• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het tragische verhaal van de Alfa Canguro

Auteur: Author, gepost 12 maart 2017 om 10:14 – 17 Reacties

Afbeelding Het tragische verhaal van de Alfa CanguroAfbeelding Het tragische verhaal van de Alfa CanguroAfbeelding Het tragische verhaal van de Alfa CanguroAfbeelding Het tragische verhaal van de Alfa CanguroAfbeelding Het tragische verhaal van de Alfa CanguroAfbeelding Het tragische verhaal van de Alfa CanguroAfbeelding Het tragische verhaal van de Alfa CanguroAfbeelding Het tragische verhaal van de Alfa Canguro

Het tragische verhaal van de Alfa Canguro
Een prachtige auto met een ietwat sneue geschiedenis.

Medio jaren ’60 was de TZ-racer een groot succes voor Alfa Romeo. Om daar de nodige centen aan te verdienen, werd besloten tot de bouw van een afgeleide die geschikt was voor gebruik op straat. Pininfarina en Bertone kregen beide een chassis toebedeeld en voor laatstgenoemde ging Giorgietto Giugiaro aan de slag om een passende koets te tekenen.

Giugiaro bouwde een lage en zeer gestroomlijnde koets uit fibreglass. Bovendien kreeg deze Canguro als één van de eerste auto’s ooit een gelijmde voorruit om de aerodynamische eigenschappen naar een nog hoger plan te tillen. In 1964 werd de auto gepresenteerd op de beurs in Parijs en voor wie het zich afvraagt: de naam betekent kangoeroe in het Italiaans. Onder de kap ligt trouwens een 1.570 cc viercilinder met 114 pk.

De koets van deze Canguro werd door vele liefhebbers geprezen. Helaas was Alfa Romeo niet overtuigd van het bestaansrecht van deze kar. Bovendien bleek Autodelta niet of nauwelijks in staat om genoeg chassis te bouwen om serieuze aantallen straatauto’s te kunnen bouwen. Tot overmaat van ramp werd het enige exemplaar in 1971 door een Duitse journo, Gary Schmidt, in de prak gereden op Monza in de Parabolica. Deze man was wel vastberaden om de auto opnieuw op te bouwen, maar dat mislukte.

Uiteindelijk wist een Japanse verzamelaar het wrak eind jaren ’90 op te sporen en hij wist de auto wél in oude glorie te herstellen. In 2005 werd de verloren zoon zelfs gekozen als Best of Show op het Villa d’Este Concours d’Elegance! Helaas was Schmidt twee jaar daarvoor al overleden. Hij zou dus de auto dus nooit meer in topstaat zien.

Tot een productieversie is het dus nooit gekomen, maar Alfa zou later wel enkele designelementen toepassen op andere auto’s van het roemruchte merk.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, concept, Klassiekers, rood, vergeten-concept

Vorig bericht: « Special: MG ZT 260
Volgend bericht: F1-auto’s worden mooier. MotoGP-racers daarentegen… »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfarobert zegt

    12 maart 2017 om 10:30

    Jammer dat de enige in Japan staat bij een verzamelaar ipv het Alfamuseum n Arese.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 maart 2017 om 10:51

      @alfarobert:
      Alfa Romeo moest het ding helemaal niet. De Japanse verzamelaar wel, dus volledig terecht dat ie in Japan staat en niet in het Alfa museum.

      Login om te reageren
  2. veloce zegt

    12 maart 2017 om 10:32

    De auto is overigens gebouwd op basis van een TZ1…er bestond namelijk ook een TZ2. En die 4-cylinder met 114pk was niet de gewone 1600cc Nord maar ook de zelfde motor uit de TZ1. Dus voorzien van 2 bougies per cylinder en enkele randzaken als carterpan, kleppendeksel en inlaattraject van magnesiumlegering.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      12 maart 2017 om 18:02

      @veloce: is dat dezelfde motor die ook in de eerste GTA’s werden gebruikt?

      Login om te reageren
      • veloce zegt

        12 maart 2017 om 21:20

        @dizono: In de feite is het inderdaad de zelfde motor, echter wel ligt het in de TZ (en dus ook Canguro) licht gekanteld, waardoor bepaalde zaken (carder, inlaattraject, uitlaatspruitstuk bijv) net weer wat anders zijn.

        Login om te reageren
        • veloce zegt

          12 maart 2017 om 21:21

          @veloce: sorry van de typfouten….LOL

          Login om te reageren
  3. Frenkyboy zegt

    12 maart 2017 om 10:33

    Zeer mooie wagen. Ik had er nog nooit van gehoord. Respect voor de Japanse verzamelaar om hem te laten restaureren.

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    12 maart 2017 om 10:46

    Wauw, weer wat geleerd op deze zonnige zondag. Prachtige auto. Wat me nog het meest opvalt is de kilometerteller in het dashboard voor de passagier. Gaaf hoor!

    Mooi om zulke verhalen te lezen. Vergeten parels.

    Login om te reageren
  5. jeroenwz zegt

    12 maart 2017 om 10:47

    Een prachtige, excuses: schitterende auto.
    Ik vind de lijnen meer Bizzarini dan Giugiaro, maar dat terzijde.

    Login om te reageren
  6. Ce zegt

    12 maart 2017 om 11:00

    Mooi verhaal – dank voor dit type artikels AB!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    12 maart 2017 om 11:02

    Zo mooi vind ik hem eigenlijk niet……

    Login om te reageren
  8. Rob zegt

    12 maart 2017 om 11:05

    Bijzonder ding, maar komt niet helemaal lekker uit op de foto’s. In dit filmpje zie je pas hoe klein, laag en breed het ding is:
    https://www.youtube.com/watch?v=BxaloF5nmUo&t

    Login om te reageren
  9. p993 zegt

    12 maart 2017 om 11:53

    Lijn doet in de verte denken aan de miura, in het klein en met minder spektakel.
    Al met al niet heel onverstandig dat ze hem niet in productie hebben genomen, denk ik.

    Dat er voor dit soort enkelstuks nu bedragen worden neergeteld met meer dan vijf nullen heeft meer te maken met de zeldzaamheid en met de klassiekerhype dan de auto zelf, imho!

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    12 maart 2017 om 13:58

    Zit wel een beetje ferrari breadvan in

    Login om te reageren
  11. scalemaster zegt

    12 maart 2017 om 17:19

    Ik kan me nog een verhaal herinneren waar deze Canguro en een ander prototype voor filmopnamen op Monza de baan opgestuurd werden.
    Doordat ze een verschillende kant opgingen,kwamen ze elkaar op de helft weer frontaal tegen.
    Rob de la Rive Box schijnt bij Bertone de restanten daarvan gekocht te hebben voor 100 Dollar.

    Login om te reageren
  12. gino964 zegt

    12 maart 2017 om 20:38

    Ik geloof dat in de stripreeks michel vaillant een vaillant rijdt die hier sprekend op lijkt.

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    13 maart 2017 om 01:38

    Mooi verhaal. Wel enigzins tragisch

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North