• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europa beboet Ferrari en Aston Martin vanwege uitstoot

Auteur: jaapiyo, gepost 16 december 2016 om 18:52 – 25 Reacties

DB11


De EU legt de limbolat voor ‘kleine fabrikanten’ behoorlijk hoog, maar Aston Martin en Ferrari tikten ‘m er toch af. Daarom moeten zij nu flinke bedragen overmaken aan Europese parlementariërs de EU.

Laten we beginnen met het ‘goede’ nieuws. Volgens de European Environment Agency lag de gemiddelde uitstoot van alle verkochte auto’s in de EU vorig jaar op 119,5 gram koolstofdioxide per kilometer. Dat is acht procent lager dan het target van 130 gram per kilometer en 27 procent lager dan in 2004. Voor degenen onder ons die niet elke dag prijslijsten doorzoeken om te kijken hoeveel grammetjes de verschillende modellen uitstoten: een Mercedes A180 doet op papier 120 gram per kilometer.

Hoewel Toyota het hoogste percentage auto’s verkoopt met een uitstoot van minder dan 95 gram per kilometer, zijn het de drie Franse merken Peugeot, Citroën en Renault die gemiddeld de auto’s verkopen met de minste uitstoot. Geen wonder, daar bij de Fransen alles boven vier cilinders tegenwoordig interdit is.

Realtief gezien worden auto’s met een lage uitstoot binnen Europa vaker verkocht in West-Europese landen dan in het voormalige Oostblok. Het braafste landje van de klas is -uiteraard- Nederland, waar de overheid vanaf viaducten met scherp schiet op iedereen die met meer dan 1600cc onder de kap onderweg is.

Maar waar er brave jongetjes zijn, zijn er ook snodaards. Ondanks dat er aan merken als Ferrari, Lamborghini, Alpina, Marussia et cetera qua uitstoot (veel) lagere eisen gesteld worden door de EU vanwege de kleinere oplages waarin deze merken auto’s bouwen, voldeden Ferrari en Aston Martin in 2015 niet aan die eisen. Foei toch!

De twee merken staat daardoor nu een boete te wachten, waarvan de definitieve hoogte nog bepaald moet worden. Op basis van de geldende regels zal deze boete voor Ferrari echter uitvallen op ongeveer 411.000 Euro en voor Aston Martin op 33.000 Euro. Maar wellicht kunnen de twee merken een belastingvrije dienstauto beschikbaar stellen aan de Europarlementariërs die gaan over deze zaken. Een flink aangeklede F12berlinetta en een Cygnet wellicht?

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Citroen, europa-eu, Ferrari, Peugeot, Renault, Toyota, uitstoot

Vorig bericht: « Dit wordt de nieuwe Volkswagen Tiguan Allspace
Volgend bericht: Pascal Wehrlein wil Mercedes’ vertrouwen terugbetalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwm3gtr zegt

    16 december 2016 om 18:55

    Gaat toch helemaal nergens meer over?!

    Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    16 december 2016 om 18:56

    Oh, die bedragen vallen me nog mee. Ik dacht aan een paar honderd miljoen of iets degelijks, dan was het wel klaar met Aston Martin denk ik.

    Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      16 december 2016 om 23:00

      @granlusso: Snap niet dat iemand het lef heeft Aston Martin een boete te geven. Die mensen maken kunst…

      Login om te reageren
    • roppp zegt

      17 december 2016 om 08:38

      @granlusso: per verkochte wagen!

      Login om te reageren
  3. aadzor zegt

    16 december 2016 om 19:03

    Oke… daar zullen ze inderdaad niet echt van wakker liggen.

    Login om te reageren
  4. stefanvts16v zegt

    16 december 2016 om 19:08

    En wordt er dan vervolgens ook voor 444.000 euro aan bomen geplant door de EU?

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    16 december 2016 om 19:12

    En Volkswagen?
    Oh ja, hun heimat is eigenaar van de EU

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 december 2016 om 19:45

      @desjonnies: ik denk dat de co2tjes van volkswagen best binnen de norm kan vallen. Nox daarentegen…

      Login om te reageren
  6. marc94 zegt

    16 december 2016 om 19:13

    zijn ze niet een beetje aan het doorslaan daar met dat EU… een fabrikant beboeten die ik 5 auto’s per jaar bouwt.

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    16 december 2016 om 19:55

    Tussen de 33.000 en 411.000 euro? Dan lijkt het mij financieel heel aantrekkelijk om het gewoon niet te halen en de boete te betalen.

    En Ferrari had toch een of andere kekke deal dat ze bomen planten ten compensatie.

    Login om te reageren
  8. sabrerator zegt

    16 december 2016 om 19:56

    Nog een maand of twee, en dan ga ik eens wat meer uitstoten. De lease van de 14 procenter loopt af en Sabrerator gaat weer zelf zijn vervoer betalen (daarin geholpen door wat kilometervergoeding).
    Ben me zwaar aan het oriënteren op een Jaguar S-Type met een 2.7 diesel. Jummie!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      17 december 2016 om 08:41

      @sabrerator: doe dan een serieuze benzinemotor. Als je diesel rijdt, houd je niet allen niet van mij, maar ook niet van je buurman, je vrouw en je kinderen. Je rookt zeker ook?

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        17 december 2016 om 12:55

        @roppp:
        Jazeker, ik rook ook. Sigaren. Past bij zo’n Jag.
        Met bijna 50.000km per jaar is benzine geen optie en voor LPG wordt je op deze site ook gekielhaald.
        Diesel is geweldig.

        Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      17 december 2016 om 10:40

      @sabrerator: een Jag op satans-sap. Nein. Einfach nein..

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        17 december 2016 om 12:56

        @fijnkonijn: dat zeiden we ook ooit van BMW.

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          17 december 2016 om 15:05

          @sabrerator: én Porsche. Ferdinand draait zich om in zijn graf.

          Maarja, als de markt wil, kun je Of je kop in het zand steken Of doen wat je klanten vragen (nieuwe klanten voor je winnen).

          Login om te reageren
  9. buutvrij zegt

    16 december 2016 om 19:57

    Er wordt met scherp geschoten op alles boven de 1600cc ?! Dan mag ik wel uitkijken als ik de weg op ga, ondanks het feit dat ik minder verbruik dan die downsize pruttel/sjoemel/Fraudi troep…

    Login om te reageren
  10. ThomasBol zegt

    16 december 2016 om 20:15

    Jeuj! Europa betutteling. Weg daarmee.

    Login om te reageren
  11. ff40 zegt

    16 december 2016 om 20:16

    Hoeveel wordt er met een Ferrari gereden in verhouding

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      17 december 2016 om 00:04

      @ff40: zat ik ook al aan te denken..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 december 2016 om 07:24

      @ff40: dat is toch niet relevant? Ja ik rijd nog geen 2000km per jaar met de Ferrari in die drie weken dat ik in de Toscaanse Vila ben. En die 2 weken per jaar dat ik in het Londons appartement ben komt er nog geen 500km op de klok van de Aston. En ook het aantal kilometers met de G-klasse rond het chalet in Oostenrijk valt reuze mee. Bij de boot in St. Tropez heb ik zelfs alleen maar een Twingo staan. En bij het pendelen tussen die huizen loopt de Rolls Royce Ghost zelfs zuiniger dan 1 op 10. En dan nog doe ik dat weinig want ik vlieg tegenwoordig regelmatig naar Kaapstad omdat ik daar op huizenjacht ben.
      Je ziet de essentie van het verhaal? Alle kilometers die niet in de Ferrari gereden worden die worden wel met iets anders gereden die meestal niet veel beter zijn (behalve mijn Twingo dan). Om de totale uitstoot terug te kunnen dringen moeten ze allemaal zuiniger worden, zonder uitzonderingen.

      Login om te reageren
  12. Frederic1983 zegt

    16 december 2016 om 20:24

    Nou nou dat zal pijn doen, wat een flauwekul.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      17 december 2016 om 15:06

      @frederic1983: symbolisch geleuter. Auto-lobby zegt “hou het bedrag laag want anders…”

      Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    17 december 2016 om 09:07

    Dat zijn boetes waar ze om zullen lachen bij Ferrari en AM..

    Login om te reageren
    • davidw zegt

      18 december 2016 om 09:51

      @pinut187: AM kan het geld anders goed gebruiken

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North