• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-auto’s worden mooier. MotoGP-racers daarentegen…

Auteur: Author, gepost 12 maart 2017 om 11:02 – 36 Reacties

F1-auto


Voor zo’n opmerkelijke kuip maken we zelfs op Autoblog een uitzondering.

We praten je even bij. Sinds enkele jaren worden in de MotoGP kleine vleugeltjes uit de kuipen van de motoren geplaatst voor meer downforce en stabiliteit. Downforce? Op een motor? Jazeker! Zo’n 1.000 cc prototype is niks meer dan een raket op wielen. Die dingen halen hogere topsnelheden dan F1-auto’s, terwijl ze aanzienlijk vroeger moeten beginnen met remmen.

Met zoveel power (~ 250 pk op 157 kg) is het lastig om het voorwiel op het asfalt te houden en juist daar hielpen de vleugeltjes bij. De organisatie besloot echter om de aerodynamische hulpmiddelen uit veiligheidsoverwegingen per 2017 te verbannen en dus moeten constructeurs op zoek naar andere oplossingen. Zodoende kwamen de boys van Ducati met deze vondst op de proppen tijdens een pre-season test in Qatar.

Volgens coureur Andrea Dovizioso werkt de kuip tot dusver aardig, al is nog niet duidelijk of Ducati komend seizoen inderdaad met deze opmerkelijke kuip gaat rijden. Het alternatief ziet er wat ons betreft in elk geval een stuk beter uit… Op de foto hieronder zie je Dovizioso naast Jorge Lorenzo, die is overgestapt vanuit Yamaha. (via: Crash.net)

Ducati

Ook interessant!

  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie
  • Ziggo haalde geen F1 binnen, maar deze topsport wel!
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

ducati, motogp, motoren, Racing

Vorig bericht: « Het tragische verhaal van de Alfa Canguro
Volgend bericht: 7 dingen die je moet weten over de Peugeot/Opel-deal [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    12 maart 2017 om 11:05

    Vorm volgt functie in dit geval.
    Maar mooi is anders maar denk wel dst je zoiets nodig gaat hebben met zulke pks en snelheden

    Login om te reageren
  2. shibby zegt

    12 maart 2017 om 11:06

    Luke, I am your brommer

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      12 maart 2017 om 11:25

      @shibby: hardop gelachen

      Login om te reageren
  3. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    12 maart 2017 om 11:06

    Ik vind het stiekem wel gaaf

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    12 maart 2017 om 11:17

    Ach. Formule 1 auto’s van nu zien er inderdaad beter uit. Maar écht mooi? Dat waren ze in de jaren ’90. Hetzelfde met motoren. Écht mooi worden ze niet meer.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      12 maart 2017 om 11:27

      @viezefreddyw: helemaal met je eens, ik was ondanks de slechte prestaties altijd gecharmeerd van de 2e rangs teams als Coloni, March en Simteck , strakken vormgeving , de fraaiste was in mijn ogen de Eerste Jordan met de groene 7Up levery.

      Login om te reageren
      • alfisstii zegt

        12 maart 2017 om 11:54

        @toniominestrone: liever kips levery dan gewone levery, of bedoel je livery?

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          12 maart 2017 om 11:55

          @alfisstii: De mierenneuker die daarop let.

          Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          12 maart 2017 om 12:36

          @alfisstii: bijdehand ?

          Login om te reageren
    • reistje zegt

      12 maart 2017 om 12:49

      @viezefreddyw: Vind je? De huidige generatie motoren vind ik juist prachtig. Die 90’s log ogende motoren vind ik niks.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        12 maart 2017 om 17:55

        @reistje: doe mij maar de Cagiva V593 uit de jaren 90. Wat een plaatje. En dan dat lekkere tweetakt gehuil… http://static.skynetblogs.be/media/104202/35670443.jpg

        Login om te reageren
  5. kennone zegt

    12 maart 2017 om 11:34

    Heb dit ooit op mijn 70cc polini Thomos aan moeten passen. Dat ding da ging!!

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      12 maart 2017 om 11:45

      @kennone: met proma uitlaat gegarandeerd zo krom als een banaan

      Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    12 maart 2017 om 11:51

    Tja, aero gaat voor looks in dit geval. Ik zou het niet perse op mijn straatfiets willen hebben. Maar op een rasechte racemotor moet het gewoon kunnen. Of de marketing afdeling van Ducati er ook blij mee is, is weer een ander verhaal natuurlijk.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      12 maart 2017 om 12:10

      @trustmeiamanengineer: Op je Gazelle schiet je hier ook bar weinig mee op.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        12 maart 2017 om 13:55

        @alcantara: Nou.. ’s morgens telt soms ook elke seconde.
        http://www.fietskar.nl/wp-content/uploads/2016/03/Gazelle-Cabby-2015-Bakfiets.png

        Login om te reageren
  7. str8six zegt

    12 maart 2017 om 12:25

    En daarnaast hebben ze ook maar twee wielen.

    Login om te reageren
  8. jippie zegt

    12 maart 2017 om 13:02

    Interessant! Maar er komt een tijd dat ze bij de motoren ook (nog) meer spektakel willen. Dan worden de banden nog breder en de aerodynamica nog bizarder :-)

    Login om te reageren
  9. rikus zegt

    12 maart 2017 om 13:52

    Short hair, don’t care.

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    12 maart 2017 om 14:00

    Valt wel op dat ducati toch wel een van de merken is die blijkbaar het meeste baat hebben bij die winglets

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      12 maart 2017 om 14:41

      @mrrallycross: de winglets gaan verdwijnen

      Login om te reageren
  11. bmwfreak038 zegt

    12 maart 2017 om 14:01

    Offtopic: waarom zit er reclame cq. Clickbait op autoblog? Zie renault zoe.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      12 maart 2017 om 14:36

      @bmwfreak038: omdat je een abbo kunt nemen zodat je geen reclame meer hebt. Anders: get used to it.

      Login om te reageren
    • Author zegt

      12 maart 2017 om 16:50

      @bmwfreak038: waar denk je dat wij boodschappen van doen?

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        12 maart 2017 om 16:58

        @MauritsH: niet van clickbait

        Login om te reageren
        • Author zegt

          12 maart 2017 om 16:59

          @bmwfreak038: Nee van jouw reacties zeker ;) Overigens staat er duidelijk bij dat het een advertorial betreft.

          Login om te reageren
  12. peug206 zegt

    12 maart 2017 om 14:35

    Vorm volgt functie. En dat heeft lorenzo wel nodig met die 55kg die hij weegt om de ducati op het asfalt te houden…

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      12 maart 2017 om 14:42

      @peug206: pedrosa is lichter en volgens mij valt het wel mee hoeveel moeite ze hebben om de machines op het asfalt te houden

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        12 maart 2017 om 14:52

        @bmwfreak038: de reden dat iannone zo snel kon op de snelle circuits was dat de ducati zo snel is, en hij het gewicht had om hem op de grond te houden. Lorenzo daarintegen is te licht om hem snel de bocht om te kunnen gooien. Hierdoor verliest hij zeer waarschijnlijk veel tijd komend jaar, maar we zullen zien.

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          12 maart 2017 om 14:56

          @peug206: dovi kon hem nog aardig bijbenen vond ik en er zelfs afkegelen: $

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            12 maart 2017 om 15:02

            @bmwfreak038: op de langzamere circuits en op koude banen had dovi geen kans afgelopen jaar…

            Login om te reageren
  13. unknown32 zegt

    12 maart 2017 om 15:10

    Hoe snel rijden die dan? Hoe snel een F1?

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      12 maart 2017 om 15:47

      @unknown32: ze hebben een ducati model 2016 gemeten op bijna 360km/u

      Login om te reageren
  14. dailydriver zegt

    12 maart 2017 om 16:42

    Als je rechtop gaat zitten. Rem je toch al af? het lichaam werkt dan als een soort airbrake. Waarom dan zo vroeg op de rem drukken?

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      12 maart 2017 om 16:44

      @dailydriver: je wil niet weten hoe laat ze remmen..

      Login om te reageren
  15. xxxheidi zegt

    12 maart 2017 om 21:56

    F1 2017 auto’s zijn helemaal niet mooi met die gekke neus en vin.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North