• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU maakt uitzondering voor Ferrari, Aston Martin en meer merken

Auteur: RubenPriest, gepost 5 juli 2022 om 07:50 – 28 Reacties

CO2-doelen EU

Een merk als Ferrari krijgt langer de tijd om aan de strenge CO2-doelen van de EU te voldoen

In principe had Brussel één plan voor alle autofabrikanten actief in de EU. In 2030 moet de de CO2-uitstoot van een modellengamma streng gereduceerd zijn. Al snel trok Italië aan de bel om het op te nemen voor de kleinere autofabrikanten in het land. Of er geen uitzondering kon komen voor bijvoorbeeld een merk als Ferrari.

CO2-doelen EU

En met succes. Er komt nu inderdaad een uitzondering voor autofabrikanten die minder dan 10.000 auto’s per jaar produceren. Dat zijn onder meer Ferrari, McLaren en Aston Martin. De EU geeft deze merken vijf jaar langer de tijd om aan de CO2-doelen te voldoen.

Waar de grote merken als Volkswagen en Ford al in 2030 hun zaakjes op orde moeten hebben, krijgen de kleine merken de kans tot 2035 om de gemiddelde CO2 van het modellengamma te reduceren.

Helemaal in kannen en kruiken is het nog niet. De Europese Commissie moet nog akkoord geven, maar dan is het echt helemaal rond. Daarover bericht Automotive News.

In 2035 is het ook de bedoeling dat alle nieuw verkochte auto’s binnen de Europese Unie volledig elektrisch zijn. Uiteindelijk gaan ook de kleine merken overstag, willen ze overleven. McLaren heeft de hybride Artura en ook Ferrari heeft hybride modellen in huis met de SF90 en 296. Volledig elektrisch is dus slechts een kwestie van tijd. Ze hebben nog 13 jaar om dit voor elkaar te boksen.

Ook interessant!

  • Ferrari 296-concurrent van Aston Martin gaat er eindelijk komen
    Ferrari 296-concurrent van Aston Martin gaat er eindelijk komen
  • Klant stelt uitgesproken Aston Martin DBX707 samen
    Klant stelt uitgesproken Aston Martin DBX707 samen
  • Gespot - Dakloze Aston Martin Valkyrie
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, co2, Elektrisch, europa-eu, Ferrari, McLaren

Vorig bericht: « Elektrische Renault 5 heeft een bizar stuur
Volgend bericht: Vernieuwde Lexus ES neemt afscheid van dramatische bediening »

Lees Interacties

Reacties

  1. okdoei zegt

    5 juli 2022 om 08:05

    McLaren is Brits. Dus wat voor invloed heeft de Europese Comissie hierop?
    Overigens zal het me niets verbazen als er straks wat EU commissarissen plotseling in een Ferrari rondrijden.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      5 juli 2022 om 08:11

      McLaren verkoopt auto’s aan landen die in de Europese Unie vallen. De CO2 regels gelden voor personenauto’s in de EU: of ze nu van een merk uit Europa afkomstig zijn of uit Vietnam.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        5 juli 2022 om 09:45

        hmmm, misschien toch wel een interessante discussie. Geldt dit ook voor producten uit ontwikkelingslanden? Producten uit China hoeven bijvoorbeeld niet aan het CE keurmerk te voldoen omdat China een ontwikkelingsland is.
        In dat geval mag China van mij mooi wat lotusjes met verbrandingsmotor maken, zullen we ze het vragen?

        Login om te reageren
        • okdoei zegt

          5 juli 2022 om 11:00

          Hoe kan China een ontwikkelingsland zijn als ze op de VS na het hoogste BNP hebben?

          Ook hun staatsschuld (BBP) is lager dan bij bijvoorbeeld Nederland. Bij external debt staan ze wel 2e maar staat de US op plek 1 en UK en Frankrijk bv 3e en 4e. Ook geen ontwikkelingslanden.

          Dus ja er is veel armoede “achter de schermen” maar dit is in de VS niet veel anders. Dus of VS is ook een ontwikkelingsland of China is het niet (meer).

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            5 juli 2022 om 12:00

            De WTO vind dat het een ontwikkelingsland is, daarbij zal ook wel ruimer gekeken worden dan alleen naar de cijfers, maar ook naar de welvaart van de bevolking.
            Overigens is de minister het met je eens: https://www.trouw.nl/economie/kaag-china-is-geen-ontwikkelingsland-meer-maar-een-wereldmacht~bdde18a6/

            Login om te reageren
        • padoempats zegt

          5 juli 2022 om 11:41

          Volgens mij moeten Chinese producten ook gewoon aan de CE-keurmerken voldoen om hier verkocht te kunnen worden.

          Login om te reageren
        • 911targa zegt

          6 juli 2022 om 00:37

          Dat was het vroeger. China is al tijden van deze lijst af.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            6 juli 2022 om 06:21

            China is nog altijd een “developing country” oftwel een ontwikkelingsland.
            https://worldpopulationreview.com/country-rankings/developing-countries

            Login om te reageren
  2. kadett83 zegt

    5 juli 2022 om 08:21

    Einde van merken als Ariel, BAC en Caterham.

    Login om te reageren
  3. neal zegt

    5 juli 2022 om 08:27

    ff updaten…

    zie link voor artikel

    https://www.autosportwereld.be/2022/06/29/verbrandingsmotoren-mogen-blijven-maar-met-synthetische-brandstof/?fbclid=IwAR1o3nOeZIT6dPjlBRqr5HxCt9MYn5549fQaTVPnhN8lqXMIS_6bi4CQ1kA

    Login om te reageren
  4. lekkaah zegt

    5 juli 2022 om 08:45

    Oef, krijgen we straks allemaal submerkjes van de grote jongens? :)

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      5 juli 2022 om 09:45

      wel een paar denk ik ja

      Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    5 juli 2022 om 09:22

    over 13 jaar dus alle exoten merken failliet, want laten we eerlijk zijn, waarom zou je nog een ferrari kopen als er geen geluid meer uitkomt als je gas geeft? ja of je moet erop geilen om langs een straat te rijden met 10kph zodat mensen je kunnen zien, maja dan kan je beter te paard gaan….

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      5 juli 2022 om 09:40

      Zie de link die neal hierboven plakte. Elektrisch is het devies vanaf 2035 maar ook synthetische brandstoffen en e-fuels worden geaccepteerd.

      Het WEC rijdt al synthetisch. Ik snap niet dat ze Le Mans apart noemen want dat is een ronde van het WEC. De Formule 1 wil per 2026 overschakelen op duurzame brandstof dus er is ontwikkeling genoeg.

      Login om te reageren
      • flow82 zegt

        6 juli 2022 om 04:41

        Zijn synthetische brandstoffen ook geschikt voor de massa? Of is dit te kostbaar/technisch niet haalbaar om bestaande auto’s volledig op dit soort brandstoffen te laten rijden?

        Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          6 juli 2022 om 20:11

          Fossielvrij is Al mogelijk, als je een diesel hebt. Een groot aantal Tamoils verkoopt NesteMy renewable diesel. Kost momenteel wel zo’n € 2,55 de liter.
          Dat is diesel die van b.v. olie uit frietfabrieken is gemaakt. En nee, je ruikt geen frituurlucht als je er achter rijdt.

          Login om te reageren
      • Richmond zegt

        6 juli 2022 om 06:15

        Het gaat ook niet om de aandrijflijn, het gaat om dat er 0% uitstoot uit de uitlaat is.. en tot nu toe is elektrisch de enige manier waarop dat te bereiken is.

        Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      5 juli 2022 om 10:31

      Klopt, het verkoopt voor geen drol. kijk maar naar de verkoopcijfers van bv een Porsche Taycan. Ow wacht eens even…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juli 2022 om 12:03

      “ja of je moet erop geilen om langs een straat te rijden met 10kph zodat mensen je kunnen zien”
      Zie daar de typische use case voor een supersportwagen. Niet snelle ronden op de Nordschleife maar stapvoets langs de boulevard met een “zie je me wel” blik in de ogen.

      Login om te reageren
  6. gekketurbo zegt

    5 juli 2022 om 09:31

    Ferrari is hard aan het werk om over die 10.000 te groeien. Met de puro sangue zal dat nog harder gaan. Dus om onder de 10.000 te blijven moeten ze op een gegeven moment de puro sangue uit het gamma gooien. Alleen maar mooi nieuws lijkt mij…

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      5 juli 2022 om 09:41

      Exclusiviteit is een dingetje voor Ferrari. Daar is het hele merk omheen gebouwd. Een limiet van 10.000 auto’s is absoluut geen probleem.

      Login om te reageren
      • rubend zegt

        5 juli 2022 om 22:55

        Exclusiviteit hadden ze hoog in t vaandel. Tegenwoordig gaan ze daar anders mee om. M.a.w. niet te veel SUVs verkopen.

        Login om te reageren
    • flow82 zegt

      6 juli 2022 om 04:36

      Vrij simpel op te lossen, ze limiteren de productie op 10k. Prijs kan dan omhoog, want nog exclusiever. Daardoor mogelijk ook lagere kosten, want minder volume vergt ook minder personeel, materiaal, etc. Dus de winst zal er niet sterk onder lijden denk ik.

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    5 juli 2022 om 10:48

    Hier zit wel een logica in. Met deze auto’s wordt nauwelijks gereden. Vanaf 2030 mag er in Amsterdam alleen nog uitstoot loos rondgereden worden (elektrisch of waterstof). Dat zal in veel andere grote steden niet anders zijn in Europa. Dus je zal als Ferrari of Mclaren wel een hybrides moeten bouwen die je “on demand” elektrisch kan rijden. Anders worden dit soort merken alleen nog interessant als track day snoepjes.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    5 juli 2022 om 10:54

    Iemand enig idee hoe Donkervoort dit gaat doen? Het verdwijnen van die 5 pitter is toch wel een doodzonde.

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    5 juli 2022 om 11:47

    Het komt op mij over als uitstel van executie. Leuk dat die merken 5 jaar langer de tijd krijgen, maar ze moeten hoe dan ook veranderen. Voor veel van die merken betwijfel ik of ze dan nog wel bestaansrecht hebben.

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    5 juli 2022 om 15:21

    Tijd dat ze in Europa op andere partijen stemmen die de ICE behouden naast de EV!!! De klant beslist niet de politiek!!!!!!

    Login om te reageren
  11. 911targa zegt

    6 juli 2022 om 01:07

    100.000 bpm op auto’s die een km-stand van 100.000 nooit zullen bereiken.

    Tik aan de hoed voor de koper van deze auto’s!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North