• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vijfcilinder Beetle is eindelijk helemaal af

Auteur: willeme, gepost 19 september 2021 om 12:05 – 11 Reacties

Vijfcilinder Beetle

Deze vijfcilinder Beetle bestaat eindelijk ook in het echt.

De Volkswagen New Beetle is een beetje een vreemde gewaarwording in de automotive wereld. De auto wordt gezien als een flop, maar dat is niet helemaal terecht. Er zijn er enorm veel van verkocht. Daarnaast heeft Volkswagen min of meer de retrotrend in gang gezet toen de Concept One in 1994 werd onthuld. Uiteindelijk hebben Fiat (500) en BMW (Mini) het recept beter toegepast.

Ook als het gaat om snelle modellen. Sterker nog, met name als het gaat om snelle versies. Denk aan de vele Abarth- en Cooper-uitvoeringen van de 500 en Mini. Van de New Beetle was er heel eventjes een RSI met 3.2 V6 en er zijn wat Turbo-uitvoeringen geweest, maar dat was het dan ook wel. Van de tweede generatie Beetle was er zelfs een Beetle R Concept (afbeelding onder) die zeker in productie had mogen gaan.

Beetle R

Gran Turismo

Ook in het spel Gran Turismo is er een concept gemaakt op basis van de Beetle. Nu gebeurt dat wel vaker in dat spel (check hier enkele voorbeelden van Gran Turismo-concepts). Maar, in dit geval was de Beetle GT best ‘productierijp’. In plaats van een vergezochte concept, was het een dik aangeklede Beetle. Nu is er goed nieuws, want JP Performance en Prior Design hebben de handen ineen geslagen en dit is het resultaat! Prior hield zich bezig methet koetswerk, JP Performance met de techniek.

  • Vijfcilinder Beetle
  • Vijfcilinder Beetle
  • Vijfcilinder Beetle
  • Vijfcilinder Beetle

Het resultaat is een lage, brede en hefitge Beetle. Natuurlijk is het allemaal een tikkeltje over-the-top, maar dat maakt een Mini Cooper S GP of Abarth 695 Biposto ook zo leuk. Juist omdat ze zo koddig en aaibaar zijn, zijn de modificaties grappig. Het is overigens niet alleen maar uiterlijk dat heftig is.

Vijfcilinder Beetle

Vijfcilinder Beetle

Zoals we verklappen in de titel is dit een vijfcilinder Beetle. De eerste generatie was in de States leverbaar als 2.5 vijfcilinder en stiekem is het onderblok in basisopzet gelijk.

  • Vijfcilinder Beetle
  • Vijfcilinder Beetle
  • Vijfcilinder Beetle
  • Vijfcilinder Beetle

Echter, dit is de 2.5 TFSI van een heel recente RS3, dus met 400 pk aan vermogen en 500 Nm aan koppel. Meer dan voldoende, dus. Maar ja, als die motor er eenmaal inpast, kunnen ze bij JP Performance er binnenkort vast wel wat meer uithalen. Het blijven immers Duitse tuners. Wil jezelf ook zo’n heftige Kever? Dan kan dat! Prior Design gaat namelijk een beperkt aantal kits bouwen, precies 53 stuks (vanwege Herbie, uiteraard). De kit zal verkrijgbaar zijn voor 5.995 euro. De vijfcilinder zul je er dan nog zelf in moeten lepelen.

Ook interessant!

  • Video: New Beetle begrijpt zwaailicht niet, crasht
  • Verlaagde 911 Turbo S is nu eindelijk helemaal af
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Dacia Jogger zevenzitter is helemaal officieel!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, beetle, gran-turismo, prior-design, tuning, verlaagd, Volkswagen

Vorig bericht: « “Penalty Verstappen niet echt een handicap”
Volgend bericht: Extreem impopulaire auto TOCH in 24 uur uitverkocht »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    19 september 2021 om 12:26

    Dit motorblok heeft veel meer vermogen dan 400 pk.
    Hij heeft een turbo zo groot dat hij niet eens achter het motorblok past, en naar de zijkant is verplaatst.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      19 september 2021 om 13:08

      @HZW: my thought exactly. ‘T dubbele of meer zou me niks verbazen.

      Login om te reageren
    • Alexter zegt

      19 september 2021 om 14:10

      @HZW: misschien is t de claxon…..

      Login om te reageren
  2. martinus.tussengas zegt

    19 september 2021 om 12:51

    Geweldig toen de Beetle RSI uitkwam. Toen had de Clio ook rustig een V6. Lijkt allemaal zo lang geleden.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    19 september 2021 om 13:46

    Jean Pierre (JP) Kramer en VAG vijfcilinders is toch ook wel een twee-eenheid hoor. Hij heeft in het verleden wel eens een motorswap gedaan van een vijfcilinder in een zescilinder Audi ‘om historische redenen’. Gelukkig beperkt hij zich niet alleen tot de modellen uit de VAG stal, ook andere merken komen aan bod.

    Z’n YouTube kanaal is ook wel een aanrader.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      19 september 2021 om 20:12

      @RRRobert: kijk ik ook altijd naar, helemaal mooi is de MTM waarmee hij bezig is.

      Login om te reageren
  4. subaru555 zegt

    19 september 2021 om 14:28

    Ziet er inderdaad uit als een standaard blok

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    19 september 2021 om 21:14

    Dit motorblok op de foto’s met de turbo aan de zijkant heeft een PK-tje of 700.

    Login om te reageren
  6. E550 zegt

    20 september 2021 om 09:31

    Ik zag laatst zo’n bruine ‘nieuwe’ cabrio met van die aluminum ‘wieldoppen’. Eerlijk is eerlijk, moest wel even omkijken. Best een leuk ding.

    Login om te reageren
  7. frederik zegt

    20 september 2021 om 10:16

    De New Beetle wordt beschouwd als een flop omdat hij superLELIJK is. Ik ben fan van de Mini en 500 maar dit is echt een gedrocht. Ze hadden ook de motor achterin moeten leggen, dit is een Golf met een ander velletje. Bah!

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      20 september 2021 om 15:22

      @frederik: ja precies, de mini is net als de oude mini een goed sturend wagentje en de 500 net als de oude een schattig dameskarretje die zelfs , net als de originele met 2 cilinder geleverd is , de Beetle had voor het mooie een boxer achterin moeten hebben en daarbij blonk die oude kever ook nergens in uit, ja goedkoop vervoer maar verder niks eigenlijk.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North