Deze enorme krachtpatser heeft 2.65 liter onder de kap

Auteur: , 18 Reacties

Nee, dan doelen we niet op de motor.

De zesde generatie van de Mustang kwam als een hemels geschenk voor Ford Australia. Jarenlang kon je in Australië namelijk de Ford Falcon bestellen. Het was de rechtstreekse concurrent van de Holden Commodore. Het mooie was dat hun layout (grote motoren, achterwielaandrijving) ervoor zorgden dat de sportieve varianten bijzonder spectaculair waren.

De Ford Falcon XR8 en Holden Commodore SS zijn nog altijd een begrip in Australië, maar beide zijn inmiddels uit productie. De Holden Commodore is tegenwoordig een gerebadgede Opel Insignia. De Ford Falcon is gelukkig vervangen door de Mustang. Net als bij de snelle Falcons, zijn er ook diverse speciaaltjes. De laatste toevoeging is de Mustang R-Spec.

Ford Mustang R-Spec '19

De Mustang R-Spec is voor de echte enthousiasteling. De R-Spec is gebaseerd op de Mustang GT, dus met de 5.0 liter Coyote V8. Deze is voorzien van een Roots-compressor van 2.65 liter groot. Tevens worden inlaat en uitlaat ook aangepast. Hoeveel vermogen de Mustang R-Spec levert, vermeldt Ford opmerkelijk genoeg niet. Roush levert eveneens een 2.65 liter grote Roots-compressor en daar levert ‘ie 260 pk. Extra. Dus in totaal 710 pk! Het koppel van die Roush is iets meer dan 820 Nm.

Ford Mustang R-Spec '20

De Mustang R-Spec wordt geleverd met diverse extra koelers en een actieve uitlaat. Deze kun je op diverse standen zetten van ‘je buren gaan je haten’ tot ‘je kunt elk moment opgepakt worden’. Om het vermogen een beetje aan te kunnen is het chassis aangepast met Ford Performance veren en adaptieve dempers. Ook zijn er dikkere stabilisatorstangen. De banden zijn afkomstig van de Franse firma Michelin. De Mustang R-Spec kost in Australië een kleine 100.000 dollar, omgerekend zo’n 61.000 euro. Als je hem nu bestelt, krijg je ‘m begin 2020. Er worden 500 exemplaren van de Mustang R-Spec gebouwd.



18 reacties

Lekker hoor!
Mooi om te lezen hoe interessant de markt buiten Nederland is
@chriscross: En hoe oninteressant die van Nederland is?
@speedgeek: Een beetje wel ja; de Mustang GT Coupe begint bij 52K Aussie-dollar; in NL begint ie bij 112K in pleuri ….
@dawwg: dit bedoel ik dus
Ik snap niet zo goed dat een eerste wereld land als Australië met een hoop natuur zulke auto’s nog toejuicht door de prijs zo laag te houden. Uitstoot zal toch ook enorm zijn…. Verder een gruwelijk vet ding!
@brammetjedeb: omdat er verhoudingsgewijs niemand woont in het grootste deel van het land…
@brammetjedeb: “Uitstoot zal toch ook enorm zijn” … pfff, echt niet, slechts 281g/km; dat is slechts 10% meer dan een Golf 3 VR6 uit de 90s; gaat de wereld echt niet direct kapot van hoor.
@brammetjedeb: Je geeft zelf al het antwoord: hoop natuur.
Zelfde hier in Canada. Elke Canadees heeft omgrekend zo’n 16 hectare bos…. Wij absorberen dus meer CO2 als dat we uitstoten. En dat is juist het kromme, maar zo denken mensen hier wel. “Don’t blame us” en iedereen wijst naar India, China en Europa….
@slowland: is een typisch mondiaal probleem of denken ze in Canada e.d.dat de lucht boven hun eigen land blijft hangen.
@brammetjedeb: Ja, de petrolheads rijden al gauw een (USA v8 inderdaad of Duitse performance auto’s, maar de meeste mensen kopen gewoon een suv (handig voor de kids) of een 4×4 die wat kan off-road (in South-East Queensland dan waar ik al een aantal jaren woon). Voordat ze hier met wetten de moderne euro6 V8 motoren gaan taxen moeten ze eerst die 10jaar oude diesels die hier met (aftermarket) uitlaten zonder filters rondrijden aanpakken (lees Toyota Hiluxen en Nissan Patrols). De hele straat staat blank als er weer zo’n tradie langsrijdt. Je hebt hier geen jaarlijkse APK. Alleen bij verkoop moet je een certificaat hebben dat aantoont dat de auto roadworthy is. Dat mogen ze dus eerst even aanpakken.

Voor de petroheads is het koppel vanaf stationair toerental van een 5.0L V8 (Mustang) of 4.0 6 in lijn (Falcon) oh zo fijn als je veel hellingen hebt in de stad en buitenwijken. En moderne 1.5-2L met turbo kan dat gewoon niet op z’n gemakje; die doen t in praktijk pas vanaf minimaal 2500+rpm. Het rijdt zoveel rustiger als de motor niet steeds 4000 rpm moet halen als er maar een klein hobbeltje in de weg zit. Anyway, er is uiteindelijk maar een klein percentage dat een V8 koopt ipv een suv of een 4×4 en dat kleine percentage rijdt ook nog eens niet al te veel kms, dus de impact zal wel meevallen uiteindelijk.
@sacabus: goede uitleg. Bedankt allen. Kan ik weer eens een punt maken op een feestje… 😊
De wereld gaat niet kapot van enkele zwaar gemotoriseerde auto’s…….zij gaat kapot aan onstuimige bevolkingsgroei. Toch stimuleren we deze groei middels kindertoeslag, etc.
@911targa: heb een hekel aan mensen die doen alsof er niets aan de hand is. Maar jij legt hier de vinger op de zere. Dit is de daadwerkelijke oorzaak. Zuiniger/efficiënter leven zijn alleen mitigaties, die bestrijden alleen de gevolgen.
@vondick: Het is dan ook een zwaar zieke opmerking
@1audi1: jij snapt het niet
@911targa: Kan je zelf geen kinderen krijgen?
@1audi1: Waarom zou de wereld dan beter worden van nog meer mensen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).