EuroNCAP lost frontoverhang probleem 1 Serie op

Auteur: , 26 Reacties

De vorige deed dat toch wel?

Peugeot 208

Het is weer de tijd van het jaar. Nee, niet alleen de EV10daagse of de SEMA (een soort Amerikaanse EV10daagse). We hebben het over de Euro NCAP. Dit is een onafhankelijk instituut dat daadwerkelijk test hoe veilig auto’s nu werkelijk zijn.

BMW
We beginnen met het merk uit München. BMW heeft namelijk niet één, maar twee zeer recent geïntroduceerde bestsellers. Zowel de 1 Serie als de 3 Serie zijn okselfris. We kunnen heel erg kort zijn over beide BMW’s, ze zijn namelijk uitstekend bevonden. Ondanks de alsmaar strenger wordende veiligheidseisen, behalen beide modellen de maximale score van vijf sterren. Ze kunnen tevreden zijn bij BMW. Voor de sceptici onder ons die vinden dat de nieuwe 1 Serie te veel frontoverhang heeft, dat is bij deze verholpen:

BMW 118i '19

Peugeot
Bij Peugeot is er iets minder reden tot tevredenheid, aldus de EuroNCAP. De nieuwe Peugeot 208 haalt namelijk slechts 4 sterren. We zeggen bewust ‘slechts’, want de vorige 208 haalde er vijf. Is de 208 nu onveiliger geworden? Nee, zoals vermeld zijn de eisen strenger geworden sinds 2012, toen de vorige generatie getest werd. Ook mist de nieuwe 208 de laatste ster op een haar na, dus er is absoluut geen reden om je onveilig te voelen. Temeer omdat de 208 op alle gebieden gewoon maximaal scoort, behalve voetgangersveiligheid.

Peugeot 208

Jeep
Ook bij Jeep zullen ze niet helemaal volkomen content zijn, want hun Cherokee scoort ook slechts vier sterren. In tegenstelling tot de 208 scoorde de Cherokee niet bijna vijf, maar een solide vier sterren. Daarmee geeft EuroNCAP eigenlijk al aan dat hun systeem om veiligheid aan te tonen niet feilloos is. Ook in de Jeep hoef je je niet kwetsbaar te voelen, want de auto scoort overal goed, maar niet exceptioneel. Wel is de auto een enorme verbetering ten opzichte van de Wrangler.

Jeep Cherokee



26 reacties

De Wrangler lijkt mij qua passieve veiligheid juist heel groot. Actieve systemen zullen er natuurlijk wat minder zijn, vandaar de lagere score.
@dutchdriftking: Maar groot hoeft niet gelijk te zijn aan veilig.
Ook zwaar is niet altijd een teken van veiligheid.
Als hij op de verkeerde punten te makkelijk buigt/breekt, dan heb je als inzittende toch een probleem.
Maar ook als een ladderchassis zo stijf is dat er niets indeukt heb je als inzittende een probleem.
De nieuwe 1 serie is echt prachtig in real life! Je ziet ze nu al vaak rijden.
@neymar: jij en ik hebben denk ik een andere kijk op wat een prachtige auto is.. De 1m coupe van de 1e generatie vond ik dan wel weer heel gaaf
@neymar: voorkant van de 1 serie is niet om aan te gluren
@lekkerlinksrijden: vind dat van veel recente BMW modellen tegenwoordig. Waarom moeten die nieren zo achterlijk groot?
@lekkerlinksrijden:
In deze facelift is hij er wel lekker op vooruit gegaan anders!
@stationcar: nee sorry ben het echt niet met je eens, het hele model vind ik er op achteruit gegaan. Het vorige model had nog iets eigenzinnigs, de nieuwe is er eentje uit het dozijn
@lekkerlinksrijden: met of zonder neus
@lekkerlinksrijden: De voorkant lijkt op een varkentje van het spel Angry Birds
@neymar: als het maar BMW is voor jou hé. Soms denk ik waar ze hun cliënteel toch blijven halen, maar er zijn genoeg adepten die alles fantastisch vinden wat ze daar in München in elkaar knutselen.
BMW is echt lekker bezig, het feit dat er zo over het design wordt gezeken betekent wel dat er iets spannends is gedaan. Heb laatst even in de nieuwe 3-serie gereden, echt een hele fijne auto met een supergoed interieur.
@freezzr:
De multipla was ook ‘spannend’ volgens jou redenatie.
Een nieuw mode 208 die níet voldoet aan de nu geldende veiligheidseisen.. Is dat dom van Peugeot of blijk van besparing in de PSA groep? I know dat alleen het ontbreken van een lampje van de gordels bijvoorbeeld al aftrek is van punten..

Andere merken behalen met de nu geldende tests wel de 5* classificatie..
@mastemaker: ^modeL
@mastemaker: heb je de tekst wel goed gelezen?
@vantagev8: heb jij mijn reactie wel gelezen?
@mastemaker: Nee sorry, wat had je te melden?
@mastemaker: het is maar voetgangersveiligheid….
De inzittenden zijn veilig
Wat mij betreft is dit een test die z’n waarde volledig is verloren. Tegenwoordig is het belangrijker welke irritante bemoeizuchtige elektronica er op zit dan wat er gebeurt bij een crash. Een goede of slechte score zegt helemaal niks over hoe je uitstapt na een ongeluk.
@lekbak: grotendeels ben ik het met je eens, maar toch zitten er wel dingen bij die kunnen voorkomen dat je überhaupt crasht, dat heeft toch ook waarde. Al sluit dat echter zeker niet uit dat er nog genoeg crashes plaatsvinden, waar de daadwerkelijke veiligheid voor de bestuurders en voetgangers/fietsers e.d. het meest belangrijk is
@bierbuik: ik had wel verwacht dat er zo’n opmerking zou komen.

Maar er worden auto’s verkocht met eco banden die er niet voor gestraft worden. Er zijn SUV’s, en die hebben een slechtere wegligging dan gewone personenwagens. Ik ben het er mee eens dat de eerste stap het voorkomen is. Maar dat doe je niet door een zware SUV te belonen voor een paar piepjes, en een sportieve hatchback zonder piepjes daarvoor te benadelen.

Als je het voorkomen van ongelukken gaat belonen dan moet je wel alles meenemen en niet alleen veiligheidssystemen. En dan word het zo uitgebreid dat je het beter apart kan doen. Een crashtest is een crashtest. Hoe stap je uit nà een ongeluk…
@lekbak: die laatste opmerking is precies wat ik eigenlijk nog wilde toevoegen aan mijn reactie, beter scheiden ze het in 2 categorieën. Een die aangeeft hoe de auto écht is, en hoe goed de auto is in het voorkomen van het ongeluk. Wat dat betreft ben ik het compleet met je eens, sommige echt veilige auto’s worden afgestraft omdat ze een stom piepje niet hebben ingebouwd
Die grille op de 1 Serie is nog groter geworden brrrr
Nieuwe eisen of niet, zo zie je maar franse meuk wil je niet mee crashen, laat staan überhaupt mee rijden.
Helaas is sterren niet meer zo simpel als vroeger. NCAP is van crash veiligheid naar crash preventie gegaan. Voorbeeld. Ford Mustang. 1 ster crash veiligheid maar door preventie naar 3,5 ster gegaan. Daarbij kan een auto uitgesloten worden van verdere tests als die niet aan iets simpels voldoet. Voorbeeld: Fiat Punto 0 sterren omdat er geen gordelverklikkers zijn voor de achterbank. En dat terwijl crash veiligheid 5 sterren is.
Met andere woorden: leuk die sterren maar doen er niet meer toe. Je moet complete rapport lezen en wie gaat dat nou doen bij keuze maken van een nieuwe auto?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).