• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Exclusieve concept-Ferrari van €1 miljoen kopen?

Auteur: ricardo, gepost 3 augustus 2011 om 22:52 – 79 Reacties

Ferrari Pinin Concept

Voor wie denkt dat Ferrari nog nooit een vierdeursje heeft gemaakt: denk nogmaals! Deze conceptbeauty stamt uit 1980 en is daarmee de eerste Ferrari met meer dan twee portieren. Jep, dit is de Ferrari Pinin, en hij is te koop.

Ferrari had Sergio Pininfarina opdracht gegeven om de auto te bouwen, en toen deze lel van een Italiaan af was en werd onthuld op de motorshow van Turijn in 1980 werd wel duidelijk dat de coachbuilder geen half werk had geleverd. Een lange neus, vier portieren en een 5.0 twaalfcilinder onder de langerekte motorkap. We horen u denken: “een twaalfpitter past toch nooit onder zo’n lage neus?” Wel als het een blok met een hoek van 180° betreft, zoals in dit geval. Dat blok wist 360 pk en 450 Nm te produceren, wat 31 jaar geleden nog wel eens voor vallende kaken zorgde.

Ferrari Pinin, wat Italiaans is voor Ferrari Porno

De 4,8 meter lange concept was uitgerust met donkere zijruiten waardoor de A- en B-stijl minder opvielen en het binnenste was bekleed met leer. Over het interieur gesproken, dat zag er zeker voor die tijd erg modern uit. De Pinin kon dan ook op veel enthousiaste reacties rekenen en Enzo Ferrari heeft nog gesprekken gevoerd met Pininfarina om de auto in productie te nemen, maar na een wereldtour langs alle belangrijke autoshow is dat er nooit van gekomen.

Na jaren van afwezigheid duikt de bella plots op bij een autobedrijf gevestigd in Modena. Ze bieden deze vierzits aan voor een netto prijsje van 1.000.000 euro. Astronomisch veel voor een Ferrari uit de eighties, maar tegelijkertijd is ‘ie zeldzamer dan een Aston Martin Lagonda of een DeTomasso Deauville. Bieden & meer info op mobile.de.

Bewegend beeld van de Pinin is te vinden op Autojunk.

Met dank aan @Dennismik voor de tip!

Ook interessant!

  • Ferrari 488 Pista Spider voor 1 miljoen euro?!
    Ferrari 488 Pista Spider voor 1 miljoen euro?!
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Influencer sloopt Ferrari van half miljoen euro [video]
    Influencer sloopt Ferrari van half miljoen euro [video]
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Ferrari, Klassiekers

Vorig bericht: « Brabus geeft de Mercedes SLK meer oempf
Volgend bericht: Je huis van stroom voorzien met Nissan Leaf: het kan »

Lees Interacties

Reacties

  1. 240sx zegt

    3 augustus 2011 om 23:02

    Wow. Hier had ik absoluut geen weet van.

    Login om te reageren
  2. W115 zegt

    3 augustus 2011 om 23:03

    Had net zo goed een lancia of een alfa kunnen zijn

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      3 augustus 2011 om 23:46

      @W115: Idd, reden te meer om er al geen miljoen aan te hangen!

      Login om te reageren
    • mariodv zegt

      4 augustus 2011 om 06:06

      @W115: Of een Opel Senator..

      Login om te reageren
      • massarati zegt

        4 augustus 2011 om 09:31

        @mariodv: Daar moest idd ik bij het zien van de neus ook gelijk aan denken. Begrijpelijk en verstandig dat deze nooit in productie is genomen.

        Login om te reageren
  3. joosthoeve zegt

    3 augustus 2011 om 23:05

    Leuk, maar ik zie er totaal geen ferarri kenmerken in terug. Ik vind het geen miljoen waard, maar er is vast wel iemand die dat wel vind en hem koopt, die wens ik er veel plezier mee.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 augustus 2011 om 23:19

      @joosthoeve: als ze hem wel in productie hadden genomen, dan kun je er gif op innemen dat een eventuele tig-ste generatie die nu op de markt zou zijn nog steeds designkenmerken van dit ding had gehad. En dan zou iedereen geroepen hebben: typisch Ferrari!
      Veel langlopende modelseries houden designkenmerken over van een drastische vernieuwing van het ontwerp. Kijk naar de Golf, Jag XJ (behalve de laatste dan), BMW 1600, Porsche 911.
      Het feit dat deze niet op een Ferrari lijkt is dus bepaald geen diskwalificatie. Het gaat om welk belang het studiemodel had in de geschiedenis van Ferrari. Dat het een complete stijlbreuk was die bovendien bijna in produktie is gegaan, maakt het een behoorlijk interessant ding. Of het daarmee een miljoen waard is…. de tijd zal ’t leren.

      Login om te reageren
      • joosthoeve zegt

        4 augustus 2011 om 08:27

        @potver7: Ik diskwalificeer hem ook niet hoor! Het is inderdaad zo, als ik nu naar de geschiedenis (qua modellen) kijk van Ferrari past deze er niet tussen, echt kan een model als dit het gamma flink door de war schudden. Wellicht hadden we dan nu wel geen 599/612 gehad, maar een heuse quattreporte killer of iets dergelijks.

        Daarbij is de lijn wel interessant van de auto, en motor is waarschijnlijk ook fantastisch. Daarbij zijn er ook elementen waar van ik denk dat had beter gekund, bijvoorbeeld die grill en b.v. dat stukje na het raam van de achterdeur. Maar toch voor zo’n vergeten model zonder bekendheid zou ik geen miljoen neerleggen.

        Kan je zoiets op naam zetten eigenlijk? Geen typegoedkeuring en dergelijk ga ik even van uit, dus ik neem aan van niet?

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          4 augustus 2011 om 09:05

          @joosthoeve: je zal bij de RDW langs moeten om hem te laten keuren, maar ik betwijfel of het ding zo op kenteken kan. De eisen voor kleinserie en unieke wagens zijn minder streng als die voor massa-serie wagens, maar hij heeft geen rechter buitenspiegel, waarschijnlijk geen derde remlicht en gordels achterin en die zijn volgens mij sowieso verplicht. Bovendien ziet het ernaar uit dat de ramen niet open kunnen, geen idee of dat een probleem is maar ik denk het wel.

          Login om te reageren
  4. JaxDryke zegt

    3 augustus 2011 om 23:06

    of een opel omega concept ..

    lijkt wel de voorloper van de f412

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      3 augustus 2011 om 23:14

      @JaxDryke: ugh.. bedoelde ook senator, geen omega

      Login om te reageren
  5. larsyboy1997 zegt

    3 augustus 2011 om 23:06

    zou net zo goed een Rus kunnen zijn die een auto probeerde te maken. daar zie je wel vaker van dit soort auto’s

    Login om te reageren
  6. Modus zegt

    3 augustus 2011 om 23:07

    Waarom gaat/blijft zo’n ding niet gewoon in het museum van Pininfarina ofzo?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 augustus 2011 om 23:36

      @Modus: waarschijnlijk omdat Ferrari hem ooit verkocht heeft en Pininfarina nu het budget niet heeft om het ding terug te kopen.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        3 augustus 2011 om 23:40

        @potver7: herstel…. ik zit nu die advertentie eens te lezen, daar staat: “Ex Museo Pininfarina e Collezione Ferrari Swaters”. Hij komt dus UIT het Pininfarina museum, hoewel het niet duidelijk is of dat museum nu verkoopt of dat ze hem al verkocht hebben en dat de auto nu wordt doorverkocht.

        Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      3 augustus 2011 om 23:39

      @Modus: Goeie vraag. Dat die daar niet blijft blijkt uit de advertentie. Daar komt die namelijk wel uit: “Ex Museo Pininfarina” Hij heeft de tand des tijds echter niet onder een dekentje doorstaan. Volledig gerestaureerd: “tutta restaurata” Zou er mee gereden zijn jarenlang dan?

      OT: Wat een lelijk hok. Gelukkig is die niet in productie gegaan. Slimme zet van Ferrari.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        3 augustus 2011 om 23:41

        @Freewarefreak: volgens de advertentie heeft hij 100km gereden…

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          4 augustus 2011 om 00:03

          @potver7: Na de restauratie zeker.. ;)

          Login om te reageren
          • potver7 zegt

            4 augustus 2011 om 09:06

            @Freewarefreak: hij staat niet op kenteken he, en ik betwijfel of deze auto road-legal is. Dus die 100km zou best wel eens kunnen kloppen.

            Login om te reageren
            • Freewarefreak zegt

              4 augustus 2011 om 10:07

              @potver7: Weet je.. ;) ..het boeit mij eigenlijk helemaal niet. ;)

              Aan de miljonair die er een miljoen op stuk gaat slaan: have fun!

              Login om te reageren
  7. Northwestern zegt

    3 augustus 2011 om 23:09

    De voorkant doet me een beetje denken aan een Opel Senator.

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      3 augustus 2011 om 23:13

      @Northwestern: drom zei ik ook opel.

      de achterkant lijkt op een alfa 164″

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        3 augustus 2011 om 23:25

        @JaxDryke: niet geheel toevallig is de Alfa 164 ook ontworpen door Pininfarina.

        Login om te reageren
  8. super zegt

    3 augustus 2011 om 23:11

    bizar mooi ontwerp, bijna alles klopt, schitterend…

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      3 augustus 2011 om 23:25

      @super: aleen om dat het een ferrari is zeker ? als het er een ford logo op stond was het een saai een smaakloos ontwerp..

      Login om te reageren
      • drentje zegt

        4 augustus 2011 om 19:13

        @dennisr: ford zijn ook mooie autos ;)
        en al zat er een daf logo op dan zou het nog een mooi ontwerp zijn.
        OT:ik vraag me af hoe het er uit zou zien met buiten spiegels. omdat zonder spiegels lijkt die heerlijk strak getrokken.

        Login om te reageren
        • drentje zegt

          4 augustus 2011 om 19:13

          @drentje: ford heeft* wou even te snel.

          Login om te reageren
      • super zegt

        4 augustus 2011 om 20:51

        @dennisr:
        nee, mooi omdat bijna alles klopt. ik vind de meeste ferraris overigens niet echt heel mooi, niet zo gebalanceerd. Een van de mooiste autos ooit vind ik de (oude) alfa giulia, dat is ook een erg gebalanceerd, subtiel ontwerp, maar wonderschoon.

        Login om te reageren
  9. Frankypanky zegt

    3 augustus 2011 om 23:18

    -edit: check!-
    Enne, ik zie nu waar de inspiratie voor de Alfa 164 vandaan is gekomen. Desalniettemin een gemiste kans voor Ferrari om deze beauty niet in productie te nemen!

    Login om te reageren
  10. roadronner zegt

    3 augustus 2011 om 23:19

    Een V12 boxer? juist…

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      4 augustus 2011 om 09:18

      @roadronner: hoezo? Check eens ff welke motor er in een testarossa zit? Flat-12

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        4 augustus 2011 om 20:47

        @jzaero: hij bedoeld dat een V12 geen boxer kan zijn.. ;)

        Login om te reageren
  11. divine zegt

    3 augustus 2011 om 23:23

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. dragspert zegt

    3 augustus 2011 om 23:26

    Luchtinlaatjes zijn ferrari testarossa stadlichten/knipperlichten geworden om dit ding straatlegaal te maken?:p wel een schitterende auto!

    Login om te reageren
  13. deepep zegt

    3 augustus 2011 om 23:28

    Leuke Subaru v12 ;-]

    Maar ik zie hier dus een voorloper van de Ferrari GT400/412…

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      4 augustus 2011 om 10:18

      @deepep: De 400/412 was er eerder dan deze concept. Dus voorloper niet. Je ziet er inderdaad wel van schuin achter wat 400 lijnen in ja…

      Login om te reageren
  14. dennisr zegt

    3 augustus 2011 om 23:28

    ach voor die tijd was het vast een geweldig ding.. en hij zal nu ook nog wel verkocht worden voor die prijs, al was het aleen voor Jay Leno’s garage.. maar om nou te zeggen dat het een mooie ferrari is..

    Login om te reageren
  15. alcantara zegt

    3 augustus 2011 om 23:32

    Een platgeslagen V12 is geen boxer!
    Net als dat een platgelagen kever nog geen Porsche is.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 augustus 2011 om 23:34

      @alcantara: Nee… een platgeslagen Kever is een Audi TT

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        3 augustus 2011 om 23:39

        @potver7: Een Audi TT is een kever

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          3 augustus 2011 om 23:40

          @alcantara: zie http://www.audittclub.nl/distribution/topic?f=5&t=1249

          Login om te reageren
  16. potver7 zegt

    3 augustus 2011 om 23:33

    Het ding had nooit ZO in produktie gekund, want het lijkt me sterk dat de ramen open kunnen. Dus het ontwerp zou behoorlijk aan kracht moeten inboeten, of het dan nog steeds zo’n prachtig ding zou zijn geweest is maar de vraag. Onder andere het extreem gladde zij-oppervlak maakt het zo’n mooi ontwerp.

    Login om te reageren
  17. norge zegt

    3 augustus 2011 om 23:35

    Ha, een oude bekende, vroeg me destijds af waarom deze wagen nooit in productie werdt genomen. En ik vindt juist wel dat de wagen erg herkenbaar is als een Ferrari, denk aan de 412 bijvoorbeeld. Geloof dat de wagen door het Fiat concern werdt tegengehouden.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      3 augustus 2011 om 23:46

      @norge: ter leering ende vermaeck:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Dt-regels

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        3 augustus 2011 om 23:52

        @alcantara: begindt erch zielig te worden om steets op iemants zpellings vauten te letten..

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          4 augustus 2011 om 00:09

          @dennisr: ik let er niet eens bewust op maar deze post deed pijn aan mijn ogen met 3 d/t fouten erin en vervoegingen als ‘werdt’. Kom op man, dit is basisschoolstof.

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            4 augustus 2011 om 00:14

            @alcantara: dan nog is het niet nodig om dat steeds te zeggen toch ? en voor je ogen:

            Login om te reageren
          • dennisr zegt

            4 augustus 2011 om 00:15

            @alcantara: he zonde, werkt niet, nouja hier de link :mrgreen: http://www.rijnzichtoogkliniek.nl/herhaalrecept

            Login om te reageren
            • alcantara zegt

              4 augustus 2011 om 00:17

              @dennisr: wat die oogdruppels betreft: voorkomen is beter dan genezen. Dus als norge morgen netjes de d/t regels van buiten leert heb ik die druppels niet eens meer nodig.

              Login om te reageren
              • rechercheur zegt

                4 augustus 2011 om 12:36

                @alcantara:

                Inderdaad, het komt niet bijster intelligent over als je continue spellingsfouten maakt …

      • norge zegt

        3 augustus 2011 om 23:56

        @alcantara: Dat hele dt gedoe zal me een worsdt wezen,zal dus never nooit op dadt linkie klikken ;D

        Login om te reageren
  18. divine zegt

    3 augustus 2011 om 23:36

    pfff een gepimpte FIAT 130 met een dikke rumoerige motor is geen miljoen waard.

    Login om te reageren
  19. larsdbs9 zegt

    3 augustus 2011 om 23:37

    Hallo, vind niemand het logisch dat ie niet in productie is gegaan, hij is super lelijk!!!! Maar goed, voor 1 miljoen weet ik genoeg andere dingen hoor!!

    Login om te reageren
  20. solz zegt

    4 augustus 2011 om 00:02

    ik hou wel van die gestrekte lijnen van de vroegere supersedans, een monteverdi (model schiet me niet direct te binnen) een de tomaso deauville, een bitter sc sedan…
    de aston martin lagonda is mij dan weer net iets te theatraal,

    deze past mooi in dit rijtje!

    Login om te reageren
  21. Donstil zegt

    4 augustus 2011 om 00:05

    Gaaf man. Er is toch wel een verzamelaar die dit wil hebben (zelfs voor 1.000.000).

    Login om te reageren
  22. GijsSpierings zegt

    4 augustus 2011 om 07:01

    Werkelijk een prachtig ding zeg!

    Login om te reageren
  23. evertje zegt

    4 augustus 2011 om 07:26

    Ik vrees dat je goed gek moet zijn om 1 miljoen uit te geven aan deze auto; in 2008 werd dit voertuig tijdens de ‘leggenda e passione’ veiling van RM Auctions verkocht voor… 176000€. Men schatte indertijd zo’n 120.000€ – 180.000€ te kunnen vangen voor dit voertuig, dus hij deed het niet eens zo verkeerd in de veiling. Ik vrees dat de dealer ze ziet vliegen…

    Login om te reageren
  24. ericc zegt

    4 augustus 2011 om 07:52

    Deze Pinin heeft jarenlang eigendom geweest van Jacques Swaters (vorige invoerder van Ferrari in België en goede vriend van Enzo) Onder zijn garage had in een privé-museum met verschillende prototype’s. De invoerrechten zijn al enkele jaren in andere handen en het oorspronkelijke gebouw in Brussel is nu van Honda. Wat er met z’n grote collectie is gebeurt weet ik niet.

    Login om te reageren
  25. astra17d zegt

    4 augustus 2011 om 08:45

    kijk nou eens, dus die sneakerds van pininfarina, zijn er met mijn Senator vandoor gegaan…
    Was hem al kwijt

    Login om te reageren
  26. pininfarina zegt

    4 augustus 2011 om 09:35

    )

    Login om te reageren
    • cassiewollie zegt

      4 augustus 2011 om 10:36

      @pininfarina: whahaha, je hebt gelijk. het is gewoon een opel geworden :D

      Login om te reageren
  27. visconty zegt

    4 augustus 2011 om 09:36

    Beetje Kitt van binnen :p

    Login om te reageren
  28. 850t5r zegt

    4 augustus 2011 om 11:23

    mmm… is dit niet gewoon een 1980’er mazda 929? niet echt een brokje superdesign ofzo… (929 uit 80 is denk ik net zo zeldzaam…)

    Login om te reageren
  29. mistermention zegt

    4 augustus 2011 om 12:59

    Deze auto is helemaal niet in opdracht van Enzo ontwikkeld. Pininfarina heeft de auto zelfstandig ontworpen om het 50-jarig jubileum van het ontwerphuis te vieren en de auto is daarom naar Batista ‘Pinin’ Farina genoemd.
    Enzo was onder de indruk van het ontwerp, maar heeft het afgekeurd omdat het niet aan de gouden regel ‘niet meer dan twee deuren’ voldoet.
    Research jongens…

    Login om te reageren
  30. bowie zegt

    4 augustus 2011 om 14:12

    Gedrocht! Net zoiets als de Aston Martin Lagonda destijds……

    Login om te reageren
  31. joeytrambel zegt

    4 augustus 2011 om 17:50

    wat een superkrachtige lijnen heeft deze wagen zeg…. jammer dat deze nooit in productie is gegaan..

    Login om te reageren
  32. p993 zegt

    4 augustus 2011 om 18:46

    Ferrari museumpje moet hier maar in investeren….

    Login om te reageren
  33. KaCh1ng zegt

    4 augustus 2011 om 18:59

    ferrari met 4 deuren is toch een maserati quattroporte?

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      4 augustus 2011 om 19:23

      @KaCh1ng: ja, of (zoals eerder gemeld) een opel senator :P

      Login om te reageren
  34. Hupke zegt

    4 augustus 2011 om 22:14

    Lekker ding!

    Toen ik de foto zag dacht ik eerlijk gezegd dat een italiaan een CLS avant la lettre had gebouwd op basis van een W126.

    En ik geef toe dat het eventjes smaakloos (te gedurft, te gestyled, te amerikaans gekruid) vond voor een luxe mercedes.
    Maar toen las ik dat het om een ferrari ging vond ik het ineens prachtig.

    Login om te reageren
  35. nitroman zegt

    5 augustus 2011 om 10:50

    Dat ding is echt fucking nice! Als ik miljonair was had ik m gekocht :/

    Login om te reageren
  36. pizzakoerier zegt

    5 augustus 2011 om 11:28


    Daddy is that you?

    Login om te reageren
  37. tarquesh zegt

    5 augustus 2011 om 17:53

    unse miljoen voor dit wonder op wielen met 4 doors. ik heb ’t geld niet.

    Login om te reageren
  38. chrispothast zegt

    5 augustus 2011 om 18:33

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Ferrari_456_GT_Venice.jpg

    Login om te reageren
  39. chrispothast zegt

    5 augustus 2011 om 18:34

    Dus echt niet de enige 4deurs ferrai ooit

    Login om te reageren
  40. chrispothast zegt

    5 augustus 2011 om 18:38

    Sorry dit is zelfs de touring (ook 4deuren daar niet van)
    Dit is de sedan
    http://www.google.nl/imgres?q=456 gt sedan

    Login om te reageren
  41. chrispothast zegt

    5 augustus 2011 om 18:39

    Kak link werkt niet. Maar geloof mij er is een 456gt sedan

    Login om te reageren
  42. maxx1 zegt

    6 augustus 2011 om 21:50

    bijzonder ding, als er 1 van is lijkt me 1.000.000 euro nou niet echt een idioot hoge prijs

    Login om te reageren
  43. rechercheur zegt

    20 november 2011 om 17:05

    Ondertussen staat de Ferrari Pinin prototype in Italie te koop voor ‘slechts’ € 750.000,-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North