Evert Louwman: ‘Ieder concours is doorgestoken kaart’

Auteur: , 41 Reacties

De grote sheriff van het Louwman Museum laat graag zijn auto’s aan de rest van de wereld zien, maar hij rekent er niet op om een concours d’elegance te winnen. ‘Die concoursen zijn doorgestoken kaart. Allemaal.’

Dat je het mooiste automuseum van Europa hebt, wil nog niet zeggen dat iedere individuele auto ook de mooiste van de wereld is. Dat heeft Evert Louwman al een aantal maal ontdekt; hoewel hij aan veel concoursen meedeed, heeft hij er maar enkele gewonnen. Dit jaar had hij enig succes op Amelia Island; hij won er niet het concours d’elegance maar wel het concours de sport. Dat deed hij met de Pegaso Z-102 Cupula uit 1952. Met die auto greep hij vorig jaar op Villa d’Este naast de prijzen, hetgeen niet bevorderlijk was voor zijn humeur. Ergens wel begrijpelijk, want de Pegaso — inmiddels in het Louwman Museum te zien — was met afstand de meest bijzondere auto die deelnam. Stefan Behr, die namens BMW Group Classic in het organisatiecomité van het evenement zit, heeft echter wel een idee waarom de Pegaso niet won. ‘Ik vind het een prachtige auto en eerlijk gezegd zou het mijn keus zijn geweest. De afweging van de jury kan ik echter wel volgen. Het is immers een concours d’élégance en wat je ook van de Cupula kunt zeggen, hij is allesbehalve elegant.’

Pegaso Z-102 Cupula

Big business
Louwman blijkt het voorval nog allerminst vergeten. ‘Natuurlijk was ik teleurgesteld dat ik niet won. Die Pegaso is zo’n bijzondere auto, die had moeten winnen. Dat zeg ik niet omdat het mijn auto is; ik heb deze auto omdat ik hem bijzonder vind en niet andersom — ik vind hem niet bijzonder omdat hij van mij is. Maar je weet met zulke evenementen eigenlijk op voorhand dat je kansloos bent. Zulke concoursen zijn doorgestoken kaart. Allemaal. Wie de winnaar wordt, is al op voorhand een gelopen race. Daar zou je eens een verhaal over moeten maken. Maar ja, dan nodigen ze je nooit meer uit.’ Louwman zegt het niet omdat hij een slechte verliezer is. ‘Er zijn mensen die dat als voorwaarde stellen. Als organisator kun je dan buigen of barsten.’ Onwaarschijnlijk is het niet, want de concoursen zijn immers big business; je auto stijgt aanzienlijk in waarde als je ermee deel kunt nemen aan bijvoorbeeld Pebble Beach of Villa d’Este, en als je wint al helemaal.

‘Hij lacht me uit!’
We vragen Stefan Behr eens hoe hij erover denkt. Hij zit niet alleen in het organisatiecomité van Villa d’Este, maar ook in het kleine clubje dat de auto’s voor het concours selecteert. Lachend: ‘Wat had hij precies op toen hij dat zei?’ Serieuzer vervolgt hij: ‘We horen wel vaker dat het op voorhand geregeld zou zijn. Maar eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe we dat moesten doen. We hebben namelijk een structuur waarbij het nagenoeg onmogelijk is. Het selectiecomité zoekt de deelnemende auto’s. Alles wat verdacht lijkt, schrappen we. Om een voorbeeld te geven: Simon Kidston is aanwezig als presentator en hij doet dat geweldig, alleen hij is ook actief in de klassiekerhandel. Maar als hij maar zijdelings betrokken is geweest bij de verkoop van een auto, betekent dat al dat die auto niet mee kan doen. Feitelijk zou het geen probleem zijn, want Kidston zit niet in de jury, maar we willen vermijden dat we zelfs maar de schíjn tegen hebben.’
Behr vervolgt: ‘In de jury van ons concours zitten mensen als Lord March, Harm Lagaaij en Patrick le Quement. En dan is er nog de jury-voorzitter, Lorenzo Ramaciotti. Zie je mij naar Ramaciotti gaan om te vertellen welke auto moet winnen? Hij lacht me uit!’

Reputatie
Hoe is het dichter bij huis? Op Paleis Het Loo in Apeldoorn wordt immers ook jaarlijks een concours d’elegance georganiseerd. Het eerste weekend van juli was het er weer, en als de paleistuinen niet dicht waren gegaan hadden @CasperH en ik er nu nog steeds gelopen.

Ferrari in Apeldoorn

‘We zijn een internationaal concours met een goede reputatie, hoogwaardige auto’s en een jury die zijn taken zeer serieus neemt,’ zegt organisator Jan-Peter Nijmeijers. ‘We zouden onze naam te grabbel gooien als de jury zich zou laten beïnvloeden in het kiezen van de mooiste auto’s. Dat willen we niet en kunnen we ons niet veroorloven. Daarnaast is het een jury van zeer gerenommeerde automotive hotshots en die kunnen en willen we niet beïnvloeden. Als we hen zouden vragen de uitslag te manipuleren, dan zouden we volgend jaar zonder jury zitten.’

Nooit meegemaakt
Een goede aanleiding om eens te informeren bij de juryvoorzitter in Apeldoorn, Wim Oude Weernink. ‘Ik denk dat niemand in Nederland zoveel ervaring heeft met het jureren bij concoursen als ik. Behalve in Apeldoorn heb ik het ook gedaan op Pebble Beach, op Bensberg en op veel andere evenementen, tot Tokyo aan toe. Ik heb het nog nooit meegemaakt.’ Ook tijdens het jureren bemoeit de organisatie zich volgens Oude Weernink niet met de uitslag. ‘Ik was zelf nogal gecharmeerd van een Renault 4CV Autobleu dit jaar, maar het is echt niet zo dat de organisatoren me dan komen vertellen dat een Ferrari-prototype toch een wat prestigieuzere winnaar is voor een internationaal concours.’ Toch kan hij zich wel iets voorstellen bij het verhaal van Louwman. ‘Ik heb met eigen ogen gezien dat hij met zijn Spyker op Pebble Beach stond, de eerste auto met een zescilinder motor, de eerste benzineauto met vierwielaandrijving, maar de jury gunde de auto amper een blik waardig. Ik kan me indenken dat je daar een wat vreemde nasmaak aan overhoudt.’

Tot slot Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum. Wat vindt hij er eigenlijk van? ‘Verplaats je eens in meneer Louwman. Natuurlijk is het geweldig om al die prachtige auto’s te laten zien, of je nou wint of niet. Maar het is ook een wedstrijd en dan wil je een eerlijke kans maken. Dat gaat niet als je weet dat er deelnemers zijn als een Ralph Lauren; daarvan weet je dat hij thuis op de bank blijft zitten als hij geen zekerheid heeft dat hij wint. Een tijdje terug kwam er weer een uitnodiging voor een concours en toen vroeg hij me wat ik ervan vond. Toen heb ik gezegd: meneer Louwman, u moet het alleen doen als u er zelf zin in heeft.’



41 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Nou zeg ..
Wat gemeen allemaal ..
Niet zo lauw man, voor meneer Louwman..
Op z’n pikkie getrapt verspuugertje omdat hij vind dat er gewonnen moet worden?, hahahaha wat een kleuter.
@sracert: Is toch hetzelfde als dat VW iedereen ging beschuldigen van “sjoemelen”, maar dat pas doen als ze zelf ermee gepakt worden?
@mercedesclk350: ja, zo ongeveer v/d zelfde mentaliteit
@sracert:

Louwman zou best wel wat meer erkenning voor zijn oprecht imposante collectie mogen krijgen ..
Maar tegen zwaargewichten als Peter Mullin is niet op te boksen ..
Ook de talloze individuele projecten van particulieren is lastig tegen te knokken op Pebble Beach ..
@lincoln: prima toch erkenning ieder zijn/haar ding, alleen niet van mij.
@lincoln: maar dan mag meneer ook erkennen dat er andere auto’s zijn die prijswinnaar zijn. En t is een concours d’elegance en niet een circuittentoonstelling.
Als hij een echte vent was Zou hij er juist een verhaal van maken!!
Dit is enkel smaad !! die beste Evert is gewoon nog een beetje ziek dat hij niet heeft gewonnen en gaat een beetje wild om zich heen slaan.
Dat krijg je als je op kinderfeestjes iedereen een even grote zak snoep geeft. Je moet jong goed tegen je verlies kunnen, anders wordt het nooit wat.
Wat een pannekoek
maar niet alle auto’s in zijn collectie zijn in puntgave conditie. dat helpt ook niet echt.
@dymf:
Dat is nu juist zo gaaf aan zijn collectie. Overgerestaureerde vitrine modellen zijn er al genoeg. Wel eens een diepte interview met de beste man gelezen. Hij koopt alleen wat hij interessant vindt en dan ook alleen voor de prijs die hij het waard vindt. En anders koopt hij het niet.
Ben zelf wel eens bij het evenement in Como en het is wel enorm genieten, Louwman heeft te maken met straffe concurrentie, misschien een dosis ongeluk maar ik kan me vooral wel vinden in de uitspraak dat het subversieve in de beoordeling van ‘elegantie’ een lastige verteren iets is. Villa d’Este is wel heerlijk gemoedelijk en niet overcrowded ondanks wat overduidelijke en lelijke sponseringen van bijvoorbeeld grote automerken als BMW. Dat kan dan weleens de schijn gaan wekken van doorgestoken kaart. Maar ik vind het mooie club van mensen en gaat er eervol aan toe, celebs uit de autoindustrie zoals Adrian van hooydonck en Lorenzo Rammaciotti zijn voor aanwaaiend publiek heel bereikbaar en beminnelijk op commentaar. Kan me niet voorstellen dat hier vals gespeeld wordt.

Trouwens met detailing gaat het de mist met die Pegaso. Veel te snoeperig, die sidepipes had ik matzwartgemaakt als ik L. was.. Geen gezicht zo. En dan moeten die banden ook weer gewoon zwart.
Ander doorn in het oog maar inherent aan het design is de achterruit. Lijkt wel alsof het er achteraf nog opgemoffeld is. Maar daar is niks aan te doen. Voor de rest een droomwagen!
@giulio:
Ook in Como geweest en weet je, het meeste genoten van de perfecte Innocenti Cooper en de perfecte Autobianchi’s, of gewonere auto’s
Zit veel meer liefde in dan veel van dit soort sleeën waar het vaak om prestige en de poen gaat.
En daar knelt de schoen voor Louwman, het gaat hem niet om de poen, ab-so-luut niet om de poen, ik denk dat hij Ralph Lauren financieel de baas is, het gaat hem om de liefde voor de automobiel.
Eigenlijk een beetje als uw kritiek op deze Pegaso, die was toen zo gemaakt, dramatisch, over-the-top als pièce de resistance van wat Franco’s na-oorlogse Spanje allemaal niet kon maken.
En of’ ie mooi is of nie’, is eigenlijk niet zo heel erg belangrijk, hij is echt uniek, unieker dan bijvoorbeeld een 300SL uit die tijd, zo’n Pegaso origineel maken en houden is een monnikenwerk en ik ben er 100% van overtuigd dat het bij Louwman om zijn auto hart gaat .
Zo is het verhaal hoe hij ’s werelds oudste Toyota in handen heeft gekregen uit Rusland als een spannend jongensboek, love over gold !
@desjonnies: Ha! Yes, heb het verhaal van de Toyota ook gelezen en ik deel het met je dat er meer is dan de poenerigheid van de happy few. Wie het kleine niet weert….
En toch, een concours de élégance, het is daar de show waar het grote geld regeert en waar vaak de kleine luyden het onderspit moet delven.
Dat is daar zo maar ergens anders kan het ook andersom zijn.
Ik vind ze allebei mooi, in hun eigen waarde. Het maximale en opulente en het simpele, kleine maar daarom niet minder fantastische. Soms mixen die twee, maar meestal is het het een of het ander.
Ik sta daar vaak bij Villa d’ Este juist voor de nieuwe prototypes, zoals voorgaande jaren met die nieuwe Maserati Alfieri of die carrozeria Touring Ferrari. Heerlijk om deze auto’s niet in grote belichte dozen te zien maar juist buiten met de (vaak) blauwe reflectie van de lucht.

Dan vergeet ik al die antieke auto’s die ik vaak toch al eens ergens gezien heb. Terwijl ik daar eigenlijk juist voor kwam..
@giulio: … eert! … Weert..
@giulio: tsja, het is dan ook een dure hobby he..
@desjonnies: Ik weet niet hoor ff snel gegoogled maar RL is goed voor 6 miljard euris.
En ” ons ” Evertje dan ?
@desjonnies: Evertje ff snel gegoogled 820 miljoen …zo die mot nog ff zeg maar hahaha.
@RobUSA:
De Nederlandse belasting maakt meer kapot dan u lief is he Rob !
@desjonnies: Ik dacht al zal vast niet kloppen. RL is de real world famous dude zeg maar en evertje is/blijf een onbekende nobody, niet dat ik van Evert geen paar procenten zou willen hebben maar niet te vergelijken.
@desjonnies: Tja dat is jou interpretatie, die dure zeldzame auto kan jaren gerestaureerd zijn door de eigenaar , onderdelen waar jaren naar is gezocht etc etc , altijd die dooddoeners dat de gewone wagens er veel meer toe doen dan die dure prestige auto’s, mijn hemel, dan kun je net zo goed naar de VW garage en daar wat golfjes gaan kijken.
beetje huilie huilie verhaal…
Ja die Cupula is bijzonder en ik vind ‘m gaaf, maar dit verhaal heeft toch wel een beetje de smaak van een zeurende verliezer.
Doorgestoken kaart of niet: het Concours in Apeldoorn was erg vermakelijk! Blijft ook leuk dat je met je oldtimer gratis op het terrein kunt parkeren tussen de andere liefhebbers!
Wat heb die Evert toch een grote neus..
wat een gejank van die evert, hilarisch als je weet dat jij hessing flink genaaid heeft en vervolgens om dit zit te janken
Het wereldje van concoursen als Villa d’Este en Pebble Beach is zo (relatief) klein dat ik er niet raar van opkijk als er inderdaad vooraf al besloten wordt dat auto X een hoge klassering of zelfs de winst krijgt. Als jurylid zie je vaak toch dezelfde kleine groep liefhebbers/autobezitters elk jaar trouw terugkeren en dan kan het zomaar gebeuren dat je een band/vriendschap opbouwt met de een of de ander. Je concoursmaatje dan een paar puntjes extra geven is dan zo gebeurd.

Aan de andere kant, het heet niet voor niets een concours d’elegance en geen concours d’unique of iets dergelijks. Persoonlijk vind ik deze Pegaso schitterend en wel elegant, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen hem niet elegant vinden. De wielen ogen wat groot, misschien vinden ze de sidepipes of dat lijntje op het achterspatbord niet mooi, het kan allemaal. Elegantie is nou eenmaal niet in een meetbare eenheid uit te drukken, dus het jureren van een concours d’elegance blijft toch een subjectieve aangelegenheid. Als de jury jouw auto niet elegant genoeg vindt, kun je daar weinig mee behalve met je auto naar een ander concours gaan en hopen dat de jury daar hem wel elegant genoeg voor een prijs vindt.

Wij normale stervelingen zitten niet in dat elite-wereldje en kennen de betrokken mensen ook niet persoonlijk. Het is dan ook lastig om te zeggen of het wel of geen doorgestoken kaart is. Zou het kunnen? Zeker. Overal is zoiets mogelijk, maar zonder harde bewijzen kunnen we helaas weinig.

Overigens, Perry, je stukje is weer van fijne kwaliteit. Meer van dit graag!
Ja, eerlijk gezegd zijn de problemen van de heer louman wat mij betreft, euh, relatief te noemen. Sterkte ermee!
In 2001 ben ik betrokken geweest bij de organisatie van een groot Concours ‘d Élégance in Duitsland. Organisator was een in klassiekerkringen zeer bekende Brit, wiens naam ik niet zal melden. Voor zover ik weet is hij nog steeds actief in de klassiekerwereld.
Een kameraad van me was kunstschilder met een specialisatie in klassieke auto’s en woonde toen daar in de buurt. Het was in de vakantie en hij vroeg me of ik wilde helpen, want hij was bij de organisatie betrokken geraakt.

Dat is een erg leuke week geweest, maar wat me toen erg verbaasde was dat mijn kameraad de opdracht had gekregen om een aantal deelnemende auto’s te schilderen met het kasteel waar het werd gehouden op de achtergrond. Met name de zeer waarschijnlijk winnende auto’s.
Terwijl het concours nog moest beginnen.
Onder andere de hier eerder op Autoblog gepresenteerde Franay Bentley zou een klasse-winnaar of de overall winnaar worden. De eigenaar ervan was ook middels hand-en spandiensten betrokken bij de organisatie en dat was dan toch wel het minste dat ze konden doen.

Ik vroeg hoe ze dan wisten welke auto’s gingen winnen, en er werd gezegd dat men natuurlijk altijd van tevoren weet wie er meedoet met welke wagen. De wagens in dat circuit zijn bekende klassiekers. Het is zelden zo dat er iets meedoet wat niemand ooit eerder zag. De meeste deelnemende auto’s zijn bekende “showqueens”. En als je de auto’s van tevoren toch al kent, is het goed te doen de winnaar van tevoren uit te pikken. Daar hoef je dan op de dag zelf niet met gespeelde verbazing naar te kijken.

Ook daar hoorde ik al dat bepaalde auto’s alleen komen als de eigenaar zeker is van een prijs.
Blijkbaar wordt er dus wel onderhandeld met eigenaren om bepaalde auto’s te krijgen op een show. Nou was dit de eerste editie van het evenement, dat niet meer bestaat, dus wellicht werd er ook een en ander gedaan om het op de kaart te zetten.

Overigens was de organisatie vrij klein en ik had vrijwel dagelijks contact met de organisator, dus dit is niet van ergens horen zeggen of een vaag gerucht of zo.
@sabrerator: tuurliek naam niet vermelden want dan komt de aap uit de spreekwoordelijke mouw, hou toch op man. Alles is doorgestoken kaart. Ga op hockey en wellicht kan je misschien kans maken om er ook bij te horen..
@pinut187:
Waarom zou ik erbij willen horen?
En waarbij dan?

Rare reactie.
@pinut187:
Bah
De man legt een en ander uit en dan reageren als een 13 jarige, klasse hoor !
Die Pegaso had bij mij ook niks gewonnen, dat dunne dametje in erg speels vallend kleedje heeft daarentegen wel twee sterke puntjes! Winner!
Lang verhaal, maar dit wisten we toch allang??
Toevallig vandaag naar het museum geweest voor de tweede keer. En daarbij deze prachtig bijzondere rijtuig kunnen bewonderen.
Rijke verwende mannetjes die gewend zijn te winnen en hun zin te krijgen. Dat hij baalt, soit, maar dat hij nu dit doet…
Alhoewel in de Autovisie van een paar weken geleden wel werd gemeld dat bij Como vooral Italiaanse auto’s winnen de laatste jaren.
Maar mijn oma zou zeggen “niet zeuren, ga lekker met je autootjes spelen.”
@jeroenwz: vervelend he, dat de een iets heeft wat de ander graag zou willen.
Vreselijke wereld die van de klassieke auto’s. Gaat ook niet meer om of een auto in goede staat is, maar of de lak en banden nog origineel zijn, blegh!
Meedoen is toch belangrijker dan winnen?
@mashell: Da’s alleen op de Olympische Spelen ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).