7 dingen die je moet weten over de Peugeot/Opel-deal [updated]

Auteur: , 63 Reacties

De overname van Opel en Vauxhall door Peugeot is misschien wel hét autonieuws van het jaar. Dit is wat je over deze deal moet weten.

Opel Insignia

1. Peugeot betaalde slechts 2,2 miljard euro voor Opel
Dat is peanuts, kijk naar de waarde van Snapchat, dat onlangs naar de beurs ging. De waarde van dat bedrijf wordt inmiddels geschat op 30 miljard dollar. Maar dit is heel wat anders, we hebben het hier over een automerk van ruim 100 jaar oud! Kijk daarnaast eens naar de kosten voor het ontwikkelen van een nieuw model, zoals de Insignia. Dat kost minimaal een miljard. Overigens betaalde Peugeot slechts 1,3 miljard euro voor het autobedrijf zelf en nog eens 900 miljoen euro voor de financiële tak van het bedrijf.

Waarom Peugeot de toko voor een spreekwoordelijk schijntje overnam kan dus alleen betekenen dat A) GM heel graag van Opel af wilde of B) Peugeot heeft zich keihard opgesteld aan de onderhandeltafel en een goeie deal gesloten. Een combinatie van beide is natuurlijk ook mogelijk.

Antwoord A) lijkt aannemelijk. GM heeft te kennen gegeven dat het de focus wil verleggen naar China en Noord-Amerika. Bovendien vraagt de huidige Europese (milieu-)wetgeving om meer investeringen, die de Amerikanen juist willen besteden aan genoemde markten én aan autonome technieken. Ook is General Motors nu in staat om meer dividend uit te keren aan aandeelhouders, waardoor de vraag naar aandelen en dus ook de koers stijgen.

Hierop voortbordurend moet worden vermeld dat Opel steeds minder gemeen heeft met de rest van de GM-labels. Slechts 20 procent van de toekomstige Opels worden gedeeld met andere GM-merken. Volgens de Amerikanen heeft een merk als Peugeot veel meer gemeen met het Duitse Opel, wat eveneens een reden was voor General Motors om het merk van de hand te doen.

2. Het gaat hartstikke goed met PSA
Het ging een poosje minder bon met de Fransen. In 2012 werd nog een recordverlies van 4,7 miljard euro geboekt! PSA zat echter niet bij de pakken neer en in 2015 wisten de Fransen voor het eerst in vijf jaar weer zwarte cijfers te schrijven. Onder de streep bleef maar liefst 1,2 miljard euro aan de strijkstok hangen, wat waarschijnlijk voor een groot deel te danken is aan succesnummers als de 308.

3. Opel boekt al sinds 1999 geen winst meer
Fijn dat het goed gaat met Peugeot, maar hoe staan de zaken er bij Opel voor? Om kort te gaan: nicht gut. Sinds 1999 wisten de Duitsers geen winst meer te boeken. Aan PSA om het tij te keren. PSA-baas Tavares zei dan ook niet voor niets dat Opel een bedrijf is dat dringend hulp nodig heeft. Wel moeten we hier eerlijk bij vermelden dat Opel voor het eerst in lange tijd weer op weg was naar zwarte cijfers.

4. Duitsland is bang dat PSA gaat snoeien
En met snoeien bedoelen we niet een handvol boventallige managers de laan uitsturen, maar keihard winterklaar maken! Als we PSA mogen geloven valt dat allemaal wel mee. De Fransen willen wel een sprong voorwaarts maken qua efficiency, al lijkt dat vooralsnog meer op een speldenprikje om de Opel-medewerkers te motiveren. Volgens PSA-baas Tavares hangt het succes van de overname af van de instelling van de Duitsers. Mocht het nou toch niet van een leien dakje gaan, dan kan alsnog de heggenschaar erin.

5. Wat gaat er gebeuren met de techniek?
GM heeft veel geïnvesteerd in Ampera-e/Chevy Bolt, maar kan PSA na de overname automatisch gebruikmaken van deze technieken? Als dat inderdaad zo is heeft Peugeot de deal van de eeuw gesloten. GM is behoorlijk succesvol met hun stekkerauto’s, maar we hoeven niet uit te leggen dat daar héél veel ontwikkeling (dus tijd en geld) in is gaan zitten. PSA krijgt deze know-how door de overname mogelijk in de schoot geworpen, waarmee de Fransen in één keer een flinke slag slaan. Daarnaast ligt het voor de hand dat toekomstige Opels, Peugeots en Citroëns platformen en andere zaken (dashboardknopjes enzo) met elkaar gaan delen.

We komen kort nog even terug op de Ampera-e en de Chevy Bolt. Deze auto’s zijn feitelijk hetzelfde en worden gebouwd in Michigan. PSA heeft met de overname ook de intellectuele eigendomsrechten en productiefaciliteiten overgenomen. Het ligt dus voor de hand dat de Fransen de EV-kennis van GM (deels) cadeau krijgen. Ook zou het kunnen dat de introductie van de nieuwe Ampera-e zal worden uitgesteld.

6. PSA verwacht door de overname miljarden te besparen
Peugeot en Citroën (en DS, vooruit) krijgen er door de overname 12 fabrieken met 40.000 man personeel bij. Met de extra capaciteit erbij kunnen de Fransen maar liefst 5 miljoen auto’s per jaar in elkaar schroeven. Schaalvergroting is dan ook het sleutelwoord bij deze overname. PSA verwacht over een periode van 10 jaar maar liefst 1,7 miljard euro te kunnen besparen. Zie ook puntje 5.

7. De deal is nog niet 100% rond
Zoals bij elke grote overname zullen diverse mededingingsautoriteiten zich nog moeten buigen over de fusieplannen. Men verwacht echter dat een en ander voor het einde van het jaar wordt afgerond.

UPDATE 05-07-2017: Inmiddels zijn ook onze Europese overlords officieel akkoord met de deal. Zij wilden nog even kijken of het nieuwe Frans-Duitse concern niet te groot zou worden in verband met de eerlijke concurrentie. Dat is echter niet het geval, ondanks dat de merken in Portugal en Estland bij elkaar zo’n 40 procent van de markt bedienen.



63 reacties

-edit: check! Gefixt-

Interessant stukje, ben erg benieuwd hoe dit zich ontwikkeld de komende jaren.

Elektrische C1/108 lijkt me best goed aan de man te brengen met GM’s techniek mits betaalbaar genoeg
@allesmetturbo: ontwikkeld = ontwikkelt ? :-P
@punicaoase: shame on me, je hebt gelijk
@allesmetturbo:
Elektrische autos zijn in frankrijk erg interessant omdat stroom goedkoop is en veel gezinnen 2 autos hebben.
Toch raar om te zien dat ‘peu’ een en al drama is met de ‘thp’ motoren en nog winst maken.
@vtechlover: Het is Mini /BMW ook gelukt .
@riri: dat was idd een foutje van BMW geweest, samenwerken met Peugeot

Ach ja, nooit geschoten altijd mis
@lekkaah: ken wel je feiten, de THP is ontwikkeld door BMW én PSA. Dus beide fabrikanten hebben de ontwikkeling wat minder briljant gedaan.
Welke moderne motoren zijn wel goed? De TSI en TFSI zijn een nog groter drama. De THP valt op zich wel mee mits je blok laat reinigen om de 2 jaar. Kiepen ze er een goedje in en het blok is weer schoon, vervuiling in het blok is de grootste oorzaak, komt oor milieu eisen.
De neuwere THP blokken zijn flink verbeterd.
@rufctr01: kijk maar ‘ns welke onderdelen door wie is ontwikkeld en welke het vaakst stuk gaan
@lekkaah: bmw was leading in het ontwerp van het blok!
Ja, ik heb momenteel ook een BMW, het ontwerp was gewoon van BMW….
Ook de onderdelen van BMW geven storing.
@lekkaah: BMW was grotendeels verantwoordelijk voor de ontwikkeling, PSA voor de productie omdat PSA altijd sterk is geweest is goedkoop en efficiënt motoren produceren. Ik hoef niet uitleggen dat bmw sterk is in het ontwikkelen van een mooie motor maar bij beide is iets fout gegaan
@rufctr01: even uit interesse, zijn daar cijfers van? Thp vs tfsi? Of is het het gewoon cool om dat te vertellen?
@vtechlover:
En wat is je mening over VAG dan?
@desjonnies: VAG heeft zijn kwaliteit inmiddels weer aardig voor elkaar, eerste generatie TSI was vooral een drama, je moet niet altijd blijven hangen in het verleden.
Toyota had ook een dramatische 2.2 D4D diesel motor en een 1.8/1.6/1.4 benzine blok wat gigantische olie zuipers waren.
@bofkont: de x07 van peugeot was inderdaad een ramp. De x08 is al veel beter.. waarom is er dan nog altijd gezeik over die motoren?
@vtechlover: ja, hoe denk jij dan over VAG?
Of Honda, goede blokken maar roesten deden de civicjes in het verleden net zo goed als een Alfasud.
@MauritsH volgens mij heet de bolt toch de chevrolet volt ;)
@biohazardracer: In Spanje niet.
@vonklausenburg: Haha leuk, goeie ?
@biohazardracer: ehm nee, de Bolt is een soort mpv achtig ding en er is ook een Volt (een sedan die nog niet naar Europa lijkt te komen)
Maarrrr wat gaat GM nu in Europa doen dan? Ik bedoel, hun grote concurrent (Ford) is behoorlijk succesvol hier.
@lekkaah: Niets. Ze verlaten de Europese markt. Het is ze simpelweg niet gelukt. Niet met Opel, niet met Saab, niet met Chevrolet en niet met Cadillac. GM gooit de handdoek in de ring.
@poes: nou nou. Opel hoort al vele decennia bij GM (sinds de jaren ’30 geloof ik) en is jarenlang één van de, zo niet de grootste speler in Europa geweest. Om nou te zeggen dat het ze niet gelukt is gaat dus wat ver. Ze zijn alleen het contact met de Europese consument verloren.
@lekbak: Als je 20 jaar achter elkaar rode cijfers rapporteert dan gaat er iets structureel fout. Een andere conclusie is niet mogelijk. Vooral omdat andere merken het wèl lukt.
@poes: ik zeg ook niet dat het goed gaat. Maar het is GM wel degelijk gelukt groot, zeer groot te worden in Europa. Ze hebben het niet vast kunnen houden maar zijn het zeker wel geworden.
@poes: een miljardenbedrijf wordt gedwongen om uit te breiden, je kán je concurrent niet zomaar 1 hele markt beheren..
@lekkaah: ik heb je reactie nu 5x gelezen, maar snap eigenlijk nog steeds niet wat je wilt zeggen…
@poes: je kan je (directe) concurrent geen ruimte geven anders ga je de strijd verliezen

Als je dit nog niet begrijpt raad ik aan een lesje economie te gaan volgen
@lekkaah: Zo, bijdehandjes gegeten?

Je hebt zelf wel door dat je punt totaal haaks staat op de verkoop van Open aan concurrent PSA? Waarom nu wel en “toen” niet? Oftewel, waarom heeft GM – volgens jou – de afgelopen decennia de rode cijfers gezien als een strategische keuze en stappen ze daar nu vanaf? Omdat het geld op is? Tien jaar geleden stonden ze er een héél stuk slechter voor.

En ga nou niet zeggen dat de verkoop aan PSA iets anders is bijvoorbeeld een verkoop aan Ford. Buiten het feit dat zoiets aan de achterban moeilijker uit te leggen valt, maakt het feitelijk weinig uit. GM verlaat de Europese markt en probeert daarbij zoveel mogelijk bezittingen te gelden te maken.
Vergelijk het eens met de boetes voor VAG. Top deal!
Wat ik niet begrijp is dat opel al sinds ’99 geen winst meer draaide. Toen liep de Astra hier ie geval als warme broodjes. Deed opel het on de rest van Europa zo slecht? Ik heb wel t gevoel dat ik opel erg vaak zie, ook in het buitenland.
@tttijn: Je kan veel verkopen maar als de marge slecht is verlies je gewoon geld.
@tttijn: hoge kosten, met name door lonen in Duitsland en een relatief leg prijs is inderdaad een marge killer en dus ligt verlies op de loer als je de dure krachten niet rete efficiënt laat werken.
Ik geloof er geen zak van dat de Volt / techniek part of the deal is. GM is niet gek. Arm Opel.
@spidermann: Ik ook niet. De Ampera en Ampera-e zijn Amerikaanse auto’s die gerebatched zijn naar Opel. Daar is weinig Europees aan te vinden. Uiteraard zullen ze wat kennis opdoen, maar patenten en dergelijke zitten daar ook niet bij.

Daarnaast ben ik benieuwd welke platformen nu van GM blijven. Ik begreep dat de Insignia gebouwd is op een GM-platform, en dat de Karl oorspronkelijk in Azië ontwikkeld is. Als PSA eigenaar wordt van die platformen, hebben ze een erg goede deal. Anders zie ik een aantal auto’s in (zeer) hoog tempo vervangen worden en koopt PSA vooral twee merknamen. Dat is nog steeds niet duur, maar toch.
@krisp: over die platformen zijn natuurlijk gewoon afspraken gemaakt. De huidige modellen gaan gewoon hun normale cycli voldoen. Zo gaat dat altijd. Volvo maakte ook nog heel lang gebruik van het Ford platform en Ford onderdelen, ver nadat ze waren afgescheiden van Ford, simpelweg omdat ze nog modellen verkochten die op Ford onderdelen waren gestoeld. Dat was ook in het voordeel van Ford gekeken naar kostenspreiding.
@spidermann: Inderdaad. Bovendien worden ze gebouwd in Amerika of Canada dus de benodigde fabriek zit sowieso niet bij de deal dan. Misschien dat ze de Ampera wel nog in een soort licentie mogen verkopen als Opel.
@trustmeiamanengineer: wat zitten jullie allemaal moeilijk te denken? :-) De Ampera-e gaat gewoon gebouwd worden, daar doet deze deal niets aan af. Niemand is er bij gebaad om dat nu ineens te stoppen.

Gaandeweg zal de scheiding tussen GM en Opel vorm gaan krijgen, maar dat gaat nog wel eventjes duren.
Heeft psa toch handig gedaan met dat franse overheidsgeld
@mrrallycross: En een grotere zak geld uit China!
Toch schrikbarend om te concluderen hoe slecht GM het op de Europese markt heeft gedaan. Het verhaal van Saab is inmiddels bekend, dat heeft enkel geld gekost. Maar nu blijkt dus dat ook Opel de afgelopen 20 jaar verlies heeft geleden. Ongelooflijk.

Al hangt het ook een beetje af hoe kosten intern worden doorbelast. Buick is momenteel eigenlijk gewoon Opel, maar dan in de States. Zodoende zouden de ontwikkelkosten en onderdelenkosten naar rato doorbelast moeten worden.

Sowieso interessant wat er met het merk Buick gaat gebeuren. Zal dat ter ziele gaan?
@poes:

Mwah .. de laatste keizer van China reed Buick ..
Zal nog wel effe bestaan lijkt me ..
Opel is al weer een paar jaar goed bezig. Komt goed en Opel, in tegenstelling tot andere Duitse merken, is ook gewild in Frankrijk. Er rijden nog best veel oude Corsaatjes rond op het platteland. Trouwens wat is de nieuwe Insignia mooi als Hatchback, echt heel mooi, potverdriedubbels!.
Als ik ik vrij mag zijn:
8. Door deze deal weet PSA zich te beschermen tegen de gevolgen van de zgn Brexit, dank zij Vauxhall beschikken ze over productie capaciteit in het Verenigd Koninkrijk.
9. PSA heeft nu de mogelijkheid om met de Franse en Duitse vakbonden te onderhandelen op een meer gelijkwaardige wijze.
10. Bij GM is jarenlang mis management gevoerd, de aller grootste en meest machtige producent ooit, is verworden tot een bureaucratische ambtelijke organisatie, GM Europe domineerde de Europese en Amerikaanse markt in de jaren zestig, de slogan was toen :
” What’s good for GM is good for the world ” , wat is er nog van over, een zwaktebod dat Europa geen prioriteit meer is?
Quatch van Jesse Klaver niveau.
Bedoel je de Jessias?
@desjonnies: Ik weet niet of je nu zo blij moet zijn met productiecapaciteit in het VK… Ik zou dat juist zien als een grote onzekerheid. Ja, er zit een kans in, maar dat kan net zo goed volledig de andere kant uit gaan.
De laatste 20 jaar zijn auto’s voornamelijk leen/huur/lease producten ..
Opel heeft niet op de te grote schoenen van het afbetalingsvolk kunnen inspelen ..

Best jammer ..
Huidige line-up is van een uitstekend niveau ..
@lincoln:
nergens kopen meer mensen autos (en andere dingen) op afbetaling dan in de vs, de thuismarkt van gm.
@super:

OK .. tis de schuld van Trump ..
Er gaat nog wel me er gebeuren qua modellen. Denk aan de Combo die een Fiat is en bv de Vivaro en Movano die een Renault zijn. Dat zullen ook wel PSA producten gaan worden op termijn.
Idem voor de Karl welke eigenlijk een GM-Deawoo is (Of Chevrolet Azië product)
En dan zijn ineens een stel Fransen de baas..verschrikkelijk. de chauvinistische Fransen denken maar aan 1 ding en dat zijn Fransen…gevolgd door Fransen en Fransen..Zie KLM / Air France .ook zo’n “succes” combinatie.
@maarten020:
PSA is één van de weinige overnames die succesvol zijn geweest in de auto industrie.
Juist het flamboyante wereldse arrogante Citroën en het nuchtere conservatieve boeren protestantse Peugeot waren een wereld van verschil binnen Frankrijk.
Ik ben dan ook van mening dat de Duitse Rijnlandse opel cultuur meer bij Peugeot past dan die van het technocratische Citroën.
Overigens is CEO Tavares Portugees.
@desjonnies: Je hebt het nu over twee Franse bedrijven die samen zijn gegaan, mij mijn weten is OPEL Duits dus gaat het verhaal niet op.
@maarten020:

Duitsland en Frankrijk liggen ongeveer 27.000 km uit elkaar ..
Dus in theorie is dat beloopbaar ..
@maarten020:
Ik werk voor een bedrijf met 70% franse werknemers en kan dat min of meer beamen; erg goede techneuten, maar vreselijk hierarchisch en autistische managementstijl.
@super: vriend van mij werkt voor bnp paribas…zelfde verhaal
Verbaasd me niks dat Opel de laatste 20 jaar in de rode cijfers zit.
Mijn vader reed beroepsmatig met Opel en deed 100.000km per jaar. Met de kadett bleek dit totaal geen probleem te zijn en toen kwam de Astra… Hij heeft er 4 gehad en er is geen 1 langer meegegaan dan 2 jaar. Dan belde hij met zijn mobilofoon naar moeder dat hij weer met een rokende motor langs de kant van de autoweg stond. Na het 4de exemplaar besloot de bedrijfsleider dat het genoeg was en zijn ze overgeschakeld op VW’s.
Persoonlijk vind ik de Cascada een hele mooie wagen tot we eens gingen kijken bij de dealer, de buitenkant vond zowel ik als mijn vrouw prachtig en dan ga je erin zitten en keert je maag. Dat er in een recente wagen nog zoveel knopjes op het dashboard staan was om te huilen, we voelden ons beide net een piloot van een lijnvlucht.
@chrisvis: alles via een scherm bedienen vind ik ook niet alles hoor.

Airco iets hoger of lager, wil ik gewoon aan een draaiknop draaien ipv het eerst op moeten zoeken in het menu.
Zal Dongfeng -aandeelhouder van PSA- ook profiteren van know how van Ampera?
Opel heeft welliswaar geen winst gedraaid de afgelopen jaren, maar dat was voor een belangrijk deel te wijten aan investeringen die ze deden. De Insignia die in 2008 op de markt kwam heeft de huidige richting bepaald van het merk en die herpositionering heeft veel geld gekost. Zo’n complete make-over is bovendien een lang traject, maar je kon duidelijk een stijgende lijn zien in de cijfers de afgelopen jaren.
Bovendien vermoed ik dat het gros van de ontwikkelingskosten van nieuwe modellen en fabrieken bij Opel in de boeken geschreven werden, terwijl die modellen vervolgens wel ook als Buick, Holden en Vauxhall verkocht werden. Daardoor lijken die merken onterecht succesvoller dan Opel en kon Opel in de boeken als verliesgevend neergezet worden met alle financiële voordelen die daarbij horen (als je geen winst maakt kun je ook geen belasting afdragen).

Maar het is begrijpelijk dat GM het merk verkoopt. Opel heeft als Europees merk niet zoveel gemeen met de andere GM markten en succesvolle auto bedrijven doen zoveel mogelijk aan platform delen. Dat is moeilijk als alle markten waar je in zit vrij grote auto’s hebben, en je dan één merk hebt wat allemaal kleine autootjes heeft. Een mooi voorbeeld daarvan is het formaat van de nieuwe Insignia. Die auto moet als Holden Commodore en Buick Regal door het leven. Dat was niet mogelijk als het originele formaat Insignia aangehouden werd. Voor Europese begrippen krijgen we daarom nu een erg grote auto in de nieuwe Insignia. En auto’s als de KARL en ADAM kunnen ze helemaal niks mee buiten Europa, en dat maakt ze erg duur voor GM.
Ik heb er totaal niks mee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).