Is de nieuwe Mercedes S-Klasse slechts een facelift?

Auteur: , 83 Reacties

Op het eerste gezicht mag de zesde generatie S-Klasse er wellicht uitzien als een compleet nieuwe auto, maar als je onderhuids kijkt dan lijkt er toch wel het een en ander te zijn overgenomen van zijn voorganger. En dat is zelfs met een reden gedaan.

Mercedes S-Klasse W221 vs W222

De meest duidelijke aanwijzing dat we hier te maken hebben met een doorontwikkeling van het W221 platform? De wielbasis van de nieuwe generatie S-Klasse (W222) is exact gelijk aan de wielbasis van de vorige S-Klasse (W221). Bij beide auto’s is die namelijk 3.035 millimeter.

Waarom Mercedes dit gedaan heeft? Kostenbesparingen zullen ongetwijfeld een rol gespeeld hebben, maar veel belangrijker is dat Mercedes op deze manier regels voor een nieuwe type koudemiddel voor de airco kan omzeilen.

Per 1 januari 2013 zijn fabrikanten verplicht om gebruik te maken van HFO-1234yf (of CO2(R744)), maar volgens Mercedes is dit gas niet veilig genoeg (want brandgevaarlijk) en daarom gebruiken ze liever het oude r134a.

Mercedes is er in geslaagd om de nieuwe S-Klasse goedgekeurd te krijgen als een gefacelifte versie van zijn voorganger zodat hij op dezelfde typegoedkeuring toegelaten kan worden. Op die manier kunnen ze het oude type aircogas blijven gebruiken. Bij de A- en B-Klasse had Mercedes dit het liefst ook gedaan, maar die auto’s verschilden onderhuids teveel van hun voorganger.

Overigens heeft niet alleen Mercedes een probleem met dit nieuwe koudemiddel. Ook Volkswagen is geen voorstander en BMW twijfelt nog.

Nieuwe modellen die onderhuids nog de nodige ‘restanten’ van hun voorganger hebben is iets wat wel vaker voorkomt. Zo zijn de huidige Jaguar XJ en XF onderhuids ook gebaseerd op hun voorgangers (XJ & S-Type) en de BMW 5 Serie (E60) had ook veel gemeen met zijn voorganger (E39). Net zoals een Ferrari F430 een ingrijpend verbouwde 360 Modena is. Het komt dus vaker voor dan je wellicht dacht. (via: spiegel.de)

De grote vraag is natuurlijk of je er een probleem van moet maken.




83 reacties

Is over na gedacht door Mercedes-Penz!
Moet geen probleem zijn als de auto beter rijdt, maar goed vind de auto dan ook niet drastisch veranderd qua uiterlijk. Beetje van het zelfde maar dan anders.
@jzaero: ah, hetzelfde maar anders. Is het dan nog wel hetzelfde?
@mcpeek: Ja! ;) Maar ook weer niet :P
@mcpeek: Het is nog steeds een S klasse zoals een S klasse was, ietsjes beter ongetwijfeld, maar dan met wat andere details.
Wat mooi is die nieuwe toch hé, de buitenkant toch alleszins. Jammer dat ik van het interieur acute kotsneigingen krijg, maar dat was bij de oude ook al zo.
Voor de liefhebbers: de configurator staat online op de Duitse site.
@kapiteinaudi: Grappig altijd om te zien hoe persoonlijk smaak is. Ik begin bijna direct te kwijlen bij het zien van dit interieur.
@Pordon: Van de buitenkant begin ik toch ook wel bijna te kwijlen, ongelooflijk mooi vind ik hem. Echt wel jammer van dat interieur, anders had ik hem misschien zelfs verkozen boven de A8! :O
Ik ben daarstraks eens naar de configurator geweest en in het beige of bruin is dat interieur eigenlijk zo lelijk niet, veel mooier dan dat übersaaie zwart.
@kapiteinaudi: kotsneigingen van het interieur… want? dit is een van de zoniet het mooiste interieur dat ik ooit gezien heb.
@lambo4all: Het stuur ziet er niet uit naar mijn mening, maar dat dashboard is nog het ergste… Het is gewoon zo ouderwets… Die schermen zien er niet uit, en die airco-vents ook niet. En om het nog erger te maken geeft Merc alleen de keuze uit ‘opa en oma hout’ als trim. Je kunt trouwens ook alleen maar zwart, beige, bruin en grijs als interieurkleur. Ik weet dat je dat bij Mercedes kunt ‘customizen’, maar dan nog…

Maar dat is mijn mening natuurlijk!
@kapiteinaudi: Dat mag je vinden natuurlijk, maar meen je dat echt? Ik bedoel toen ik de nieuwe Quattroporte zag was ik enthousiast, maar deze nieuwe S-Klasse gaat daar dubbel en dwars overheen zowel op interieur en exterieur gebied. Deze Duitser degradeert de Maserati gewoon naar een lagere divisie en het interieur van de Quattroporte oogt gewoon goedkoop naast deze Merc. Dat geld trouwens ook voor de 7-serie, XJ en de A8.
Deze S tilt het niveau van afwerking, comfort en matariaalgebruik naar een nog hoger niveau dat voorheen het best gedaan werd door Audi. Nu is het voor Audi een grote uitdaging om dit weer te verbeteren.
Vooral in een AMG uitvoering zal deze nieuwe S een pareltje worden!
@agera: Ik ben het toch wel vaak met je eens maar nu toch niet hoor. Ik ben net zoals jij grote fan van de nieuwe Quattroporte, maar dat je de S-Klasse verkiest boven de Maser!? Nu, ik moet toegeven, het interieur van de 4-Porte vind ik ook niet zo heel geslaagd uit, het oogt een beetje goedkoop. En je hebt gelijk dat het interieur van de S-Klasse er zeer zeer zeer kwaliteitsvol uitziet, dat kun je al onmiddellijk zien aan de foto’s. Maar ik vind dat dashboard echt gewoon niks, totaal niet modern in mijn ogen… (Wat wel heel gaaf is, is het leer boven het hout) En dan het stuur… Gewoon een lelijke vorm vind ik, en dat vanonder zetten ze zomaar een loge van Mercedes op een random plaats?!
Ik ben grote fan van Mercedes, maar ik vind gewoon dat ze niet zo goed zijn in interieurs, en dat geld voor alle modellen. Bij Audi en BMW (en dan vooral BMW) zijn er gewoon veel meer opties om het op te leuken.
Ik vind het interieur van de A8, XJ en 7-Serie er 100X mooier dan dat van de S-Klasse.
@kapiteinaudi: Oei, ik zie een paar spellingsfoutjes…
Geldt ipv geld
Logo ipv loge
@kapiteinaudi: het dash vind ik ook nuet geslaagd.
De schermpjes zijn te vlak. Dat had veel mooier gekund. In n andere overkapping bvb. Verder ziet dit dash dr ook ni uit. Over enkele jaren totaal verouderd! En n stuur van n Smart. Daarmee willen ze Maybach doen vergeten.
Qua afwerking zal het allemaal wel beter dan het beste zijn, dat geloof k graag!
@kapiteinaudi: Voor wat betreft het stuur ben ik het wel met je eens…lelijk qua design en dan dat hout…Nee. Voor de rest echter vind ik het interieur erg mooi, veel en veel mooier dan dat van de vorige versie en die oude stijl ventilatieroosters passen juist erg goed bij de S als je het mij vraagt.

Uiterlijk vind ik als geheel wel aardig, maar de achterkant kan mijn goedkeuring absoluut niet wegdragen; te bol en vooral erg lelijke lichtunits IMO.

Ieder het zijne zo blijkt dus maar weer.
Alles is verbeterd, alleen is de nieuwe S wel een echte S-klasse gebleven.
“…. De BMW 5 serie (E60) had ook veel gemeen met zijn voorganger (E39).

Heeft iemand verdere details hierover tot zijn beschikking? Ben wel benieuwd!

OT: Waarom zou je iets veranderen dat al perfect is. En misschien is de wielbasis juist niet gegroeid omdat het lang genoeg was? Niks mis met het oude platform, naar mijn mening..
@bigcar: Google is your friend ;)
@robbie: Motoren hebben ze wel tijdje gedeeld, maar wat zijn nog meer de overeenkomsten dan?
@jzaero: Een lang tijdje, 200x motoren zijn plug & play in een 3.0 cs.
Ze rijden ook allemaal hetzelfde. Hoeft ook niet te verbazen en is ook niks mis mee lijkt me.
Koning van de carryover, voor zover ik weet : Ford Mustang.
@jzaero: Logo’s.
@E34M5Touring: Precies…de E60/61 was een totaal andere auto dan de E39.

Dat de late E39 modellen en de vroege E60 modellen wel deels dezelfde motoren hadden is logisch omdat bij BMW de updates van motoren niet parallel lopen met de introductie van nieuwe modellen zoals dat bij de meeste andere merken meestal wel gaat…motoren worden gewoon continue vernieuwd soms zelfs nog vlak voor een facelift/nieuw model…

Ik denk dat ‘if anything’ de E39 meer deelde met de E34 dan met de E60.
@jaapiyo: Heb is ff zitten zoeken maar hij is op de motoren na totaal anders. Wielbasis, breedte, hoogte, interieur, exterieur en zelfs de automaat bak is anders. Dus nee, bepaald geen overeenkomsten
@E34M5Touring: En dan heb ik het dus over de introductie motoren. Later zijn die allemaal aangepast en verbeterd.
@E34M5Touring:

Ok…had altijd het idee dat de E39 wel wat deelde met de E34 omdat ‘ie IMO eruit ziet als een soort glad getrokken en ietwat rondere 90s versie van de E34. Maar niet dus. Ben nog steeds onder de indruk van de E39 trouwens (hoewel ik de E34 mooier vind), was destijds toch echt een klap beter dan de concurrentie als je het mij vraagt en goed onderhouden exemplaren zien er nu nog prima uit (in een goede kleur en zonder foute velgen en dergelijke uiteraard).
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind de achterkant een hoog CL gehalte hebben.
@barryb: Het leuke van jouw commentaar is, dat de CL een coupé versie van de S klasse is.
@fristie: No shit, smarty pants. Mijn punt, het is een nieuwe S-klasse. De achterkant, en met name de achterlichten, lijkt echter enorm op de huidige generatie CL-klasse (>2006). Als je de achterlichten CL W216 met die van de S W221 vergelijkt komt de W216 veel meer overeen met de W222. Maar bedankt voor het uitleggen dat een CL de coupe versie is van de S-klasse, er gaat een wereld voor me open! Is de E-coupe toevallig een coupe versie van de E-klasse!???

@lambo4all: Ik zeg ook nergens dat het negatief is.
@barryb: Wat een onboeiende informatie.
@Jimmy: Helemaal mee eens. Vandaar dat mijn 1e post kort en bondig was.. ;)
@barryb: Nee, de E klasse coupe is een coupe op basis van de C-klasse. Mercedes heeft de wagen een E uiterlijk gegeven maar technisch is het een C klasse variant (bron: Autobild van een paar weken terug).
@barryb: ik zie dat als een pluspunt :)
raar hoor.. als je veel nieuwe regels ziet zou je bijna denken dat over 10 jaar de auto één grote rijdende airbag wordt. waarom dan een nieuw brandbaar gas voor de airco? zal wel weer 1 gram co2 schelen ofzo…
doet audi dit ook? aangezien daar elk nieuw model een facelift lijkt van de vorige.
Het mag ook wel eens klaar zijn met het eeuwige ‘groeien van de modellen’. Als de auto’s in dit segment blijven groeien hebben we vanzelfsprekend nieuw asfalt nodig..
@strating: qua lengt en breedte is de S-Klasse wel gegroeid hoor, maar de wielbasis is gelijk gebleven.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Een goed/mooi model kan je niet veranderen. Alleen verbeteren!
“Per 1 januari 2013 zijn fabrikanten verplicht om gebruik te maken van HFO-1234yf (of CO2(R744)), maar volgens Mercedes is dit gas niet veilig genoeg (want brandgevaarlijk) en daarom gebruiken ze liever het oude r134a.”
Is dat zo, of spelen ook andere redenen (zoals financiele) een rol?
@jelmer: dat staat toch ook in het artikel?
Apart stuur
Wat is er mis met r134a? Voor zover ik weet is daar niets mis mee en is het het meest gebruikte koelmiddel.

Ken de tabellen ervan nog altijd bijna vanbuiten van al die oefeningen bij thermo.
Nuja volgens Mercedes dus duidelijk niets maar ik bedoelde waarom heeft de EU er iets tegen?
@Hupke: mijn gok: beter voor het milieu.
@Hupke: Het gaat om CO2 uitstoot en het Global Warming Potential cijfer hieraan verbonden.

CH2FCF3 of R134a (freon) heeft een GWP van 1430. Een kilootje laten ontsnappen betekent voor onze atmosfeer daarom hetzelfde als 10.000 km rijden in een middenklasser. Deze stof is ongeveer 1300 schadelijker dan CO2…

Er zit ook nog een smerig geurtje aan dit dossier want enkel Dupont en Honeywell hebben het patent om het vervangproduct te produceren, dus verwacht een hoge prijs…
@upstream:

Ja ik vond het ook net op engineeringtoolbox, en HFO-1234yf heeft meer aan GWP van 150.
@upstream:

R22 is freon. R134a is de opvolger daarvan
@upstream: wahahaha, als we bij ons op t werk om een of andere reden een airco losgekoppeld moet worden zetten we de poorten even open en laten we het systeem ‘gewoon’ leeglopen.

Lekker bezig dus.
@upstream: De prijs is 10x hoger.
@Hupke: 134a duurt veel langer dat het is afgebroken in de natuur. 123yf is veel snelller afgebroken maar brandgevaarlijk
@jawi94: Fijn, dan fikt de hele auto af bij de eerste de beste aanrijding. Alsof dat lekker is voor het milieu…
@potver7: echt brandgevaarlijk. Autobild (nooit vies van een hetze) zit er flink bovenop. Het gevaarlijke gas kom je vooral tegen bij Koreaanse en Japanse auto’s.
“En dat is zelfs met een reden gedaan.”

Wie had dat gedacht? Meestal gaat het per ongeluk, maar nu dus met een reden!
Volgens de regeltjes is het dan wel een facelift, in de reclame / bij de dealer gaan ze je toch benadrukken dat ie compleet helemaal volledig revolutionair nieuw is…

Trouwens, het nieuwe gas niet veilig? Zal wel eerder aan de prijs liggen zeker… ?
@Esprit_de_Flandre: Het nieuwe middel is brandbaar, mocht dit middel net zoals bij brandstof in het motorcompartiment blijven is er geen probleem. Echter de verdamper van het aircosysteem staat normaal in rechtstreeks contact met de interieurruimte… Dus bij een defect bestaat het risico dat er brandbare damp in het interieur terechtkomt…

Dit lost men op door een warmtewisselaar te plaatsen (chiller) waarbij er een niet directe koudeoverdracht bestaat… Echter treed hier dan een verlies op aan rendement…
‘tuurlijk. Het koudemiddel in airco (0,05% van het voertuig, en nog accessoire bovendien) is reden zát om af te zien van het aanpassen van 30% van je onderdelen.
Bij welk merk gaat koelmiddel nou niet boven gewichtsbesparing, technische vooruitgang en wegligging?
@mout: Mag toch hopen dat een 100k S klasse standaard airco heeft :)
@E34M5Touring: lol
’t Blijft een Duitser, he. ;-)

Alles wat door de accessoireriem van kracht wordt voorzien noemen ‘ze’ accessoire. Valt zelfs je dynamo onder…
@mout: Hahaha, zal bij de S klasse wel meevallen denk ik :)
Ik kan dus niet geloven dat MB dit gedaaan heeft om het koude middel. leuk meegenomen maar niet meer dan 1% invloed heeft dit gehad. Of hebben we een officiele bron?
@Laue:
Ik geloof het ook niet, en het klinkt als een of andere samenzweringstheorie van iemand met te veel fantasie. Als ze in de kleinere modellen wel een ander gas gebruiken lijkt het me onwaarschijnlijk dat het dan “te gevaarlijk” zou zijn voor de grotere modellen.
En toch zou ik dan voor een Jaguar XJ gaan.
Ik vond de vorige S-klasse nog steeds geen lelijke auto en hij oogde ook nog redelijk fris in mijn ogen maar als ik nu net als hierboven, foto’s van de nieuwe en de oude onder/naast elkaar zet dan lijkt de oude opeens best wel gedateerd. Vind deze nieuwe S-klasse elke dag een stukje mooier worden, zelfs de achterkant begin ik nu echt te waarderen. Over het specifieke topic; Beter gezegd dus een doorontwikkeling van al een hele goede auto waar zeker qua design en innovatie veel is aangepast en toegevoegd.
Slimme zet! Gister op mercedes.de al mijn S500 geconfigureerd. Ik kwam uit op slechts €168.000 :-D
@E320cdi: Koopje toch?
@gop1: ik heb al besteld zelfs!
@E320cdi: Ik kreeg de lange versie op €177.000 ;) Maar dat zal in Nederland ruim de 2 ton voorbij gaan.
@Pordon: Ik had ook een lange gemaakt, met dynamische multicontour stoelen áchter, en nog zo’n 10k aan pretopties voor de zetels achterin. Echt fantastisch! Natuurlijk wel het Edition 1 pakket a 16 ruggen erop gegooid, mooi leer hè :-)
Komt heel vaak voor. Ferrari 288 GTO en F40 hebben ook dezelfde basis, evenals de 512BB en zijn opvolger de Testarossa.
@Michiel_vd_Brink:
Yep, de F40 is gewoon een kitcar op basis van de 308. Wel een hele dure en overgewaardeerde, dat dan weer wel….
Duiters en gas eh… die hebben toch iets …. :p
Is dit niet ongeveer hetzelfde als VW deed met de Golf een paar jaar geleden? Toen viel iedereen er over. Nu doet Mercedes het met de S-klasse, tona bene met prestigemodel, en de gemiddelde reactie is heel anders… Ikke nie begrijpe
@kowalsk: mercedes heet ALLES behalve de wielbasis veranderd, ook in breedte en lengte is de wagen anders. en als de voornaamste reden veiligheid is, wat loop je dan te zeuren? bij vw voerden ze gewoon geen flikker uit, in en exterieur was bijna hetzelfde en het airco gas had hier helemaal niets mee te maken. jij nie begrijpe omdat jij nie nadenkt…
@lambo4all: Juist omdát ik nadenk ben ik er vrij zeker van dat het nieuwe koudemiddel niet de reden was om hetzelfde platform te gebruiken voor de nieuwe S-klasse. Mijn gedachtegang:

Het middel is al verplicht. Dat duidt niet bepaald op veiligsheidsrisico’s. Mercedes past het al toe in nieuwe modellen. Dat duidt niet bepaald op bezwaar tegen het nieuwe middel. Waren ze er wel tegen, dan was er ‘actieve’ actie ondernomen vóórdat deze modellen het middel meekregen. Iedere consument had aan de kant van Mercedes gestaan want niemand wil een minder veilig koudemiddel in hun auto dan voorheen. Bovendien doet het een imago goed om het op te nemen voor de veiligheid van je kopers. Dit geldt uiteraard voor iedere autofabrikant. Toch hoorden we er niets over. Maar bij de S-klasse wordt er opeens een probleem van gemaakt: de hele auto wordt dicht bij het oude model gehouden om… een nieuw, wettelijk verplícht (goede reden mochten mensen vragen stellen – bovendien wordt het al toegepast in nieuwe modellen, ook bij andere merken!) koudemiddel niet te hoeven gebruiken. Jaja. Ten slotte: op deze manier zal de volgende S-klasse alsnog het nieuwe middel moeten gebruiken. Kunnen ze toch nog eens een nieuw, modern maar duur om te ontwikkelen platform gebruiken. Hèhè nou gelukkig kon die investering uitgesteld worden dankzij dat o zo gevaarlijke maar vreemd genoeg wettelijk verplichte koudemiddel.

‘wat loop je dan te zeuren?’
In tegenstelling tot jou denk ik na voordat ik alles doorslik wat ik gevoerd krijg. Ongeacht of ik gelijk heb, van gezeur is geen sprake.

‘bij vw voerden ze gewoon geen flikker uit, in en exterieur was bijna hetzelfde en het airco gas had hier helemaal niets mee te maken.’
Toch won die auto iedere vergelijkingstest. Knap staaltje werk voor een facelift, je zou bijna denken dat ze er hun best op hadden gedaan. De airco, haha, in jou bewoording klinkt het al helemaal belachelijk van Mercedes om een facelift door te voeren ipv een geheel nieuw model. Waarom ik VW er überhaupt bijhaalde? In beide gevallen lijkt het om pure kostenbesparing te gaan. Vergelijkbare situaties, tegenovergestelde reacties van het publiek. Zie hier de reden voor mijn oorspronkelijk comment.

‘jij nie begrijpe omdat jij nie nadenkt…’
MIjn comment begon met een vraag, een voorzichtige bewoording van mijn punt. Ik sloot af met zelfspot. En toch krijg ik zoiets treurigs en aanvallends als jou reactie terug. Jij bent het type persoon waar ik een hekel aan heb.
@kowalsk: In 2017, wordt deze eis (HFO-1234yf ) van kracht, VW en Mercedes willen allebij NU niet aan die eis voldoen van de EU.
Het is 10x duurder, dan het huidige systeem.
Zoals Robbie al zei, google het even.
@stirling: ‘Per 1 januari 2013 zijn fabrikanten verplicht om gebruik te maken van HFO-1234yf (of CO2(R744))’

Tot nu toe heb ik Autoblog altijd vertrouwd… Hoe dan ook, punt is dat het puur om kostenbesparing gaat. Daar brengt ook jou comment niets tegenin.
De nieuwe is net wat verfijnder, chiquer en mooier. De grootste verbetering zit hem in de wielkasten en achterkant/ kofferbak dat “erop gelegde” is weg ge;ukkig. Kortom deze nieuwe S is zeker geslaagd en zal de komende 10 jaar de markt weer domineren.
Kan hem nog niet mooi vinden… Koplampen vind ik er op achterruit gegaan. Binnenin wel natuurlijk prachtig.
Waarom hebben veel mensen commentaar op de koplampen? Misschien helpt dit voor een beter beeld en vooral in het donkerblauw prachtig!

http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/s-class/w222/facts_/equipment/amg.html
dan moeten ze maar een oplossing voor die airco vinden
Die oude S is echt lelijk met die grote wielkasten… Bleh
Of een model een facelift is of een nieuw model bepaal je aan de glaspartijen, zijn die uitwisselbaar dan is het een facelift anders een nieuw model op bewezen basis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).