• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vernieuwde Lexus ES neemt afscheid van dramatische bediening

Auteur: RubenPriest, gepost 5 juli 2022 om 08:44 – 14 Reacties

Vernieuwde Lexus ES neemt afscheid van draconische bediening

Ze zijn verstandig geworden in Japan. Na jaren van volhouden heeft de 2023 Lexus ES iets heel goeds!

Elk automerk heeft zo zijn eigen invulling op de ergonomie. Soms pakt dat goed uit. En soms ook niet. Zelfs als er kritiek is zijn autofabrikanten soms stronteigenwijs. Ze blijven nog even vasthouden aan het oude, maar gaan dan toch overstag. Met vandaag: de nieuwe Lexus ES.

Het Japanse automerk heeft de ES voor modeljaar 2023 in het nieuw gestoken. Normaal gesproken zijn modeljaar updates niet zo heel spannend. En als je kijkt naar het uiterlijk van de ES zie je inderdaad ook weinig verschillen. Er is echter een cruciaal verschil aan boord van de zakensedan.

Vernieuwde Lexus ES neemt afscheid van draconische bediening

Lexus heeft jarenlang vastgehouden aan een soort muis voor de bediening van het infotainment. Een verschrikking, want het laatste wat je wil tijdens het rijden is klooien met een touchpad. Het kwam het Japanse luxemerk op veel kritiek te staan. Desalniettemin hield Lexus jarenlang vast aan deze manier van infotainment. Maar er is goed nieuws! Ze zijn eindelijk verstandig geworden.

Vernieuwde Lexus ES neemt afscheid van draconische bediening

Touchpad no more

De vernieuwde Lexus ES neemt afscheid van de touchpad. Hoera! Er is een geheel nieuw multimediasysteem voor in de plaats gekomen. De bediening werkt middels een touchscreen. Heel modern Lexus, heel modern. Er is een bekerhouder gekomen op de plek waar voorheen het touchpad zat.

Ook fijn: het nieuwe multimediasysteem heeft ondersteuning voor draadloze Apple CarPlay. Gebruikers van Android Auto zijn helaas nog aangewezen op een kabeltje. Verder komt het systeem met een eigen stemassistent. Door Hey Lexus te roepen kun je stemcommando’s doorgeven.

Vernieuwde Lexus ES

Oktober uitgeleverd

De modeljaar update brengt nog andere kleine wijzigingen. Onder andere 10 nieuwe kleuren en nieuwe velgen. De productie van de vernieuwde ES begint over een maand. In oktober zijn de eerste leveringen.

Ook interessant!

  • Lexus ES rijtest
    Lexus ES (2022) rijtest
  • Lexus LC nooit meer per ongeluk in z'n achteruit
    Vernieuwde Lexus LC nooit meer per ongeluk in z'n achteruit
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Nieuwe Kia Niro neemt afscheid van suffe imago
    Nieuwe Kia Niro neemt afscheid van suffe imago

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

es300h, Lexus

Vorig bericht: « EU maakt uitzondering voor Ferrari, Aston Martin en meer merken
Volgend bericht: Opgeknapt of juist verpest? BMW M4 van dAHler »

Lees Interacties

Reacties

  1. schreute01 zegt

    5 juli 2022 om 09:21

    Is ‘Hey Lexus’ roepen niet een tikkie ordinair? Ik stel voor: ‘Amice’.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      5 juli 2022 om 09:33

      Yo Lex

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        5 juli 2022 om 14:22

        Kon maar één plusje geven …. +++++

        Login om te reageren
  2. karhengst zegt

    5 juli 2022 om 09:42

    Van de regen in de drup.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    5 juli 2022 om 10:17

    Blijft het probleem, dat al die touch-zooi (vrijwel) niet intuïtief te bedienen valt. Ik vind – bijvoorbeeld – de bediening van een BMW uit de F-serie de ideale mix : fysieke knoppen voor bediening van veelgebruikte functies en de i-dinges voor de rest.

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      5 juli 2022 om 11:33

      Amen! Touch screen voor een telefoon is prima, maar in een rijdende auto is het doorgaans waardeloos.
      IDrive kan ik – bij wijze van spreken – blind bedienen.

      Login om te reageren
  4. potjak zegt

    5 juli 2022 om 11:39

    Kei goed, geen kei wagen :-)

    Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    5 juli 2022 om 13:20

    Wij hebben Lexus ES met de door autojournalusten verfoeide bediening, wat een onzin, niets mis mee. Als er dan niets valt te zeiken over een Lexus dan maar klagen over het touchpad. Zo gezocht allemaal.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      5 juli 2022 om 13:38

      Als je het systeem van bijv. BMW gewend bent is het echt wel matig hoor bij Lexus.. maar wordt nu steeds beter waar het bij BMW helaas juist minder wordt.. Best een fraaie auto zo’n ES, jammer dat bijna niemand ze koopt.. Die nieuwe NX vind ik ook prachtig en heeft ook het nieuwe systeem maar die heeft een levertijd tot sint-juttemus..

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    5 juli 2022 om 14:48

    Er staat me iets van bij dat Lexus nog tot ver na de eeuwwisseling de mogelijkheid bood om een autoradio met cassettespeler mee te leveren, dus dan is zo’n touchpad an sich al een grote stap voorwaarts.

    Login om te reageren
  7. lennertg zegt

    5 juli 2022 om 17:29

    Reden te meer om mijn is300h niet in te ruilen. Heb er eentje van de eerste reeks, die hebben een soort muis, by far de fijnste infotainment bediening waar ik ooit mee heb gereden. Idrive is niet slecht, maar kon ik niet aan wennen. Een touchscreen in de auto vind ik waardeloos, je kan niks doen zonder ook effectief naar het scherm te kijken, en zelfs de stomste dingen zitten achter een soft-key, die je bij een normale bediening binnen 1s zonder te kijken hebt uitgevoerd.

    Login om te reageren
  8. pagani86 zegt

    5 juli 2022 om 22:53

    De Japanners maken mooie auto’s en maken gebruik van goeie technieken in mijn optiek, echter begrijp ik niet dat zij nog steeds niet een degelijke interieur kunnen bouwen dat wel echt concurreert met bijvoorbeeld de premium Duitse autofabrikanten… Dit is ook een van de redenen dat ik grote fan ben van de A90 Toyota Supra. Het Japanse design met het Duitse interieur (en meer)

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      6 juli 2022 om 13:55

      Lexus is wat bouwkwaliteit en materiaalgebruik de Duitsers ver voorbij. Stilering is erg ‘japans’ maar het is dan ook een merk voornamelijk voor de Aziaten en Midden Oosten, Usa. Afwerking en materialen ES, LS, LC declasseren elke Duitser.

      Login om te reageren
  9. pagani86 zegt

    7 juli 2022 om 00:09

    Mooi is het niet

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North