• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EV’s slecht voor veiligheid, aldus EuroNCAP

Auteur: willeme, gepost 7 december 2023 om 09:03 – 13 Reacties

EV's slecht voor veiligheid

Geef je om veiligheid (met name die van anderen), dan is het goed om de EV te laten staan. EV’s zijn slecht voor de veiligheid, aldus de veiligheidswaakhond.

Kijk voor de grap eens om je heen en zie wat iedereen tegenwoordig rijdt: veel crossovers, hé? Dan hebben we hier in Nederland nog een heel erg oud wagenpark, dus valt het hier op zich mee. Ga naar de VS en je struikelt erover. Sterker nog, je moet bijna je best doen om geen crossover of SUV tegen te komen in de showrooms. In Europa wordt dat probleem ook telkens groter.

Ja, we hebben het over een probleem. Het gaat nu niet wéér over het feit dat een normale auto lekker door een bocht gaat of zuiniger is. Nee, het gaat om ernstige veiligheidszorgen die de EuroNCAP heeft omtrent de veiligheid. Die hebben onlangs weer een zwikje nieuwe auto’s tegen de muur gezet.

Alle auto’s zijn veilig voor de inzittenden

Van de 11 geteste auto’s waren twee auto’s geen crossover of SUV. Uiteraard halen ze in principe allemaal goede resultaten. Dat was al een beetje bekend, natuurlijk. Auto’s zijn tegenwoordig allemaal veilig en het is niet echt een USP meer.

Maar de EuroNCAP maakt zich zorgen, aldus Michiel van Ratingen, de secretaris van de organisatie:

Jarenlang werd Euro NCAP ervan beschuldigd het gewicht van auto’s op te drijven. Men dacht dat extra veiligheidsvoorzieningen extra massa betekenden. Dat was nooit echt het geval en de toename van het voertuiggewicht die we tegenwoordig zien, heeft zeker niets te maken met de veiligheid. Het heeft te maken met de voorkeur van de consument voor grotere voertuigen en met de elektrificatie, waarbij steeds grotere batterijen worden gebruikt om de zorgen over de actieradius van consumenten weg te nemen.

Michael van Ratingen, is dus NIET verantwoordelijk voor de crossover-gekte.

EV’s slecht voor veiligheid

Maar volgens de EuroNCAP-honcho is het tegendeel waar. Zware auto’s zijn slecht voor de veiligheid en eigenlijk ook voor het milieu. Want ondanks dat je er zelf wel veilig in voelt (en bent), breng je anderen juist in gevaar. Hoe zwaarder een auto is, hoe meer schade je kan aanrichten.

Je wil eigenlijk helemaal niet weten hoe zwaar auto’s tegenwoordig zijn. Vroeger was het uitzonderlijk als een topklasse sedan als een Mercedes-Benz S-Klasse meer dan 2.000 kilogram woog, tegenwoordig zit een Smart #3 daar al bijna aan. Toegegeven: er wordt nu iets anders (meer realistisch) gewogen, maar de toename in gewicht is daar en zorgelijk.

Nu is het wel jammer dat je zijn betoog niet terugziet in de scores. De crossovers en SUV’s scoorden namelijk erg goed over het algemeen. Er werden 11 auto’s tegen de muur gezet en bijna allemaal haalden ze de maximumscore. De slechtste deelnemer was de Hyundai Kona doe met hangen en wurgen vier sterren in de wacht wist te slepen.

Ook interessant!

  • Video: Hyundai Kona Electric 2023, leasetopper in wording?
  • Hyundai maakt Kona tot de ultieme leasebak
    Hyundai tovert Kona om tot de ultieme leasebak
  • Waarom de nieuwe Hyundai KONA Electric helemaal up-to-date is
  • Nieuwe Hyundai Kona is hier en gaat compleet op de schop
    Nieuwe Hyundai Kona is hier en gaat compleet op de schop

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, euroncap, Hyundai, kona, mark-van-ratingen, SUV

Vorig bericht: « Marktplaats gaat samenwerken met mobile.de
Volgend bericht: Honda e gecanceld: voortijdig van de markt gehaald »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    7 december 2023 om 09:13

    “Nu is het wel jammer dat je zijn betoog niet terugziet in de scores.”
    Auto’s worden steeds veiliger. Denk dat hij vooral aankaart dat de zwaardere massa gevaarlijk is voor derden, bv als je corsaatje van 900 kg gekopt wordt door een auto van +2 ton.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 december 2023 om 09:37

      Misschien zouden ze daar ook rekening mee moeten houden bij het uitdelen van die scores. Ik vind het best krom dat ze enerzijds vol trots 5 sterren uitdelen aan elektrische auto’s en SUV’s en anderzijds klagen over het hoge gewicht. Als het niet goed is voor de veiligheid moet je het gewoon niet belonen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        7 december 2023 om 10:28

        Agree. In Nederland is de gemiddelde leeftijd van een auto iets van 12 jaar. Dus een botsproef tussen een nieuw model en een auto van pak-em-beet 12 jaar oud zou ook tot de testprocedure moeten behoren. En de impact die zo’n nieuw model op een oudere auto heeft, zou dientengevolge ook moeten worden meegenomen net als dat gebeurt met de impact op voetgangers en (brom)fietsers.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      7 december 2023 om 12:32

      In je Audi A4 van 1600 kg kun je ook beter gekopt worden door een Corsa van 900kg dan door een Tesla Model 3 van 1800 kg.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    7 december 2023 om 09:58

    Wat ik ook niet snap, is dat we allemaal zeiken dat benzine en MRB zo duur is, maar iedereen koopt wel een crossover ipv een zuinigere en lichtere hatchback.

    Misschien maar zo’n ding aanschaffen als je hoger wilt zitten. Of 2.
    https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRr8wVqFFp2krpP0YjD-qDvgujqHXsh0xVEk9J-S7c7s5MjhGo&usqp=CAc

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      7 december 2023 om 11:38

      Beter maak je alle belastingen die je heft inkomens- en vermogensafhankelijk.

      Of nog veel beter. Vanaf 2.5 ton verplicht een sticker achterop je auto met max snelheid 90km. En inhaalverbod uiteraard

      Login om te reageren
  3. erce zegt

    7 december 2023 om 10:01

    Dit probleem lost zich vanzelf op zodra het volledige wagenpark uit elektrische SUV’s en Crossovers bestaat. Kwestie van tijd dus ;-)

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      7 december 2023 om 10:08

      Daar hebben verkeersdeelnemers die niet in een auto zitten toch niets aan?

      Login om te reageren
      • erce zegt

        7 december 2023 om 10:10

        Je hebt m’n knipoogje gemist begrijp ik?

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          7 december 2023 om 11:04

          Sarcasm is a bitch ;)

          Login om te reageren
  4. DeWitteCondor zegt

    7 december 2023 om 10:14

    Lijkt mij vooral een ding voor aanrijdingen met oudere auto’s (volgens mij geen onderdeel van NCAP test?) en voetgangers (volgens mij wel onderdeel van NCAP test?).

    Veiligheid in andere carosserievarianten (hallo Volvo station) kan natuurlijk net zo goed of zelfs beter zijn dan in een crossover. Alleen iemand heeft bedacht dat we crossovers nodig hebben zodat we over de vangrail kunnen kijken, met 50kmh over de vinex verkeersdrempel kunnen rijden en ons Chuck Norris kunnen wanen. En nu kun je als nieuw kopende/leasende consument bijna niks anders meer krijgen (uitzonderingen daar gelaten).

    Anyhow, ik denk een tijdelijk probleem. De crossover is zoiets als de Opel Zafira hype, het waait wel over. De station maakte daarna ook een revival door. Als we straks techniek hebben om accu’s compacter te krijgen kunnen we weer veel beter uit de voeten met hatchbacks en stationwagens. Helemaal als men tot het inzicht komt dat dat sowieso zinvollere carosserievarianten zijn (en stiekem meer ruimte bieden dan waar Henk en Ingrid nu in rondrijden).

    Login om te reageren
  5. seatleon zegt

    7 december 2023 om 11:05

    Natuurlijk scoren de auto’s goed in de tests. Ze worden immers tegen een muur gezet. Het gaat mis in de praktijk. Dan blijkt zo’n lompe bak van 2.000kg+ opeens een kleinere auto volledig te vermorzelen. Je hebt als bestuurder van de kleine auto dan gewoon minder kans.

    Laatst op Youtube een goed item gezien over gepercipieerde veiligheid van SUV’s. Lang verhaal kort. Bestuurders wanen zich veiliger, gaan onveiliger rijden en de verkeersveiligheid neemt af. Opvallend was met name de toename van het aantal mensen dat over hun eigen kinder heen rijdt.

    Login om te reageren
  6. banderas zegt

    7 december 2023 om 20:03

    Maar in Europa keuren we wel allemaal systemen goed, die soms gewoon niet goed werken. Zoals verkeersbordenherkenning en lane assist…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North