Waar we aanvankelijk dachten dat de Duitse autoreus overal mee weg kwam in de oude wereld, blijkt nu het tegendeel.
Een lesje internationale politiek voor gevorderden. Volkswagen werd door de Amerikaanse autoriteiten snoeihard aangepakt nadat het Dieselgate-schandaal naar buiten kwam. Kostte het merk de nodige miljarden dollars en het zal de reputatie van VAG in the States geen goed hebben gedaan, maar keiharde sancties vanuit Europa bleven vooralsnog uit.
De (Duitse) autolobby heeft nogal wat macht in Brussel en dus dachten we dat dat er iets mee te maken zou hebben dat VW uit de wind werd gehouden vanuit Europa. Toch is daar geen sprake meer van, want de Europese Commissie heeft met nationale toezichthouders om de tafel gezeten opdat wordt uitgezocht hoe VW alsnog kan worden bestraft voor gesjoemel met uitstootwaarden.
In Nederland is de Autoriteit Consument en Markt (de Nederlandse consumentenwaakhond) naar voren geschoven als de partij die mag uitpluizen of en in hoeverre het wenselijk is om Volkswagen te bestraffen. Mogelijk komt de ACM tot de conclusie dat Volkswagen op basis van nationale wetgeving alsnog kan worden bestraft middels bijvoorbeeld boetes.
Tot dusver leek het erop dat nationale toezichthouders in Europa geneigd waren om Volkswagen uit de wind te houden, maar kennelijk houdt Brussel de poot stijf en zal het grootste autoconcern van Europa er nu toch echt aan moeten geloven. Ondertussen lijkt het de Nederlandse consument geen bal uit te maken wat er uit de uitlaat van z’n Golfje komt. Tenminste, zo lijkt het als we de verkoopstatistieken erbij pakken. (via: FD)
Foto: Audi SQ7 TDI
lekkaah zegt
Alles op Brusselse tempo he..
mvdbosch zegt
Pakken ze al die andere merken dan ook mee?
nord zegt
@mvdbosch: we mogen er toch van uit gaan dat de merken Skoda, Seat, Audi en Porsche ook de lul zijn.
Boomer zegt
@nord: ik denk dat hij doelde op Renault, Opel en Mercedes.
terazino zegt
@airc: Precies, niks op tegen als VW op zn ..oten krijgt. Maar verwacht wel dat de overige merken ook onder de loep gaan (oa: Renault, Opel en Mercedes).
prop zegt
Ja waarom enkel VW?
mout zegt
‘Gaat bestraffen…’
Laten we het houden op ‘ACM krijgt de opdracht om uit te zoeken of daarover na te denken valt’.
Dan bellen ze vast ook met TNO, en blijkt TNO boter op zijn hoofd te hebben (daar wordt dik verdiend aan homologeren van auto’s, zij het meestal geen VAG) en komt er niks.
Bovendien: Blijkbaar mogen alle EU landen iets of iemand naar voren schuiven, en mogen ze samen een voorstel doen. Dat komt nooit op 1 lijn. Dus gaat meer kosten aan vergaderen dan er ooit als sanctie zal worden opgelegd.
r3fl3x zegt
@mout: homologatie is de taak van de RDW
granlusso zegt
Ik heb inderdaad zo’n voorgevoel dat het vooral een signaal naar buiten toe is, dan dat er echt grote sancties opgelegd gaan worden.
Het zal wellicht tot een miljard aan boetes komen, maar meer niet denk ik.
trustmeiamanengineer zegt
Ja, want de “consumenten” met hun grijze lease hokken zijn zwaar benadeeld door VW… Als er al boetes uitgedeeld moeten worden, moet dat gedaan worden vanuit het milieu oogpunt, en dat lijkt me een zaak van regeringen en de Europese commissie.
hammerman zegt
Eindelijk. Ik dacht al, kunnen ze een paar miljard euro binnenharken (bijvoorbeeld voor hun pensioenfonds of salarisverhoging) en dan doen ze er niets aan. Gezondheid voor mensen of concurrentievervalsing is natuurlijk maar bijzaak…
mashell zegt
Heeft VW eigenlijk wel gesjoemeld in Europa? Want als ze dat niet gedaan hebben is er een straf niet op z’n plaats.
mrrallycross zegt
Hehe eindelijk