Europese automarkt is flink aan het plussen

Auteur: , 23 Reacties
Nieuwe spullen incoming!

In de maand mei werden er flink meer auto's verkocht in Europa, maar welke merken deden het het best?

De ACEA maakte vanmorgen de verkoopcijfers bekend: 1,28 miljoen auto’s vonden hun eerste eigenaar afgelopen maand. Daarmee groeide de Europese automarkt voor de 33e maand op rij. In mei werd ten opzichte van vorig jaar dubbelcijferige groei gerealiseerd op alle grote Europese automarkten, behalve die van de Britten. In Nederland was de plus kleiner, namelijk zo’n vijf procent. Italië, Frankrijk en Spanje waren de grootste stijgers, daar werden de verkoopcijfers met ruim 20% opgeschroefd (in Italië zelfs 27,3%). In totaal zijn er in 2016 tot nu toe 9,9% meer nieuwe auto’s verkocht in Europa ten opzichte van vorig jaar.

De meeste nieuwe auto’s werden in Duitsland verkocht, daar gingen 287.000 auto’s naar hun eerste eigenaar. In Nederland werden meer dan 29.000 nieuwe auto’s verkocht. Welke merken het het best deden? De bekende grootmachten, uiteraard. Volkswagen deed het ondanks tegenvallende verkopen nog altijd het beste.

#
Merk
Aantal
Marktaandeel
1Volkswagen143.30311,1%
2Renault100.6987,8%
3Opel86.5886,7%
4Ford85.8246,7%
5Peugeot79.0676.1

Als we naar de concerns kijken dan is de Volkswagen Group met grote afstand koploper in de Europese markt, gevolgd door Renault dat PSA van de tweede plek stootte. De top 5 wordt compleet gemaakt door Fiat-Chrysler en Opel.

#
Merk
Aantal
Marktaandeel
1VW Group309.70824,0%
2Renault Group137.10210,6%
3PSA Group135.44210,5%
4FCA Group96,6927,5%
5Opel Group86.5886,7%

Fotocredit: SpotcrewDA



23 reacties

Niet kapot te krijgen, dat VAG imago.
@dutchdriftking: Het imago niet nee, de auto’s daarentegen…
@bmwalpina: Dijenkletser :D
@bmwalpina: interesseert de gemiddelde Europese medemens dus blijkbaar voor geen hol, dat de kwaliteit dus hetzelfde of minder is dan die van andere merken…
Iemand het volledige lijstje? Ik ben wel benieuwd naar bijvoorbeeld de verhouding tussen de drie Duitse premia
Ach, gaat ook wel weer naar beneden. Echt zo’n jojo markt.
@Jochempie: groeide de Europese automarkt voor de 33e maand op rij

Aparte jojo!
@autogedrocht: Misschien hebben we een verschillende definitie over wat we van de termijn vinden…
@autogedrocht: mega jojo. Hetzelfde geldt voor productlevenscyclus, die van coca cola is extreem lang terwijl die van diverse elektronica, bijv de walkman beduidend korter is. Alles is relatief inderdaad.
Omslagfoto: Strategisch geplaatste ‘mega-ducktail’ zorgt voor de nodige downforce
FCA en Opel in Europa nog steeds groter dan de Koreanen? Verbaasd me wwl
@Svenska_Aeroplan_AB: Zeker gezien de kwaliteit en duurzaamheid.
Volkswagen is dan ook geen slecht onbetrouwbaar merk geworden door een beetje meer uitstoot…BOOHOOO de plantjes ooh nee. Als je euro 3 auto hier niet meer mag, mag hij nog uitstooten in een ander deel van de wereld
@Jantje_555: nee, je vergeet de kettingen, dsg bakken en het olieverbruik!
@Jantje_555:
Al zo vroeg aan de spiritualiën ?
@casperh ik denk dat er een foutje in het artikel staat. Er staat, “1,288 miljoen auto’s vonden hun eerste eigenaar afgelopen maand” Dat is dus bijna 1.3 Miljard nieuwe auto’s.

De meeste gingen werden verkocht in Duitsland en dat is ongeveer een kwart miljoen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit klopt.
@kilum: -Edit: er staat een komma geen punt. Dat maakt nogal verschil. Ik ga even koffie pakken.
Renault heeft een goede maand, hoewel ze waarschijnlijk de lijn omhoog wel vast kunnen houden. Tenslotte komen de Talisman en Mégane pas op gang en krijgt hardloper Clio een facelift. PSA heeft echter over het jaar tot nu toe gezien nog een flinke voorsprong. Het zal me benieuwen of Renault ook over heel 2016 tweede kan worden.
Doet VAG het dus nog gewoon goed na de bekende gate. Ik had eigenlijk niks anders verwacht.
De verkoop van nieuwe auto’s zal alleen maar omhoog gaan.

De reden is dat er de afgelopen 10 jaar zoveel bagger is gemaakt dat er hierdoor ook geen fatsoenlijke occasions meer te koop zijn.

Het is allemaal opgefokte turbo zooi met minimale toleranties. Tja dan moet je wel een nieuwe halen.

De betrouwbare auto’s daar is steeds moeilijker aan te komen want die gaan naar landen waar ze dat nog wel weten te waarderen. En ook al koop je wel zo’n betrouwbare (inmiddels bijna-oldtimer) dan mag je het centrum niet meer in.

Dusja, dan maar een nieuwe auto. Dan koop je bagger maar je hebt tenminste fabrieksgarantie.
Het is logisch dat wegwerp artikelen veel verkocht worden.
@tstile: planned obsolescence.

Daarnaast zorgen die turbo blojes ervoor dat de co2 vooral op papier daalt, en er meer giftige NOx en fijnstof dan ooit uit Diesels en Benzines komt.
@tstile: Eensch. Dat lijkt mij ook DE verklaring voor de groei in verkoop van nieuwe auto’s. En dat wordt alleen maar erger ben ik bang. En terecht ook want wie wil er een 2e hands personenvoertuig met hybride- of turbotechniek zonder garantie?

Aan de andere kant is het voor de automobiel industrie alleen maar goed als er meer nieuwe auto’s worden besteld. Alleen de 2e hands markt klapt in elkaar.

In de tussentijd houd ik het bij een auto met een atmosferisch en wellicht iets ”underpowered” motorblok die moeiteloos 300.000 km op de klok zet. Tank ik lachend de benzine die er meer verstookt wordt, is goedkoper dan een nieuwe turbo.
24% marktaandeel dan doe je het toch gewoon goed. Kunt l*llen wat je wilt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).