• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-coureur Jules Bianchi heeft ernstig hersenletsel [updated]

Auteur: JordyS, gepost 5 oktober 2014 om 13:42 – 80 Reacties

Jules Bianchi


Jules Bianchi heeft ernstig hersenletsel overgehouden aan zijn zware crash in Japan en wordt momenteel geopereerd, om de druk op zijn hersenen te verminderen.

Dat nieuws is zojuist door de FIA en Bianchi’s vader bevestigd. De Franse coureur van Marussia botste tijdens de Grand Prix van Japan tegen een hijskraan, die daar juist probeerde de Sauber van Adrian Sutil weg te krijgen. De omstandigheden waren de hele dag al slecht op het circuit van Suzuka, maar ondanks hevige regenval werd er toch geracet.

Bianchi werd na de crash in eerste instantie afgevoerd naar het medisch centrum op het circuit, voordat hij werd overgebracht naar het ziekenhuis. Hij is niet meer bij bewustzijn geweest. Na de operatie zal hij verder onderzocht worden op de intensive care. De FIA zegt verdere informatie vrij te kunnen geven, zodra er meer duidelijk wordt over de situatie van de Fransman. In ieder geval zullen de eerste 24 uur kritiek zijn.

Update, 17.01: De operatie van Bianchi zou goed verlopen zijn en daarnaast zou de Fransman zelfstandig ademhalen. Hoewel dat natuurlijk een positief teken is, blijft zijn toestand kritiek.

Ook interessant!

  • Video: vrachtwagen ziet meester coureur over het hoofd
  • Video: F3 coureur doet briljantste inhaalactie ooit, krijgt straf
  • Oud F1-coureur Alesi opgepakt na 'prank'
  • Belgische coureur doet 300 km/u op de openbare weg

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Formule 1, japan, Jules Bianchi, Racing

Vorig bericht: « TU Delft wint Zuid-Afrikaanse Solar Challenge
Volgend bericht: Video: Maserati showt Alfieri en onthult Ghibli Zegna Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    5 oktober 2014 om 13:48

    Sterkte
    Ik hoop dat hij er niet teveel hinder van zal ondervinden

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      5 oktober 2014 om 14:28

      @rob5nismo: Vrees dat ‘niet veel hinder’ niet helemaal correct is in deze context; de kans dat de beste man ooit weer race’t is vrijwel nul; of zelfs maar zelfstandig zal kunnen lopen of wonen zonder hulpmiddelen, is minimaal. Uiteraard hoop ik het beste voor hem en krijgt hij mogelijk betere hulp dan een gemiddelde patient die van de trap valt; maar een dergelijk hersentrauma is echt kritiek, elke vorm van beschadiging is (fysiek) permanent.

      Login om te reageren
      • amazinglaurent zegt

        5 oktober 2014 om 16:29

        @dawwg: Dachten ze ook van Lauda, een goeie maand later was hij weer aan het ownen! We hopen het beste!

        Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        5 oktober 2014 om 17:09

        @dawwg: ik bedoelde er ook mee te zeggen dat ik hoop dat het geen kasplantje wordt

        Login om te reageren
      • offroad zegt

        5 oktober 2014 om 20:09

        @dawwg:

        Wel eens van Mika Häkkinen en Karl Wendlinger gehoord?

        Overigens bedankt dat je je van je drukke werkzaamheden als neuroloog hebt kunnen vrijmaken om ons van je expertise te voorzien.

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          6 oktober 2014 om 12:08

          @offroad: ik denk dat we blij mogen zijn als bianchi nog leeft over een week. De berichten dat hij zelf ademt waren vals!

          Login om te reageren
      • hehehehe zegt

        6 oktober 2014 om 10:10

        @dawwg: jij bent zijn dokter misschien?

        Login om te reageren
      • imba zegt

        7 oktober 2014 om 00:06

        @dawwg: Beetje voorbarig.

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    5 oktober 2014 om 13:49

    Veel sterkte toegewenst, hoop dat tie er beter doorheen komt dan Schumacher.

    Login om te reageren
    • marww zegt

      5 oktober 2014 om 14:26

      @norge: Blijf je nog steeds bij je standpunt dat vroeger echte kerels doorreden? Ben je nu tevreden dat je eindelijk actie hebt gekregen? Is dit voldoende spannend voor je? Akelige vent.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        5 oktober 2014 om 14:31

        @marww: Die discussie is irrelevant en ongepast in deze context. Uit respect zou die discussie niet in dit topic gevoerd moeten worden; ook norge wenst niemand letsel toe …

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          5 oktober 2014 om 15:14

          @dawwg: je weet als coureur dat je risico’s neemt als je gaat racen, maar dit is of een gevalletje domme pech of te lang laten doorrijden zonder safety car door de organisatie. Hopelijk kan Bianci een redelijk normaal leven blijven leven……..

          Login om te reageren
      • norge zegt

        5 oktober 2014 om 19:00

        @marww: Over ongepaste reacties gesproken…

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        6 oktober 2014 om 10:23

        @marww:
        Als je zijn reactie niet begrijpt trek je hem maar volledig uit zijn context.
        Chapeau en triest dat er kennelijk zoveel lezers ook niet verder willen denken. en maar gelijk op het duimpje drukken.
        Wat hij volgens mij bedoelt is dat hij hoopt dat het met hem minder erg afloopt dan met Michael en met die hoop is volgens mij niets mis.

        Login om te reageren
    • Stylez zegt

      5 oktober 2014 om 16:29

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  3. Michiel1 zegt

    5 oktober 2014 om 13:53

    Sterkte voor hem!
    De F1 is dus toch niet zo veilig als ze steeds roepen… Al vind ik het nog steeds een zeer onverantwoorde keuze van de leiding dat deze race uberhaupt mocht starten….

    Login om te reageren
    • kevin82 zegt

      5 oktober 2014 om 14:53

      @michiel1: lijkt mij geen rare beslissing. Er werd zelf op intermediate banden gereden, een teken dat de omstandigheden niet zo slecht meer waren als de start achter de safetycar op regenbanden. Het is stomme pech dat er een ronde later nog iemand spint waar ze net bezig zijn met het bergen.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        5 oktober 2014 om 15:22

        @kevin82: Met deze omstandigheden, is het risico op aquaplaning enorm groot en dat hadden ze bij de FIA moeten weten. Ze hadden direct moeten ingrijpen bij Sutil’s crash. Op z’n minst met een safety car, maar wellicht zelfs met een rode vlag. Zeker als je de opmerkingen van Massa richting race control ook meeneemt.

        Login om te reageren
    • roppp zegt

      5 oktober 2014 om 15:11

      @michiel1: die discussie gaat nog gevoerd worden. Ik hoorde net op de radio dat hij op een takelwagen gereden is die er stond om een ander weg te takelen. Samen met de opmerking van Massa, zijn ze waarschijnlijk één ronde te lang normaal doorgereden. Hoewel iedere coureur ook zelf verantwoordelijkheid heeft over zijn leven, is de wedstrijdleiding eindverantwoordelijk.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        5 oktober 2014 om 16:05

        @roppp: inhakend op je laatste opmerking, zou ik daar nog aan toe willen voegen dat tijdens de safety car situatie na de crash van Sutil, nog verschillende coureurs de pits indoken en daar een nieuwe set intermediates lieten monteren i.p.v. full wets.

        Login om te reageren
    • terazino zegt

      5 oktober 2014 om 16:23

      @Michiel1: De F1 is bijzonder veilig. Alleen de veiligheid van de auto’s isniet berekend op onbekende obstakels. Zoals bv een kraan op de baan.

      Login om te reageren
      • Michiel1 zegt

        5 oktober 2014 om 17:55

        @terazino: ok even een voorbeeld dan: een kraan of een betonnen muur, ik zie niet in waarom dat een crash in de betonnen muur (dus bekend) minder schade aan zou richten als de onbekende kraan…

        Login om te reageren
        • BloodSeaker zegt

          5 oktober 2014 om 19:21

          @michiel1: beton vliegt stuk, want is geen gewapende beton. zo een stalen kraan niet.

          Login om te reageren
        • terazino zegt

          5 oktober 2014 om 19:41

          @Michiel1: Google maar eens op Kubica crash Montreal. Prachtig voorbeeld waar je kunt zien hoe ongelooflijk sterk de F1 auto’s zijn.

          Login om te reageren
        • bustertje zegt

          5 oktober 2014 om 20:03

          @Michiel1: Bij een openwheeler is het hoofd van de coureur altijd kwetsbaar. Bianchi lijkt onder de de kraan te zijn doorgeschoten en ‘m met z’n helm geraakt te hebben.
          Bij een klap met een betonnen muur wordt het hoofd (doorgaans) niet rechtstreeks geraakt. Zie inderdaad de crash van Kubica op Montreal 2007.

          Login om te reageren
        • tupperware zegt

          6 oktober 2014 om 08:52

          @Michiel1:
          Die muren en vangrails zijn er op ontworpen om een raceauto zou veilig mogelijk op te vangen. Dat is nou net een capaciteit waarop ze zo’n kraan niet ontwerpen.

          De FIA zal het gebruik van die mobiele kranen echt wel tegen het licht houden, dit is het 2de serieuze ongeval in 2 seizoenen met zo’n kraan. Vorig jaar kostte zo’n ding in Montreal een marshall het leven.
          Laten ook de coureurs hier eens wat van leren, hoe wrang het ook klinkt, geel betekend dat je met je poot van het gas moet.

          Wat mij de laatste jaren opvalt is dat rijders juist onder geel meer risico’s nemen.
          Dit jaar kon je met de 24 uur van Spa ook weer een aantal voorbeelden van zien. Dat daar geen doden zijn gevallen was meer geluk dan wijsheid.

          In mijn 25 jarige carrière in de racelarij heb ik de discipline op dat vlak helaas niet zien groeien.
          Dus hoe triest ik het ook vind voor Bianchi, ook hij heeft een aandeel in dit ongeval.
          Lekker van uit je luie stoel wijzen naar de organisatie zoals velen hier doen is dus iets te makkelijk.

          Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          6 oktober 2014 om 12:14

          @michiel1: dan heb je bijzonder weinig inzicht. Een buldozer of kraan (hoe je dat ding ook noemt) heeft een bodemvrijheid van een centimeter of 30. Bij een impact zal dus de volledige wagen incl. De crash structuur onder de kraan doorschuiven en zal de coureur zijn helm en de rollbar (als hij geluk heeft) de klap opvangen. Hetzelfde gebeurde bij bianchi. De gehele monococe was nog intact, de rollbar was compleet weggevaagd.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            6 oktober 2014 om 13:23

            @lambo4all:
            Als ik de schade aan de Sauber bekijk voor en na het incident met Bianchi dan mist die ineens zijn achtervleugel. De shovel die hier gebruikt is stond al bijna achter de rail.
            Mijn vermoeden is dat hij zowel de shovel als de in de takels hangende Sauber heeft geraakt.
            Het wrak van de Marussia was op de beelden die ik heb gezien volledig achter de vangrail verdwenen. Als je voor mij een linkje hebt waar ik het wrak van de Marussia op kan zien dan zie ik dat graag,
            Noem het maar “beroepsdeformatie”, sensatiezucht is het in elk geval niet..

            Login om te reageren
            • lambo4all zegt

              6 oktober 2014 om 19:42

              @tupperware: filmpje staat in een volgende post!

              Login om te reageren
    • awesome zegt

      5 oktober 2014 om 18:44

      @michiel1: de F1 is wel veilig. Dit zijn extremen die je niet uit kunt sluiten.

      Login om te reageren
  4. levon zegt

    5 oktober 2014 om 14:03

    Dit is verschrikkelijk ik had nog gelezen op nos dat felipe massa zij dat er veek te veel regen lach en dat was 5 rondes voor het ongeluk.

    Login om te reageren
    • gregoryverstraelen zegt

      5 oktober 2014 om 17:09

      @levon: Zei* lag*. Sorry, normaal doe ik die idiote verbeteringen niet maar nu kon ik het echt niet laten.

      Login om te reageren
  5. uncivilsum zegt

    5 oktober 2014 om 14:03

    Dit is echt jammer, hij had veel talent en bracht marussia hun eerste punten en dan gebeurt er dit

    Login om te reageren
  6. PeugeotGTI zegt

    5 oktober 2014 om 14:05

    Ja echt belachelijk dat de race niet gewoon doorging

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      5 oktober 2014 om 14:05

      @peugeotgti: hm mijn /sarcasm viel even weg, niet onbelangrijk

      Login om te reageren
  7. valetparker zegt

    5 oktober 2014 om 14:08

    Verdorie… Marussia en vrachtwagens, dat is geen gelukkige combinatie.

    Heb alleen de start gezien ivm sportverplichtingen, maar het zag er wel erg nat uit

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      5 oktober 2014 om 17:29

      @valetparker: Op gegeven moment was het bijna slick tijd. alleen op het einde was er weer een bui

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    5 oktober 2014 om 14:20

    De race werd gestaakt na een paar ronden achter de SC. De baan was al flink droog aan het worden toen het ongeveer 10 rondjes voor het einde weer hard begon te regenen. Zoals DC al zei bij het commentaar: De SC wordt meestal pas weer de baan op gestuurd als er een auto de baan af stuitert. Ik weet niet of Binachi zijn snelheid heeft aangepast aan de gele vlag maar ik heb gewoon niet de indruk dat er ontoelaatbare risico’s zijn genomen.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      6 oktober 2014 om 08:48

      @pomoek: Of ie z’n snelheid heeft aangepast  dat is ook gelijk het kromme hier. Een bocht waar je op het droge met 200 doorheen kan, is dan bij gele vlaggen met 160 – 180. Nu zal hij deze bocht zonder gele vlaggen in de regen met misschien 150 hebben gedaan, 40x achter elkaar. Stel dat hij nu 120 reed; zacht zat zou je zeggen: totdat er dus echt een plas ligt, aquaplanning en dan schuif je er dus echt vanaf.
      We zagen al op de baan dat Suzuka eigenlijk niet echt geschikt is om in echte regen op de racen ivm met stroompjes in stijgende en dalende bochten.
      Gevolg is dus dat je nu onder geel nog steeds 20 man hebt die langs komen racen; op lagere snelheid. Maar als je dus een situatie hebt met een vreem & onveilig object op de baan; dan zien we nu dat dat in de regen gewoon echt niet kan.
      Gevolg: in de regen, bij het ruimen van een auto, gelijk safetycar ervoor. En ook niet dat laffe rondrijden en iedereen die op gepaste snelheid zelf nog wat ronden rijd, nee, gewoon op start finish die SLS neerzetten en de hele bende opvangen. En pas die kraan het circuit op als de safetycar rijdt.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        6 oktober 2014 om 09:05

        @gregorius:
        Nu denk je dat 120 dan zacht zat is, maar dat is een misvatting. Bij 120 is de downforce lager waardoor de banden hun werk minder kunnen doen. Elke coureur weet dat en moet daar zelf op anticiperen.
        Als een F1 auto op nat wegdek alleen afhankelijk is van zijn mechanische grip is er bijna niet mee te rijden.
        De coureurs zijn er zelf verantwoordelijk om in te schatten wat onder geel een veilige snelheid is.
        Laat onverlet dat dit een heel trieste samenloop van omstandigheden is.

        Login om te reageren
  9. peugeotgek zegt

    5 oktober 2014 om 14:33

    Ai, dat klinkt als bij michael schumacher, hopelijk komt hij nog aan racen toe.
    veel sterkte voor hem en familie.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      5 oktober 2014 om 15:17

      @peugeotgek: er zijn totaal geen overeenkomsten tussen de ongevallen van Schumacher en Bianci, behalve dat ze allebei in coma zijn geraakt…… En zoals gebruikelijk zijn er ook bij coma’s honderden varianten.

      Login om te reageren
  10. alfablog zegt

    5 oktober 2014 om 14:53

    Veel sterkte gewenst en duimen dat er geen blijvend letsel is.

    Login om te reageren
  11. gsipower1 zegt

    5 oktober 2014 om 14:54

    Woow .. ik hoop da het uiteindelijk meevalt.
    Sterkte !!

    Login om te reageren
  12. marussia zegt

    5 oktober 2014 om 14:56

    Sterkte! Ik hoop voor hem dat het nog goed komt….

    Login om te reageren
  13. bietje zegt

    5 oktober 2014 om 14:59

    Tragisch… hoop dat hij nog steeds kwaliteit van leven heeft over een jaar. Wat ik me wel afvraag is of er nog een gele vlag actueel was op het moment van deze crash. Ook dan rijden ze wellicht hard genoeg om deze crash te hebben hoor. Het zou toch wat zijn als de gele vlag reeds was ingetrokken terwijl er nog zo’n obstakel (kraan) in een uitrijstrook/bak een andere auto staat af te slepen. Overlevingskansen in een F1-wagen zijn zo maximaal mogelijk, maar als je met dergelijke (bocht-)snelheden over een circuit raast, moet je niet verwachten dat je fris en fruitig uitstapt na een crash.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 oktober 2014 om 15:16

      @bietje: Volgens de FIA golden dubbele gele vlaggen in die sector ten tijde van Bianchi’s crash. Maar wat mij betreft is de FIA sowieso aansprakelijk, aangezien het onverantwoord was de coureurs in die omstandigheden te laten racen. Massa riep niet voor niets al sinds een ronde of vijf van tevoren dat het te gevaarlijk was. Dat de FIA niet naar de coureurs luistert en niet goed naar de omstandigheden kijkt, is volledig aan de wedstrijdleiding te wijten. Daarnaast had de FIA, gezien de omstandigheden met de crash van Sutil (kraan op de uitloopstrook) en het risico op aquaplaning ook de Safety Car erin moeten sturen als die crash voor hun geen aanleiding was de race te stoppen. Dit hele ongeval had voorkomen kunnen worden als de FIA naar behoren had gehandeld.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        6 oktober 2014 om 09:08

        @Edge: Dubbele gele vlag betekent ook niet meer wat het is. Dubbele gele vlag moet gewoon F1-stapvoets betekenen: van t gas af, goed afremmen en langzaam er doorheen; dat werd dus niet gedaan: wat overigens te begrijpen is onder deze omstandigheden: spray, 1,5 uur aan moeheid, misschien waren die dubbele vlaggen slecht te zien, deed z’n radio t niet of wat dan ook.
        Daarnaast is die safety car ook schijn-veiligheid. Tegenwoordig zie je dat ding al 2-3 ronden rijden terwijl er misschien 5 auto’s achter hangen. De rest van de auto’s rijden nog ‘zelf’ met ‘gematigde snelheid’ van en naar de pitstraat; dat heeft natuurlijk ook geen zin dan. Zeker in situaties waarbij men niet kan inschatten hoe gevaarlijk het waar is, moet je die safety car gewoon stil zetten bij bocht 1 en daar iedereen opvangen.

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        6 oktober 2014 om 09:14

        @Edge:
        Dat mag jij vinden, helaas voor jou heb je het wat de aansprakelijkheid betreft mis.
        Elke coureur tekent een verklaring waarin staat dat hij zich bewust is van de risico’s en dat de organisator daar niet aansprakelijk voor is.
        Tel daarbij op dat dubbel geel betekend dat je de auto op elk moment op een veilige manier tot stilstand moet kunnen brengen.
        Dat kon hij dus niet en daarmee mag je concluderen dat Bianchi harder reed dan in die situatie gepast was.
        Zie mijn eerste reactie over het respecteren van die vlagsignalen. Nu raakte hij heel ongelukkig die kraan maar voor hetzelfde geld had hij een paar marshalls het leven uit gereden. Vergeet even niet dat die mensen dat vrijwillig doen en daar hooguit een lunchpakketje voor krijgen. Die willen ’s avonds ook gewoon terug naar hun gezin.

        Login om te reageren
      • Frasker zegt

        8 oktober 2014 om 02:58

        @Edge: Als jullie naar de opgedoken amateurbeelden kijken, dan zie je dat er een groene vlag gezwaaid werd op het moment van de crash.

        Login om te reageren
  14. steelfighter zegt

    5 oktober 2014 om 15:00

    Ergens een filmpje hoe dit is gebeurd?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 oktober 2014 om 15:18

      @steelfighter: Nee, de regisseur liet de crash van Sutil wel zien, maar die van Bianchi niet. Die van Bianchi werd zelfs niet in de herhaling laten zien. Dus dat kan twee dingen betekenen: de regisseur had door dat het foute boel was en wilde geen schokkende beelden de huiskamers insturen. In dat geval kudo’s. In het andere geval houdt de FIA de beelden bewust achter omdat uit de beelden blijkt dat de FIA gewoon fout was.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        5 oktober 2014 om 15:36

        @Edge: Na de dood van Senna waar de poging tot reanimeren en alles in geuren en kleuren live in de huiskamer gebracht werd is er afgesproken ongelukken die er heel ernstig uitzien niet meteen in beeld te brengen, totdat de coureur uitstapt en laat blijken dat hij of eventueel zij ok is.

        In dit soort gevallen lijkt me dat wel goed als je bedenkt dat zijn familie ook zit te kijken, hoewel ikzelf wel de beelden zou willen zien om een begrip te krijgen van de situatie maar goed als die beelden er zijn kunnen die achteraf nog beschikbaar gemaakt worden aan naasten lijkt me…dan heb je zelf de keuze ipv dat je keihard opgedrongen wordt met nare beelden.

        Login om te reageren
      • aallex zegt

        6 oktober 2014 om 00:30

        @Edge: er zijn alleen beelden vanuit de auto gefilmd, en die worden momenteel door de FIA achterhouden. De camera die de hele tijd ‘van voren’ filmde, dus het standpunt waar je de auto van bianchi niet kon zien, heeft het ongeluk gemist. Het shot waar het luttele seconden geleden is gebeurd zie je nog draaien. Dus de cameraman heeft het ongeluk in z’n ooghoek zien gebeuren. Het is afwachten of iemand in het publiek het gefilmd heeft, anders is het wachten op de FIA

        Login om te reageren
    • roppp zegt

      5 oktober 2014 om 15:19

      @steelfighter: dat schijnt achter gehouden te worden door de kleine geldwolf Bernie E.

      Login om te reageren
  15. Edge zegt

    5 oktober 2014 om 15:11

    Autoblog, lopen jullie niet een beetje op de zaken vooruit? Zowel uit het statement van de vader van Bianchi op de Franse TV als het statement van de FIA, blijkt alleen dat Jules een ernstige hoofdwond heeft. Het stukje over de operatie vanwege de druk op zijn hersenen is pure speculatie. Het zou evengoed een ernstige schedelbreuk kunnen zijn, waarbij de hersendruk niet/nauwelijks verhoogd is.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      5 oktober 2014 om 15:25

      @Edge: andere media melden dit ook, bij monde van zijn vader.

      Overigens rept de FIA over dubbele gelen vlaggen, maar toen ik net een filmpje op YouTube bekeek zag ik daar toch echt iemand met groen zwaaien in de toren boven hert ongeval…

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        5 oktober 2014 om 16:27

        @awesome: die groene vlag is normaal. Die groene vlag was na het punt van ongeluk. De dubbele gele vlag wordt voor het ongeval getoond.
        Na het ongeval mag je weer gewoon racen. Vandaar die groene vlag. Bij een safetycar is er op het hele circuit enkel geel met een bord S.C .

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          5 oktober 2014 om 18:42

          @arjontje: Ah, thanks! Op het filmpje zie je de diepte minder goed, dus moeilijk inschatten waar die toren precies staat.

          Login om te reageren
    • bluebird zegt

      5 oktober 2014 om 15:31

      @Edge: laten we het hopen. Ook ik lees alleen ‘severe head injury’, dat is vooralsnog geen hersenletsel maar hoofdletsel. Lijkt mij net iets minder ernstig, maar andere kant schijnt hij nog niet bij kennis zijn. Dat kan natuurlijk preventief zijn, laten we het beste ervan hopen.

      Login om te reageren
    • terazino zegt

      5 oktober 2014 om 16:25

      @Edge: Volgens zijn vader is hij zwaar gewond en in kritieke toestand. Laten we hopen dat dit goed afloopt.

      Login om te reageren
  16. roppp zegt

    5 oktober 2014 om 15:59

    Ik ben even naar de herhaling op de BBC aan het kijken. Om even de macht van de FIA aan te geven: in ronde 46 denken ze bij de BBC nog steeds dat alleen Suttil daar staat en medische hulp nodig heeft, terwijl Bianci wel als uitgevallen gemeld wordt.

    Login om te reageren
  17. evo3 zegt

    5 oktober 2014 om 17:09

    Om te beginnen wens ik Bianchi het beste toe, voorspoedig en hopelijk volledig herstel.

    Wat zijn ongeval betreft lees ik hier opmerkingen als dat de wedstrijdleiding verantwoordelijk is de race niet gestart of eerder gestopt had moeten worden. Ik deel deze mening niet! Er zijn hele duidelijke regels in de autosport met betrekking tot veiligheid. Als er een incident in een baanvak is wordt dit aangegeven met gele vlaggen en in de F1 zelfs met grote lichtborden. Rijders moeten dan hun snelheid aanpassen en zelfs voorbereid zijn om een afwijkende lijn te rijden of tot stilstand te komen. Helaas hebben veel rijders geen respect voor de signalen van officials. In dit specifieke geval was het incident al even aan de gang, naast de gele vlaggen/borden zal per boordradio Bianchi echt wel op de hoogte gebracht zijn van een incident op die plaats. Droevig in meerdere opzichten dat dit dan toch gebeurd.

    Als rijder ben ik bang dat dit soort ongevallen nog meer betutteling van de FIA gaat brengen, nog langer/meer safetycar op de baan ipv racen. Als er een drupje valt maar ook als er ergens een auto strand langs de baan. Ik hoop echter dat er ingezet wordt op respecteren van de vlagsignalen en het daardoor niet ten koste gaat van racetijd.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      5 oktober 2014 om 17:43

      @evo3: een soort tijdelijke vangrail of een luchtkussen die met pinnen in de grond wordt geschoten zou de situatie veiliger kunnen maken zonder het racen compleet lam te leggen… Lijkt me beter. Daarnaast materieel dat vanf een afstand kan opereren voor het takelen…

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        5 oktober 2014 om 18:19

        @w0o0dy: Voor die tijdelijke vangrail of pinnen in de grond (neerzetten én later weer weghalen) heb je ook weer machines en/of mannetjes nodig. Het verlengt alleen maar de tijd dat er langs de baan gewerkt moet worden en lijkt me dus niet de oplossing.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          5 oktober 2014 om 19:14

          @potver7: ja, maar als dezelfde machine het tijdelijke vangnet kan plaatsen en door kan rijden en kan takelen dan valt het vast wel mee. Pinnen zou je zo de grond in kunnen schieten en opblazen met een capsule oid… Ophalen is misschien niet eens echt nodig…

          Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    5 oktober 2014 om 18:09

    Voor alle emotionelo”s zij die diep gekwetst zijn door @norge …….kom even terug in de echter wereld, want morgenochtend rinkelt de telefoon bij Marussia als een bezetene,…….de honden blaffen, de karavaan trekt voorbij

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      5 oktober 2014 om 18:38

      @desjonnies: waarschijnlijk heb je of het begin of het eind van je gedachtenkronkel hier neergetypt. Als de rest van je achterliggende gedachten er ook even bijzet, snappen wij misschien ook waar je naartoe wilt.

      Login om te reageren
    • rodger zegt

      5 oktober 2014 om 18:53

      @desjonnies: maar wat is nu eigenlijk je punt?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        5 oktober 2014 om 19:14

        @rodger: @roppp
        Morgenochtend staat de telefoon bij Marussia roodgloeiend van alle potentiële kandidaten die Bianchi’s stoeltje willen.
        Zo simpel is het leven
        Het leven gaat door.
        En dat is de werkelijkheid.

        Login om te reageren
    • norge zegt

      5 oktober 2014 om 19:01

      @desjonnies: Hun niet begrijp….

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        5 oktober 2014 om 23:31

        @norge: Het zou je eerder gesierd hebben als je je reactie wat genuanceerd zou hebben, ipv vasthouden aan je koppigheid. Lauda stapte zelf nota bene uit op Suzuka. Te gevaarlijk. Dán ben je een kerel, als je een beslissing durft te nemen. Niet als je je als circusartiest gedraagt.. Kom op Rob, toon ff je intelligentie en je ballen.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          5 oktober 2014 om 23:50

          @camber24: Nuance? Na tig jaar wordt er nog steeds over gezeurd dat er een race in Monaco gestopt wegens regen. Een race die Senna een overwinning koste en iedereen zei dat Prost (die won) het “geregeld” had.
          Nu zeurt iedereen dat de race gestopt had moeten worden…
          Andere tijden?
          Het is jammer dat die jongen in het ziekenhuis ligt maar als ze de F1 risico vrij maken is dat ook het einde van de F1…

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            6 oktober 2014 om 09:21

            @norge:
            Yep, vooral door de Senna fans trouwens, dat Prost door die beslissing van de wedstrijdleiding aan het eind van het jaar een half puntje te kort kwam op Lauda, daar hoor je niemand meer over.
            Feit is dat als die wedstrijd een paar ronden langer had geduurd Senna hem gewonnen had, Prost 2de was geworden en dus niet 4,5 punt maar 6 punten aan die race had over gehouden. Dan had Lauda dus 1 puntje te kort gekomen..

            Login om te reageren
        • tupperware zegt

          6 oktober 2014 om 10:29

          @camber24:
          Ken je klassiekers, Lauda stapte in 1976 uit in Fuji en de omstandigheden daar waren destijds niet te vergelijken met die van gisteren in Suzuka. Als het in Fuji regent is er echt niet meer te rijden, dat werd vorig seizoen maar weer duidelijk toen de WEC race na een paar ronden achter de safetycar cancelled werd.
          Je vergeet ook gemakshalve maar even dat Lauda toen net terug kwam van zijn ongeluk op de Nürburgring. Die had de dood nog in zijn ogen staan.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            6 oktober 2014 om 13:36

            @tupperware: dat vergeet ik helemaal niet (niet zomaar conclusies trekken). Dacht Suzuka, maar vergiste me, foutje idd. Wat m’n punt meer was; je bent niet meer of minder ‘een kerel’ als je door rijd. Zoals ik al zei, geen circusartiesten. Snap Norge wel hoor, over een paar weken zijn we het weer vergeten. Timing en manier waarop was echter wat minder handig..

            Login om te reageren
  19. toyotafortuner zegt

    5 oktober 2014 om 20:26

    Brr… Wat een nare samenloop van omstandigheden.

    Sterkte toegewenst

    Login om te reageren
  20. terazino zegt

    5 oktober 2014 om 21:19

    Gatver. Schijnt ondertussen aan de beademing te liggen en 2e spoedoperatie is nodig. Ziet er niet best uit voor het baasje.

    Login om te reageren
    • hehehehe zegt

      6 oktober 2014 om 10:13

      @terazino: De zon schijnt ook.

      Login om te reageren
  21. Alfarobert zegt

    6 oktober 2014 om 11:21

    Laten we het beste maar hopen,dit gun je niemand natuurlijk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North