• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-coureur flauwgevallen wegens gewichtseisen

Auteur: maru, gepost 30 maart 2014 om 13:02 – 44 Reacties

Marcus Ericsson


“Schat, ziet mijn kont er dik uit in dit racepak?”

Dit jaar mogen de auto’s nog maar 692 kilo wegen. De teams hebben er uiteraard alles aan gedaan om dit mee te nemen in de bouw van de wagens, maar er werd van de coureurs verwacht dat ook zij een steentje bij zouden dragen. Lewis Hamilton vertelt dat het dieet van sommige rijders “hardcore” is geworden. Zij putten zichzelf uit en proberen zoveel mogelijk gewicht te verliezen om maar aan de gewichtseisen te kunnen voldoen.

Er was al voorspeld dat het rigoureuze dieet voor problemen zou gaan zorgen. In de zengende hitte van Maleisië is dit dan eindelijk tot uiting gekomen. Een bezoek aan de sauna, een stoombad, en niets eten of drinken voordat de kwalificatie is verreden om maar zo licht mogelijk te zijn is iemand te veel geworden. De coureur is tijdens een presentatie flauwgevallen. Om wie het hier gaat wordt niet gezegd.

De zwaarste coureur van het moment is waarschijnlijk Adrian Sutil, die 12 kilo meer weegt dan teammaatje Esteban Gutierrez. Dat is een aanzienlijk probleem, aangezien de C33 volgens geruchten niet aan het minimum gewicht van 692 kilo kan voldoen. Het maakt daarbij niet uit wie van de twee achter het stuur zit.

Sauber werkt aan een nieuw lichtgewicht chassis, dat in mei bij de GP van Spanje zal worden geïntroduceerd. Hopelijk gaan meedere teams deze extra mile om een einde te roepen aan het onmogelijke dieet van de coureurs, want zoals het nu gaat is ’t wachten op ongelukken.

Ook interessant!

  • F1-teambazen vinden Max beter dan Lewis
  • Oud F1-coureur Alesi opgepakt na 'prank'
  • Mercedes suggereert dat Hamilton gewoon in de F1 blijft
  • F1 baas: Lewis is een oude man

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Adrian Sutil, Formule 1, Lewis Hamilton, sauber

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Maleisië 2014
Volgend bericht: Bentley Continental GT V8 Special GT3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. crisert55 zegt

    30 maart 2014 om 13:04

    Sorry maar f1 heeft niks meer met racen te maken, de volvo 440 cup is nog spannender

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      30 maart 2014 om 13:23

      @crisert55: Dan ga je toch de 440 cup kijken?

      Ik heb de laatste tijd wat races uit de jaren 80/90 terug gekeken. Daar reed ongeveer de top 5 de rest van het veld op een ronde, zo veel verschil zat er tussen de verschillende auto’s. Niets spannends aan. Zwaar overgeromantiseerd beeld hebben we van ‘de oude Formule1’, puur omdat we nu alleen terugdenken aan de mooie gevechten van toen.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        30 maart 2014 om 13:30

        @motoragent: En hoe is dat dan anders dan nu? In die jaren ’90 die je noemt zagen de auto’s er in ieder geval gaaf uit, hadden ze geen elektronische hulpmiddelen zoals KERS, en klonken de auto’s echt fantastisch… En dan bedoel ik specifiek bijvoorbeeld de Ferrari F412T1.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          30 maart 2014 om 14:08

          @griffendahl: Auto’s van toen klonken spectaculairder, maar ik kan ook prima genieten van het geluid van nu.

          Daarnaast, KERS (net als TERS) is natuurlijk geen elektronisch hulpmiddel maar een onderdeel van de aandrijflijn. Het zou ondenkbaar zijn dat de F1 krampachtig vast zou blijven houden aan zo’n lompe V8 terwijl de auto-industrie zich volledig richt op efficiëntie, turbo’s en downsizing. Wat dat betreft liep de F1 al jaren achter, terwijl ze eigenlijk voorop zouden moeten lopen.

          Login om te reageren
          • jlm83 zegt

            30 maart 2014 om 14:17

            @motoragent: wat een onzin verhaal. Achter lopen van de formule 1. Laat me niet lachen. Andere eisen daar draait het om. Een race wagen die niet zuinig hoeft te zijn is nog niet ouderwets. Denk ook eens aan gevoel en bestuurbaarheid. Atmosferisch versus turbo in combinatie met beheersbaarheid en vermogensopbouw.
            Overigens is de 3 g verbinding wel goed zeg vanuit de struiken met je lasergun, lekker cashen vandaag he. “Kuch” verkeersveiligheid” kuch”

            Login om te reageren
            • motoragent zegt

              30 maart 2014 om 14:30

              @jlm83: Zuinig rijden is niet iets van de laatste jaren, kijk maar eens naar de docu “Turbo F1 engines – How they started” uit de jaren 80. Daar ging het ook puur om efficiëntie en mochten ze ook maar 100kg brandstof in een race verbruiken, en toch wordt die periode door velen gezien als een van de mooiste periodes in de geschiedenis van de F1. Brandstof is altijd al een belangrijk punt geweest in de racesport.

              De V8 zoals hij was is gewoon uitontwikkeld, en dat moet je in zo’n sport gewoon voorkomen. Je moet de teams altijd een nieuwe uitdaging geven, daar draait de F1 om.

              Login om te reageren
          • niwi zegt

            30 maart 2014 om 15:32

            @motoragent: helemaal mee eens! Technisch gezien is dit een van de mooiste jaren sinds lange tijd. En aan het einde wint gewoon de snelste én de beste! Zie 1982…toen won niet de snelste, ook niet de beste, maar wel de beste mix van die twee.

            Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          30 maart 2014 om 15:34

          @griffendahl: Dat gaaf eruitzien maakt geen zak uit, dat is leuk de eerste twee keer dat je kijkt. Omdat het dan nieuw is enzo, daarna is het even saai als anders!

          Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        30 maart 2014 om 13:33

        @motoragent: Ja daar ben ik het in grote lijnen wel mee eens. De afgelopen jaren hebben we ondanks de dominantie van Vettel toch best veel spannende races gezien met verschillende winnaars. Ook de kampioenschappen waren muv 2011 en 2013 vanaf 2006 onbeslist tot de laatste wedstrijd en dat is wel eens anders geweest.

        Maar dat gezegd hebbende…het gebrek aan bruut geluid vind ik wel echt een nadeel en dat gedoe met limieten aan brandstof etc hoeft van mij ook niet. Tegelijkertijd is de top van technologie zijn een van de dingen die F1 F1 maakt. Kortom, een mixed bag…maar ik kijk in ieder geval nog steeds.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          30 maart 2014 om 14:01

          @jaapiyo: Zo sta ik er ook tegenover. Geluid is natuurlijk minder spectaculair maar zeker niet dramatisch, en de auto’s van toen waren inderdaad vele malen mooier dan die van nu (en dan heb ik het over jaren 80/begin jaren 90).

          Maar eindelijk loopt de F1 weer eens voorop met technologische ontwikkelingen en indrukwekkende aandrijflijnen, en dat is waar de F1 om draait in mijn ogen.

          Login om te reageren
          • Orichy zegt

            30 maart 2014 om 16:07

            @motoragent: Maar dat is niet waar de F1 alleen voor bedoeld is.
            In de F1 golden nooit zulke strenge regels voor brandstofverbruik en alleen het gewicht was een issue, maar alles wordt tegenwoordig in extremen getrokken, waardoor de sport te kort wordt gedaan en tevens de berijders.
            Verder vind ik dit zelfs schadelijk voor de veiligheid van de chauffeurs, want als men tijdens zo’n race “wegvalt”, dan heb je opeens een gevaarlijke situatie op het circuit. En het zal de beste kunnen over komen.
            Het is de bedoeling dat het allemaal veilig en gezond gebeurd, zodat juist de bestuurders er alles aan hebben kunnen doen, in elke moeilijke omstandigheid.
            Nu brengt de FIA met de regeltjes elke berijder in gevaar, of in een mogelijke gevaarlijke situatie, dat kan nooit de bedoeling zijn.

            Maar goed de F1 is niet meer wat het geweest is en dat zal ook wel niet meer zo worden, daarom kijk ik meestal nog maar 1 à 2 races per seizoen, om te kijken,of het daadwerkelijk zo slecht is, als ik denk dat het is en tot nu toe heb ik daar gelijk in gekregen, in iedergeval voor mijzelf, wat een ander ervan vindt is hun zaak.

            Login om te reageren
      • wif1 zegt

        30 maart 2014 om 15:29

        @motoragent: Zijn er verschillende uitzendingen van de races van de jaren 80/90 in omloop dan? Ik heb er namelijk ook een aantal terug gekeken, naar aanleiding van het interview met Eddie Irvine in F1 Legends, en ik heb genoten van het geluid, de actie, de close racing, inhaal acties, driftende bolides en ronde na ronde om het max van je kunnen rijden. Er is altijd wel een team wat dominanter gedurende een seizoen, maar de spanning van een race bestaat voor mij absoluut niet uit de stand van het kampioenschap; dat is wat de FIA wel denkt, want die bizarre dubbele puntentelling voor de laatste race van het seizoen is daar een idioot gevolg van.

        Login om te reageren
  2. guusboum zegt

    30 maart 2014 om 13:20

    Toch wel zielig als alles zo strak wordt geregeld… Het gaat er toch om hoe goed je rijdt, en als jij wat zwaarder bent is dat jouw handicap… De spanning van de f1 wordt wel afgeknepen zo…

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      30 maart 2014 om 13:25

      @guusboum: Inderdaad. Hulkenberg is een van de beste coureurs die ik sinds lange tijd in de F1 heb gezien, maar topteams laten hem staan simpelweg omdat het een flinke vent is.

      Dat hij ondanks zijn formaat/gewicht met een Force India/Sauber continu in de punten eindigt doet daar blijkbaar niets van af.

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      30 maart 2014 om 15:37

      @guusboum: Dit is niks nieuws, james hunt was ook groot en zwaar en had daarom ook een nadeel. Wel is motogp gekeken? hetzelfde verhaaltje, waarom dit nu zo in de picture staat is omdat de nieuwe techniek zwaarder is en daarom veel wagens niet aan hun minimale gewicht komen. Geef het een half jaar en iedereen zit weer op die 690 kilo.

      Login om te reageren
  3. xiran zegt

    30 maart 2014 om 13:24

    Ik verdenk Vettel. Hij heeft al 6 maanden geen schnitzel gehad. Dat zie je in de resultaten.

    Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      30 maart 2014 om 13:39

      @xiran:
      ik denk perez eigenlijk, is ook flink afgevallen en ‘reed plots niet meer mee in de race wegens problemen met de auto’ suuure … hij stond er ook maar bleekjes bij

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        30 maart 2014 om 15:46

        @RazorHead: Ja als je weet dat een punt in F1 ongeveer gelijk staat aan 250.000 euro en die jongens de meest gemotiveerde rijders op de hele wereld zijn dan zal perez vast uitgestapt zijn omdat hij een beetje honger had…
        Je reactie was hopenlijk sarcasme toch? zoja, ik kon het er niet uithalen.
        zo nee: ga snel wat anders kijken, want je snapt er geen bal van.

        Login om te reageren
  4. RazorHead zegt

    30 maart 2014 om 13:41

    Dit is niet eigen aan de F1. In elke sport, als je bij de top wilt horen moet je zwaar diëten. Dit is zeker geen lachertje en veroorzaakt vaak eetstoornissen bij sporters, hier zijn meer dan genoeg voorbeelden van.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      30 maart 2014 om 13:56

      @RazorHead:

      Maar een streng dieet wat er op gericht is om je spiermassa/uithoudingsvermogen te vergroten is nog wel wat anders dan een vermageringsdieet. Ik zit een beetje in het zwemwereldje en al die heren/dames letten heel goed op wat ze eten, maar als je ziet wat er aan calorieën wordt weggewerkt…

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        30 maart 2014 om 17:33

        @ejs: chloor drinken is geen dieet.

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          30 maart 2014 om 22:00

          @xiran:

          Je wilt niet weten wat je allemaal binnen krijgt als je zwemwater drinkt, chloor is dan nog niet eens het goorste.. ;-)

          Login om te reageren
  5. mrB zegt

    30 maart 2014 om 13:50

    Ik vind dit eigenlijk een raar bericht. 690 kg is heel erg veel voor een formule 1 auto. Ik geloof nooit dat de teams geen auto kunnen maken die lichter is dan 500 kg, zelfs met alle kers dingen. Een formule student team (DUT bijvoorbeeld) maken elektrische racewagens die minder dan 190 kg wegen. Andere orde van grootte, zeker, maar in de laatste jaren zijn de wagens ook steeds zwaarder geworden omdat dat volgens de reglementen moet. Enige wat voor een team lastig is, is wanneer de verschillen tussen de coureurs groot zijn. Grote voordeel is wel dat een lichtere coureur een lager zwaarte punt kan hebben.

    Wel is het natuurlijk zo dat zoals @RazorHead zegt elke topsporter aan een streng dieet zit.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      30 maart 2014 om 14:12

      @mrB: In de Formule Student heb je natuurlijk wel een iets ander formaat auto, kleinere bandjes, lagere veiligheidseisen, kleinere motortjes, geen hybride systemen, geen uitgebreide versnellingsbakken die met bakken koppel om moeten gaan, geen gigantische koelsystemen en bovendien kan alles veel lichter worden geconstrueerd omdat je simpelweg met veel lagere optredende krachten werkt.

      500kg is simpelweg onhaalbaar.

      Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      30 maart 2014 om 14:18

      @mrB: Uit de officiele Renault documentatie:

      ‘‘From that stage, one of the key areas we needed to investigate was the packaging of the Power Unit. The current V8 is 95kg, 100kg if you add the weight of the MGU. This increases to 120kg when you include the ancillary parts, such as the radiators and other cooling devices. With the 2014 Power Unit, the V6 turbocharged engine will be a minimum of 145kg, plus 35kg for the battery. At 180kg, this is a 80% increase over the current units, plus a further 20kg for the ancillaries such as the intercooler and other radiators.’’

      Dat is dus 200 kilo, oftewel 105 kilo meer dan vorig jaar, terwijl het totale minimum gewicht van de auto inclusief coureur maar 48 kilo omhoog is gegaan ten opzichte van vorig jaar. De rest van de auto weegt dus maar 490 kilo, en dat is inclusief de coureur!

      Login om te reageren
      • 560pkferrari zegt

        30 maart 2014 om 14:35

        @Ferry_76: niet helemaal, 200kg is inclusief intercooler en radiator, bij de v8 was dit 120kg. Er is dus een verschil van 80kg.
        Hebben ze toch nog 32 kg van de rest van de auto afgehaald, toch nog best veel.

        Login om te reageren
      • mrB zegt

        30 maart 2014 om 14:42

        @Ferry_76: Waarom is die V6 zoveel zwaarder dan? Die 2 cilinders minder zouden toch enigszins kunnen compenseren voor een turbo lijkt me. Verder weet ik ook wel dat het vergroten van het KERS systeem niet gaat zonder extra gewicht, maar had toch niet zoveel verwacht. Ik denk trouwens nog steeds dat de wagens lichter zouden zijn als er geen minimum gewicht was, misschien niet veel, maar ik denk dat ze het wel kunnen.

        @motoragent: Ik zei ook al totaal andere orde van grote, gewoon even een voorbeeld

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          30 maart 2014 om 15:42

          @mrB: Turbo motoren zijn over het algemeen zwaarder dan admosferische doordat er meer koelingsystemen/leidingen nodig zijn. Ook moet je niet vergeten dat de hoeveelheid batterijen in de wagens meer dan verdubbeld is.
          Gast denk is na, ze kunnen die wagens niet lichter maken dat ze al zijn, anders hadden ze dat al lang gedaan! 690 kilo met een uitgehongerde coureur is veel minder effectief van 690 kilo met een fitte coureur. Ze schrapen elke mogelijke gram af van die wagen, of denk je dat je het beter weet dan een paar honderd hoogopgeleide engineers met 100 miljoen aan budget?

          Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    30 maart 2014 om 13:58

    Is het minimaal 692kg of maximaal 692kg? In de een na laatste alinea wordt er over minimum gewich van 692 kilo gesproken.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      30 maart 2014 om 20:09

      @rufctr01: Minimum lijkt me ook wel logisch, want anders heb je misschien teams met een heel deel minder budget, die niet eens een wagen kunnen maken die licht genoeg is, terwijl een ander er dan misschien ineens 30 kg onder kan duiken.

      Ik denk dat dit misschien dan ook is, om die teams met minder budget een kans te geven.
      Natuurlijk, je kunt dan misschien wel een wagen maken die licht genoeg is, maar dat heeft weinig zin, als je coureur veel meer weegt als een concurrerende.

      Is net zoals met gewichtsklassen in boksen bv, maar dan andersom. Als ze zeggen dat je 80 kg mag wegen, dan probeer je zo dicht mogelijk tegen die 80 te zitten. Als jij 75 weegt, en je opponent weegt er wel 80, kan die 5 kg meer gewicht achter zijn slagen zetten…

      Maar in formule 1, is extra gewicht dus strafgewicht.

      Login om te reageren
  7. norge zegt

    30 maart 2014 om 14:21

    Magere knullen die op een stozuiger rondjes rijden, boeiend…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      30 maart 2014 om 14:40

      @norge: + een f ergens..

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        30 maart 2014 om 15:07

        @norge: gevonden! StoFzuiger.

        Misschien tijd om nu toch gelijk bikini babes deel te laten nemen? A)hebben toch al het gewenste gewicht B) facking interessant om naar te kijken..

        Login om te reageren
        • norge zegt

          30 maart 2014 om 15:49

          @lamborgfan: Vrouwen F1? Mmmmm kan best wel eens een hit zijn..

          Login om te reageren
    • niwi zegt

      30 maart 2014 om 15:28

      @norge: mijn stofzuiger haalt geen 320 km in een seconde of 5-6….

      Login om te reageren
      • norge zegt

        30 maart 2014 om 15:48

        @niwi: Wedden?…..Gooi hem maar eens uit een vliegtuig.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          30 maart 2014 om 15:59

          @norge: dit is een weddenschap die ik wel met je aan wil gaan.

          Login om te reageren
          • fortega zegt

            31 maart 2014 om 13:16

            @rufctr01: @norge: yup, ik ook. Zelfs als je stofzuiger geen last zou hebben van wrijving, is de snelheid op 6 seconden nog ‘maar’ een kleine 212 km/h (http://www.wolframalpha.com/input/?i=6+*+9.81+m%2Fs+in+km%2Fh)

            Login om te reageren
  8. lemster zegt

    30 maart 2014 om 16:33

    Er staat minimumgewicht in de tekst, maar het gaat er om dat iedereen probeert gwwicht te besparen. Betekent het dan niet dat er een maximum gewicht is ingesteld, ipv een minimum?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      31 maart 2014 om 09:12

      @lemster:
      Nee, in veel takken van de autosport wordt met minimumgewichten gewerkt.
      Het is dus zaak om zo dicht mogelijk en het liefst onder dat minimumgewicht te zitten.
      Onder het gewicht betekend dat je ballast moet plaatsen maar daar kan je de balans weer mee verbeteren.
      Elke kilo teveel kost je gewoon tijd, in het geval van Sutil is dat al snel 0.2 seconde per ronde (volgens David Coulthard op de BBC).

      Login om te reageren
  9. lemster zegt

    30 maart 2014 om 16:37

    Is het probleem trouwens niet opgelost zodra ze de eisen qua gewicht enkel aan de auto’s stellen? Het gewicht van de coureur limiteren is een rare eis. Daar kan zoveel variatie in zitten.

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      30 maart 2014 om 19:39

      @lemster: Dat zou helemaal nadelig zijn voor ‘zwaardere’ coureurs (Lees: 75+ kilo..)

      Vroeger kon er naast de coureur nog wat extra balansgewicht geplaatst worden binnen het minimumgewicht, voor een beter wegligging.
      Met de huidige regels is dat nog amper, of zelfs helemaal niet mogelijk.

      Login om te reageren
  10. carmasterr zegt

    30 maart 2014 om 19:48

    @rufctr01:

    Minimum.
    Het punt is alleen dat je daar als team zo dicht mogelijk bij wil zitten, het liefst precies erop. Zo blijf je competitief.
    Je krijgt dus geen straffen van de FIA als je boven de 692 kg zit.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      30 maart 2014 om 19:49

      @carmasterr:

      Woops, beetje dubbel niet?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North