• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europees verbod voor Mercedessen hangt in de lucht [updated]

Auteur: robbie, gepost 16 juli 2013 om 21:01 – 46 Reacties

Achtung R1234yf


Het lijkt dat het besluit van Mercedes om gebruik te blijven maken van koudemiddel R134a hele vervelende gevolgen gaat hebben. Zoals jullie weten heeft Frankrijk onlangs al besloten om de A-Klasse, B-Klasse en SL te verbieden, en zojuist heeft Europees commissaris voor Industrie en ondernemerschap Antonio Tajani gezegd dat Frankrijk gelijk heeft. Volgt er straks een verbod op deze modellen in heel Europa?

Doordat de Europese Commissie in het geschil tussen Mercedes/Daimler en Frankrijk de kant van Frankrijk kiest, en stelt dat Mercedes inderdaad verkeerd bezig is, zou dat ervoor kunnen zorgen dat de A-Klasse, B-Klasse en SL in heel Europa verboden worden. Althans, zolang ze gebruik blijven maken van het koudemiddel R134a. Mercedes dacht de regels te kunnen ontlopen door in Duitsland een ontheffing aan te vragen en die vervolgens voor heel Europa te gebruiken, maar daar lijkt nu dus een stokje voor gestoken.

Zoals we al eerder hebben uitgelegd voldoet het oude koudemiddel/aircogas (R134a) sinds enige tijd niet meer aan de eisen die gesteld worden qua aardopwarmingsvermogen. Volgens de EU mag het aardopwarmingsvermogen van een koudemiddel niet hoger zijn dan 150. Het tot voor kort gebruikte R134a zit op meer dan 1.400 terwijl het alternatief (R1234yf) een aardopwarmingsvermogen van 4 heeft. Mercedes weigert echter gebruik te maken van R1234yf omdat het volgens Daimler te ontvlambaar en dus gevaarlijk is.

Volkswagen en BMW hebben ook zo hun twijfels, Volkswagen heeft al aangegeven dat ze zullen overstappen op CO2 (R744). (via: autonews.com)

UPDATE 21:30: Voor de liefhebbers hieronder een deel van het statement dat de Europese Commissie heeft verstrekt:

As a consequence, currently, in the European market there are vehicles produced by this manufacturer that, according to the preliminary Commission analysis, are not in conformity with their type-approval, and not respecting the obligations of the MAC Directive. According to Framework Directive 2007/46/EC on type approval (Framework Directive), non-conform vehicles cannot be sold or registered in the European Union.

There are also vehicles produced from May 2013 and approved under an extension of a previous type approval granted by the competent national (German) authority, whose legal status needs to be investigated further.

Update 2 – 18-07: De EU wil een uniforme aanpak in alle lidstaten. Duitsland, dat de Mercedessen nog wel toestaat, krijgt tot 20 augustus de tijd om zijn beleid te motiveren, aldus een nieuwe EU-verklaring. In Frankrijk verkoopt Daimler jaarlijks 29.000 auto’s, 2% van de totale afzet.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
  • Video: koekwaus doet stunts op rijdende A-Klasse

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

a-klasse, airconditioning, b-klasse, europa-eu, Mercedes, SL

Vorig bericht: « Video: optocht van zes Porsche 918 Spyder’s gespot
Volgend bericht: Clarkson verdiende vorig jaar €16,3 miljoen aan Top Gear »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    16 juli 2013 om 21:07

    Omkoopschandaal: Honeywell en DuPont hebben heel goed gelobbyd..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 juli 2013 om 21:16

      @bigcar:

      vooral niet zelf denken .. dat wordt nooit wat ..

      Login om te reageren
    • kogando zegt

      17 juli 2013 om 10:04

      @bigcar: [i]De Franse kernproeven in de jaren zestig en zeventig bedekten Frans-Polynesië met radioactiviteit, maar de Franse regering hield die vervuiling decennialang geheim. Dat blijkt uit documenten die de krant Le Parisien kon bekijken. [/i]

      En ze maken ze zogenaamd wel zorgen om de koelvloeistof van Mercedes. Dit is gewoon protectionisme van de eerste orde. De verkoop van PSA stort in en ze vinden plotseling een manier om Mercedes te weren. Stelletje cheaters.

      Login om te reageren
  2. pand zegt

    16 juli 2013 om 21:07

    Nu kunnen boksers geen nieuwe auto’s meer kopen

    Login om te reageren
  3. belg zegt

    16 juli 2013 om 21:09

    Paniek! Van geen van deze producten zou ik allesinds willen drinken :)

    Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      17 juli 2013 om 07:16

      @belg: zeker Belg?

      Login om te reageren
  4. matje140 zegt

    16 juli 2013 om 21:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. timdrogt zegt

    16 juli 2013 om 21:10

    ik kan niet de enige zijn die dacht dat het om de 190D enzo ging

    Login om te reageren
    • matje140 zegt

      16 juli 2013 om 21:15

      @timdrogt: wel als jij de enige bent die de afgelopen weken onder een steen geleefd heeft. Er zijn namelijk al meerdere eerdere berichten over dit thema geweest. Mercedes S-klasse is facelift bijvoorbeeld en het verbod voor Frankrijk!

      Login om te reageren
  6. reobnednab zegt

    16 juli 2013 om 21:12

    Wereldwijd standaard koelgas voor mobiele airconditioningsystemen.
    Dus ook de vitrines afschaffen waar de croissants en gebak liggen, mobiele airco’s verbannen uit bijna elke huishouding.

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    16 juli 2013 om 21:13

    Recall much?

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    16 juli 2013 om 21:15

    wisten ze bij DaimlerBenz al 100 jaar ..
    lekker fexibel handelen hoor .. kneiers ..

    Login om te reageren
  9. fejjie zegt

    16 juli 2013 om 21:15

    Alsof ze werkelijk de autos gaan verbieden van een bedrijf dat tienduizenden mensen tewerk stelt in Duitsland. Duitsland is oppermachtig in de EU en dit zal dan ook nooit gebeuren.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 juli 2013 om 21:19

      @fejjie:

      de asbest fabrieken zijn ook failliet gegaan ..

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        16 juli 2013 om 22:39

        @lincoln:
        Nee hoor.
        Het bedrijf dat vroeger hierzo asbest verwerkte bestaat nog steeds, onder dezelfde naam… Ze gaven toentertijd die meuk gratis weg, het hele dorp (en omstreken) ligt er dus nog steeds vol mee..

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          16 juli 2013 om 23:00

          @Rob:
          U bedoelt Eternit?

          OT:

          R134a is inderdaad een wijd gebruikt koudemiddel. Ik snap de ophef ook totaal niet.

          Login om te reageren
          • Ferry_76 zegt

            17 juli 2013 om 00:36

            @Original_Arnoud: Omdat het licht ontvlambaar is, en omgezet kan worden in waterstoffluoride: http://www.youtube.com/watch?v=0GccQNQ8c-M

            en: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstoffluoride

            Niet echt iets waarvan je wil dat het je interieur instroomt na een aanrijding..

            Login om te reageren
            • Arnoud zegt

              17 juli 2013 om 06:42

              @Ferry_76: Nee dat is R1234yf.

              Login om te reageren
          • Design_Driven zegt

            17 juli 2013 om 09:40

            @Original_Arnoud: Milieu lobby, onze veiligheid moet wijken omdat het (toegegeven, veel) slechter is dan het oude gas.

            Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        17 juli 2013 om 11:14

        @lincoln: asbest is slecht voor je gezondheid, dit is juist beter voor je gezondheid.

        Login om te reageren
  10. robert110 zegt

    16 juli 2013 om 21:22

    Doe het alsjeblieft niet alleen omdat het simpelweg lache is maar ook omdat het straatbeeld wat beter wordt met minder duitse auto’s.

    Note:Om geen onnodige discussie te starten:
    Ik heb niets tegen bestuurders van duitse auto’s of duitse auto’s zelf. Ik vind duitse auto’s gewoon minder mooi en dat is een mening en geen feit.

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    16 juli 2013 om 21:24

    anyway ..
    welke pikketrekker wil er nu een airco in zijn auto ??

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      16 juli 2013 om 22:19

      @lincoln: Die nu met Arko heeft…

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        16 juli 2013 om 22:42

        @VeniVidiVici: Hopelijk kan de voorruit ook open, dan kun je lekker vliegen vermalen…

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          16 juli 2013 om 23:01

          @autobart: Tja, een Ariel Atom is dan de beste uitkomst :-)

          Login om te reageren
  12. jackiejack zegt

    16 juli 2013 om 21:42

    100% zeker dat daar heel hard voor gelobbyd is.

    Login om te reageren
  13. VeniVidiVici zegt

    16 juli 2013 om 21:43

    Aardopwarming door koudemiddel… best een tegenstrijdig verschijnsel haha

    Login om te reageren
  14. toroloco zegt

    16 juli 2013 om 21:53

    Waar is die kerel nu die steeds roept “only cocks drive Audi”

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      17 juli 2013 om 00:18

      @toroloco: Jeremy Clarkson?

      Login om te reageren
  15. azenomei zegt

    16 juli 2013 om 22:11

    Wat een gezeur om niets. Als je weet dat shit niet mag. En de vervanger vindnje niets. Vind/ontwikkel dan een alternatief.

    Login om te reageren
    • nsmeijer zegt

      17 juli 2013 om 09:39

      @azenomei: dat hebben ze ook, dat co2 verhaal. Maar dupont heeft het voorelkaar dat alleen hun product nog mag

      Login om te reageren
  16. ZwerverRoodbaard zegt

    16 juli 2013 om 22:42

    Zou wellicht mogelijk allicht misschien ter nadere orde….goeiendag wat een artikel.

    Login om te reageren
  17. michelinman zegt

    16 juli 2013 om 22:54

    Mercedes just got trolled

    Login om te reageren
  18. bempi zegt

    16 juli 2013 om 23:19

    Zou dit een wraak actie zijn van van Dijk en dochters :p.

    Login om te reageren
  19. throttle zegt

    17 juli 2013 om 00:52

    Deze video laat zien waarom MB geen R1234yf meer wil gebruiken: http://www.autobild.de/videos/video-killer-kaeltemittel-3706106.html

    Mercedes vulde airco’s van b-klasse en sl al af met R1234yf, maar hebben daar terugroep acties op gedaan. http://www.autobild.de/artikel/mercedes-sl-rueckruf-3671606.html. Ook Mazda biedt in Duitsland aan om de airco weer met R134 te vullen.

    Volgens één onderzoeksinstituut is R1234yf bovendien niet zo milieuvriendelijk: http://www.autobild.de/artikel/killer-kaeltemittel-r1234yf-3888553.html.
    Ook het Umweltbundesambt waarschuwt voor de gevaren van R1234yf
    http://www.auto-motor-und-sport.de/news/umweltbundesamt-warnt-kaeltemittel-r1234yf-ist-gefaehrlich-6791961.html. Bij hogere temperaturen ontstaat er namelijk al waterstoffluoride. https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstoffluoride

    Volkswagen werkt al langer aan een co2 airco ( http://www.r744.com/news/view/777 ), maar destijds is door de auto industrie gekozen voor R1234yf omdat het zonder grote aanpassingen (en dus kosten) is toe te passen in bestaande systemen.

    Login om te reageren
  20. sls63amg zegt

    17 juli 2013 om 01:20

    Grote onzin man

    Login om te reageren
  21. koenmb zegt

    17 juli 2013 om 01:46

    Gewoon wachten tot de eerste dode valt als gevolg van dit product tijdens een aanrijding, pas dan gaan die idioten hun ogen opentrekken.

    Login om te reageren
  22. amglover zegt

    17 juli 2013 om 03:04

    Mercedes <3

    Login om te reageren
  23. Svda zegt

    17 juli 2013 om 07:40

    Dacht eerst dat het om een artikele Ging omtrend de 190d ofzo toen ik het kopje las. Helaas viel dat weer tegen.

    Login om te reageren
  24. notsobig zegt

    17 juli 2013 om 10:17

    Auto’s hebben al benzine/diesel aan boord en sommigen ook nog eens LPG en dan is een brandbaar goedje in de airco ineens een probleem? Juist…

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 juli 2013 om 11:00

      @notsobig: benzine/gas zit in een zwaar beveiligde inpactbestendige tank diep in de auto. Dit gas kan bij een botsing makkelijk ontspannen. En voordat je gaat roepen “dan maken ze dat ook maar veilig!” Moet je bedenken dat het huidige systeem goed werkt en hardstikke veilig is. Alleen is het wat millieu onvriendelijk.

      Login om te reageren
    • gast zegt

      17 juli 2013 om 12:57

      @notsobig: diesel en bezine op je huid is niet lekker, maar kijk even naar de filmpjes hierboven, dit spul is dodelijk als je er mee in contact komt..

      Login om te reageren
  25. bertorelli zegt

    17 juli 2013 om 10:55

    Dus een tweedehands Hummer H1 (willekeurig voorbeeld) met R134a mag wel en een nieuwe A-Klasse met R134a mag niet.
    Raar volk die Fransen…

    Login om te reageren
  26. replicant zegt

    17 juli 2013 om 13:12

    Onzin dit..
    Vieze, enge Fransen..

    Het nieuwe gas is stukken gevaarlijker..

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    17 juli 2013 om 13:59

    Dan vecht Mercedes dit gewoon bij het Europees gerechtshof, komt er in 2019 een definitieve uitspraak en dan hebben alle auto’s een CO2 airco en van te voren mag er toch geen verkoopverbod opgelegd worden.

    Login om te reageren
  28. FIAT127 zegt

    18 juli 2013 om 11:59

    Is dit hoe een handelsoorlog er bínnen de EU uitziet?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North