worden word het nog aantrekkelijker.
@ascari15: Oké jij de trailer en ik de auto’s die erop staan…
@rogers: haha bedoel ook de auto’s natuurlijk :D
Waar komt die foto vandaan vraag ik me dan af… :)
@kevinelten: Albanië…
haha.. volgens de overheid moet het eenvoudiger. Je zou voor de gein eens naar website moeten gaan die ze in het kader van dit probleem hebben geopend: http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=CARREGISTRATION
Hoeveel vragen moet je wel niet invullen om tot de uiteindelijke vraag te komen! Aah!! Kom op zeg!
@Quintin: Als je het grondig wil aanpakken, moet je eerst deftige info verzamelen…
Oh ja… en die trailer mag mijn kant ook wel op komen ;) … eigenlijk een samenvatting van mijn ‘once to be’ auto’s!
Die foto!!! Hoeveel euro’s moeten dat wel niet zijn? !!!•
@rockandroll22: veel meer dan wij allemaal als autoblogbezoekers bij elkaar hebben. tenzij iedereen de staatsloterij gewonnen heeft.
Europeese kentekens zou het beste zijn en vrije keuze van land waar je de auto koopt ,ik droom lekker verder.
-edit: ff dimmen t.a.v. onze adverteerders-
@Nv: Mijn excuses.
Niet heel verkeerd die trailer!!
Geef mij die vrachtwagen maar! Tering, wat een mooie auto’s staan daarop!
Goooddssamme! Vrachtwagen kapen..
doe mij maar de pagani zonda die er op staat das echt een g**l* wagen
Een heel goed idee van de EU. Ik heb me wel eens proberen te verdiepen in het importeren van een auto uit Frankrijk, maar dat is niet echt simpel zeg. Rijdend terug is legaal al bijna helemaal niet mogelijk. :|
mmhmm dan word een mooie e46 m3 een stuk goedkoper om te halen uit duitsland ofzo :D
@spykerboy: veel goedkoper zijn ze ook weer niet in duitsland hoor, kijk maar es rond op mobile.de ofzo, sneup er zelf ook altijd rond voor een e39 m5. Vergeet niet dat je bij import ook nog es belasting móet betalen!
@Stopwearingpants: nog altijd goedkoper dan nederland :P en als de regels verslappen word het de moeite meer waard…
@Stopwearingpants: Dan nog, je krijgt korting op de ouderdom van het voertuig, buiten dat kan je in Duitsland de belasting terugvorderen, wat je wel weer hier moet betalen :)
He verdomme, daar is m’n trailer met supercars gebleven :) !!
helemaal mee eens, import wordt steeds moeilijker en als je het voor het eerst doet is het echt lastig. er zijn wel sites die je erbij helpen maar die willen al 250 euro om de bpm voor je te berekenen, laat staan de rest.
Lekker vrachtwagentje….
iemand link naar de HD versie van de foto? of bestaat deze niet?
verder: buiten het vergemakkelijke van in en export vind ik dat er gewoon eindelijk een gelijke heffing moet komen over auto’s in elk land binnen de EU.. naderhand BPM bijlappen is dikke onzin in mijn ogen..leuk dat ze zo hun schatkistje vullen.. maar practisch is het niet en echt eerlijk vind ik het ook niet van de nederlandse overheid.
Morgen in de krant.. “..Oud vrachtwagentje kantelt.. schade: 10 miljoen! ..” ;)
OT: Als dit alles resulteert in gelijke monniken gelijke kappen (lees prijzen) dan zeg ik “doen!”
@lamdi: http://bit.ly/hZyxll
Lekkere foto… Parkeer maar voor m’n huis!
En ehh, wanneer komt die trailer van de foto bij mij thuis langs? Maar even zonder dollen: het zou niet verkeerd zijn als het straks makkelijker wordt om auto’s te importeren. Dat betekend goedkoper leuke auto’s kopen geloof ik!