De extreem impopulaire auto bleek niet aan de straatstenen te slijten, maar met een iets andere badge is ‘ie in no-time uitverkocht.
Het is altijd een beetje vreemd met Japanse supercars. Hoe bijzonderder, sneller, beter en duurder ze worden, hoe impopulairder. Natuurlijk hebben we er altijd wel bewondering voor, maar als het puntje bij paaltje komt, haken we af. Als er daadwerkelijk geld uitgegeven moet worden, gaat dat richting Zuffenhausen of Maranello.
Zo ook met de Honda NSX. Het maakt eigenlijk niet uit of je de eerste of tweede generatie pakt. Beide auto’s zijn briljante voorbeelden van exquise techniek. Rationeel beschouwd zijn het extreem goede auto’s. Maar omdat de badge gedeeld wordt met een Civic en Accord, kopen we een 911. Enfin, je kent het riedeltje.
Potten breken
Net als de eerste generatie NSX, kon de tweede generatie Honda NSX geen potten breken. Men vond de auto vaak te duur. Iets dat een beetje kolder is, want in technisch opzicht heb je dezelfde technische layout van een Porsche 918 Spyder voor een fractie van de prijs. Maar ja, in vergelijking met een 911 Carrera 4S PDK (saaiste spec ooit) is een NSX niet spotgoedkoop en gaat men dus liever voor de auto die de buurman ook heeft.
Logisch dus dat Honda wederom de auto uit productie neemt. Dat doen ze gelukkig wel met een afscheidsspecial in de vorm van de NSX Type S. De laatste 350 exemplaren zullen een Type S worden en 300 daarvan worden als ‘Acura’ verkocht in de VS, de andere 50 stuks zijn Honda’s voor de rest van de wereld.
Extreem impopulaire auto in deze uitvoering popualair
Wat blijkt, op die Type S zit men dus wél te wachten. Waar Honda eerst de auto met moeite kon slijten aan badge-snobs, hebben ze dat probleem nu niet meer. De Acura NSX Type S maakte zijn debuut op de Monterey Car Week en was uitverkocht binnen 24 uur! En dan gaan het niet om ‘Cybertruck’-esque reserveringen, maar echte reserveringen met flinke aanbetalingen. Dat niet alleen, er staat al een rij met zo’n 100 lui die al aan het wapperen zijn met hun chequeboekjes als er afhakers zijn!
De Type S is ietsje sterker (600 pk en 667 Nm) dankzij nieuwe GT3-turbo’s en wat lichter dan het origineel. Daarbij schakelt ‘ie ietsje sneller op en is er een nieuwe downshift-modus.
Via: motor1.com
Daremaster Co zegt
..Van de Cybertruck gaan er desalniettemin meer verkocht worden dan van deze NSX..
tjorque zegt
Die (Porsche) GT3 turbo’s dát trekt de kopers over de streep denk ik… 🤣
sportabgasanlage zegt
Ik heb er nooit in gereden, en kan ‘m sowieso niet betalen, maar volgens een aantal autojourno’s is het een technisch hoogstandje en doet ’t alles eigenlijk goed, maar hij mist emotie en betrokkenheid. Toch een belangrijke reden om zo’n supercar te rijden imho.
bmwfe zegt
@sportabgasanlage: klopt helemaal. Heb er een grote afstand mee gereden. Perfect auto, helaas emotieloos.
toshtie zegt
@sportabgasanlage: Ik zou tegenwoordig ook niet direct durven zeggen dat een “basis” Porsche die emotie en betrokkenheid wel kan bieden.
Het zal ook voornamelijk zijn dan men liever zegt dat ze in een Porsche rijden dan dat ze elke keer moeten uitleggen waarom ze een Honda hebben gekocht, denk ik dan.
sportabgasanlage zegt
@toshtie
Nou, ik heb zelf een basis-Porsche (Cayman 981 2.7) en als de toerenteller boven de 4000 toeren komt, gaan toch echt de haren op mijn armen omhoog staan en krijg ik kriebels in m’n buik. Dat is toch echt emotie, ook al gaat ’t niet extreem hard.
burninrubber zegt
Ziet er wel echt heel dik uit hoor deze versie, wordt je hebberig van!!
Rick-dos zegt
Gisteren had Carwow een race tussen de Turbo S, NSX en GT-R Nismo. Porsche was maar 10.000 pond duurder dan de NSX en 20.000 pond goedkoper dan de GT-R. Uit die race bleek gewoon dat de Porsche op een heel ander niveau zit. Die andere twee kwamen gewoon niet in de buurt. Dat men dus voor de Porsche gaat is logisch.
Wel frappant dat men ooit stelde dat de GT-R beter was dan de Porsche voor een fractie van de prijs. Het was de 911 turbo killer. Hoe de tijden zijn veranderd…
rolov zegt
@Rick-dos: dat stelde men niet . Dat was ook zo. 12 jaar geleden. En het is nog steeds dezelfde gtr . Maar die nieuwe turbo s is een monster. Ik als gtr fanboy zou die nu ook kopen boven de gtr. Dat ding is aan vervanging toe .
autopetje zegt
Een snelle blik op mobile levert maar 5 hits op. V.a € 136.000
Wat koste zo’n auto nieuw?
c4seum zegt
@autopetje: veul
Nerekop zegt
@c4seum: 🤣
metalmike zegt
@autopetje: Rond de 200.000 euro
autopetje zegt
@metalmike: thanks ! Dan is het een goedkope auto want de goedkoopste vragen ze €136000 voor. € 60.000 afschrijving is niet slecht voor een sportwagen van bijna 5 jaar oud.
fanboy zegt
Deze generatie NSXen zou wel eens heel prijzig kunnen worden in toekomst, als ze wel gewaardeerd worden.
utregcity zegt
Ze zijn dus eindelijk wakker geworden. Helaas te laat.
kareljansen zegt
@utregcity: Ga er maar vanuit dat 90procent verkocht is aan opportunisten die hem zonder kilometers wegzetten in de stalling.
vacano zegt
De NSX is een ondergewaardeerde auto.
Na 200.000 miles ben je bij Porsche een NSX aan onderhoudskosten kwijt en ooit is die NSX meer waard dan die Porsche.
rolov zegt
@vacano: Porsche houdt wel hun waarde hè
bpc zegt
De speciale edities misschien, een standaard Carrera schrijft gewoon af hoor