Nico Hulkenberg tekent bij Renault

Auteur: , 40 Reacties

Volgend jaar krijgen we weliswaar een nieuw reglement in de F1, maar lang leek het erop dat er onder de coureurs nauwelijks personele wijzigingen plaats zouden vonden bij de teams. Daar komt nu een beetje verandering in.

Hulk

Al vrij vroeg in het jaar besloten de topteams volgend jaar door te gaan met hun huidige rijders. Vooral bij Red Bull weet je zoiets nooit helemaal zeker, maar hun huidige coureurs doen het beiden vrij aardig. Ook Mercedes en Ferrari kozen voor continuïteit en gaan door met hun huidige duo’s. Zeker voor het Italiaanse team is dat volgens velen toch een enigszins opvallende beslissing. Kimi lijkt het dit jaar weliswaar wat beter te doen dan in de vorige twee jaren, maar in hoeverre heeft dat te maken met de tegenvallende prestaties van Vettel?

Enfin, als de teams vooraan het veld geen wisselingen doorvoeren dan blijven de wijzigingen bij de teams daarachter meestal ook beperkt. Immers kan er niemand doorschuiven en dus hoeven er ook bij de teams in het middenveld geen vrijgekomen plaatsen opgevuld worden. Toch zien we volgens Bild nu een interessante verschuiving plaatsvinden, namelijk die van Nico Hulkenberg naar het fabrieksteam van Renault.

De move hing al een tijdje in de lucht, omdat duidelijk was dat Renault in ieder geval naar één nieuwe rijder op zoek was. De nog van Genii/Lotus geërfde Jolyon Palmer leek nooit écht een goede kans te hebben om bij het team aan te blijven. Wel mocht hij dit jaar naar verluidt zo’n 14 miljoen Euro meebrengen. Jolyon was in de GP2 al een slow starter maar won in zijn vijfde jaar toch nog het kampioenschap. Ook in dit F1-seizoen begint hij de laatste races steeds vaker teamgenoot Magnussen te verslaan. Het is echter waarschijnlijker dat dat Magnussen’s kansen om zijn zitje te behouden schaadt, dan dat het Jolyon’s kansen significant verbetert.

Nadat Renault al aangeklopt had bij Sainz en Hulkenberg’s teamgenoot Perez is het nu dus uitgekomen bij de 29-jarige Duitser. In dat opzicht is hij dus niet de eerste keus van het team, maar Nico zal daar maling aan hebben en blij zijn eindelijk een contract bij en fabrieksteam te kunnen tekenen.

Lange tijd werd de voormalig F3 en GP2-kampioen in verband gebracht met de teams van met name Ferrari en in mindere mate Mercedes, maar het kwam nooit tot een transfer. Bij Force India deed ‘Hulk’ zijn werk verdienstelijk, maar werd hij vooral de laatste twee jaar een beetje overklast door teamgenoot Perez. Als een van de rijders van het team het podium wist te halen, was dat bijvoorbeeld altijd Perez en nooit Hulkenberg. Eveneens kreeg ‘die andere Nico’ naar verluidt niet altijd zijn geld overgemaakt door miljardair een teambaas Vijay Mallya. Je zou kunnen zeggen dat dat nu in zijn voordeel spreekt, omdat hij hierdoor makkelijk onder zijn contract uit kan.

Bij Renault zou hij nu zes milli per jaar gaan vangen. Maar de Hulk zal vooral hopen dat hij met fabriekssteun een kans heeft voor podia en overwinningen te gaan. Wellicht gaan we de Duitser, die dankzij zijn kart-tijd in Nederland goed Nederlands spreekt, in de toekomst alsnog naast Max zien op het podium. Kunnen ze even gezellig Nederlands babbelen met Stoffel voor de champagne-douche.

Wie Hulkenberg gaat vervangen bij Force India is nog niet duidelijk. Eerder dit jaar testten de 17-jarige Rus Nikita Mazepin en de 20-jarige Mexicaan Alfonso Celis voor het team, maar een zitje in de F1 lijkt zowel voor de F3 als de GP3-coureur (veel) te vroeg te komen.



40 reacties

Force India heeft zelf ook al bevestigd dat The Hulk na dit jaar vertrekt. Hülkenberg reageert zelf middels een Instagram post leuk op de geruchten. Het is dus alleen nog even afwachten tot de bevestiging vanuit Renault komt.
Ik hoop toch op de combo: magnussen hulkenberg. Volgend jaar. Zijn gewoon twee uitstekende rijders
@thefmanl: Dan houden we wel maar slechts 1 Brit over in de sport. Dat is wel weinig.
@martinus: wat maakt het nou weer uit hoeveel Britten er zitten in de sport?
@thefmanl: Het is ook een WK en geen Brits kampioenschap …
Goede en sympathieke coureur, goede keuze zeker nu Force India een onzekere toekomst tegemoet gaat.
Wat ik in het artikel mis, en waar ik ook even naar antwoorden moet zoeken: wie gaat Hulk vervangen?
@lambo4all: misschien Esteban Ocon, Pascal Wehrlein of Alfonso Celis.
Waarom zou Sainz nee zeggen tegen zo’n kans? De kans op doorstroom naar het hoofdteam van Red Bull is gering en Renault kan zomaar weer een topteam worden. Of zou hij al een deal bij Ferrari of McLaren hebben?
@mashell: deal werd geblokkeerd door Red Bull
@mashell: Omdat Red Bull hem niet laat gaan!
@mashell: zal hoogstwaarschijnlijk door zijn contract komen..
@mashell: Sainz zei geen nee. Sterker nog, hij was zo goed als rond met Renault. Red Bull gooide roet in het eten door de contractoptie van Sainz te lichten en hem daarmee nog een jaar aan Toro Rosso te binden.
@edge: zelfs Sainz voor korting of gratis motoren voor volgend seizoen was niet voldoende voor RBR om Sainz te laten gaan. Verwacht Horner binnenkort dat 1 van zijn huidige coureurs op zoek gaat naar een ander team?
@ahs1979: Even op de zaken vooruitlopend en ervan uitgaande dat Gasly het stoeltje van Kvyat overneemt is Sainz natuurlijk wel de ideale kopman voor Toro Rosso. Voor Toro Rosso-begrippen is hij ervaren (handig ivm de andere auto’s volgend jaar), hij is snel (goede benchmark voor de auto en Gasly) en hij kan Gasly het een en ander bijbrengen. En omdat hij nog aan zijn eerste contract vastzit, is hij ook geen dure kracht.
Ik hoop voor Hulk dat Renault volgend jaar significante verbeteringen doormaakt. Zou mooi zijn als hij volgend jaar zijn huidige werkgever het lastig kan maken. Als dan Mercedes, Red Bull en Ferrari en hopelijk McLaren voor de eerste 4 plekken strijden, zou daarachter een mooie strijd tussen Force India, Renault, Williams en hopelijk Toro Rosso kunnen ontstaan.
Werd de eigenaar van force India niet gezocht?
@w115: Ja, zoiets. Vijay Mallya mag het land niet uit, en Subrata Roy (Sahara) zit al in de lik.
@Edge: gerucht is ook dat Nico zijn salaris niet op tijd uitbetaald kreeg en dat hij hierdoor onder zijn contract voor 2017 kon. Michiel Mol kon dinsdag tijdens F1 Fans Only op Ziggo Sport daar niet inhoudelijk op reageren.
Slimme wissel. Force India heeft wat problemen met de eigenaar en Renault zal snel stappen gaan zetten als team.
Redelijk Nederlands? Man, Nico spreekt vloeiend onze taal. Beter dan menig uitkeringstrekker in ieder geval.

Ik vind het ook een erg leuke en sympathieke gozer. Ik gun hem wel een mooie overstap zoals dit en meerdere successen.
@viezefreddyw: Hulkenberg kan beter Nederlands dan Max Engels kan
Kvyat naar Force India? Gezien de sponsor zou dat best kunnen en Force India kan het geld gebruiken. Of zien we de Maldonator met wat miljoenen onder de pet terugkeren?
@w0o0dy: dat laatste zou wel heel gaaf zijn.
@jaapiyo: Zeker wel. Stiekem mis ik Maldonado gewoon een beetje. Zorgde toch altijd wel voor actie op de baan…
Wherlein of Ocon naar Force India kan natuurlijk ook gezien de backing door Mercedes van beide.
@w0o0dy: Yup. Die twee worden veelvuldig gelinkt aan Force India. Het team zou liever Ocon zien, maar Mercedes schijnt Wehrlein liever te willen promoveren. Valtteri Bottas is overigens ook in gesprek met Renault.
@edge: Haha, Ocon is natuurlijk geen Duitser.
@edge: @mrb: ik ben er nu al van overtuigd dat Ocon beter is dan Wehrlein.
Ok, next.
Ik hoop dat renault een goede auto bouwt, Hulkenberg verdient meer
Lange tijd werd de voormalig F3 en GP2-kampioen; hij is toch ook kampioen geweest in de A1 grandprix, met de landen teams, ik kan mij herinneren dat Hulk daar iedereen naar huis reed.
@sracert: Oh Forza, om even terug te komen op het artikel “Duitsers haten Max”: Hulk is voor mij een v/d uitzonderingen door een hele sympathieke Duitser te zijn en niet alleen omdat hij heel goed Nederlands spreekt, gewoon toffe peer en Topper in de F1.
@sracert: yep klopt, maar ja A1. Alex Yoong won daar ook nog wel eens wat.
Succes bij renault ik hoop dat ze snel hun problemen op orde hebben en dat ze weer aan de top mee kunnen
Inmiddels is de overstap ook door Renault bevestigd. Renault doet zelf geen uitspraak over exacte contractduur, maar spreekt van een “multi-year deal”.
Z’n moeder is toch ook een Nederlandse ofzo
Too little too late. Sympathieke rijder met echt wel klasse maar mijn idee is dat ie klasse Irvine/Webber/Barrichello is…
En 18 miljoen beuren he

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).