
Vooruit, het is zeker niet de meest hippe auto, maar er zijn genoeg andere auto’s waar ik nog veel minder graag in gezien zou willen worden. Wat maakt de Toyota Yaris jaar in jaar uit toch de meest populaire automobiel onder 65-plussers?
De Toyota Yaris was in 2010 voor het vijfde jaar op rij de meest populairste seniorenauto. Dat blijkt uit een analyse van de registratiecijfers onder particulieren door het RDC in opdracht van Automotive. De Yaris staat in deze categorie eenzaam aan top en steekt met kop en schouders boven zijn directe concurrenten uit.
Aantal nieuwe Nederlandse registraties onder 65-plussers:
1. Toyota Yaris – 2.032
2. Peugeot 107 – 1.749
3. Volkswagen Polo – 1.653
4. Opel Meriva – 1.507
5. Fiat Panda – 1.499
De nummer twee, de Peugeot 107 is overigens in alle andere leeftijdscategorieën het meest populair.
Tja ik wilde toch in geen van die vijf gevonden worden. Nu helemaal niet meer :)
@Northwestern: hehe, maar nu weet je tenminste dat de kans groot is dat je er in gevonden zál worden ;-)
OT-Analyse: God’s waiting room heeft blijkbaar enkel kleine parkeervakjes.
Tja, ik denk dat er andere eisen aan auto’s gesteld worden bij de 65-plussers… Ze hoeven niet meer achter de vrouwtjes aan he! ;)
Kopen puur op RATIO, en dan krijg je blijkbaar dit rijtje!
Toyota Beyaris.
Heeft dit koekblik soms een geriatrisch geoptimaliseerd interieur?
Bijvoorbeeld een glaasje water voor het kunstgebit?
Een opbergvakje voor de incontinentie luiers?
Een kek bijpassend looprekje?
@zdev: en misschien een varifocale voorruit?
@zdev: hehe :lol:
k denk dat het de yaris verso is
een makkelijke instap
@Johan-SV: lijkt me sterk, die stond in 2010 namelijk niet in de prijslijsten…
Ik denk dat oude mensen gewoon een goede en nette auto willen.
En dan komen ze misschien snel bij de yaris uit.
@ascari15: Ze leven dus in het verleden en denken dat Toyota betrouwbaar is… :twisted:
@Citrofiel: Zijn ze ook… en zullen ze altijd blijven. Mijn oom heeft 2 Citroëns en met 1 daarvan heeft al 4x gesodemieter gehad… betrouwbaar? Nein!
@G-Ammo: En mijn achtergrootmoedernichtjetante had een Toyota en is erdoor opgegeten. ;)
@Citrofiel: En dan zeg je dat mijn reacties ononderbouwd zijn. :)
@G-Ammo: Het moest gewoon even. ;) Maar een onderzoeksgroep van 2 exemplaren is wel erg miniem hè. :)
@Citrofiel: Gelukkig hebben we nog altijd de cijfers van de ADAC. Voor zover ik weet stond Toyota daar een paar jaar geleden nog ruim bovenaan en waren de franse auto’s toch ergens in de achterhoede te vinden.. Ow behalve de peugeot 107, die scheen ook erg betrouwbaar te zijn wat natuurlijk te verklaren is aan het feit dat dat gewoon een Toyota Aygo is.
@Pordon: Kijk deze pdf dan maar eens na, de ADAC van vorig jaar. Wat ik opvallend vind is dat de Toyota’s zich alsmaar in de middenmoot bevinden en dat de Toyota’s van latere jaren gemiddeld gezien slechter scoren. Toyota laat het een beetje versloffen… De Fransen daarentegen lijken hard aan het werk te zijn om hun imago de andere kant op te draaien, de nieuwere modellen scoren daar juist steeds beter.
@G-Ammo: Duh! mijn vader had ooit een Toyota, twee keer compleet overgespoten maar uiteindelijk toch gewoon onder zijn kont weggeroest! Toegegeven, bouwjaar 1979, ze hebben dat probleem tegenwoordig aardig onder de knie, maar toch…
Wat ik dus wil zeggen: bij ieder merk zit er wel eens een minder exemplaar tussen. Ik rijd al jaaaaaren Franse auto’s (2x Citroen, nu Renault) en heb nog nooit serieuze problemen gehad. En wat ik dan regelmatig aan Duitse Degelijkheid en Japanse Betrouwbaarheid op de vluchtstrook zie staan met de motorkap open…
@potver7: Haha tja… auto’s gaan nou eenmaal niet een eeuw mee ;) Maar het topjaar voor Toyota (toen ze echt naar boven kwamen) was midden/eind jaren 80 en begin jaren 90 (zeker met de Landcruiser 80). En het gaat natuurlijk ook om hoe je je auto verzorgd! :) Tegenwoordige nieuwe auto’s, maakt het niet zo uit, omdat die steeds beter worden in kwaliteit… maar het is nou eenmaal de reputatie die een merk heeft :).
al was t nou 50 plus dan had de porsche carrera zeker bovenaangestaan ( mannen met grijs haar + ruitjesshirt + sjaaltje = porsche rijder)
@audirs6ravant: Dan had de tweedehands Porsche bovenaan gestaan…
Haha! Geen Citroën. Zien jullie nou wel? ;)
@Citrofiel: die oudjes willen niet dood gevonden worden in een citroen.
@audicoupe84: En aangezien de kans dat ze in de auto overlijden op hun leeftijd aardig gegroeid is… Juist. Ook een leuke manier van denken. :lol:
Ach, is een goed autootje, dus waarom zouden ze het niet kopen?
Tja. Toyota probeerde met de IQ een compacte auto met een volwassen karakter en volwassen rij-eigenschappen neerzetten. Onbewust van het feit dat ze zo’n auto al hadden: De Yaris 1.8 TS. Een grote auto in een klein jasje.
Tja, als je als automerk een relatief klein autootje met hoge instap op de markt brengt kun je er u op zeggen dat de doelgroep van boven 65 jr zal zijn
Oudere mensen hebben meer levenservaring :D dus weten onder hand wel wat een goede auto is! Daarom dus een Toyota :)
Mooie foto van een TS trouwens… daar zal je niet snel een bejaarde in vinden: 1.8L motor, best wel een snel ding hoor!
Zelf heb ik ook een Yaris (1.0) als 19 jarige… dus mij kan het niet schelen dat het een ”bejaarden” auto is. Zijn stevige wagentjes en rijden goed.
Nog een paar jaartjes en dan omruilen voor een Yaris HSD of FT-86 :D
@G-Ammo: je gelooft jezelf toch niet?
@KaCh1ng: Sorry?
@G-Ammo: oude mensen meer levenservaring met auto, auto = technologie , oude mensen = geen kennis ervan :)
2032 65 plussers, er zijn wel iets meer oude mensen in nederland.
Dus dat wil niet zeggen dat alle bejaarden in nederland yaris rijden.
In mijn straat rijden oude mensen in BMW en Audi’s.
@amateur: Ik zie heel vaak oude mensen rijden in BMW’s en Mercedes. Maar ja… mensen houden nou eenmaal van catagoriseren :)
@G-Ammo: Misschien omdat die BMW’s en Mercedessen tweedehands gekocht worden, dan is het niet geregistreerd. Of jij kijkt stiekem gewoon vaker naar BMW’s en Audi’s dan naar Yarissen. ;)
@Citrofiel: Wat wil je daarmee zeggen, het gaat over het feit of veel bejaarden in een yaris rijden, niet dus.
G-Ammo heeft een goed punt hier.
@amateur: Het cijfer dat hier genoemd wordt is onderbouwd, qua nieuwverkopen aan 65+ers staat de Yaris bovenaan. Wat G-Ammo noemt is een uit eigen ervaring, totaal niet onderbouwd. Misschien woon je in Het Gooi, natuurlijk rijden ze daar duurdere auto’s.
Je kunt dus niet een algemene conclusie trekken uit je eigen ervaringen, dat wil ik zeggen.
@Citrofiel: Dat is nou precies het punt, niet alle 65+ers rijden in splinter nieuwe auto’s.
Misschien is catagoriseren een te ingewikkeld woord voor je.
@amateur: Dank u :)
@amateur: Uitermate grappig dat je het op die manier verwoordt. Categoriseren is namelijk met een ‘e’. ;) En daar houd ik inderdaad van.
@Citrofiel: Hahahaha… niet onderbouwd? Dat heet ”Argument uit eigen ervaring”. Leer je als het goed is op school, of zou je moeten hebben geleerd ;)
@G-Ammo: En ik geef een voorbeeld waarom zo’n empirtisch argument (het komt langzaam weer boven ;) ) mogelijk niet relevant is.
@Citrofiel: Empirisch dus, niet empirtisch. :roll:
@Citrofiel: Noem ik Audi? Nee… En ja, ik kijk meer naar Mercs omdat die de laatste tijd enorm mooie auto’s bouwen… vooral de C-klasse.
@G-Ammo: My bad, je schreef inderdaad geen Audi.
Ik dacht dat bejaarden vooral met rollators en scootmobielen reden…
@mashell: LOL
In Amerika is de Yaris dan wel weer een succes bij de jeugd. (De doelgroep dus).
Belgen en Nederlandes blijven bij het gedacht dat Japanners saai zijn (wat niet zo is…), dus de meest “actieve” bevolkingsgroep koopt de saaie auto’s. Zelfde is er hier in België gebeurd met het vorig model van de Renault Twingo. Die was ook voor de jeugd bedoeld, en er reden vooral 65+’ers mee. Met de nieuwe Twingo is dat ondertussen al verbeterd.
Ik rijd nu al een jaar een een Yaris T-Sport uit 2001.
Eigenlijk vrijwel niet vergelijkbaar met de standaard, mijn 1.5vvti 4pitter trekt behoorlijk harder als de standaard, en menig jongetje-met-golf+petje stof laten happen bij het stoplicht
@V-Power:
Heb zelf ’n goudkleurige t-sport uit 2001 gehad…fijne bak was dat zeg :)
Tja , wijsheid komt blijkbaar dus toch met de jaren… ;)
Ik rij al 8 jaar yaris en heb nog nooit gezijk gehad.
Als je dan ook nog eens kijkt wat het kost …
Ik lach m’n collega’s met hun ‘oh zo snelle’ audi’s iig vierkant in hun gezicht uit als er wéér eens iets gefixed moet worden…
@shicomm: Hahaha :D en de meeste audi rijders zijn auto’s van de zaak… niet eens van henzelf.
@G-Ammo: dat denk jij…
@shicomm: lol .. liever een audi die kapot kan gaan dan een suffe yaris
@KaCh1ng:
Da’s nou typisch vag mentaliteit…genoegen nemen met mankementen (die verzwegen worden door vag)
mijn zus haar oude toyota corolla heeft het uiteindelijk zo’n twintig jaar uitgezongen. uiteindelijk is roest het beestje fataal geworden, maar mechanisch was kon hij eigenlijk nog jaren mee.
Ik weet niet in hoeverre die japanse degelijkheid nu nog steeds geldt, mijn enige ervaring met een japanse wagen betreft een suzuki baleno break! ik weet het, een echt koekblik, maar ging echt nooit iets aan stuk! Met mijn huidige wagen (saab 9-3) is dat wel even anders, altijd wel een lampje stuk in het dashboard, of een melding die moet gerest worden. dit zijn natuurlijk slechts persoonlijke ervaringen en al die technologie maken auto’s natuurlijk een stuk kwetsbaarder
aan iedereen: gelieve over de spel- en grammaticafouten te lezen :)
De naamgeving van die auto zegt het al Yaris. Jaris. Jaren.
Ik noem die auto Jubilaris. Een AOW’er die naar de supermarkt gaat doet dat in zijn Toyota.
Mijn opa heeft een Opel Meriva, prima ding! Aangezien ik er vaker in rij dan hij zelf is het beter dan zo 107;)