Bedrijf betaalt Aston Martin 23 miljoen, gaat nieuwe Vanquish maken

Auteur: , 30 Reacties
Aston Martin verkocht oude blauwdrukken voor 23 miljoen

Laat het geld lekker rollen.

Tot voor kort was de Vanquish (rijtest) hét vlaggenschip van Aston Martin. Sinds de Britse sportwagenfabrikant de DBS Superleggera als vervanger van dit model ter wereld heeft gebracht, is de toekomst van de auto tamelijk onzeker. Het merk heeft de naam nog wel in handen en het heeft er alle schijn naar dat er een opvolger komt, maar de blauwdruk van het uitgaande model heeft Aston Martin dit jaar stilletjes verkocht.

Dit blijkt uit de prospectus die de Britse autofabrikant vorige maand heeft gepubliceerd voorafgaande aan zijn beursgang, of initial public offering (IPO). Automotive News heeft een nadere blik op het 321 pagina tellende document geworpen en daaruit zijn een aantal interessante details voortgekomen. Naast een verwijzing naar de twin-turbo V8 die in de toekomstige DBX terecht moet komen, wordt er middenin de prospectus ineens gesproken over de verkoop van de Vanquish-naam.

In de prospectus wordt vermeld dat Aston Martin de “tooling and design drawings” voor de uitgaande Vanquish in juli heeft verkocht aan een vooralsnog onbekende partij. De Britten vingen in totaal 20 miljoen pond (~ 23 miljoen euro) voor deze informatie. Bij de verkoop belooft Aston Martin Consulting eveneens om de komende 18 maanden te helpen bij de ontwikkeling van de auto, zodat deze bij lancering niet als twee druppels water op het Britse icoon lijkt.

Hoewel er geen bevestiging is over de aankoper van de tekeningen, worden er een aantal partijen in verband gebracht met de aankoop. Geely, bijvoorbeeld, wordt verdacht. Mogelijk willen de Chinezen de Vanquish laten debuteren bij hun recente aankoop, sportwagenfabrikant Lotus. Daarnaast worden koetsenbouwers Ares Design en Mansory gezien als kandidaten. Dat gezegd hebbende is het nog maar de vraag of zij daadwerkelijk iets met de aankoop te maken hebben.



30 reacties

Ik hoop dat ze het aan EON Productions hebben verkocht, dan kunnen we James voorlopig nog in een paar stoere wagens voorbij zien komen.

En hoezo raketwerpers als accessoire? Gewoon af-fabriek.
De toko van Kahn?
Ik zat deze week nog naar de Vanquish te kijken op internet, wat een prachtige auto blijft het toch. Je hebt van die auto’s die altijd mooi blijven, dit is voor mij de mooiste van allemaal
Op zich is 20 miljoen Pond geen gek bedrag voor het ontwerp van zo’n soort wagen. Maar in het aanpassen van het ontwerp naar het eigen merk gaan ook nog wel wat miljoenen zitten. En dan moet er nog een productielijn opgezet worden voordat de daadwerkelijke bouw kan beginnen.

Moeten er toch behoorlijk wat units gebouwd worden voordat alleen die kosten eruit gehaald kunnen worden. Lotus zal denk ik daarom meer voor de hand liggen dan bedrijven als Ares en Mansory.
@moveyourmind:
Klopt wat je zegt maar toch vind ik 23 miljoen euro een schijntje voor de licenties van zo’n mooi model.
Ik ben benieuwt wat ze er van gaan maken!
@dirkv: Vergeet niet de nieuwe Twin-Turbo V8 die onderdeel van de deal is; wel zo fijn voor een Europese markt en performance-vergelijkingen met de concurrentie. Een Lotus Vanquish klinkt veel belovend btw !
@dirkv: @moveyourmind: mwah, de ontwikkeling van zo’n supercar is een stuk goedkoper dan die van een nieuwe Golf. Ik denk dat je het misschien over 250 milli hebt ofzo. Waarschijnlijk nog (veel) minder, want de Vanquish deelt veel met andere Astons. Ik denk dat AM zelf dus ook de handjes dichtknijpt vanwege deze deal; ze hadden er aardig wat extra units van af moeten zetten om de investering op de traditionele manier terug te verdienen.
@jaapiyo: Maar dan gaat er wel iemand met jouw design vandoor. Oké oké, niet helemaal. Maar het is niet alsof ieder middelmatig merk z’n designs doorverkoopt.
Victor muller ?
@raceface:
Some say that he almost immediately goes bunkrupt when playing monopoly but in the end he always wins the game.

All we know is, he’s called The Vic!
@ghost:
Mag ook best in het Nederlands hoor, je mag wel net doen of het Engels stoerder is, maar uiteindelijk is dat ook maar gewoon een taal, net als het Duits of Spaans.
@stationcar: want Jeremy Clarkson is een Nederlander? Dus als je dan een grap maakt over zijn quotes moet ik dat in het Nederlands doen? Nee nee nee, dan snapt niemand meer de grap.

Jij bent af! Mand!
@ghost:
Broodmand? 🤔
Weetikveel dat je citaten uit het Engels niet hoeft te vertalen en uit andere talen wel?
Hoe kan ik bovendien weten dat jij iemand citeert waar je dat er niet bij zet? 🤔
@stationcar: Man man man!

Je zit op AUTOblog, en kennelijk ken jij TopGear niet, en Jeremy Clarkson niet, en zijn quotes niet. En dan ook nog een grote mond opzetten..wat doe jij hier echt!?

@ghost:
Niet zo gepikeerd man, zo ernstig is het leven ook weer niet 😊
Hoe dan ook, ik zal je vragen beantwoorden…
Ten eerste, ik ken Top Gear wel, maar ik ben geen fan. Dus ik ken geen quotes van Jeremy nee. Ik ben autoliefhebber, geen showbizz liefhebber, als ik een gescripte talkshow wil zien zoek ik wel wat anders.
Verder, wat doe ik hier? Gewoon auto’s kijken, en beetje mijn mening geven, eigenlijk het zelfde als iedereen dus. Alleen kies ik op een Nederlands platform voor de Nederlandse taal, jij was dat even vergeten dus en-passant wijs ik je daar ook even op, dat is het eigenlijk wel.
Welterusten straks 😁
@stationcar: nee nee, je moet je verlies nemen en niet tegen mij beginnen dat ik stoer doe omdat ik Engels praat. En nu wederom niet geen beginnen over mijn Engels. Je snapt de grap gewoon niet en hebt een misstap gemaakt. Ik zou dan mijn verlies nemen, maar dat vinden mensen moeilijk tegenwoordig kennelijk. Je zou het eens moeten proberen, maakt je leven een stuk makkelijker. Slaap lekker!
@ghost:
Je hebt gelijk, ik snapte je grap niet, daarom reageerde ik om te beginnen. Volgens mij was dat inderdaad te herleiden uit mijn eerste reactie. Ik erken dat dat slecht van mij was, grappen snap je gewoon, al zijn ze in Chinees.
Daarnaast erken ik dat ik Gefaald heb in het uit mijn hoofd leren van Jeremy’s quotes, een waaardig autoliefhebber doet dat gewoon.
Ten slotte heb ik een Grote Misstap begaan door jouw op het gebruik van de verkeerde taal te wijzen. Daarom neem ik in alle oprechtheid mijn verlies. Geen idee wat ik hierbij verloren ben, maar ik neem het gewoon.
@stationcar: en zo sprak meneer stationwagen…
@stationcar: iemand hier snapt de grap niet helemaal …
@koekwaus: ik zie nu overigens dat daar hierboven uitvoerig op in wordt gegaan, wat mijn opmerking een beetje overbodig maakt. Sorry daarvoor.
Geely/Lotus, Ares of Mansory? Nàààh.

Vast een Chinees bedrijf, maar niet om hier te produceren als Lotus. Gewoon een shortcut naar een goeie sportwagen voor die mannen. Beetje ander smoelwerk, ander logo, rare naam, en go…
@Esprit_de_Flandre: waarom zouden Chinezen een licentie kopen? Ze kunnen zo toch ook g e woon kopiëren?
Slimme marketeers en (bedrijfs)economen bij Aston Martin. Laat een andere partij de kosten uitgeven om de mallen te maken en een productielijn op te zetten, personeelskosten enz. Aston Martin behoud de naam en alle ontwerpen en specs. De MacDonalds franchise onder de autofabrikanten.
Ik lees net dat De Tomaso ook zich zich weer heeft ingeschreven bij de Britse kamer van koophandel. Zou ook een mooie basis voor hen zijn.
@ederooij:
Detomaso in Éngeland? 🤔
Lijkt me onwaarschijnlijk.
Net als een kans op een succesvolle herstart van dat merk, is al 412x geprobeerd en nooit gelukt.
David Brown?
Die heeft al een soort moderne DB5 gemaakt op basis van een Jaguar XK en een sterk gemoderniseerde Mini.
Hij heeft wel iets met Britse iconen, dus wie weet?
Als je de tekeningen van de Vanquish hebt, heb je ze toch van alle Aston Martins?
En van de Jaguar XK krijg je erbij!

Mooie auto’s hoor, maar ze lijken allemaal als 2 druppels water op elkaar.
23 miljoen voor een nieuwe vanquish… dan was dat oud model toch een stuk betaalbaarder.



Shame on you all om dat deze grap nog niet gemaakt was.
Morgan!

Kan geen toeval zijn, dat een paar dagen later dit bericht verschijnt;

https://www.autovisie.nl/nieuws/morgan-komt-met-nieuw-sixties-topmodel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).