Europese Commissie wil filetaks voor iedereen

Auteur: , 90 Reacties

Europa doet Europees met een filetaks: één systeem voor alle lidstaten.

Ferrari

Het is momenteel een zooitje als het gaat om regels en wetten in Europa met betrekking tot het verkeer. Iedere Europese lidstaat hanteert andere regels. De vooruit wordt er niet beter op met al die verschillende stickers.

De Europese Commissie wil één Europees systeem dat in elk geval de diverse tolvignetten overbodig moet gaan maken. Filetaks, noemt de Telegraaf het. Elk land mag zelf beslissen hoe de nieuwe regelgeving zal worden ingevuld, maar er komt wel een rode draad met dit systeem. Deze Europese vorm van kilometerheffing moet beter zijn voor het milieu en files verminderen. Elektrische auto’s zullen een korting krijgen.

Eurocommissaris van Transport, Violeta Bulc, zegt tegenover de krant dat particuliere bedrijven in Europa de weggebruikers moeten gaan controleren of ze betalen. Ook pleit ze voor strenge controles, waarbij de communicatie tussen lidstaten goed moet verlopen. De plannen liggen op tafel en op 8 juni komen de EU-lidstaten bij elkaar om erover te praten. Het zal nog zeker drie á vier jaar duren voordat de plannen ingevoerd kunnen worden.

Fotocredit: @mynameisjeroen via Autojunk



90 reacties

En ik wil een democratisch gekozen europese comissie.
@super: ik wil geen Europese commissie
@badmat: ik ook niet. Ik wil een Europese regering. De enige manier om het gejammer van de landjes te verminderen en door te pakken.
@mashell: Ik zit eigenlijk niet zo te wachten op een corrupte Bulgaarse president van Europa die hier de boel gaat bepalen. Of een zwaar gelovige Poolse president die alle homo’s op de brandstapel wil gooien. Laat ons maar lekker aansluiten bij Duitsland dan samen met België en Luxemburg en Oostenrijk.

OT: Gecontroleerd door particulieren. Dat worden dus kastjes of slagbomen gerund door Q-Park achtige types (Or dare I say it, Parkeer Service) met de organisatie stijl van de NS. Elle lange files, als het gaat vriezen mogen we de weg niet meer op en we betalen dan 8 euro per kilometer rond Amsterdam.
@clubvan180: precies. Je wilt dat zulke figuren minder invloed krijgen. Dus dan moet je meer macht aan het grote geheel (de EU dus) geven waar dit soort randfiguren maar een kleine stem hebben.
@super: nee dat wil je niet. Aangezien het stemmen per volwassen is verliezen wij zo ontzettend veel macht over ons land. Een Bulgaar heeft nou eenmaal andere prioriteiten als een Nederlander.
slecht idee, weg ermee.
Uiteraard zal dit bovenop onze belachelijk hoge motor rijtuigen belasting komen.
Want het werkend tuich dat voor dach en dauw zijn nest uitkomt om te gaan WERKEN zullen we een lesje leren !
Overigens was onze Duitse vriend Alexander Dobrindt niet onder de indruk; logisch als je bedenkt wie er de baas is van de EU..
@desjonnies: Al die regeltjes betreffende uitstoot etc draait alleen maar om geld. We geloven allemaal hartelijk het vreselijke gevaar van de co2 uitstoot en betalen wat ons ook maar wordt opgelegd als makke lammetjes. Mission accomplished.
@retsok: behalve jij…
@retsok: want we kunnen er ook echt veel aan doen….
@desjonnies: seit 1939….
Gaat toch nooit gebeuren. Die vignetten moeten weg, maar elk land moet z’n complete belastingstel omgooien om zoiets mogelijk te maken. Op dit moment zijn er wel nijpendere problemen.
@trustmeiamanengineer: en wat zijn die nijpendere problemen dan? Een belangrijk probleem is de wijze waarop de zuidelijke landen begroten en de beste manier om dat op te lossen is om de belastingstelsels in alle landen gelijk te gaan trekken. Dit is een stap in die richting, de monetaire unie kan eigenlijk niet werken zonder fiscale unie.
@mashell: je kunt ook de monetaire unie op heffen. Want een fiscale unie gaat niet werken met de cultuurverschillen tussen Noord en Zuid.

Terug naar eigen munt maar met innige samenwerking is goed voor flexibiliteit en de handel heeft er geen last van.
@lekbak:
De euro had een succes kunnen worden als’ie alleen maar giraal was ingevoerd en slechts te gebruiken was geweest voor bedrijven die over een BTW nummer beschikken.
Op deze manier hadden bedrijven op transparante manier kunnen in- en verkopen zonder extra bankkosten zoals vroeger en had een land als Italië de Lire nog kunnen devalueren t.o.v de Euro om op zo’n manier competatief te blijven.

Op deze manier hadden regeringen de mogelijkheid gehad tot fine-tunen van die Euro.

Nu, nu heeft Duitsland als enige baat bij de Euro, hun te dure producten worden kunstmatig goedkoop verkocht door diezelfde Euro en kunnen en zullen de Zuidelijke landen =daar reken ik Frankrijk ook bij= nooit meer kunnen bijlopen, simpelweg omdat de Euro hun producten te duur maakt en zullen we moeten leren leven dat ons geld gratis naar die landen toe gaat, zodat ze daar Audi’s kunnen blijven ‘ kopen .’
@desjonnies: nog eenvoudiger was het als, destijds, de lire de drachme, de Franse Frank de Spaanse peseta(?) Etc. op waarde was gewaardeerd en de landen pas hadden mogen toetreden tot de monetaire unie zodra ze daadwerkelijk hun financiële zaakjes op orde hadden. Waarschijnlijk was Griekenland dan tot de dag van vandaag geen lid van de MU geweest. Dat gezegd hebbende: als particulier is het voordeel van een monetaire unie voor mij klein. Ik had goed zonder gekund.
@pomoek:
Het systeem is niet eerlijk en op termijn onhoudbaar.
De Griekse bevolking lijdt al tijden.
Er rijdt een Griek voor ons die zijn hele kleine transportbedrijf met 4 wagens is kwijtgeraakt.
Let wel, de man kocht, dus niet leasen, in Noord Europa gebruikte trekkers en rijdt nu in Nederland in loondienst, ver van vrouw en kind om brood op de plank te hebben.
Is zuinig op zijn spullen en werkt zeven dagen van de week op een koelwagen.
@ mashell: jij stelt de vraag aan trust…etc welke problemen er dan zijn die nijpender zijn dan de uitstoot door wegvervoer. Ik wil die vraag wel beantwoorden:
https://www.groen7.nl/containerschip-net-zo-vervuilend-als-tot-wel-50-miljoen-autos/
@911targa: dat is technisch gezien werkelijk het meest simpel op te lossen probleem ooit. En dat is niet overdreven want laat die schepen op schone brandstof stoken en klaar ben je.
Politiek gezien is het volstrekt onmogelijk.

Al zijn dit soort onderzoeken en resultaten uitermate twijfelachtig. 50 miljoen auto’s is zoveel dat dat realistisch gezien niet eens door één pijp past. Dit zijn onderzoeken met aannames waardoor dit volstrekt buiten proporties word getrokken. “tot wel” kan zoveel beteken als “tot wel 50 miljoen van de allerzuinigste auto’s ooit”. Wat dus niet bestaat.
@911targa: appels en peren?
@pomoek: zijn die ook vervuilend?
@lekkerlinksrijden: altijd even wassen!
@mashell: Dus een fiscale unie opzetten om de uitzichtloze monetaire unie te redden? Het kan natuurlijk wel, maar het zou zeer zeker niet werken. Het zijn verschillen in cultuur en economische opvatting die ervoor zorgen dat beide gedoemd zijn te mislukken.
Ook het geselen van het zuiden met een begroting naar Noord-Europees model helpt de economie daar niet. Maar laat ze het doen, want dat versnelt de ondergang van het Europees project verder.
We wonen dan wel met z’n allen op dit mooie continent, maar we zijn verre van een homogeen volk en die verschillen wis je niet uit door ze te negeren.
@dieselaer: de uitzichtloze monetaire unie heeft anders een enorme crisis overleefd. Door op een Noord Europese begrotings discipline te hanteren kunnen de Zuidelijke landen eindelijk aan hun armoede ontsnappen. Vroeger hadden ze gewoon hun munt gedevalueerd, wat ongelooflijk slecht is voor de inwoners (je spaargeld, pensioen, salaris, alles oppeens minder waard). Nu ligt het probleem daar waar het hoort, bij de politici. Alleen mensen op heel de wereld willen allemaal eigenlijk hetzelfde, een stabiel en vrij leven, met een zekere welvaart. Culturele verschillen, of ze nou bier of wijn drinken, hun eten met olijfolie klaar maken, of vooral rijst eten, maken eigenlijk niet uit. De culturele verschillen tussen Noord en Zuid Europa zijn zeer wel overbrugbaar zeker als het om economisch beleid gaat. Ook Noord Europa heeft baat bij een welvarend Zuid Europa, dat is immers een grote afzetmarkt.
@mashell: Overleefd met desastreuze middelen dan wel. Om directe instorting te voorkomen wordt er ruim 300 miljard euro aan de Grieken geleend en evenzo aan nog een aantal andere landen. Daarnaast heeft Draghi zijn landgenoten en andere Zuid-Europeanen gezegend met QE, resulterend in ongezond lage rentes; verdamping van pensioenpotten en meer leningen… met name in de huizenmarkt…. wanneer hebben we dat eerder gezien? Het is echt wachten op de volgende crisis. Overigens gaat de ECB buiten zijn bevoegdheden met dit beleid en heeft het er alle schijn van dat QE mede politiek gemotiveerd is. Die begrotingsdiscipline is een stukje katholicisme vs protestantisme. Hier wil men zich altijd aan de regels houden en moet alles gestructureerd en netjes. Elders geeft men graag cadeautjes aan de bevolking, maar die moeten wel betaald worden. Ergo, begrotingstekorten worden opgelost door het devalueren. De bevolking vindt dit niet leuk, maar heeft nog minder zin in een Noord-Europees belastingethos. Cultureel ingebakken stakingen en dergelijke los je niet op door pressie. De hele economie is ook anders ingericht dan hier, veel minder gefixeerd op export en meer op binnenlandse bestedingen, die op hun beurt weer aangejaagd worden door fiscale verruiming. Dat gebeurde de afgelopen jaren nog steeds, maar als je niet monetair kunt verruimen ben je op een gegeven moment de sjaak. En dat is dus waarom de culturele verschillen de kern zijn van de euro crises. Een gemeenschappelijke munt en belastingstelsel zijn onwenselijk voor zowel Noord als Zuid-Europa. Wij mogen hier namelijk niet te veel exporteren, omdat de Zuid-Europese producten dan al helemaal niet meer worden verkocht. (Vroeger gold: export -> hogere wisselkoers, die drukte dan weer export en stuwde innovatie). Dankzij QE heeft Zuid-Europa het zwaar op het gebied van export. Ik hoop dat het duidelijk is waarom de euro en een gemeenschappelijk belastingstelsel een slecht idee zijn. En als laatste, Zuid-Europa moet je niet vergelijken met Afrika, ze doen het prima maar kunnen met een ander economisch systeem niet functioneren in een Noord-Europees keurslijf. Dit zorgt slechts voor spanningen en het remmen van groei van het hele blok. Laten we nou allemaal doen waar we goed in zijn zonder te veel inmenging en restricties vanuit Brussel.
En om dan terug te komen bij deze tolheffing, houd je lekker bezig met belangrijkere zaken die Europees aangepakt zouden moeten worden: vluchtelingen, Syrie en stofzuigers ed
Centrale beleidsvoering van verkeer zie ik wel zitten, maar waarom er in godsnaam steeds wordt gekeken naar kilometerheffing is mij een raadsel. Zoveel werk voor zo weinig winst, ik zie de eu liever investeren in het stimuleren van een autonoom wegennet en zonne-energie.
@mundus: Kilometerheffing is in theorie het eerlijkst, omdat er betaald wordt naar gebruik.
In de theorie ben ik zelf dan ook vóór kilometerheffing. Het in praktijk brengen ervan is echter gewoon shit, welke manier je ook toepast.
@robert110: op de brandstof gooien. De vervuiler betaalt. Europees regelen om over de grens tanken buiten spel te zetten en je hebt de ultieme kilometerheffing met spits premie inbegrepen. Het best functionerende systeem èn het simpelst.
@lekbak: helemaal en 100% met je eens!
Wat los je op? Geen gezeur meer over emissie geuter. Je kijkt wel link uit om geen auto te kopen die teveel verbruikt. Geen gps kastjes en privacy toestanden.

Ik zou echter ook bepleiten om de elektriciteit flink duurder te maken. Elektriciteit is slechts voor 5,8% uit hernieuwbare energie.
@lekbak: maar het zit al op de brandstof!
En niet zo’n beetje ook. Gooi je er vervolgens ook nog een KM-heffing op, is het gewoon dubbel. Het is wel makkelijker te verkopen. “Het kost maar x.x en we doen het voor een goede reden milleu/veiligheid/diervriendelijkheid etc”.
@mundus: als je het zo stelt dan gaat NL voor de langste file! Hoe langer hoe meer filetax…
Een Europese regeling die door elke lidstaat individueel moet worden uitgevoerd en door commerciële bedrijven moet worden beheerd? Kan Juncker mevrouw Bulc op ziekteverlof sturen, ze heeft duidelijk een zonnesteek opgelopen.
Want in Polen en Hongarije hebben ze net zoveel files als België en Duitsland. Wat een oneerlijk systeem. EU, weg er mee.
@baklava: begrijpendlezen.nl
Waarom zouden Elektrische auto’s bij voorbaat al korting krijgen? Als het op kilometer is moet dat zichzelf reguleren. Er is toch niemand bij gebaat om met korting alsnog in de file te lopen kloten? Die vervuiling is ze al gecompenseerd in de aanschaf. Als dat dubbel gaat dan mag de bijtelling vlak getrokken worden en CO2 tax verdwijnen.
Bij Siemens hebben ze een hele goede dag vandaag !
Als dit in plaats van de huidige regels zijn, zal dit voor ons wel voordelig uitpakken. Maar als iets te mooi is om waar te zijn valt het uiteindelijk waarschijnlijk weer tegen.
Laat ze nou eerst eens geld en moeite steken in een goed alternatief voordat ze een noodzakelijkheid gaan belasten.
Ik vraag mij soms wat een leven nog waard is in Nederland. Ik heb mij altijd netjes aan de regels gehouden, netjes school afgemaakt en studies genoten. Netjes gaan werken, eerlijk wit geld verdiend. En dan wil je ook wel eens genieten van je zuurverdiende (duurbetaalde; want BPM) auto. Je wilt gewoon naar je werk tijdens de spits en liefste ga je met de fiets maar werken om de hoek is voor 99% van de Nederlanders utopie behalve voor de ministers in Den Haag die geen enkel kloppend beeld hebben bij de maatschappij, een mooie vrijstaande woning op het Haagse zand hebben en dagelijks heerlijk op het fietsje naar het Binnenhof fietsen. En dan ook nog verwachten dat men allemaal in een Prius, Foutlander of andere gesubsidieerde kortingsknaller gaat rijden. Waar doen we het nog voor?
@ghost:
Jesse Klaver?
@ghost: Politici die heerlijk op de fiets gaan? Dat is alleen op dagen dat het kwik boven de 20 graden steekt en ze weer eens zieltjes willen winnen tijdens verkiezingen. De rest van de dagen zitten ze gewoon in CO2 uitstotende, slurpende V12 limo te cruizen.
@ghost: ja, je hebt het echt wel rotslecht, als brave Nederlander… (voor wie traag van begrip is: denk er de ironische toon gewoon bij).
@bara:
Later als je groot bent is er een kans dat je het zult begrijpen.
Tot die tijd is het misschien verstandiger om je bek te houden.
-hier zit niets van ironie bij-
@desjonnies: mijn dank voor de uitleg is groot!
…en dan ook nog door een particulier bedrijf laten handhaven…???

Handhaving hoort bij de overheid! Niet bij een bedrijf dat winst maakt door iets minder brave burgers te naaien…
Weg met de EU. Weg met de Euro.
Dus je gaat (nog meer) gestraft worden als braaf werkende Nederlander die op tijd op zijn werk moet zijn? Niet iedereen zit in een tak van werk waar flexibele tijden of thuis werken een optie is. Voor hen, en mijzelf incluis, is het vermijden van de spits geen optie. Gaan wij dat kunnen declareren bij de werkgever?
@rike: Welk werk doe je dat zo godvergeten belangrijk is dat dat perse tussen 8:30 en 17:30 moet?
@cloverleaf: ik werk op de skilled Servicedesk voor de Rotterdamse haven waarbij de werkgever ons niet thuis laat werken.
@rike: Nee maar die werkgever zal het heus wel interessant vinden als ze door de overheid “gestimuleerd” worden om ploegendiensten oid te beginnen, danwel thuiswerken toe te staan… Wat enkel nodig is is een mentaliteits verandering bij zowel werkgevers als werknemers. Niet zozeer meer asfalt als wel meer spreiding.
@cloverleaf: dat is allemaal leuk, maar je bent afhankelijk van je klanten. Je kan wel om 6 uur beginnen maar heeft weinig nut als jouw klanten pas om 9 uur beginnen.
@lekkerlinksrijden: precies! Daarom moet de mentaliteit veranderd worden! We moeten met zn allen af van de 9 tot 5 mentaliteit. Stimuleren van thuis werken, deeltijd en flexibele werktijden etc. Als je 25 procent van alle administratieve, bancaire en soortgelijke kantoorbanen kan verplaatsen naar thuis en / of naar flexibelere werktijden dan scheelt dat al een enorme slok op een borrel
@cloverleaf: dat zal zeker een hoop oplossen. Iets voor Den Haag om samen met werkgevers om de tafel te gaan om goede afspraken te maken. Zal een hoop mensen en het milieu blij maken
@cloverleaf: in een winkel werken (of enig ander bedrijf/instelling met fysieke locatie en openingstijden) zou een valide antwoord zijn. En daar zijn er best een hoop van.
@gulli: ik woonde in China, nam mn chinese meisje mee naar NL, die snapt er dus niks van dat hier de winkels stipt om 6u sluiten. “When can you shop?” Vroeg ze verbaast. Nogmaals, mentaliteit hier dat iedereen op dezelfde tijd de deur uit moet…
Ja mooi hoor, maar die filetax is dus gewoon een verkapte spitstax. Kost het dus zoveel extra om in de spits te rijden terwijl dat niet betekend dat je in de file staat. En buiten de spits kun je ook in de file staan, maar die is dan goedkoper? Dit is echt de grootste onzin ooit. Ik ben zonet bijvoorbeeld zonder ook maar iets van files naar het station gereden, kost mij dat dan ook meer per km?
@carman6: Wegenbelasting is ook de grootste onzin! Betalen om op straat te mogen parkeren… KK heffing is het allereerlijkst, helemaal Europees geregeld
@cloverleaf: natuurlijk is kilometerheffing het eerlijkst, het nadeel is alleen dat een groot gedeelte van je privacy ervoor geschonden zou moeten worden. Kilometertellers kunnen namelijk terug gedraaid worden, daarom zou er bijgehouden moeten worden hoeveel je rijdt. Misschien vind jij dit prima, maar er zullen er genoeg zijn die dat niet willen. Ook al hebben zij niks te verbergen.
@carman6: daar hoeft je privacy helemaal niet voor geschonden te worden. Daar zijn meerdere mogelijkheden voor. Het kan idd ook dmv km stand. Maar dan wel enorm hard straffen voor terugdraaien km teller. Denk dat weinig mensen terug gaan draaien als ze riskeren om een jaar te gaan brommen.
@cloverleaf: het is trouwens toch ook niet eerlijk dat het overgrote gedeelte van de wegenbelasting naar de randstad gaat? Ik kom er nooit, waarom betaal ik zo veel en krijg ik zo weinig terug? Ook een voorbeeld van dat het hier nooit eerlijk gaat worden.
@carman6: ik denk dat er in verhouding van het aantal mensen per km2 in de provincie meer asfalt ligt dan in de randstad…
We horen juist korting te krijgen als we in de file staan.
De meeste van ons zijn niet voor de lol onderweg en we worden feitelijk gehinderd in uitoefening van ons beroep of werk.
En wij kosten allemaal een bepaald bedrag per uur.
Het is te beredeneren dat files een teken zijn van wanbeleid van en overheid die niet in staat is de burgers een efficiënte infra structuur aan te bieden.
Na de tweede wereldoorlog zijn burgers en masse de grote steden uitgejaagd en zijn er slaapsteden ontstaan, die de oorzaak zijn van veel file leed.
Om dan de hardwerkende burger hiervoor aan te pakken is gewoon bezopen.
Helaas worden we sluipend geïndoctrineerd en gaan we ze nog geloven ook.
Slaafs betalen aan een overheid die bol staat van onkunde en besluiteloosheid, ik hoef slechts te verwijzen naar het kleutergedrag van de kabinetsformatie, niemand is bereid om zijn eigen schaduw heen te springen.
Wat dat betreft was de opmerking van Wilders zeer treffend, al mag je dat niet zeggen, want oweeee!
@desjonnies: Wat een gelul. Na de tweede wereldoorlog had niemand een auto en woonden er 9 miljoen mensen in NL die allemaal in hun eigen dorp of stad werkten. Nu zijn er 17 miljoen mensen die allemaal een auto hebben en die bijna allemaal buiten hun eigen dorp of stad werken. Daarnaast zijn de steden groter dan ooit.
@cloverleaf:
Bekijk eens een demografische kaart van Nederland, of eentje die de groeikernen aangeeft.
@desjonnies: wil je al die 8.000.000 mensen anders kwijt in een schuurtje in Amsterdam Noord?
@cloverleaf:
Nee, ik wil een overheid die consequent is en infra structuur aanlegt en beheert, geen paardenlul die NS splitst in een deel vervoer NS, en een deel infra structuur Pro Rail, waardoor er kostbare tijd en energie wordt verspild aan het zwarte pieten
@desjonnies: al die energie om zwarte pieten ben ik zeker met je eens! Maar we hebben in NL een prima infrastructuur. Tuurlijk is het altijd beter voor verandering maar telkens maar meer asfalt neerleggen om 3u per dag files te vermijden is ook zonde. Moeten ook zeker kijken naar andere alternatieven. Ik ben ook erg op mn privacy… maar aan de andere kant typ ik dit op een iphone…
@desjonnies: kort door de bocht why dont’t you? Alsof er geen treinen, fietsen bussen en brommers bestaan. Veel autokilometers, ook in de file, zijn gewoon een keuze. ‘we’ willen gewoon niet met het OV.
@pomoek:
Nee mensen zijn absoluut bereid om met het OV re reizen, op zakenreis in het verre oosten gebruik ik dolgraag het OV.
Met dit verschil dat het OV daar snel, schoon, veilig en goedkoop is evenals een taxi.
Een stad als Busan (zuid Korea) heeft dat veel beter voor elkaar dan wij en van Seoul airport naar Busan neem ik tegenwoordig de trein ipv het vliegtuig. Voor bovenstaande redenen.
Alleen in Europa als ik in de grote agglomeraties als Londen moet zijn.
Verder heb ik bewust gekozen om in een randgemeente te gaan wonen met een wo ist der bahnhof en ben ik in 10 minuten in de srad.
Een ritje de haach duurt dan wel weer anderhalf keer langer dan met de auto, en daar zit hem nou net de kneep met ons OV snelheid en Service met een grote S
Onbemande stations een totaal onbegrijpelijk systeem.
In het buut’nland ben ik altijd netjes door een medewerker geholpen vaak met gebarentaal, hier ben je als buitenlander aan de goden overgeleverd.
@desjonnies: Ok, dus jij desonnies durft hier gewoon te beweren dat als je in Zuid Korea zou wonen jij, met veel plezier, elke dag met de trein naar je werk zou gaan?
@pomoek:
Ja.
Het verkeer is net als hier hopeloos en de mensen gedragen zich, gebruiken GEEN mobiele telefoon, dat in not-done daar maken er geen troep van en zijn beschaafd.
Geen vretende horken, geen hysterische telefoongebruikers, geen poten op de bank doe je dat thuis ook figuren, geen tyfuszooi in de trein achterlaten voor anderen.
Deze omgangsvormen en sociale discipline maken deel uit van hun economisch succes.
In Noord Engeland, de regio Newcastle was het gewoonte ’s morgens good morning te zeggen als je op de bus stapte. Hoe vreemd het nu ook moge klinken, deze simpele niets kostende begroeting zorgde voor een heel andere sfeer in de bus.
Doe het hier en ze kijken je verschrikt aan omdat ze allemaal een comfort zone moeten hebben, die je dan doorbreekt.
Maar ik blijf het doen, want sommigen zeggen goede morgen terug.
@desjonnies: Ik snap gewoon niet waarom je nog in NL woont. Met al die plurken.
@pomoek:
Ik ook niet eerlijk gezegd.
@desjonnies: geen autoblog.kr. Om te beginnen ;-)
@desjonnies: een stad met 12 miljoen (of meer) in zuidkorea op een oppervlakte van de provincie utrecht is niet te vergelijken met een land van 17 miljoen waar iedereen verspreid woont… zelfs de randstad niet. In hongkong of singapore staat er elke 3 minuten een metro voor je neus. Ideaal natuurlijk maar niet rendabel voor NL. Ik zit nu ook in de trein en moet bekennen dat die best schoon is. Tevens groet ik hier ook netjes als ik in de bus trein metro of vliegtuig stap…. zal wel aan mij leggen maar zo slecht is het hier allemaal niet. Rotterdam Schiphol in 27 min….
@pomoek: Heb jij weleens een trein genomen tijdens spitsuren? Zolang dat niet goed geregeld is geef ik mensen groot gelijk om de auto te pakken. En wat fietsen of een brommer betreft ga je natuurlijk ook niet 40 kilometer heen en 40 kilometer terug door de regen om vervolgens doorweekt op je werk aan te komen en zelfs al regent het niet is je reistijd zoveel langer dat het eigenlijk geen alternatief is.
@carfreakjim: Ja, en nee het systeem is niet perfect. Maar dat is het rijden met een auto ook niet. Dat is toch een beetje het thema hier, rijden in files? Mijn punt is overigens dat als een meer automobilisten een keer per week de trein zouden pakken de files voor een groot deel zouden zijn opgelost. Of flex gaan werken oid.

Het probleem is dat mensen kudde dieren zijn en dus om 8:30 achter hun bureau willen zitten en om 18:00 achter de piepers.
@pomoek: omdat het niet rendabel is. Stel dat ik woon in drachten en werk in groningen, het ov kost mij 5 euro heen en 5 euro terug. Tijdswinst als ik met de auto zou gaan is 10 a 15 minuten.
Nu ga ik met de auto, want tijd is geld. Autoritje naar groningen kost me 6 heen en 6 terug. Dus 2 euro. Dat betekent dat ik per week of 10 euro betaal voor 2.5 uur tijdswinst en comfort of 10 euro bespaar en 2x per dag in een bomvolle bus zit.
Daarnaast: de auto staat er toch bij alle nederlanders…
@peug206: Ja. Precies mijn punt. Je kiest er voor om in de file te staan.
@pomoek: omdat het meer tijdswinst oplevert dan dat het geld op zal leveren. Iedereen in de file heeft over het algemeen ook een redelijk inkomen want ze werken 32-40u per week. Diegene die dat niet doet betaalt dus sws al minder belasting.
Maar de enige goede oplossing op dit probleem is de optie die @lekbak noemde: belasten op verbruik. En aangezien we in NL toch al bijna een euro per liter aan belasting betalen in tegenstelling tot de rest van Europa kan ik me niet voorstellen dat dit gaat gebeuren. Want dan moet heel Europa meer gaan betalen voor benzine en dat vinden ze nu al duur.
Vooruit, de voorruit :)
Ik snap al die negatieve reacties niet. Is het omdat het over belastingen gaat? Lijkt mij wel fijn om een systeem te hebben waarmee je in één keer voor al die milieu stickers betaalt. Ik zou gewoon nog lekker verder gaan als EC. Belastingen op auto’s en brandstof gelijk trekken. Idem houderschap belasting gelijk en dezelfde boete bedragen. Het hebben van een auto wordt zo in NL goedkoper en in België kunnen ze het extra geld gebruiken om wegen te repareren. Als ze dan ook nog iets bedenken voor de tolwegen rijden we straks jodelend vanuit Nederland naar de camping is. Zuid Frankrijk!
Wat een gel.l, en dan verbaasd zijn dat er steeds meer partijen in diverse landen zijn, die die uit de EU willen stappen. Je weer nu al dat met zo’n systeem nederland weer aan het kortste einde trekt (de burger dus) en we opdraaien voor een aantal oostelijke staten etc.
Mooi dat de EU dat geld wil collecteren ..
Echt aardig van ze ..

Daar was Adolf Hitler zelfs te fatsoenlijk voor ..
Pr-ma. Maar dan ook europees niveau voor alle aneer autobelastingen. Dus gelijke btw, bpm, mrb, co2 taks geneuzel, accijnzen. Alles gelijk. Het is immers schandalig wat we in nederland betalen om auto te rijden.
Er zullen toch altijd weer landen zijn die het wat minder nauw nemen met zulke regels. Kuch. Communicatie tussen lidstaten moet goed verlopen? Pff Violeta Bulc woont echter onder een steen. Ik hoef alleen maar naar de combinatie Air France-KLM te kijken om al misselijk te worden van hoe Fransen omgaan met gezag en regels. KLM maakt veel meer winst omdat Air France piloten direct staken als iemand het woord ‘verandering’ ook maar durft te fluisteren. Culturen zullen nooit. hetzelfde. worden.
Vooruit = voorruit? 😅
@basf: ja, ik snapte de zin al niet…
Ik zeg een Nexit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).