De baan was in de ochtend nog nat, maar nu niet meer. Wat doet dat met de krachtsverhoudingen?
Helaas kunnen we vaststellen dat het de kansen van Red Bull Racing in ieder geval geen goed doet als het zonnetje schijnt in Maleisië. In VT1 was Max nog oppermachtig, terwijl teamgenoot Ricciardo beslag legde op de tweede plaats. In VT2 zitten de Rode Stieren er oké bij, maar het gat met het snelste team is groot.
Het is overigens wel verrassend dat het snelste team Ferrari is en niet Mercedes. De Silberpfeile lijken de afstelling nog niet helemaal voor elkaar te hebben na de verregende ochtendsessie, waarin ze overigens ook niet bijzonder goed uit de verf kwamen. Zowel Bottas als Hamilton schieten de grindbak in en qua snelheid houdt het ook niet over. De Merc’s beëindigen de sessie slechts als zesde en zevende, achter de Ferrari’s, Red Bull’s en zelfs achter Alonso. De Spanjaard was in de eerste sessie al derde en laat zien dat er ook in droge omstandigheden snelheid in de McLaren zit.
Max moet in deze tweede sessie teamgenoot Ricciardo overigens voor laten gaan. Het verschil is exact een honderdste van een seconde. Bij Ferrari is het verschil groter: Vettel is een dikke halve seconde sneller dan Raikkonen en zet een ronderecord neer op het circuit van Sepang. De coureur die Maleisië dit weekend verlaat met de snelste ronde zou overigens weleens lang in de boeken kunnen blijven staan. Het is namelijk voorlopig de laatste keer dat de Grand Prix van Maleisië op de kalender staat.
Zoals in elke sessie zijn er ook kleine incidentjes, zoals Lance Stroll die het paaltje van de laatste bocht omver kegelt. In dit geval was er echter ook een groter incident. Richting het eind van de sessie zien we opeens Romain Grosjean hard van de baan tetsen. Nadere bestudering van de beelden leert dat hij over een losgekomen putdeksel in een kerbstone is gereden. De Fransman is oké, maar het stoom zal ongetwijfeld uit zijn oren komen. Als directeur van de Grand Prix Driver’s Association voelt Romain zich tegenwoordig geroepen het op te nemen voor de veiligheid tijdens races.
Er stond eigenlijk nog een klein kwartiertje op het programma, maar naar aanleiding van de crash van Grosjean zwaait er een rode vlag. Later volgt de mededeling dat de sessie niet meer gestart wordt. Dat betekent dat Mercedes aan de slag mag met de data om morgen en overmorgen alsnog die overwinning te pakken. Een persoonlijk succesje is er nog te vermelden voor Pierre Gasly, die nipt sneller is dan Sainz. De Spanjaard klaagde wel de hele sessie dat de auto ‘niet te besturen’ viel, maar toch. Doet ‘ie goed die Fransoos.
Uitslag VT2:
1. Vettel
2. Raikkonen
3. Ricciardo
4. Verstappen
5. Alonso
6. Hamilton
7. Bottas
8. Perez
9. Hulkenberg
10. Ocon
11. Palmer
12. Massa
13. Vandoorne
14. Stroll
15. Gasly
16. Sainz
17. Grosjean
18. Magnussen
19. Wehrlein
20. Ericsson
roquez zegt
Die is het Haasje …
FieRo zegt
@roquez: hij zit in de put
serialchiller zegt
@fiero: hij laat zich zelfs dekselen
thomasthomas zegt
Toch wel mooi die inhaalslag van Ferrari op Mercedes. Dacht lange tijd volgens mij is er nog maar 1 team wat altijd kan winnen.
vtechlover zegt
@thomasthomas: over welke inhaalslag heb je het over dan? We praten over de vrije trainingen..
harrie zegt
Heeft Jean al aangekondigd dat de Halo uitgebreid gaat worden kippengaas tegen rondvliegende putdeksels?
berlinetta zegt
Laten we hopen dat Vettel wint en dat Hamilton eruit vliegt. Niet omdat ik Hamilton het niet gun, maar ik gun mezelf en jullie allemaal nog een spannende strijd om het kampioenschap.
str8six zegt
@berlinetta: eensch!!
pomoek zegt
Ik vraag me nu iets af: Gaat haas nu met een factuur langs bij de grand prix organisatie? Dit kost hem een hoop geld en tijd.
FieRo zegt
@pomoek: ik denk dat ze eieren voor hun geld kiezen
mout zegt
@fiero: paaseieren in het geval van Haas?
FieRo zegt
@mout: ;) jep
realhustler zegt
Er waren ook races dit jaar waar Mercedes oppermachtig was in de training, maar waar de test coureurs de hele nacht in de simulator gezeten hebben om uit te vinden hoe ze de auto sneller kunnen krijgen, en met resultaat! Zeker zitten er bij Mercedes nu ook tig mensen rondjes over Sepang te rijden om te kijken wat wel en niet werkt.
realhustler zegt
@realhustler: Nachtwerk bij Ferrari bedoelde ik
futse zegt
K vraag me af of die Honda motor niet stilaan in orde aan t komen is. Alonso en ook Stoffel staan tegenwoordig toch dikwijls al wat tussen de serieuze mensen. Sowieso mag je verwachten dat Honda toch stappen vooruit blijft zetten. T zou wat zijn als ze volgend jaar een echt concurrentiële motor hebben, maar dan niet meer achterin McLaren. Heeft McLaren 3 jaar afgezien en achteraan gereden, en gaat een ander met de resultaten van 3 jaar zweten en afzien gaan lopen.
jollydodo zegt
@futse: Ik acht die kans vrij groot om eerlijk te zijn. Mclaren wilde volgens mij voornamelijk Alonso pleasen en had het wel gehad met Honda, maar bij Honda zijn het echt geen prutsers en ze lijken nu eindelijk grote stappen te zetten. Redbull/Torro Rosso zal ook echt wel goed gekeken hebben naar Honda en een paar stevige gesprekken hebben gehad over de verwachtingen.
De Renault motor zal het verder in die Mclaren wel goed doen en ze zullen vast meer punten weten te scoren, maar ik denk niet dat het een nummer 1 auto wordt, waar de Redbull auto over twee jaar dat wel zou kunnen zijn met een Honda motor.
Enerzijds kan ik wel lachen om de zoveelste foute keuze van Alonso, maar anderzijds gun ik hem ook wel weer eens een overwinning.
cossiekiller zegt
Rijdt die Grosjean na zijn uren met een taxi rond in Amsterdam en omstreken?