• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 testdag zes: de pechduivel slaat toe bij Max Verstappen

Auteur: jaapiyo, gepost 8 maart 2017 om 19:57 – 35 Reacties

Max


Wordt onbetrouwbaarheid van de Renault-motor dit jaar de achilleshiel voor onze landgenoot?

Niet als je het aan Max zelf vraagt. Die denkt namelijk dat de Franse fabrikant de probleempjes met de nieuwe PU nog wel op kan lossen voor de eerste race in Melbourne. Als professioneel coureur behoor je natuurlijk ook achter je team te blijven staan als het even niet loopt zoals het zou moeten. Eerder ondervonden ook de teams van Toro Rosso en Renault zelf dat de R.E.17 nog niet bulletproof is. Het goede nieuws is dat Max ondanks de pech in het laatste kwartiertje van de dag wel ruim 102 rondjes kon afleggen vandaag. Zijn beste tijd was aan het einde van de dag goed voor plaats vier.

Wat viel er vandaag nog meer op? Wel, Ferrari kwam voor het eerst deze winter ook wat problemen tegen. Tot op heden was de rode auto zo goed als foutloos gebleven, maar Kimi stuiterde vanmiddag de baan af. Het betekende het einde van de sessie voor de Fin, omdat zijn team eens grondig wilde onderzoeken wat de oorzaak was van de crash.

In de hoek waar de klappen vielen vonden we ook weer Renault en McLaren-Honda terug. Bij de gele rakkers moest Jolyon Palmer het ontgelden, dankzij pech deed hij slechts 29 rondjes. Later op de dag voegde Hulkenberg er daar nog wel 61 aan toe. Waar de problemen bij Renault echter (hopelijk) nog wel te overzien zijn, was het voor de oranje rakkers opnieuw een slechte dag. Het team mag dan geheel zoals we dat van ze gewend zijn net doen alsof alles volgens plan verloopt, maar Alonso deed slechts 46 rondjes. Daarbij was hij ook nog eens relatief traag.

Sorry McLaren, maar we geloven niet dat dat jullie bedoeling was. Vooral niet omdat Alonso weer in topvorm verkeerde op de radio. Toen het team de Spanjaard vroeg of hij bocht 3 volgas kon nemen, had de tweevoudig kampioen volgens Auto-Motor-und-Sport deze voor ze:

“With our lack of power, every corner is flat out.”

Er was echter ook nog nieuws in positieve zin! Ten eerste zijn er vandaag snellere tijden op de klokken gezet dan in de voorgaande dagen. De claim dat de auto’s dit jaar tot zo’n vijf seconden sneller zijn dan vorig jaar komt daarmee iets dichter in de buurt. Vorig jaar zette Raikkonen in de tweede testweek een 1:22.765 op de klokken en was daarmee de snelste coureur van de eerste twee testweken. Bottas deed vandaag een 1:19.310, dus dat is al bijna 3,5 seconde per rondje harder. De omstandigheden maken natuurlijk ook vaak verschil, maar toch, het is een indicatie.

Williams tenslotte had ook een prima dag. Massa benaderde de tijd van Bottas tot op iets meer dan één tiende. Maar misschien wel belangrijker: Stroll heeft 59 probleemloze rondjes afgelegd! Misschien komt het dus tóch nog wel goed met de eerste Canadees in de F1 sinds Jacques Villeneuve.

1. Valtteri Bottas Mercedes-Mercedes 1:19.310s (70)
2. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:19.420s (63)
3. Kimi Raikkonen Ferrari-Ferrari 1:20.406s (53)
4. Max Verstappen Red Bull-TAG 1:20.432s (102)
5. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:20.579s (59)
6. Lewis Hamilton Mercedes-Mercedes 1:20.702s (79)
7. Nico Hulkenberg Renault-Renault 1:21.213s (61)
8. Sergio Perez Force India-Mercedes 1:21.297s (100)
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:21.872s (92)
10. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:22.887s (96)
11. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:23.000s (59)
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:23.041s (46)
13. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:23.361s (46)
14. Jolyon Palmer Renault-Renault 1:24.774s (29)

Ook interessant!

  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Video: Max Verstappen Track Guide van Bahrein
  • Video: Max Verstappen laat de GP van Frankrijk zien
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Frankrijk
  • Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Spanje
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Spanje

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Felipe Massa, Formule 1, Kimi Räikkönen, Lance Stroll, Max Verstappen, pech, Racing, rb13, Red Bull Racing, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Gordon Murray checkt een iconische Ford
Volgend bericht: Deze BMW E36 M3 Lightweight kan de jouwe worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    8 maart 2017 om 20:00

    Massa is terug en lijkt beter dan ooit. 200+ ronden in twee dagen testen… petje af, die is goed getraind!

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    8 maart 2017 om 20:08

    Ik heb zo’n voorgevoel dat Max dit jaar geen podium gaat halen….

    Login om te reageren
    • begbers zegt

      9 maart 2017 om 10:18

      @dutchdriftking: Wie weet.. Rondjes rijden zonder verkeer en racen tegen tegenstanders zijn 2 hele verschillende dingen.

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    8 maart 2017 om 20:14

    Williams doet het volgens mij ook wel goed. De auto lijkt betrouwbaar en snel en Massa heeft er volgens mij ook zin in. Nu hopen dat Strolles onder controle houdt en dan kan het best eens een leuk seizoen worden voor Williams.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      8 maart 2017 om 20:26

      @berlinetta:
      Zou knap lullig zijn als Bottas er komend seizoen uitgereden wordt door Massa.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        8 maart 2017 om 20:34

        @harrie: Sterker nog… het zou mega humor zijn als de ingehuurde ex coureur Massa ineens mee zou strijden voor het WK-schap dit seizoen haha

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          8 maart 2017 om 21:13

          @venividivici: Hahaha, zou wel een mooi verhaal zijn. Hamilton even terugpakken die hem zijn WK titel in de laatste ronde door de neus boorde.

          Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    8 maart 2017 om 20:28

    Zijn vader had ook altijd “pech” als hij geen eerste werd ..

    Genetisch dus ..

    Login om te reageren
  5. VeniVidiVici zegt

    8 maart 2017 om 20:31

    Zucht! De Renault motor… what else. Red-Bull had na seizoen 2015 al moeten kappen met Renault. En natuurlijk is Max positief. Die zit niet te wachten op boze gezichten van zijn werkgever.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      8 maart 2017 om 20:41

      @venividivici: En dan? Ferrari en Mercedes wilde geen motoren leveren uit angst dat Red Bull ze het snot voor de ogen zou rijden en Honda is nou ook niet echt de partner die je moet hebben gezien het feit dat ze nu al het derde jaar op rij met een achterstand te kampen hebben. De McLarens waren meer dan 25km/u per langzamer in de speedtraps.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        8 maart 2017 om 20:46

        @Edge: Dan moeten ze maar eens met hun sponsor Aston Martin om de tafel gaan zitten zodat AM motoren van Mercedes AMG kan afdwingen.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          8 maart 2017 om 21:19

          @venividivici: Ik zie het nog eerder gebeuren dat Aston zelf een motor bouwt voor in de bolide van red bull

          Login om te reageren
        • peug206 zegt

          8 maart 2017 om 21:26

          @venividivici: ik denk niet dat aston martin veel in de melk te brokkelen heeft bij grote baas mercedes. Volgens mij was het zelfs zo dat aston al een tijdje rode cijfers neerzette, voor de mercedes deal (correct me if im wrong!)

          Login om te reageren
          • mout zegt

            8 maart 2017 om 23:19

            @peug206: Het is flink zoeken naar jaren waarin AM winst maakte…

            Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            9 maart 2017 om 00:25

            @peug206: Klopt, maar niemand kan in de toekomst kijken dus wie weet wat voor snode plannen AM gaat hebben…

            Login om te reageren
  6. turboboy zegt

    8 maart 2017 om 20:32

    Als Alonso echt door Mercedes is gevraagd maar uit goed vertrouwen bij Mclaren is gebleven dan gaat hij nu toch onderhand spijt krijgen, zonde van de jaren als coureur van zijn kaliber.

    Login om te reageren
  7. gekketurbo zegt

    8 maart 2017 om 20:34

    Alonso, wat een kampioen. Aan zo’n topcoureur vertellen dat hij harder moet… Jammer dat hij het met zulke beunhazen moet doen

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      8 maart 2017 om 21:28

      @gekketurbo: beunhazen is niks mis mee. Mits je maar de goede beunhaas treft. Denk sws niet dat ze op dit niveau kunnen zeggen: nee sorry het is pauze. Kom over 3 minuten maar weer binnen!

      Login om te reageren
  8. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 maart 2017 om 20:40

    Het is natuurlijk veel te vroeg, en testen zeggen niks enzo, maar ik wil toch graag nóg een keer melden dat ik Hamilton een overschatte coureur vind en dat ik denk dat Bottas hem aan alle kanten voorbij rijdt dit seizoen…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 maart 2017 om 21:21

      @svenska_aeroplan_ab: Hmm. Ik denk van niet.

      Login om te reageren
    • dieselaer zegt

      9 maart 2017 om 01:09

      @svenska_aeroplan_ab: je kunt zijn imago en voorkomen vervelend vinden, maar hij heeft zich al jaren bewezen als topcoureur en daar is eigenlijk geen speld tussen te krijgen.
      Kijk alleen al naar 2007…

      Login om te reageren
  9. piquet1986 zegt

    8 maart 2017 om 20:43

    Ik snap die Guillaume Rocquelin ook echt niet. Als hoofdengineer zeggen dat alle problemen nu verholpen zijn. Begin nou maar gewoon met rijden, dan zie je vanzelf wel.

    Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    8 maart 2017 om 21:08

    Alonso heeft in een interview alweer Honda (terecht) afgebrand. Ding heeft geen power en geen betrouwbaarheid. Vorige week hebben ze voor 4 dagen 5 motoren gebruikt… Jammer, want Alonso verdiend gewoonweg een goede wagen. Als dit zo doorgaat stapt ‘ie eruit denk ik.

    Login om te reageren
  11. ahs1979 zegt

    8 maart 2017 om 21:23

    @jaapiyo R.E.17 moet R.S.17 zijn.
    On topic: laten we hopen dat na de eerste paar races duidelijk is geworden dat de conclusies uit de tests allemaal voorbarig waren en dat er meerdere teams meedoen in de strijd om het wereldkampioenschap……
    Ik wil ook graag weten hoe Bottas het gaat doen tegen Lulu.
    De starts zullen er dit jaar niet makkelijker op worden. Het aangrijpingspunt van de koppeling moet nu lineair zijn. Vorig jaar was dat anders…. https://www.motorsport.com/f1/news/revealed-new-f1-start-rules-will-be-a-lot-harder-for-drivers-880670/

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 maart 2017 om 23:23

      @ahs1979: Nope, de R.E.17 is de benaming van de motor, R.S.17 is de auto.

      Login om te reageren
      • ahs1979 zegt

        9 maart 2017 om 00:05

        @jaapiyo: OK thanks. Wist ik niet. Heet ie bij Toro Rosso dan ook zo?

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          9 maart 2017 om 00:52

          @ahs1979: ja in principe wel, maar bij RBR ook. Het is gewoon de interne bouwcode van het ding binnen Renault. Maar je doelt waarschijnlijk op de TAG benaming bij RBR. Bij STR kan zoiets nog gebeuren als er zich een sponsor meldt die zijn naam op de motor wil plakken.

          Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    8 maart 2017 om 21:24

    @Edge: Weet jij eigenlijk hoe de auto van McLaren verder presteert, even afgezien van de Honda-motor. Door de slechte prestaties van de motor heb ik helemaal geen beeld van de rest van de auto. Is het chassis en de aero een beetje in orde?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 maart 2017 om 10:49

      @berlinetta: Dat is vrij lastig om te zeggen. Een goed chassis valt normaal gesproken wat meer op op de langzamere sectoren van het circuit, omdat je daar minder afhankelijk bent van motorvermogen of topsnelheid. Helaas krijgen we geen sectortijden door, waardoor het lastig is om in te schatten hoe Alonso en Vandoorne het bijvoorbeeld in het langzame stuk van sector 3 (vorig jaar nog “Verstappenland” genoemd door Olav) doen. En zelfs dan is het lastig vanwege het sandbaggen. We weten of de brandstofhoeveelheden (ongeveer) overeenkomen en we weten van de topteams ook niet echt of zij al het achterste van de tong laten zien.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        9 maart 2017 om 12:25

        @edge: Nee, op basis van deze testen is het inderdaad niet te zeggen. Ik vroeg me af of je dat wist op basis van afgelopen twee seizoenen.

        Login om te reageren
  13. damom zegt

    8 maart 2017 om 21:38

    Wat betekent PU?

    Login om te reageren
    • venckman zegt

      8 maart 2017 om 21:48

      @damom: Poly-urethaan / power unit . Kies maar ;-)

      Login om te reageren
      • damom zegt

        8 maart 2017 om 21:50

        @venckman: dank je!

        Login om te reageren
  14. p993 zegt

    8 maart 2017 om 22:27

    Deze winter? Bij ons is t al lente

    Login om te reageren
  15. gerjan zegt

    9 maart 2017 om 00:52

    Tekst gelezen. Alle commentaren gelezen. Prachtig. Ik zie het wel. Het interesseert mij niks. Kijk alleen als het op zondag regent en dan moet ik verder ook niks te doen hebben. Maar vind het leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt. De beste combinatie wint.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North