F-Type SVR krijgt meer dan 700 pk van Arden

Auteur: , 10 Reacties

Wanneer te veel nog niet genoeg blijkt te zijn.

Duitsland en Groot-Brittannië hebben niet per se een onderlinge geschiedenis om over naar huis te schrijven. Toch hebben de twee hier zeer netjes samengewerkt om een fraaie creatie neer te zetten. De F-Type SVR van het Engelse Jaguar is van fabriek af al een smakelijke machine, maar dankzij een reeks aanpassingen van het Germaanse Arden wordt hij omgetoverd in een haast onweerstaanbare auto.

Althans, wil dit inderdaad het geval zijn, dan moet je koper natuurlijk wel een flinke portie carbon op je sportwagen kunnen accepteren. De tuner heeft het plaatwerk van de meest rauwe F-Type nog steviger aangepakt dan de SVO-afdeling dat deed. De auto heeft nieuwe bumpers, een diffuser en een flinke spoiler gekregen om de nadruk op aerodynamica te vergroten. Dankzij een sportophanging staat de auto 3 centimeter lager op zijn poten en glijdt hij beter door de bochten. De F-Type SVR rust op 21″ lichtmetalen velgen.

De meest ingrijpende aanpassingen vinden we onder de motorkap. Aldaar ontdekken we dat Arden flink heeft gesleuteld om een enorm vermogen uit de supercharged V8 te trekken. In plaats van de meer dan respectabele 575 pk produceert de achtcilinder voortaan meer dan 700 pk. Om precies te zijn produceert de V8 in de F-Type SVR van Arden 703 pk en 873 Nm (voorheen 700 Nm). De tuner wil niet kwijt hoeveel sneller de auto hiervan wordt in een sprint naar de 100 km/u. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid van de Jaguar. De SVR dankt zijn nieuwe hete specs aan een aantal nieuwe zuigers, een aangepast inlaatsysteem en een geüpgrade supercharger.



10 reacties

Vind de wielen niet zo passen maar los van dat enorm Bruut!
@g60gti: idd mee eens dat de wielen niet super mooi staan maar t zijn wel “Forged” wheels.. dus (veel) stijver en lichter dan “cast” … Nadeel is dat ze meestal 3 x zo duur kosten.. maar ok je hoeft denk ik de wielen er niet bij te bestellen ook al wil je eigenlijk wel forged wielen eronder…
Los van de PK’s, vind ik vooral het geluid van de F-types (SVR) mega bruut!
@ghost: toch is dat van een XK-R(S(-GT)) veel mooier.
Kanonnen, vraag me af hoe snel deze zijn grip verliest. Laatst voor werk een “normale” f-type meegehad, zonder de S. Die begon soms al te spinnen als je iets te vlot op trok, deze heeft dubbel zoveel pk.. trouwens niet gedacht dat ik het zou zeggen maar ik vind die velgen best vet
@janmetdelangeachternaam: deze heeft wel 4wd dat scheelt natuurlijk al behoorlijk!
Nee, doe maar een S in British racing green.
Gaaf ding geworden!

Had ook niet anders verwacht van Arden. Dit is niet zomaar een tuner, de mensen bij dit bedrijf leven, denken, dromen, zijn en begrijpen Jaguar. Én houden van Jaguar. Dat zie je terug in hun creaties, ze zijn zoals het een Duitse tuner betaamt niet vies van een beetje opsmuk, maar weten exact tot hoever ze kunnen gaan.

Erg mooi bedrijf met al een heel arsenaal aan geslaagde getunede Jags op hun naam.
Dat spoilertje op de achterklep is toch ook wel een beetje lachwekkend.
Mijn vriendin gaat denken dat ik een midlifecrisis heb als ik daarmee aankom, en dan heeft ze waarschijnlijk ook nog gelijk
@janjansen: Ik wil hem wel zoals hij hier staat! En ik ben bijna 40… ai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).