De GP van Nederland werd gereden op Zandvoort en dat blijft zo. Assen heeft de strijd dus ‘verloren’. Maar waarom houden we niet gewoon een race op Zandvoort én op TT Assen?
Weet je nog: voordat het duidelijk werd dat Nederland in – toen nog – 2020 een GP zou krijgen, was de ‘waar-vraag’ niet zo vanzelfsprekend als je denkt. Zandvoort is de historisch logische keuze, maar we hebben nog een circuit waar je in theorie een F1-race kunt houden: het TT-circuit van Assen. Dat is min of meer een motorcircuit, maar met de uitbreiding naar onder andere DTM kun je daar best met auto’s racen. Zandvoort was echter de race die we kregen en in 2022 krijgen, maar Assen geeft niet op.
Assen zet door
De organisatie achter TT Assen heeft namelijk al meermaals aangegeven dat ze altijd beschikbaar blijven. Als er voor wat voor reden dan ook iets F1-gerelateerds niet door kan gaan op Zandvoort, zullen zij bijspringen. Er is nu echter een nieuwe ontwikkeling. Waarom kiezen als ook allebei kan? Een race in Zandvoort én in Assen. Twee Nederlandse races op de kalender, om in de voetsporen te treden van bijvoorbeeld Italië.
Twee races
Dit plan werd verteld aan BNR door autosportpromoter Lee van Dam. Sowieso is opgeven geen optie. “Als je het niet probeert, weet je zeker dat het niet lukt.” Daarom wil Assen nog steeds zich aanbevolen houden als race op de F1-kalender, met als doel 2023. Plek is er zeker en de hoofdreden is dan ook het succes van Max Verstappen: “Elke Nederlander loopt met een oranje shirtje of een petje van Max. Ik weet zeker dat er plek is voor twee races.”
Kan het?
Komt er dan nog een race? Nee. De Telegraaf meldt dat er vanuit de Formule 1 al geluiden zijn gekomen dat een tweede race in Nederland er niet in zit. Assen én Zandvoort gaat dus niet gebeuren. Waarom niet?
Ten eerste omdat de deal met Zandvoort exclusief is. Zandvoort is daarmee de enige Nederlandse GP die gereden mag worden. Die deal staat voor minstens twee jaar en als het aan Zandvoort ligt nog langer. De Nederlandse GP in Zandvoort overtrof alle verwachtingen en het zorgde ervoor dat Assen niet eens meer genoemd wordt.
Ten tweede omdat er wel animo is voor Zandvoort en Assen vanuit bijvoorbeeld de fans en de circuits zelf, maar vanuit de Formule 1 zit men niet zo te springen om nog een Nederlandse race te hebben. Er staan namelijk in 2022 precies 23 races op de kalender en dat is het maximum. In 2023 willen zowel Qatar als China terugkeren en moeten er dus eerder races geschrapt worden dan toegevoegd.
Geen tweede GP
Duidelijk: er blijft maar één Nederlandse GP bestaan, die van Zandvoort. In ieder geval voor de komende tijd. Een gemis, of zullen we blij zijn met het feit dat er überhaupt een Nederlandse GP is?
Robert zegt
Dan noemen ze de race op Assen toch gewoon de Grote Prijs van de Benelux? De fans komen toch wel. En als je het een onderdeel maakt van een tripple header, bijvoorbeeld in combinatie met een Grote Prijs van België, hoe tof is dat?
tvklarenbosch zegt
Als we alle geruchten moeten geloven zien we over een paar jaar 30 races per jaar…
Stefje zegt
@tvklarenbosch: ik hoop het zo he! Baal nu al dat ik weet dat het over een maandje weer voorbij is voorlopig. Zelden zo’n boeiend seizoen en zo weinig saaie races gezien als dit jaar. Hopelijk wordt het volgend jaar nog closer overal.
dracae zegt
Op zich zou ik persoonlijk wel twee ‘ Dutch GP’s’ willen zien, maar het is volstrekt duidelijk waarom dat niet gebeurd.
Met maar eentje lijkt het me ook volstrekt duidelijk waarom dat Zandvoort is. Zanvoort is een historisch F1 circuit, terwijl Assen een historisch motor TT circuit is.
Het zou ook heel raar zijn als je in plaats van op Assen op Zandvoort zou gaan racen met motoren.
cloverleaf zegt
@dracae: zandvoort lijkt me ietwat gevaarlijker op de Motor. Maar waarom niet? Als je altijd in de historie leeft heb je geen toekomst. Ik denk dat het circuit van Assen zich prima leent voor F1.
dracae zegt
Historie op zich is niet het doel, maar een factor die veel impact heeft, het helpt commercieel, het helpt bij onderhandelingen en het spreekt veel fans aan. Dat geldt voor Zandvoort en Assen elk op hun eigen vlak .
Niemand in Nederland gaat met geld smijten zoals in het Midden oosten en dergelijke, dus dit soort factoren zijn nodig om überhaupt een F1 race te hebben in ons koude kikkerlandje.
Daarnaast is er ook geen enkele reden om te wisselen gezien het enorme succes van Zandvoort dit jaar .
cloverleaf zegt
Een ideale tripple header: Spa, Zandvoort, Assen. Is het niet zo dat Zandvoort exclusief de GP van Nederland heeft? Assen kan dan toch gewoon de Grote Prijs van Smilde heten?
dracae zegt
De Grote Prijs van Toverland misschien als iemand een hele grote zak geld op tafel legt om een race te kopen zoals ze elders doen. Alleen dan is er een kans. Zonder zo’n fortuin is dit niet meer dan een interessante, maar nutteloze discussie.
MaartenD zegt
Gaat nooit gebeuren, Formule 1 race op Assen is commercieel totaal niet interessant voor Liberty Global
Edge zegt
Het maximaal aantal races is 25, dat hebben de teams en Liberty Media zo afgesproken. Voor China en Qatar hoeft er dus niet geschrapt te worden, voor een eventuele tweede Grand Prix in Nederland, derde Grand Prix in de VS (Las Vegas wordt genoemd) of een andere Grand Prix waar dan ook zal echt onderhandeld moeten worden met de teams, of moeten bestaande races geschrapt worden.
Voor wat betreft een tweede Nederlandse Grand Prix: Commercieel gezien zeg ik meteen doen. Max is dé publiekstrekker in de F1 op dit moment en zorgt niet alleen op Zandvoort en Spa maar door heel Europa en daarbuiten voor volle tribunes, want die gekke Nederlanders reizen overal heen. Al zou je Zandvoort en Assen back to back houden, beide races zouden zonder problemen uitverkopen.
Maar of je het moet willen met oog op het circuit? Assen is een enorm gaaf circuit voor de TT, maar voor F1 zie ik dat circuit eigenlijk niet zitten. Om het goed racebaar te maken voor de Formule 1 moet er teveel veranderd worden, wat ten koste gaat van het MotoGP mekka dat het nu is.
rikus zegt
@Edge: Zandvoort had gewoon wat mannetjes met geld die hoe dan ook de f1 door wouden drukken. Assen is een prachtig circuit maar de mentaliteit van de ondernemers is anders. En daar moet toch een groot deel van de centen vandaan komen.
rikus zegt
@Edge: Sorry, ik wou niet per se reageren op uw comment. Ging per ongeluk.
Richmond zegt
Offtopic dit artikel, maar in topic f1: Lewis zijn auto is under investigation, zijn drs vleugel ging te ver open.
Richmond zegt
De beslissing over de auto van Hamilton is uitgesteld tot zaterdag ochtend lokale tijd. Er is een video op Twitter verschenen waarbij Verstappen in Parc ferme zijn eigen achtervleugel bekeek en daarna die van Hamilton. Dat bracht fia op het spoor om verder onderzoek te doen. Overigens is Verstappen ook opgeroepen om zich te melden bij de stewards, omdat hij niet in het parc ferme mocht zijn
Henkie zegt
Max mocht de Mercedes niet aanraken omdat ze op dat moment onder parc ferme regels zijn (heel strikt gezien mogen ze niet eens hun eigen auto aanraken. Bij het uitstappen)
Als Max hier meer dan een berisping voor krijgt is de FIA echt niet meer geloofwaardig.
Vettel deed dit eerder ook een keer en hoefde daarvoor niet eens naar de stewards te komen.
SickDon zegt
Alstublieft geen f1 op assen om de simpele reden dat f1 auto’s de baan naar de kloten rijden. Met als gevolg hobbels waar motogp mannen niet van houden. En van mij mag motogp weer op zaterdag gereden mag worden.
dennisdd zegt
Omdat F1 meer is dan alleen een stuk asfalt. Het gaat om het hele plaatje.. Assen heeft alleen een stukje asfalt en verder helemaal niets.
cloverleaf zegt
@dennisdd: wel eens in Silverstone geweest?