
Skoda heeft de Octavia Combi omgetoverd tot een elektrische auto en noemt het de e-car Concept.
Dit studiemodel van de Octavia Combi kreeg een elektromotor die continu 50 kW/69 pk levert en maximaal 81 kW/115 pk. Het maximale koppel van 280 Nm is vanuit stilstand beschikbaar. Hiermee sprint de extra gespannen stationwagen in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h.
De accu is onder de vloer van de kofferruimte ingebouwd en bestaat uit 180 lithium-ion cellen (diameter 150 mm, lengte 650 mm) en heeft een gezamenlijke capaciteit van 26,5 Kilowattuur. Hiermee moet de auto het zo’n 160 kilometer volhouden voordat er weer een stopcontact moet worden opgezocht. Een volledige lading duurt op 230 Volt zo’n 9 tot 10 uur. Heb je 400 Volt tot je beschikking, dan duurt dit niet meer dan 3 uur.
De laadruimte van de e-car wordt door de inbouw van de accu’s slechts beperkt nauwelijks verkleind. Voor de inzittenden is evenveel ruimte beschikbaar en de kofferruimte heeft een laadvolume van 490 liter, wat 115 minder is dan bij dit model in standaarduitvoering.
Verder zijn er natuurlijk tal van elektriciteitsbesparende maatregelen genomen zoals LED verlichting en het panoramadak is uitgerust met zonnecellen. Volgend jaar zal een vloot elektrisch aangedreven Octavia Combi testauto’s de weg op gaan om zo belangrijke informatie te leveren over deze emissieloze aandrijfvorm.





Energiebesparende maatregelen: Zonnecellen in het dak…
Wordt de batterij hier dan mee opgeladen of worden deze cellen gewoon gebruikt wanneer je de apparatuur in de auto gebruikt?
@Dimglor: Dat durf ik niet te zeggen. Zo duidelijk staat het niet in het persbericht.
Fantastisch. ZIJ weten wat we willen. Ik zeg: Hebben!
Een vlugge globale berekening leert ons dat je in Nederland met die zonnecellen genoeg energie opwekt om op jaarbasis maarliefst 1000 km te rijden!
@Fantastisch!: Ok dus jij kunt zo zien, wat de Wp, de STC waarden(heb jij hier een tabel van of zo) zijn van deze pannelen?
mag je wel eens uitleggen :-), klinkt leuk om te weten
@Fantastisch!: Waauw! Jij bent Fantastisch dat jij dat zo snel kan berekenen.
Goed bezig Skoda! Zouden we deze techniek binnekort misschien ook in andere VAG producten terugzien?
@EcoDriver:
Dat denk ik wel.
Skoda’s zijn in feite gebruikt om concepten aan de man te brengen zegmaar :D (Skoda Superb achterklep bijvoorbeeld…)
Leuk voor Spanje maar in Nederland schijnt nooit de zon
Cool, nog meer kaasschaafvelgen!
Weer zo’n elektrisch mormel, alsjeblieft zeg:S
Kunnen ze zo zwart dak (excl panelen) niet leveren bij de andere modellen? Het idee is leuk, nu alleen nog in de praktijk :)