F1-auto’s worden mooier. MotoGP-racers daarentegen…

Auteur: , 36 Reacties

Voor zo'n opmerkelijke kuip maken we zelfs op Autoblog een uitzondering.

F1-auto's worden mooier. MotoGP-racers daarentegen...

We praten je even bij. Sinds enkele jaren worden in de MotoGP kleine vleugeltjes uit de kuipen van de motoren geplaatst voor meer downforce en stabiliteit. Downforce? Op een motor? Jazeker! Zo’n 1.000 cc prototype is niks meer dan een raket op wielen. Die dingen halen hogere topsnelheden dan F1-auto’s, terwijl ze aanzienlijk vroeger moeten beginnen met remmen.

Met zoveel power (~ 250 pk op 157 kg) is het lastig om het voorwiel op het asfalt te houden en juist daar hielpen de vleugeltjes bij. De organisatie besloot echter om de aerodynamische hulpmiddelen uit veiligheidsoverwegingen per 2017 te verbannen en dus moeten constructeurs op zoek naar andere oplossingen. Zodoende kwamen de boys van Ducati met deze vondst op de proppen tijdens een pre-season test in Qatar.

Volgens coureur Andrea Dovizioso werkt de kuip tot dusver aardig, al is nog niet duidelijk of Ducati komend seizoen inderdaad met deze opmerkelijke kuip gaat rijden. Het alternatief ziet er wat ons betreft in elk geval een stuk beter uit… Op de foto hieronder zie je Dovizioso naast Jorge Lorenzo, die is overgestapt vanuit Yamaha. (via: Crash.net)

Ducati



36 reacties

Vorm volgt functie in dit geval.
Maar mooi is anders maar denk wel dst je zoiets nodig gaat hebben met zulke pks en snelheden
Luke, I am your brommer
@shibby: hardop gelachen
Ik vind het stiekem wel gaaf
Ach. Formule 1 auto’s van nu zien er inderdaad beter uit. Maar écht mooi? Dat waren ze in de jaren ’90. Hetzelfde met motoren. Écht mooi worden ze niet meer.
@viezefreddyw: helemaal met je eens, ik was ondanks de slechte prestaties altijd gecharmeerd van de 2e rangs teams als Coloni, March en Simteck , strakken vormgeving , de fraaiste was in mijn ogen de Eerste Jordan met de groene 7Up levery.
@toniominestrone: liever kips levery dan gewone levery, of bedoel je livery?
@alfisstii: De mierenneuker die daarop let.
@alfisstii: bijdehand ?
@viezefreddyw: Vind je? De huidige generatie motoren vind ik juist prachtig. Die 90’s log ogende motoren vind ik niks.
@reistje: doe mij maar de Cagiva V593 uit de jaren 90. Wat een plaatje. En dan dat lekkere tweetakt gehuil… http://static.skynetblogs.be/media/104202/35670443.jpg
Heb dit ooit op mijn 70cc polini Thomos aan moeten passen. Dat ding da ging!!
@kennone: met proma uitlaat gegarandeerd zo krom als een banaan
Tja, aero gaat voor looks in dit geval. Ik zou het niet perse op mijn straatfiets willen hebben. Maar op een rasechte racemotor moet het gewoon kunnen. Of de marketing afdeling van Ducati er ook blij mee is, is weer een ander verhaal natuurlijk.
@trustmeiamanengineer: Op je Gazelle schiet je hier ook bar weinig mee op.
En daarnaast hebben ze ook maar twee wielen.
Interessant! Maar er komt een tijd dat ze bij de motoren ook (nog) meer spektakel willen. Dan worden de banden nog breder en de aerodynamica nog bizarder :-)
Short hair, don’t care.
Valt wel op dat ducati toch wel een van de merken is die blijkbaar het meeste baat hebben bij die winglets
@mrrallycross: de winglets gaan verdwijnen
Offtopic: waarom zit er reclame cq. Clickbait op autoblog? Zie renault zoe.
@bmwfreak038: omdat je een abbo kunt nemen zodat je geen reclame meer hebt. Anders: get used to it.
@bmwfreak038: waar denk je dat wij boodschappen van doen?
@MauritsH: niet van clickbait
@bmwfreak038: Nee van jouw reacties zeker ;) Overigens staat er duidelijk bij dat het een advertorial betreft.
Vorm volgt functie. En dat heeft lorenzo wel nodig met die 55kg die hij weegt om de ducati op het asfalt te houden…
@peug206: pedrosa is lichter en volgens mij valt het wel mee hoeveel moeite ze hebben om de machines op het asfalt te houden
@bmwfreak038: de reden dat iannone zo snel kon op de snelle circuits was dat de ducati zo snel is, en hij het gewicht had om hem op de grond te houden. Lorenzo daarintegen is te licht om hem snel de bocht om te kunnen gooien. Hierdoor verliest hij zeer waarschijnlijk veel tijd komend jaar, maar we zullen zien.
@peug206: dovi kon hem nog aardig bijbenen vond ik en er zelfs afkegelen: $
@bmwfreak038: op de langzamere circuits en op koude banen had dovi geen kans afgelopen jaar…
Hoe snel rijden die dan? Hoe snel een F1?
@unknown32: ze hebben een ducati model 2016 gemeten op bijna 360km/u
Als je rechtop gaat zitten. Rem je toch al af? het lichaam werkt dan als een soort airbrake. Waarom dan zo vroeg op de rem drukken?
@dailydriver: je wil niet weten hoe laat ze remmen..
F1 2017 auto’s zijn helemaal niet mooi met die gekke neus en vin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).