
Deze vijfcilinder Beetle bestaat eindelijk ook in het echt.
De Volkswagen New Beetle is een beetje een vreemde gewaarwording in de automotive wereld. De auto wordt gezien als een flop, maar dat is niet helemaal terecht. Er zijn er enorm veel van verkocht. Daarnaast heeft Volkswagen min of meer de retrotrend in gang gezet toen de Concept One in 1994 werd onthuld. Uiteindelijk hebben Fiat (500) en BMW (Mini) het recept beter toegepast.
Ook als het gaat om snelle modellen. Sterker nog, met name als het gaat om snelle versies. Denk aan de vele Abarth- en Cooper-uitvoeringen van de 500 en Mini. Van de New Beetle was er heel eventjes een RSI met 3.2 V6 en er zijn wat Turbo-uitvoeringen geweest, maar dat was het dan ook wel. Van de tweede generatie Beetle was er zelfs een Beetle R Concept (afbeelding onder) die zeker in productie had mogen gaan.

Gran Turismo
Ook in het spel Gran Turismo is er een concept gemaakt op basis van de Beetle. Nu gebeurt dat wel vaker in dat spel (check hier enkele voorbeelden van Gran Turismo-concepts). Maar, in dit geval was de Beetle GT best ‘productierijp’. In plaats van een vergezochte concept, was het een dik aangeklede Beetle. Nu is er goed nieuws, want JP Performance en Prior Design hebben de handen ineen geslagen en dit is het resultaat! Prior hield zich bezig methet koetswerk, JP Performance met de techniek.
Het resultaat is een lage, brede en hefitge Beetle. Natuurlijk is het allemaal een tikkeltje over-the-top, maar dat maakt een Mini Cooper S GP of Abarth 695 Biposto ook zo leuk. Juist omdat ze zo koddig en aaibaar zijn, zijn de modificaties grappig. Het is overigens niet alleen maar uiterlijk dat heftig is.

Vijfcilinder Beetle
Zoals we verklappen in de titel is dit een vijfcilinder Beetle. De eerste generatie was in de States leverbaar als 2.5 vijfcilinder en stiekem is het onderblok in basisopzet gelijk.
Echter, dit is de 2.5 TFSI van een heel recente RS3, dus met 400 pk aan vermogen en 500 Nm aan koppel. Meer dan voldoende, dus. Maar ja, als die motor er eenmaal inpast, kunnen ze bij JP Performance er binnenkort vast wel wat meer uithalen. Het blijven immers Duitse tuners. Wil jezelf ook zo’n heftige Kever? Dan kan dat! Prior Design gaat namelijk een beperkt aantal kits bouwen, precies 53 stuks (vanwege Herbie, uiteraard). De kit zal verkrijgbaar zijn voor 5.995 euro. De vijfcilinder zul je er dan nog zelf in moeten lepelen.
Dit motorblok heeft veel meer vermogen dan 400 pk.
Hij heeft een turbo zo groot dat hij niet eens achter het motorblok past, en naar de zijkant is verplaatst.
@HZW: my thought exactly. ‘T dubbele of meer zou me niks verbazen.
@HZW: misschien is t de claxon…..
Geweldig toen de Beetle RSI uitkwam. Toen had de Clio ook rustig een V6. Lijkt allemaal zo lang geleden.
Jean Pierre (JP) Kramer en VAG vijfcilinders is toch ook wel een twee-eenheid hoor. Hij heeft in het verleden wel eens een motorswap gedaan van een vijfcilinder in een zescilinder Audi ‘om historische redenen’. Gelukkig beperkt hij zich niet alleen tot de modellen uit de VAG stal, ook andere merken komen aan bod.
Z’n YouTube kanaal is ook wel een aanrader.
@RRRobert: kijk ik ook altijd naar, helemaal mooi is de MTM waarmee hij bezig is.
Ziet er inderdaad uit als een standaard blok
Dit motorblok op de foto’s met de turbo aan de zijkant heeft een PK-tje of 700.
Ik zag laatst zo’n bruine ‘nieuwe’ cabrio met van die aluminum ‘wieldoppen’. Eerlijk is eerlijk, moest wel even omkijken. Best een leuk ding.
De New Beetle wordt beschouwd als een flop omdat hij superLELIJK is. Ik ben fan van de Mini en 500 maar dit is echt een gedrocht. Ze hadden ook de motor achterin moeten leggen, dit is een Golf met een ander velletje. Bah!
@frederik: ja precies, de mini is net als de oude mini een goed sturend wagentje en de 500 net als de oude een schattig dameskarretje die zelfs , net als de originele met 2 cilinder geleverd is , de Beetle had voor het mooie een boxer achterin moeten hebben en daarbij blonk die oude kever ook nergens in uit, ja goedkoop vervoer maar verder niks eigenlijk.