• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de nieuwe Mercedes S-Klasse slechts een facelift?

Auteur: robbie, gepost 17 mei 2013 om 11:15 – 83 Reacties

Mercedes S-Klasse W221 vs W222


Op het eerste gezicht mag de zesde generatie S-Klasse er wellicht uitzien als een compleet nieuwe auto, maar als je onderhuids kijkt dan lijkt er toch wel het een en ander te zijn overgenomen van zijn voorganger. En dat is zelfs met een reden gedaan.

De meest duidelijke aanwijzing dat we hier te maken hebben met een doorontwikkeling van het W221 platform? De wielbasis van de nieuwe generatie S-Klasse (W222) is exact gelijk aan de wielbasis van de vorige S-Klasse (W221). Bij beide auto’s is die namelijk 3.035 millimeter.

Waarom Mercedes dit gedaan heeft? Kostenbesparingen zullen ongetwijfeld een rol gespeeld hebben, maar veel belangrijker is dat Mercedes op deze manier regels voor een nieuwe type koudemiddel voor de airco kan omzeilen.

Per 1 januari 2013 zijn fabrikanten verplicht om gebruik te maken van HFO-1234yf (of CO2(R744)), maar volgens Mercedes is dit gas niet veilig genoeg (want brandgevaarlijk) en daarom gebruiken ze liever het oude r134a.

Mercedes is er in geslaagd om de nieuwe S-Klasse goedgekeurd te krijgen als een gefacelifte versie van zijn voorganger zodat hij op dezelfde typegoedkeuring toegelaten kan worden. Op die manier kunnen ze het oude type aircogas blijven gebruiken. Bij de A- en B-Klasse had Mercedes dit het liefst ook gedaan, maar die auto’s verschilden onderhuids teveel van hun voorganger.

Overigens heeft niet alleen Mercedes een probleem met dit nieuwe koudemiddel. Ook Volkswagen is geen voorstander en BMW twijfelt nog.

Nieuwe modellen die onderhuids nog de nodige ‘restanten’ van hun voorganger hebben is iets wat wel vaker voorkomt. Zo zijn de huidige Jaguar XJ en XF onderhuids ook gebaseerd op hun voorgangers (XJ & S-Type) en de BMW 5 Serie (E60) had ook veel gemeen met zijn voorganger (E39). Net zoals een Ferrari F430 een ingrijpend verbouwde 360 Modena is. Het komt dus vaker voor dan je wellicht dacht. (via: spiegel.de)

De grote vraag is natuurlijk of je er een probleem van moet maken.


Ook interessant!

  • Autoblog-lezer spot Mercedes met camouflage
    AB-lezer komt toevallig Mercedes A-klasse facelift tegen
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
    Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
  • Nieuwe Mercedes G-Klasse W464 is stiekem stokoud

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

airconditioning, facelift, Mercedes, s-klasse, w221, w222

Vorig bericht: « Video: Bizarre crash vrachtwagen in Australië
Volgend bericht: Boze vrouw bewerkt auto met koekenpan »

Lees Interacties

Reacties

  1. norgge zegt

    17 mei 2013 om 11:19

    Is over na gedacht door Mercedes-Penz!

    Login om te reageren
  2. jzaero zegt

    17 mei 2013 om 11:21

    Moet geen probleem zijn als de auto beter rijdt, maar goed vind de auto dan ook niet drastisch veranderd qua uiterlijk. Beetje van het zelfde maar dan anders.

    Login om te reageren
    • mcpeek zegt

      17 mei 2013 om 11:29

      @jzaero: ah, hetzelfde maar anders. Is het dan nog wel hetzelfde?

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        17 mei 2013 om 11:33

        @mcpeek: Ja! ;) Maar ook weer niet :P

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        17 mei 2013 om 11:33

        @mcpeek: Het is nog steeds een S klasse zoals een S klasse was, ietsjes beter ongetwijfeld, maar dan met wat andere details.

        Login om te reageren
  3. kapiteinaudi zegt

    17 mei 2013 om 11:23

    Wat mooi is die nieuwe toch hé, de buitenkant toch alleszins. Jammer dat ik van het interieur acute kotsneigingen krijg, maar dat was bij de oude ook al zo.
    Voor de liefhebbers: de configurator staat online op de Duitse site.

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      17 mei 2013 om 13:36

      @kapiteinaudi: Grappig altijd om te zien hoe persoonlijk smaak is. Ik begin bijna direct te kwijlen bij het zien van dit interieur.

      Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        17 mei 2013 om 14:28

        @Pordon: Van de buitenkant begin ik toch ook wel bijna te kwijlen, ongelooflijk mooi vind ik hem. Echt wel jammer van dat interieur, anders had ik hem misschien zelfs verkozen boven de A8! :O
        Ik ben daarstraks eens naar de configurator geweest en in het beige of bruin is dat interieur eigenlijk zo lelijk niet, veel mooier dan dat übersaaie zwart.

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 mei 2013 om 16:12

      @kapiteinaudi: kotsneigingen van het interieur… want? dit is een van de zoniet het mooiste interieur dat ik ooit gezien heb.

      Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        17 mei 2013 om 16:59

        @lambo4all: Het stuur ziet er niet uit naar mijn mening, maar dat dashboard is nog het ergste… Het is gewoon zo ouderwets… Die schermen zien er niet uit, en die airco-vents ook niet. En om het nog erger te maken geeft Merc alleen de keuze uit ‘opa en oma hout’ als trim. Je kunt trouwens ook alleen maar zwart, beige, bruin en grijs als interieurkleur. Ik weet dat je dat bij Mercedes kunt ‘customizen’, maar dan nog…

        Maar dat is mijn mening natuurlijk!

        Login om te reageren
        • agera zegt

          17 mei 2013 om 18:58

          @kapiteinaudi: Dat mag je vinden natuurlijk, maar meen je dat echt? Ik bedoel toen ik de nieuwe Quattroporte zag was ik enthousiast, maar deze nieuwe S-Klasse gaat daar dubbel en dwars overheen zowel op interieur en exterieur gebied. Deze Duitser degradeert de Maserati gewoon naar een lagere divisie en het interieur van de Quattroporte oogt gewoon goedkoop naast deze Merc. Dat geld trouwens ook voor de 7-serie, XJ en de A8.
          Deze S tilt het niveau van afwerking, comfort en matariaalgebruik naar een nog hoger niveau dat voorheen het best gedaan werd door Audi. Nu is het voor Audi een grote uitdaging om dit weer te verbeteren.
          Vooral in een AMG uitvoering zal deze nieuwe S een pareltje worden!

          Login om te reageren
          • kapiteinaudi zegt

            17 mei 2013 om 20:30

            @agera: Ik ben het toch wel vaak met je eens maar nu toch niet hoor. Ik ben net zoals jij grote fan van de nieuwe Quattroporte, maar dat je de S-Klasse verkiest boven de Maser!? Nu, ik moet toegeven, het interieur van de 4-Porte vind ik ook niet zo heel geslaagd uit, het oogt een beetje goedkoop. En je hebt gelijk dat het interieur van de S-Klasse er zeer zeer zeer kwaliteitsvol uitziet, dat kun je al onmiddellijk zien aan de foto’s. Maar ik vind dat dashboard echt gewoon niks, totaal niet modern in mijn ogen… (Wat wel heel gaaf is, is het leer boven het hout) En dan het stuur… Gewoon een lelijke vorm vind ik, en dat vanonder zetten ze zomaar een loge van Mercedes op een random plaats?!
            Ik ben grote fan van Mercedes, maar ik vind gewoon dat ze niet zo goed zijn in interieurs, en dat geld voor alle modellen. Bij Audi en BMW (en dan vooral BMW) zijn er gewoon veel meer opties om het op te leuken.
            Ik vind het interieur van de A8, XJ en 7-Serie er 100X mooier dan dat van de S-Klasse.

            Login om te reageren
            • kapiteinaudi zegt

              17 mei 2013 om 20:35

              @kapiteinaudi: Oei, ik zie een paar spellingsfoutjes…
              Geldt ipv geld
              Logo ipv loge

              Login om te reageren
              • saxoke zegt

                18 mei 2013 om 00:44

                @kapiteinaudi: het dash vind ik ook nuet geslaagd.
                De schermpjes zijn te vlak. Dat had veel mooier gekund. In n andere overkapping bvb. Verder ziet dit dash dr ook ni uit. Over enkele jaren totaal verouderd! En n stuur van n Smart. Daarmee willen ze Maybach doen vergeten.
                Qua afwerking zal het allemaal wel beter dan het beste zijn, dat geloof k graag!

        • jaapiyo zegt

          18 mei 2013 om 01:31

          @kapiteinaudi: Voor wat betreft het stuur ben ik het wel met je eens…lelijk qua design en dan dat hout…Nee. Voor de rest echter vind ik het interieur erg mooi, veel en veel mooier dan dat van de vorige versie en die oude stijl ventilatieroosters passen juist erg goed bij de S als je het mij vraagt.

          Uiterlijk vind ik als geheel wel aardig, maar de achterkant kan mijn goedkeuring absoluut niet wegdragen; te bol en vooral erg lelijke lichtunits IMO.

          Ieder het zijne zo blijkt dus maar weer.

          Login om te reageren
  4. Tommy2 zegt

    17 mei 2013 om 11:25

    Alles is verbeterd, alleen is de nieuwe S wel een echte S-klasse gebleven.

    Login om te reageren
  5. bigcar zegt

    17 mei 2013 om 11:25

    “…. De BMW 5 serie (E60) had ook veel gemeen met zijn voorganger (E39).

    Heeft iemand verdere details hierover tot zijn beschikking? Ben wel benieuwd!

    OT: Waarom zou je iets veranderen dat al perfect is. En misschien is de wielbasis juist niet gegroeid omdat het lang genoeg was? Niks mis met het oude platform, naar mijn mening..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 mei 2013 om 11:32

      @bigcar: Google is your friend ;)

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        17 mei 2013 om 11:39

        @robbie: Motoren hebben ze wel tijdje gedeeld, maar wat zijn nog meer de overeenkomsten dan?

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          17 mei 2013 om 12:56

          @jzaero: Een lang tijdje, 200x motoren zijn plug & play in een 3.0 cs.
          Ze rijden ook allemaal hetzelfde. Hoeft ook niet te verbazen en is ook niks mis mee lijkt me.
          Koning van de carryover, voor zover ik weet : Ford Mustang.

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          17 mei 2013 om 13:09

          @jzaero: Logo’s.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            18 mei 2013 om 01:37

            @E34M5Touring: Precies…de E60/61 was een totaal andere auto dan de E39.

            Dat de late E39 modellen en de vroege E60 modellen wel deels dezelfde motoren hadden is logisch omdat bij BMW de updates van motoren niet parallel lopen met de introductie van nieuwe modellen zoals dat bij de meeste andere merken meestal wel gaat…motoren worden gewoon continue vernieuwd soms zelfs nog vlak voor een facelift/nieuw model…

            Ik denk dat ‘if anything’ de E39 meer deelde met de E34 dan met de E60.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              18 mei 2013 om 11:01

              @jaapiyo: Heb is ff zitten zoeken maar hij is op de motoren na totaal anders. Wielbasis, breedte, hoogte, interieur, exterieur en zelfs de automaat bak is anders. Dus nee, bepaald geen overeenkomsten

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                18 mei 2013 om 11:02

                @E34M5Touring: En dan heb ik het dus over de introductie motoren. Later zijn die allemaal aangepast en verbeterd.

              • bigcar zegt

                19 mei 2013 om 00:58

                @E34M5Touring: thnx!

              • jaapiyo zegt

                19 mei 2013 om 12:59

                @E34M5Touring:

                Ok…had altijd het idee dat de E39 wel wat deelde met de E34 omdat ‘ie IMO eruit ziet als een soort glad getrokken en ietwat rondere 90s versie van de E34. Maar niet dus. Ben nog steeds onder de indruk van de E39 trouwens (hoewel ik de E34 mooier vind), was destijds toch echt een klap beter dan de concurrentie als je het mij vraagt en goed onderhouden exemplaren zien er nu nog prima uit (in een goede kleur en zonder foute velgen en dergelijke uiteraard).

  6. barryb zegt

    17 mei 2013 om 11:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. barryb zegt

    17 mei 2013 om 11:29

    Ik vind de achterkant een hoog CL gehalte hebben.

    Login om te reageren
    • fristie zegt

      17 mei 2013 om 11:34

      @barryb: Het leuke van jouw commentaar is, dat de CL een coupé versie van de S klasse is.

      Login om te reageren
      • barryb zegt

        17 mei 2013 om 13:12

        @fristie: No shit, smarty pants. Mijn punt, het is een nieuwe S-klasse. De achterkant, en met name de achterlichten, lijkt echter enorm op de huidige generatie CL-klasse (>2006). Als je de achterlichten CL W216 met die van de S W221 vergelijkt komt de W216 veel meer overeen met de W222. Maar bedankt voor het uitleggen dat een CL de coupe versie is van de S-klasse, er gaat een wereld voor me open! Is de E-coupe toevallig een coupe versie van de E-klasse!???

        @lambo4all: Ik zeg ook nergens dat het negatief is.

        Login om te reageren
        • Jimmy zegt

          17 mei 2013 om 13:21

          @barryb: Wat een onboeiende informatie.

          Login om te reageren
          • barryb zegt

            17 mei 2013 om 13:27

            @Jimmy: Helemaal mee eens. Vandaar dat mijn 1e post kort en bondig was.. ;)

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 mei 2013 om 14:39

          @barryb: Nee, de E klasse coupe is een coupe op basis van de C-klasse. Mercedes heeft de wagen een E uiterlijk gegeven maar technisch is het een C klasse variant (bron: Autobild van een paar weken terug).

          Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 mei 2013 om 11:34

      @barryb: ik zie dat als een pluspunt :)

      Login om te reageren
  8. lambo4all zegt

    17 mei 2013 om 11:32

    raar hoor.. als je veel nieuwe regels ziet zou je bijna denken dat over 10 jaar de auto één grote rijdende airbag wordt. waarom dan een nieuw brandbaar gas voor de airco? zal wel weer 1 gram co2 schelen ofzo…
    doet audi dit ook? aangezien daar elk nieuw model een facelift lijkt van de vorige.

    Login om te reageren
  9. strating zegt

    17 mei 2013 om 11:32

    Het mag ook wel eens klaar zijn met het eeuwige ‘groeien van de modellen’. Als de auto’s in dit segment blijven groeien hebben we vanzelfsprekend nieuw asfalt nodig..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 mei 2013 om 11:39

      @strating: qua lengt en breedte is de S-Klasse wel gegroeid hoor, maar de wielbasis is gelijk gebleven.

      Login om te reageren
  10. ThomasBol zegt

    17 mei 2013 om 11:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. reggie-boy_rood zegt

    17 mei 2013 om 11:37

    Een goed/mooi model kan je niet veranderen. Alleen verbeteren!

    Login om te reageren
  12. jelmer zegt

    17 mei 2013 om 11:51

    “Per 1 januari 2013 zijn fabrikanten verplicht om gebruik te maken van HFO-1234yf (of CO2(R744)), maar volgens Mercedes is dit gas niet veilig genoeg (want brandgevaarlijk) en daarom gebruiken ze liever het oude r134a.”
    Is dat zo, of spelen ook andere redenen (zoals financiele) een rol?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 mei 2013 om 12:13

      @jelmer: dat staat toch ook in het artikel?

      Login om te reageren
  13. rikus zegt

    17 mei 2013 om 11:54

    Apart stuur

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    17 mei 2013 om 12:00

    Wat is er mis met r134a? Voor zover ik weet is daar niets mis mee en is het het meest gebruikte koelmiddel.

    Ken de tabellen ervan nog altijd bijna vanbuiten van al die oefeningen bij thermo.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      17 mei 2013 om 12:01

      Nuja volgens Mercedes dus duidelijk niets maar ik bedoelde waarom heeft de EU er iets tegen?

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        17 mei 2013 om 12:12

        @Hupke: mijn gok: beter voor het milieu.

        Login om te reageren
    • upstream zegt

      17 mei 2013 om 12:15

      @Hupke: Het gaat om CO2 uitstoot en het Global Warming Potential cijfer hieraan verbonden.

      CH2FCF3 of R134a (freon) heeft een GWP van 1430. Een kilootje laten ontsnappen betekent voor onze atmosfeer daarom hetzelfde als 10.000 km rijden in een middenklasser. Deze stof is ongeveer 1300 schadelijker dan CO2…

      Er zit ook nog een smerig geurtje aan dit dossier want enkel Dupont en Honeywell hebben het patent om het vervangproduct te produceren, dus verwacht een hoge prijs…

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        17 mei 2013 om 12:19

        @upstream:

        Ja ik vond het ook net op engineeringtoolbox, en HFO-1234yf heeft meer aan GWP van 150.

        Login om te reageren
      • timberleek zegt

        17 mei 2013 om 13:40

        @upstream:

        R22 is freon. R134a is de opvolger daarvan

        Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        17 mei 2013 om 16:07

        @upstream: wahahaha, als we bij ons op t werk om een of andere reden een airco losgekoppeld moet worden zetten we de poorten even open en laten we het systeem ‘gewoon’ leeglopen.

        Lekker bezig dus.

        Login om te reageren
      • stirling zegt

        17 mei 2013 om 18:59

        @upstream: De prijs is 10x hoger.

        Login om te reageren
    • jawi94 zegt

      17 mei 2013 om 12:38

      @Hupke: 134a duurt veel langer dat het is afgebroken in de natuur. 123yf is veel snelller afgebroken maar brandgevaarlijk

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        17 mei 2013 om 13:45

        @jawi94: Fijn, dan fikt de hele auto af bij de eerste de beste aanrijding. Alsof dat lekker is voor het milieu…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 mei 2013 om 18:33

          @potver7: echt brandgevaarlijk. Autobild (nooit vies van een hetze) zit er flink bovenop. Het gevaarlijke gas kom je vooral tegen bij Koreaanse en Japanse auto’s.

          Login om te reageren
  15. rotarypowah zegt

    17 mei 2013 om 12:16

    “En dat is zelfs met een reden gedaan.”

    Wie had dat gedacht? Meestal gaat het per ongeluk, maar nu dus met een reden!

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    17 mei 2013 om 12:19

    Volgens de regeltjes is het dan wel een facelift, in de reclame / bij de dealer gaan ze je toch benadrukken dat ie compleet helemaal volledig revolutionair nieuw is…

    Trouwens, het nieuwe gas niet veilig? Zal wel eerder aan de prijs liggen zeker… ?

    Login om te reageren
    • upstream zegt

      17 mei 2013 om 12:24

      @Esprit_de_Flandre: Het nieuwe middel is brandbaar, mocht dit middel net zoals bij brandstof in het motorcompartiment blijven is er geen probleem. Echter de verdamper van het aircosysteem staat normaal in rechtstreeks contact met de interieurruimte… Dus bij een defect bestaat het risico dat er brandbare damp in het interieur terechtkomt…

      Dit lost men op door een warmtewisselaar te plaatsen (chiller) waarbij er een niet directe koudeoverdracht bestaat… Echter treed hier dan een verlies op aan rendement…

      Login om te reageren
  17. mout zegt

    17 mei 2013 om 12:22

    ’tuurlijk. Het koudemiddel in airco (0,05% van het voertuig, en nog accessoire bovendien) is reden zát om af te zien van het aanpassen van 30% van je onderdelen.
    Bij welk merk gaat koelmiddel nou niet boven gewichtsbesparing, technische vooruitgang en wegligging?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      17 mei 2013 om 12:29

      @mout: Mag toch hopen dat een 100k S klasse standaard airco heeft :)

      Login om te reageren
      • mout zegt

        17 mei 2013 om 12:42

        @E34M5Touring: lol
        ’t Blijft een Duitser, he. ;-)

        Alles wat door de accessoireriem van kracht wordt voorzien noemen ‘ze’ accessoire. Valt zelfs je dynamo onder…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          17 mei 2013 om 12:52

          @mout: Hahaha, zal bij de S klasse wel meevallen denk ik :)

          Login om te reageren
  18. Laue zegt

    17 mei 2013 om 12:38

    Ik kan dus niet geloven dat MB dit gedaaan heeft om het koude middel. leuk meegenomen maar niet meer dan 1% invloed heeft dit gehad. Of hebben we een officiele bron?

    Login om te reageren
    • super zegt

      17 mei 2013 om 13:04

      @Laue:
      Ik geloof het ook niet, en het klinkt als een of andere samenzweringstheorie van iemand met te veel fantasie. Als ze in de kleinere modellen wel een ander gas gebruiken lijkt het me onwaarschijnlijk dat het dan “te gevaarlijk” zou zijn voor de grotere modellen.

      Login om te reageren
  19. bempi zegt

    17 mei 2013 om 13:03

    En toch zou ik dan voor een Jaguar XJ gaan.

    Login om te reageren
  20. Pordon zegt

    17 mei 2013 om 13:34

    Ik vond de vorige S-klasse nog steeds geen lelijke auto en hij oogde ook nog redelijk fris in mijn ogen maar als ik nu net als hierboven, foto’s van de nieuwe en de oude onder/naast elkaar zet dan lijkt de oude opeens best wel gedateerd. Vind deze nieuwe S-klasse elke dag een stukje mooier worden, zelfs de achterkant begin ik nu echt te waarderen. Over het specifieke topic; Beter gezegd dus een doorontwikkeling van al een hele goede auto waar zeker qua design en innovatie veel is aangepast en toegevoegd.

    Login om te reageren
  21. E320cdi zegt

    17 mei 2013 om 13:48

    Slimme zet! Gister op mercedes.de al mijn S500 geconfigureerd. Ik kwam uit op slechts €168.000 :-D

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      17 mei 2013 om 14:00

      @E320cdi: Koopje toch?

      Login om te reageren
      • E320cdi zegt

        17 mei 2013 om 15:17

        @gop1: ik heb al besteld zelfs!

        Login om te reageren
    • Pordon zegt

      17 mei 2013 om 14:46

      @E320cdi: Ik kreeg de lange versie op €177.000 ;) Maar dat zal in Nederland ruim de 2 ton voorbij gaan.

      Login om te reageren
      • E320cdi zegt

        17 mei 2013 om 15:18

        @Pordon: Ik had ook een lange gemaakt, met dynamische multicontour stoelen áchter, en nog zo’n 10k aan pretopties voor de zetels achterin. Echt fantastisch! Natuurlijk wel het Edition 1 pakket a 16 ruggen erop gegooid, mooi leer hè :-)

        Login om te reageren
  22. Michiel_vd_Brink zegt

    17 mei 2013 om 14:52

    Komt heel vaak voor. Ferrari 288 GTO en F40 hebben ook dezelfde basis, evenals de 512BB en zijn opvolger de Testarossa.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 mei 2013 om 15:38

      @Michiel_vd_Brink:
      Yep, de F40 is gewoon een kitcar op basis van de 308. Wel een hele dure en overgewaardeerde, dat dan weer wel….

      Login om te reageren
  23. fep739 zegt

    17 mei 2013 om 14:59

    Duiters en gas eh… die hebben toch iets …. :p

    Login om te reageren
  24. kowalsk zegt

    17 mei 2013 om 15:45

    Is dit niet ongeveer hetzelfde als VW deed met de Golf een paar jaar geleden? Toen viel iedereen er over. Nu doet Mercedes het met de S-klasse, tona bene met prestigemodel, en de gemiddelde reactie is heel anders… Ikke nie begrijpe

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 mei 2013 om 16:15

      @kowalsk: mercedes heet ALLES behalve de wielbasis veranderd, ook in breedte en lengte is de wagen anders. en als de voornaamste reden veiligheid is, wat loop je dan te zeuren? bij vw voerden ze gewoon geen flikker uit, in en exterieur was bijna hetzelfde en het airco gas had hier helemaal niets mee te maken. jij nie begrijpe omdat jij nie nadenkt…

      Login om te reageren
      • kowalsk zegt

        17 mei 2013 om 17:31

        @lambo4all: Juist omdát ik nadenk ben ik er vrij zeker van dat het nieuwe koudemiddel niet de reden was om hetzelfde platform te gebruiken voor de nieuwe S-klasse. Mijn gedachtegang:

        Het middel is al verplicht. Dat duidt niet bepaald op veiligsheidsrisico’s. Mercedes past het al toe in nieuwe modellen. Dat duidt niet bepaald op bezwaar tegen het nieuwe middel. Waren ze er wel tegen, dan was er ‘actieve’ actie ondernomen vóórdat deze modellen het middel meekregen. Iedere consument had aan de kant van Mercedes gestaan want niemand wil een minder veilig koudemiddel in hun auto dan voorheen. Bovendien doet het een imago goed om het op te nemen voor de veiligheid van je kopers. Dit geldt uiteraard voor iedere autofabrikant. Toch hoorden we er niets over. Maar bij de S-klasse wordt er opeens een probleem van gemaakt: de hele auto wordt dicht bij het oude model gehouden om… een nieuw, wettelijk verplícht (goede reden mochten mensen vragen stellen – bovendien wordt het al toegepast in nieuwe modellen, ook bij andere merken!) koudemiddel niet te hoeven gebruiken. Jaja. Ten slotte: op deze manier zal de volgende S-klasse alsnog het nieuwe middel moeten gebruiken. Kunnen ze toch nog eens een nieuw, modern maar duur om te ontwikkelen platform gebruiken. Hèhè nou gelukkig kon die investering uitgesteld worden dankzij dat o zo gevaarlijke maar vreemd genoeg wettelijk verplichte koudemiddel.

        ‘wat loop je dan te zeuren?’
        In tegenstelling tot jou denk ik na voordat ik alles doorslik wat ik gevoerd krijg. Ongeacht of ik gelijk heb, van gezeur is geen sprake.

        ‘bij vw voerden ze gewoon geen flikker uit, in en exterieur was bijna hetzelfde en het airco gas had hier helemaal niets mee te maken.’
        Toch won die auto iedere vergelijkingstest. Knap staaltje werk voor een facelift, je zou bijna denken dat ze er hun best op hadden gedaan. De airco, haha, in jou bewoording klinkt het al helemaal belachelijk van Mercedes om een facelift door te voeren ipv een geheel nieuw model. Waarom ik VW er überhaupt bijhaalde? In beide gevallen lijkt het om pure kostenbesparing te gaan. Vergelijkbare situaties, tegenovergestelde reacties van het publiek. Zie hier de reden voor mijn oorspronkelijk comment.

        ‘jij nie begrijpe omdat jij nie nadenkt…’
        MIjn comment begon met een vraag, een voorzichtige bewoording van mijn punt. Ik sloot af met zelfspot. En toch krijg ik zoiets treurigs en aanvallends als jou reactie terug. Jij bent het type persoon waar ik een hekel aan heb.

        Login om te reageren
        • stirling zegt

          17 mei 2013 om 19:09

          @kowalsk: In 2017, wordt deze eis (HFO-1234yf ) van kracht, VW en Mercedes willen allebij NU niet aan die eis voldoen van de EU.
          Het is 10x duurder, dan het huidige systeem.
          Zoals Robbie al zei, google het even.

          Login om te reageren
          • kowalsk zegt

            17 mei 2013 om 19:30

            @stirling: ‘Per 1 januari 2013 zijn fabrikanten verplicht om gebruik te maken van HFO-1234yf (of CO2(R744))’

            Tot nu toe heb ik Autoblog altijd vertrouwd… Hoe dan ook, punt is dat het puur om kostenbesparing gaat. Daar brengt ook jou comment niets tegenin.

            Login om te reageren
  25. agera zegt

    17 mei 2013 om 17:20

    De nieuwe is net wat verfijnder, chiquer en mooier. De grootste verbetering zit hem in de wielkasten en achterkant/ kofferbak dat “erop gelegde” is weg ge;ukkig. Kortom deze nieuwe S is zeker geslaagd en zal de komende 10 jaar de markt weer domineren.

    Login om te reageren
  26. schellekens006 zegt

    17 mei 2013 om 18:52

    Kan hem nog niet mooi vinden… Koplampen vind ik er op achterruit gegaan. Binnenin wel natuurlijk prachtig.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      17 mei 2013 om 19:03

      Waarom hebben veel mensen commentaar op de koplampen? Misschien helpt dit voor een beter beeld en vooral in het donkerblauw prachtig!

      http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/s-class/w222/facts_/equipment/amg.html

      Login om te reageren
  27. Jantje_555 zegt

    17 mei 2013 om 18:57

    dan moeten ze maar een oplossing voor die airco vinden

    Login om te reageren
  28. replicant zegt

    17 mei 2013 om 19:54

    Die oude S is echt lelijk met die grote wielkasten… Bleh

    Login om te reageren
  29. mashell zegt

    20 mei 2013 om 14:36

    Of een model een facelift is of een nieuw model bepaal je aan de glaspartijen, zijn die uitwisselbaar dan is het een facelift anders een nieuw model op bewezen basis.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North