• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europa gaat alsnog troetelkind VW bestraffen

Auteur: Author, gepost 8 maart 2017 om 07:37 – 13 Reacties

Europa gaat alsnog troetelkind VW bestraffen


Waar we aanvankelijk dachten dat de Duitse autoreus overal mee weg kwam in de oude wereld, blijkt nu het tegendeel.

Een lesje internationale politiek voor gevorderden. Volkswagen werd door de Amerikaanse autoriteiten snoeihard aangepakt nadat het Dieselgate-schandaal naar buiten kwam. Kostte het merk de nodige miljarden dollars en het zal de reputatie van VAG in the States geen goed hebben gedaan, maar keiharde sancties vanuit Europa bleven vooralsnog uit.

De (Duitse) autolobby heeft nogal wat macht in Brussel en dus dachten we dat dat er iets mee te maken zou hebben dat VW uit de wind werd gehouden vanuit Europa. Toch is daar geen sprake meer van, want de Europese Commissie heeft met nationale toezichthouders om de tafel gezeten opdat wordt uitgezocht hoe VW alsnog kan worden bestraft voor gesjoemel met uitstootwaarden.

In Nederland is de Autoriteit Consument en Markt (de Nederlandse consumentenwaakhond) naar voren geschoven als de partij die mag uitpluizen of en in hoeverre het wenselijk is om Volkswagen te bestraffen. Mogelijk komt de ACM tot de conclusie dat Volkswagen op basis van nationale wetgeving alsnog kan worden bestraft middels bijvoorbeeld boetes.

Tot dusver leek het erop dat nationale toezichthouders in Europa geneigd waren om Volkswagen uit de wind te houden, maar kennelijk houdt Brussel de poot stijf en zal het grootste autoconcern van Europa er nu toch echt aan moeten geloven. Ondertussen lijkt het de Nederlandse consument geen bal uit te maken wat er uit de uitlaat van z’n Golfje komt. Tenminste, zo lijkt het als we de verkoopstatistieken erbij pakken. (via: FD)

Foto: Audi SQ7 TDI

Ook interessant!

  • betrouwbare Volkswagen Nivus
    Betrouwbare Volkswagen Nivus naar Europa!
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

acm, boetes, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Pics: de Aston Martin Valkyrie op een houten vloer
Volgend bericht: Porsche GT3: de nieuwe handbak-koning in het echt »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    8 maart 2017 om 07:42

    Alles op Brusselse tempo he..

    Login om te reageren
  2. mvdbosch zegt

    8 maart 2017 om 07:47

    Pakken ze al die andere merken dan ook mee?

    Login om te reageren
    • nord zegt

      8 maart 2017 om 07:49

      @mvdbosch: we mogen er toch van uit gaan dat de merken Skoda, Seat, Audi en Porsche ook de lul zijn.

      Login om te reageren
      • Boomer zegt

        8 maart 2017 om 08:05

        @nord: ik denk dat hij doelde op Renault, Opel en Mercedes.

        Login om te reageren
        • terazino zegt

          8 maart 2017 om 10:20

          @airc: Precies, niks op tegen als VW op zn ..oten krijgt. Maar verwacht wel dat de overige merken ook onder de loep gaan (oa: Renault, Opel en Mercedes).

          Login om te reageren
  3. prop zegt

    8 maart 2017 om 07:50

    Ja waarom enkel VW?

    Login om te reageren
  4. mout zegt

    8 maart 2017 om 08:07

    ‘Gaat bestraffen…’
    Laten we het houden op ‘ACM krijgt de opdracht om uit te zoeken of daarover na te denken valt’.
    Dan bellen ze vast ook met TNO, en blijkt TNO boter op zijn hoofd te hebben (daar wordt dik verdiend aan homologeren van auto’s, zij het meestal geen VAG) en komt er niks.
    Bovendien: Blijkbaar mogen alle EU landen iets of iemand naar voren schuiven, en mogen ze samen een voorstel doen. Dat komt nooit op 1 lijn. Dus gaat meer kosten aan vergaderen dan er ooit als sanctie zal worden opgelegd.

    Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      8 maart 2017 om 15:16

      @mout: homologatie is de taak van de RDW

      Login om te reageren
  5. granlusso zegt

    8 maart 2017 om 08:35

    Ik heb inderdaad zo’n voorgevoel dat het vooral een signaal naar buiten toe is, dan dat er echt grote sancties opgelegd gaan worden.

    Het zal wellicht tot een miljard aan boetes komen, maar meer niet denk ik.

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    8 maart 2017 om 09:33

    Ja, want de “consumenten” met hun grijze lease hokken zijn zwaar benadeeld door VW… Als er al boetes uitgedeeld moeten worden, moet dat gedaan worden vanuit het milieu oogpunt, en dat lijkt me een zaak van regeringen en de Europese commissie.

    Login om te reageren
  7. hammerman zegt

    8 maart 2017 om 09:40

    Eindelijk. Ik dacht al, kunnen ze een paar miljard euro binnenharken (bijvoorbeeld voor hun pensioenfonds of salarisverhoging) en dan doen ze er niets aan. Gezondheid voor mensen of concurrentievervalsing is natuurlijk maar bijzaak…

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    8 maart 2017 om 10:06

    Heeft VW eigenlijk wel gesjoemeld in Europa? Want als ze dat niet gedaan hebben is er een straf niet op z’n plaats.

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    8 maart 2017 om 14:30

    Hehe eindelijk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North