• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU Overlords: Auto’s moeten de helft stiller

Auteur: ricardo, gepost 19 december 2012 om 13:12 – 77 Reacties

Stiller.jpg

En wel binnen acht jaar, aldus de motie van de PvdA die in Brussel werd aangenomen. Of alle autofabrikanten dus even haast willen maken.

Vanuit de Europese Unie worden de duimschroeven op de auto-industrie de laatste tijd flink aangedraaid. Na de verscherping van de CO2 regels – 95 gram in 2020 – en het verplichte bandenlabel valt nu oa de uitlaat ten prooi aan de continentale regelneverij. Volgens de socialisten uit de EU is de geluidsnorm te hoog, waardoor auto’s en bedrijfswagens te veel herrie produceren. En “geluidsoverlast van voertuigen is niet alleen storend, het heeft een groot effect op de volksgezondheid. Vooral lage inkomensgroepen worden door de gevolgen getroffen” lezen we in het roodgetinte bericht van de S&D.

Nu het voorstel voor wetgeving is goedgekeurd door de milieucommissie van het Europees Parlement, is de kans groot dat bij nieuwe auto’s het geluid vier decibel gereduceerd moet worden. Bij vrachtwagens wordt een vermindering van drie decibels geëist. Dit moet binnen acht jaar gebeuren en in de praktijk zou het betekenen dat auto’s ongeveer 50 procent stiller worden, indien de wet wordt aangenomen.

Europarlementariër Judith Merkies is vooral blij dat voor al die vermaledijde sportauto’s geen uitzondering wordt gemaakt:

Ik ben daarom blij dat het Europees Parlement met mijn voorstellen voor betere normen heeft ingestemd. Hiermee gaan we in tegen de stroom van conservatieve parlementariërs en de Brusselse autolobby. Deze hadden onder andere gepleit voor een vrijstelling van sportwagens, de grootste veroorzakers van geluidsvervuiling.

Voor exacte details zullen we de nieuwe wetgeving vanuit Brussel moeten afwachten, maar hieruit blijkt opnieuw: autofabrikanten in de EU krijgen een steeds moeilijkere concurrentiepositie ten opzichte van concurrenten uit Azië of de VS, waar de normering minder streng is en men dus minder geld kwijt is aan R&D.

Ook interessant!

  • 1 op de 10 auto's in EU heeft nu een stekker
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

pvda, sound, trucks

Vorig bericht: « Geen verrassing: import schraapdiesels gehalveerd
Volgend bericht: Staat er een Ferrari 250 GTO voor $41 miljoen te koop? »

Lees Interacties

Reacties

  1. MARS zegt

    19 december 2012 om 13:15

    Dan is de overstap naar een stille elektro wagen ineens heel aantrekkelijk…. *zucht*

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      19 december 2012 om 18:31

      @MARS: Nergens voor nodig, moderne personenauto’s hoor je al amper; het gaat om die kachelpijpen en die ENORM irritante vrachtwagens zonder dempers die het leuk vinden een deuk je in je deur te trillen …

      Login om te reageren
  2. roberto zegt

    19 december 2012 om 13:20

    Hé wat jammer, heb ik eindelijk het geld bij elkaar gespaard om een S600 met een mooi F1-uitlaatsysteem aan te schaffen (http://www.autoblog.nl/video-bizar-uitlaatsysteem-onder-mercedes-s600), word het verboden..

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      19 december 2012 om 14:43

      @roberto: dat wordt dus een nieuwe bel op je fiets.

      Login om te reageren
      • hotemetoot zegt

        19 december 2012 om 15:08

        @mattraket: Gooi een scheepshoorn op je fiets.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          19 december 2012 om 18:35

          @hotemetoot: Wasknijpers met bierviltjes is stukken goedkoper; houd je geld over voor off-road bandjes :)

          Login om te reageren
  3. Simpson zegt

    19 december 2012 om 13:20

    Ze kunnen toch ook gewoon vragen of de spreker wat zachter wil spreken (en de vertaler zijn mond houdt)

    Kunnen ze gewoon verder slapen,daar in Brussel.

    Login om te reageren
  4. bempi zegt

    19 december 2012 om 13:20

    Dan haal je al die fabrieken toch weg uit de EU landen, dan hebben mensen geen werk, brussel en heel politiek land komt onder druk te staan en zal dan weer moeten toegeven. Ford heeft in elk geval al het voorbeeld laten zien. Nu de rest nog over de dam.

    Login om te reageren
  5. jellet zegt

    19 december 2012 om 13:21

    Hmmm lekker vaag nog, over welk geluid gaat het hier? Binnen steden of op de snelweg? Op de snelweg zorgt vooral het banden geluid voor overlast. Het document zal ongetwijfeld gedetailleerd zijn, maar mijns inziens gaat dit vooral gelden voor auto’s waarbij het motorgeluid nu al op het randje zit (selecte groep) OF voor de bandenfabrikanten om een goede compensatie te vinden tussen stille banden en grip. Blijft allemaal nog gissen dus..

    Login om te reageren
  6. herkieeee zegt

    19 december 2012 om 13:21

    heeft allemaal zeer weinig zin, het meeste geluid wat er van auto’s afkomt, komt door de banden.

    Login om te reageren
    • fep739 zegt

      19 december 2012 om 14:31

      @herkieeee: dat heb je m’n kar nog niet gehoord lol

      Login om te reageren
  7. oxje zegt

    19 december 2012 om 13:22

    Dat krijg je door van het toelaten van vrouwen in de ’top’… Die snappen het niet en zullen et ook nooit snappen. Niet zo erg, maar bemoei je er dan ook niet mee.

    Login om te reageren
  8. faalhaas zegt

    19 december 2012 om 13:24

    Ik rij elke dag auto – Ik ben chronisch ziek, en bovenal knetterdoof.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      19 december 2012 om 17:41

      @faalhaas: je rijdt motor…? Zeker een Harley – “Vibrator” – Davidson…?

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        19 december 2012 om 18:20

        @Emile_Benz: lezen is een kunst…

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        19 december 2012 om 18:37

        @Emile_Benz: Harley’s zijn geen motoren maar senior-brommobiels uit het stenen tijdperk met techniek uit de prehistorie …

        Login om te reageren
  9. realhustler zegt

    19 december 2012 om 13:25

    Hoezo meer r&d voor europese fabrikanten? Lijkt me dat de regels voor alle auto’s gelden, ook import?

    En ik denk dat voor de meeste auto’s geldt dat de banden het meeste omgevingsgeluid veroorzaken. Vooral winterbanden!

    Login om te reageren
  10. Sunbeer zegt

    19 december 2012 om 13:26

    Autos stiller maken is het probleem niet.
    Chauffeurs (en stereos) stiller maken, da’s de uitdaging…

    Login om te reageren
  11. lambo4all zegt

    19 december 2012 om 13:27

    Hebben die slimmeriken er niet aan gedacht dat de BANDEN boven de 50kmh verreweg het meeste geluid produceren??? Bij S klasse’s en 7 series is dat al bij 40kmh of lager. Dus beter dan ze bij michelin aankloppen want autofabrikanten kunnen hier weinig mee.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 december 2012 om 13:30

      @lambo4all: Precies, ga maar eens naast een 50km/u weg staan. Het enige dat je hoort bij het passeren van een auto met moderne verbrandingsmotor is het rolgeluid van de banden.

      Ik snap daarom ook niet dat mensen zo’n probleem maken van het ‘gebrek aan geluid’ bij een EV, wat op die manier een gevaar zou vormen voor voetgangers en fietsers…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        19 december 2012 om 17:46

        @motoragent:
        Als al die voetgangers en fietser die doppen eens uit hun oren zouden halen horen ze die auto’s wel aankomen….

        Login om te reageren
  12. motoragent zegt

    19 december 2012 om 13:27

    Kunnen we de mond van Judith Merkies niet even snoeren? Ze veroorzaakt nogal wat geluidsoverlast met haar gejank…

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    19 december 2012 om 13:30

    Dit soort volk. Ik wil niet weten hoeveel manuren er aan deze onzin weer is besteed. GA WAT ZINNIGS doen.
    Waar komt het meeste Auto-gerelateerde geluidsoverlast vandaan: mensen die in de buurt van de snelweg wonen. Kortom: banden. Nou, daar wordt aan gewerkt.
    Mensen die klagen over die paar auto’s per dag met een Sjonnie-uitlaatpijp die lang komen rijden: get a life! Er komt veel meer lawaai van die SBS6 meuk af die ongetwijfeld aan staat in de huiskamer der klagers!
    En voor die ambtenaren, waaronder mevr Markies: ga wat zinnigs doen. Als ze zich zonodig moet bemoeien met overlast van auto’s en verkeer: ga je met het wegennet bemoeien; of een plan van aanpak tegen hardrijders in woonwijken.
    Als ze zich moet bemoeien met Millieu-overlast: ga eens naar de niet-auto-gerelateerde uitstoot kijken!
    Zo, dat lucht op!

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 december 2012 om 14:24

      @gregorius: Zo, ik heb mevrouw Markies een uitgebreide email gestuurd waarin ik aantoon dat haar opmerking over: “Deze hadden onder andere gepleit voor een vrijstelling van sportwagens, de grootste veroorzakers van geluidsvervuiling.” COMPLETE onzin is.
      Dat ze beter eerst eens een goed onderzoek kan laten doen naar hoeveel van deze 50k mensen nou echt doodgaan door geluidsoverlast van voertuigen en eigenlijk niet door andere factoren. En dat ze eens moet gaan laten uitzoeken naar hoeveel % van de overlast nou door een motor of uitlaat komt. Zeker als je kijken naar het aantal gereden km’s van deze sportauto’s.
      En dat ze eens moet gaan kijken naar manier om het geluid terug te drinken van snelwegen en B-wegen: aangezien de echte stress en dergelijke natuurlijk niet komt door de ene Porsche of Calibra die langs komt rijden, maar door het aanhoudende geluid van het wonen naast een snelweg met of zonder goede geluidswering.

      Zo, mijn duty weer gedaan.
      (ben blij dat ik geen PVDA heb gestemd)

      Login om te reageren
      • solmatje zegt

        19 december 2012 om 17:40

        @gregorius: goed bezig! Ik snap niet dat er mensen zijn die dit soort dingen als een prioriteit zien op dit moment.. SBS6 volk idd

        Login om te reageren
        • mezos zegt

          21 december 2012 om 03:35

          @solmatje: “s de motie van de PvdA die in Brussel werd aangenomen.”

          Ja nog een reden om geen PvdA te stemmen.

          De dure Eurocraten willen geleidelijk alles in de samenleving dicteren vanuit Brussel. Dat is compleet onnodig en vermindert geleidelijk de persoonlijke en economische vrijheid van mensen.

          Login om te reageren
  14. Goed_Koopman zegt

    19 december 2012 om 13:30

    Tsja. Over stillere stofzuigers hoor je ze nooit. Daar heb ik nog het meest last van *zet vrouw weer aan het werk*

    Login om te reageren
  15. dakloosinmx5 zegt

    19 december 2012 om 13:33

    *gaat toch een Akrapovic uitlaatsysteem voor de motor bestellen*

    Kan het weer gecompenseerd worden.

    Login om te reageren
  16. timberleek zegt

    19 december 2012 om 13:35

    als ze wat willen doen aan herrie, doe dan wat aan die kut scooters. Die maken pas een teringherrie.

    en wat betreft auto’s, zoals boven gezegd, het is al snel alleen bandengeruis dat je hoort.
    Een auto die herrie maakt met optrekken (zoals een vrachtwagen of busje oid) is niet interessant. Dat is toch maar een paar seconden. Dan ga je de auto hier nog duurder maken voor iets dat in de praktijk geen een donder oplevert

    Login om te reageren
  17. xilver zegt

    19 december 2012 om 13:35

    Hoe zit dat eigenlijk met de prachtgeluiden van een Ferrari e.d.? Die dingen maken gigantisch veel lawaai (lees: muziek) vergeleken met normale wagens.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 december 2012 om 13:41

      @xilver: Ook die moeten stiller, want dat zijn “de grootste veroorzakers van geluidsvervuiling.” volgens Merkies.

      Volgens mij is voor Merkies alles wat geluid maakt geluidsvervuiling. Het enige mooie geluid is stilte, niet dan?

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        19 december 2012 om 13:47

        @motoragent: die zal blij worden van de Subaru die hier over een tijdje op de parkeerplaats komt te staan. Ferrari’s? Och, die stellen niks voor qua geluid vergeleken met een aangepaste Subaru. Krijgen ze nachtmerries van daar. Gewoon een keer met z’n allen voor de deur gaan staan met Ferrari’s, Lamborghini e.d. en het gas intrappen. Gewoon een beetje treiteren en met een beetje geluk worden ze doof, kunnen ze ook niet meer klagen. Wordt een beetje moe van al dat milieu- en geluid geneuzel.

        Login om te reageren
      • hotemetoot zegt

        19 december 2012 om 15:05

        @motoragent: Natuurlijk, want er rijden elke 30 seconden ferraris langs mijn fucking slaapkamer raam.

        Sorry voor mijn woord keuze, maar wat een kankerbullshit. Ik kan hier echt niet tegen. Dit soort idioten zouden geen macht moeten hebben

        Login om te reageren
  18. mister zegt

    19 december 2012 om 13:42

    Ik vind die foto’s altijd zo grappig gekozen, Autoblog!

    Een tijdje geleden iets over ‘diesel aan de kant’
    met Vin Diesel

    Nu ‘de auto’s moeten stiller’
    Met Ben Stiller

    you makes me laugh, Autoblog!

    Login om te reageren
  19. ej20g zegt

    19 december 2012 om 13:43

    Bullshit over uitlaatgeluid. Nieuwe(re) auto’s hoor je nauwelijks nog, alleen als ze een lekke uitlaat hebben. Oude auto’s hoor je ook lang niet altijd, daarin zijn er wat uitzonderingen maar lang niet hinderlijk. Daarnaast is lang niet al het motorgeluid rotzooi (ik vind het heerlijk om een snelle Japanner op de parkeerplaats te horen lopen als ik binnen zit) maar daar hebben die hippies natuurlijk weer geen boodschap aan, het enige waar ze iets om geven is alles zo duur, moeilijk en onnodig mogelijk maken. Een beetje lol is verboden natuurlijk, want moet je je eens voorstellen dat de burgers het naar hun zin hebben! Poehoe, mag niet natuurlijk. En zoals hierboven aangegeven, als je van geluidsoverlast af wil, pak dan al die k*t scooters eens aan. Als je het over lawaai hebt, heb je het over scooters. Stelletje zakkenwassers…

    Login om te reageren
  20. toroloco zegt

    19 december 2012 om 13:48

    saaie boel daar in Brussel, een V8, V10 of V12 maken enkel mooie muziek als ze niet teveel gedempt worden.

    Login om te reageren
  21. stiffmeister zegt

    19 december 2012 om 14:05

    Is het weer de maandelijkse periode voor Merkies..

    Login om te reageren
  22. killioq zegt

    19 december 2012 om 14:10

    Mevrouw, we hebben een oplossing voor uw ” probleempje”. Dit zijn oordoppen, werken voor 50% en houdt het voor u lekker stil.

    Wat een onzin, half de ervaring van rijden komt door geluid. Iedere autoblogger staat even stil als hij een jankende Honda of een brute mustang langs HOORT komen.
    Als je het echt zo nodig stiller wilt hebben kan je ook werken met active noise control, dempt het geluid dat binnen komt en houdt alles lekker stil.

    Login om te reageren
  23. lemans96 zegt

    19 december 2012 om 14:17

    Ooowkeee…tijd om m’n hele uitlaat 10cm breed te maken, van turbo tot uiteinde, met een minimaal einddempertje er tussen.

    Dit soort linkse uitbraaksels van die EUSSR doen mijn haren te berge rijzen en zorgen er enkel voor dat ik méér zal doen om die totalitaire socialisten in Brussel een hak te zetten!

    Login om te reageren
  24. rijbewijzer zegt

    19 december 2012 om 14:23

    WAT?! dus als ik het goed begrijp komt er in 2020 gvd meer geluid uit een Fiat Panda dan een Lamborghini of Maserati..

    Ik wist al dat ze niet helemaal lekker waren in Brussel, maar dit slaat echt nergens op..

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 december 2012 om 14:50

      @rijbewijzer: Waaruit concludeer jij dat een Panda dan ineens meer geluid mag produceren dan een Lamborghini?

      Login om te reageren
      • rijbewijzer zegt

        19 december 2012 om 16:40

        @motoragent: Ik neem aan dat auto’s die daarvoor in gebruik zijn genomen wel gewoon hun ‘eigen’ geluid mogen blijven maken..

        Maar excuus, heb het niet goed verwoord, ik bedoel te zeggen een oudere panda naast een nieuwe 2020 Lambo dan ;)

        Login om te reageren
  25. solmatje zegt

    19 december 2012 om 14:25

    “Er wordt geschat dat jaarlijks 50.000 Europeanen aan de gevolgen van geluidsoverlast van verkeer overlijden.”

    Dat mens is helemaal gek.. ze zegt dat het komt door:

    “stress, slaapstoornissen en tinnitus (chronisch oorsuizen), hartaanvallen en bloeddrukproblemen.”

    Koop oordoppen of verhuis! Verneuk iig niet mijn leven met achterlijke regeltjes, omdat de gemiddelde Nederlander te dom is om te poepen..

    Ik wil een V8 met open uitlaat, linkse b*tch..

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      19 december 2012 om 16:28

      @solmatje: Dat mens heeft het niet zelf bedacht. Geluidsoverlast is een oorzaak voor een vroeger overlijden.

      Login om te reageren
  26. Edge zegt

    19 december 2012 om 14:27

    De EU kan me de kloten kussen. Als ik in een (bijvoorbeeld) Ferrari wil kopen doe ik dat niet alleen omdat ze zo snel of zo mooi zijn, het gaat om de hele beleving en motorgeluid is daar onderdeel van.

    Ik stel voor dat we uit protest allemaal van die lompe, zware maar vooral luidruchtige Amerikaanse klassiekers gaan rijden. Wie doet er mee?

    Login om te reageren
    • hotemetoot zegt

      19 december 2012 om 15:02

      @Edge: Er zou gewoon een uitzondering voor bijzondere sportauto’s moeten zijn. Zelfde voor emissies etc. Wat een fucking bullshit dat het “uit maakt” of een lambo milieu vriendelijk is of niet, die paar autos gaan godverdomme echt geen verschil uit maken.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        19 december 2012 om 15:31

        @hotemetoot: niks uitzonderingen. Dan krijg je weer het gezeik welke auto dat zogenaamd waard is. Waarom zouden Porsche’s, Ferrari’s en Lamborghini’s uitgezonderd moeten worden terwijl ern Subaru Impreza WRX STI stil moet zijn? Die auto is voor sommige mensen meer waard dan de andere 3, waaronder voor mij (Subaru boven die 3 any day). Maar dan wordt die waarschijnlijk als niet speciaal gespecificeerd. Ga dan niet langs de (snel)weg wonen. Hier ook een mooie weg: was 100, toen 80 en nu 50. Dat moet gewoon minimaal terug naar 80, moeten ze daar maar niet gaan wonen, ruimte zat. De plek waar die wijk nu staat was eerst open terrein met een opening aan het eind van mijn straat. 4 jaar lang geen last gehad van die 100 km/h en nu na 7 jaar kan het opeens niet meer. Bullcrap!

        Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    19 december 2012 om 14:35

    EU overlords moeten ook stiller ..

    veel stiller ..

    Login om te reageren
  28. kaasboerin zegt

    19 december 2012 om 14:44

    Snel d’r zin geven die socialist, anders gaat het natuurlijk wel rechtsom, je auto gewoon bekrassen e.d. dus.

    Login om te reageren
  29. hotemetoot zegt

    19 december 2012 om 15:01

    Das grappig, want de enige keren dat ik bijna van mijn sokken ben gereden is doordat de autos te stil zijn…

    Login om te reageren
  30. baasbas zegt

    19 december 2012 om 15:06

    Wat een boel commentaar. Ik vind dit juist een van de betere ideeën. Er start elke ochtend rond zessen onder mijn raam een busje van een hardwerkende arbeider die bijdraagt aan onze economie. Helemaal prima. Beetje jammer dat die nieuwe Transit een kabaal maakt alsof de wereld vergaat… Die mag best de helft stiller.. 60 procent ook geen bezwaar tegen…

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      19 december 2012 om 15:15

      @baasbas: Een kabaal alsof de wereld vergaat? Of je bent gewoon een hoog-gevoelig type wat iets meer moet sporten of ontspannen, zodat hoge en harde geluiden hem niet meer irriteren!

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        19 december 2012 om 22:57

        @solmatje: ja, hoge harde geluiden uit een Ford Transit… Ja…
        En van sporten gaan je oren achteruit? :-)

        Waarom moet dat ding zoveel kabaal maken? Er ligt geen hoogmoedige V10 in het vooronder die af en toe lekker uitgelaten dient te worden. Maar gewoon een suffe diesel. En dan ook nog eentje die veel meer lawaai maakt dan een personenauto. En díe wil je al niet horen. Per definitie is 98% van de diesels geluidsafval…

        Login om te reageren
  31. griffendahl zegt

    19 december 2012 om 15:34

    Hoe kan iemand met een laag inkomen meer last hebben van herrie dan iemand met een hoog inkomen ??

    Login om te reageren
  32. zanveld zegt

    19 december 2012 om 15:54

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      19 december 2012 om 16:17

      @zanveld: Nope. Continue geluidsoverlast is een van de oorzaken voor een ingekorte levensduur.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        19 december 2012 om 17:31

        @BaRa: Een overheid die mij continu zegt wat wel en niet mag verkort ook aanzienlijk mijn levensverwachting…

        Login om te reageren
  33. 325i zegt

    19 december 2012 om 16:02

    bijna nooit last gehad van te luide auto’s, maar die domme quads, moto’s en brommertjes, doe daar eens iets aan…

    Login om te reageren
  34. eqaulo zegt

    19 december 2012 om 16:12

    Waarom maken ze geen werk van de onnodige linksrijders er van tussen te halen en de vrachtwagens het inhaalverbod te laten na leven bij slecht weer(België). Zorgt echt voor gevaarlijke situaties en onnodige files. Wat moet dat jaarlijks niet kosten al de vertraging, files en ongevallen die daardoor veroorzaakt worden? Lijkt mij zinniger dan dit.

    Tevens het verbeteren van de rijopleiding zodat mensen overweg kunnen met de wagen eens ze hun rijbewijs krijgen (zoiets als in Finland bvb.). Als ik hier (in en rond Gent) om me heen kijk heb ik het idee dat de meesten niet weten wat ze aan het doen zijn in de wagen.
    Als de mindere goede chauffeurs beter konden rijden zou het voor iedereen aangenamer, veiliger zijn en tevens wat vlotter.

    Zo dat ben ik ook kwijt :)

    Login om te reageren
  35. BaRa zegt

    19 december 2012 om 16:17

    Elke autojournalist die met de Tesla gereden heeft was verbaasd over het feit dat de auto zo stil was, op de rijgeluiden na. Als een automotor geen geluid zou maken, hoe komt het dan dat je hem in de Tesla toch gewoon niet hoort? Beter nadenken voor jullie keet beginnen schoppen, denk ik dan. Een verbrandingsmotor maakt best veel lawaai. Banden natuurlijk ook, maar dat neemt niet weg dat de motor ook een component vertegenwoordigt.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      19 december 2012 om 16:46

      @BaRa:

      Kun jij mij dan vertellen hoe de motor van een gemiddelde grijze leaseslet klinkt als ie met 50+ voorbijkomt?
      Nee? Precies.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        20 december 2012 om 02:11

        @carmasterr: Nope. Dat is ook het punt niet. Je heb ook geluidsoverlast onder de 50 per uur.

        Login om te reageren
    • ej20g zegt

      19 december 2012 om 16:58

      @BaRa: natuurlijk maken verbrandingsmotoren geluid. Maar daar heeft de gemiddelde auto van die mooie dempertjes voor, die hoor je echt niet als hij langs komt rijden. Dan je een Lamborghini, Subaru of Skyline hoort is logisch, dat is sportief spul dat standaard al niet heel stil is maar (vooral in het geval van de 2 Japanners) vaak nog een demper verliezen omwille van het geluid. Als het dan goed klinkt irriteer je je er niet aan. Als het een dieseltorretje is stoor je je eraan, bij zulke exotische motoren absoluut niet. Dat is een groot verschil.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        20 december 2012 om 02:14

        @ej20g: dat is relatief. Een petrolhead maakt dat onderscheid, tussen een mooie 6-in-lijn en een dieselratel. Iemand van een andere kunne dan weer niet. En terecht, want de geluidsproductie vindt plaats in de openbare ruimte, en daar primeert het algemeen belang, niet dat van die ene petrolhead.

        Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      21 december 2012 om 14:24

      @BaRa:

      ¨Als een automotor geen geluid zou maken, hoe komt het dan dat je hem in de Tesla toch gewoon niet hoort?¨

      Omdat een Tesla heel misschien elektrisch is?

      Login om te reageren
  36. hahahi20 zegt

    19 december 2012 om 16:23

    Ze moeten het eens in context zien. Brommers, scooters en helemaal die mooiboys op die motors (en kut choppers) maken verreweg meer geluid dan een auto. Een auto hoor je in de stad bijna niet vergeleken met die dingen.

    Laten ze daar maar eens wetten op aanscherpen.

    Login om te reageren
  37. lamborgfan zegt

    19 december 2012 om 17:21

    Nou en.. Vergrijzing opgelost. Allemaal civics gaan rijden met giga knalpotten!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 december 2012 om 17:55

      @lamborgfan:
      Van giga knalpotten worden ze stiller…, zonder kom je dichter bij het gewenste effect….

      Login om te reageren
  38. Emile_Benz zegt

    19 december 2012 om 17:50

    “Vooral lage inkomensgroepen worden door de gevolgen getroffen”

    Ja hé, als je je geen Eisenmann (om maar iets te noemen) kan veroorloven, moet je hem ook niet aanschaffen hè. Dan ben je er zelf debet aan dat je geen eten meer kan kopen…

    …O wacht, die groep gebruikt conservenblikjes ipv een fatsoenlijke uitlaat…

    Allemaal aan de strait pipes…?

    Login om te reageren
  39. gorre zegt

    19 december 2012 om 18:13

    waarom kan ik geen reacties meer posten ?

    Login om te reageren
  40. gorre zegt

    19 december 2012 om 18:19

    Nu dus wel
    Hoe gaan ze meten dat vooral de lagere inkomens hier door getroffen worden ?
    En alle kosten die de constructeurs gaan doen om de wagens stiller te maken gaan ze doorrekenen aan de consument , en wie gaat dit het meeste voelen ? Juist , de lagere inkomens

    Login om te reageren
  41. mercedesfan zegt

    19 december 2012 om 20:43

    Het gaat hier om een motie in het Europees Parlement. Moties hebben geen enkele rechtskracht én het zijn geen voorstellen tot nieuwe EU-wetgeving. Enkel de Europese Commissie kan voorstellen voor nieuwe wetgeving doen. En ik denk niet, dat die van plan zijn dergelijk voorstel te doen.

    Het betreft hier dus enkel politicus die wat aandacht zoekt. Dus niemand moet zich zorgen maken, dat er ooit dergelijk dom voorstel komt.

    Login om te reageren
  42. slak zegt

    19 december 2012 om 21:07

    wel geld voor zo’n kut orkest, maar voertuigen die mooie ‘muziek’ maken worden verbannen. Grrrrrr.

    Login om te reageren
  43. moveyourmind zegt

    19 december 2012 om 23:09

    Zielig dat juist mensen met lage inkomens last hebben van geluidsoverlast. Even de goeden daargelaten, maar mensen die te lui zijn om te werken kunnen natuurlijk niet uitslapen omdat alle anderen zonodig ’s ochtends met de auto naar het werk moeten.

    Login om te reageren
  44. Esprit_de_Flandre zegt

    20 december 2012 om 12:50

    “autofabrikanten in de EU krijgen een steeds moeilijkere concurrentiepositie ten opzichte van concurrenten uit Azië of de VS, waar de normering minder streng is en men dus minder geld kwijt is aan R&D”

    Euhm… is een hogere graad van R&D geen voordeel? Als GM meer bescheiden (lees zuiniger) auto’s had gehad aan het begin van de crisis zouden ze niet failliet gegaan zijn. Ford voert ondertussen ook de Europese Fiesta in de US.

    Uiteindelijk gaan die markten ook volgen in zo’n regelgeving, en dan hebben de Europese fabrikanten weer een voordeel, doordat ze al zover zijn…

    Login om te reageren
  45. dappers zegt

    20 december 2012 om 13:24

    hmm. silencer er maar weer in dan…

    Login om te reageren
  46. mezos zegt

    21 december 2012 om 03:17

    Nog meer onnodige bureaucratie en bemoeienis van de Eurocraten in Brussels.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North