F1 testdag zes: de pechduivel slaat toe bij Max Verstappen

Auteur: , 35 Reacties

Wordt onbetrouwbaarheid van de Renault-motor dit jaar de achilleshiel voor onze landgenoot?

Max

Niet als je het aan Max zelf vraagt. Die denkt namelijk dat de Franse fabrikant de probleempjes met de nieuwe PU nog wel op kan lossen voor de eerste race in Melbourne. Als professioneel coureur behoor je natuurlijk ook achter je team te blijven staan als het even niet loopt zoals het zou moeten. Eerder ondervonden ook de teams van Toro Rosso en Renault zelf dat de R.E.17 nog niet bulletproof is. Het goede nieuws is dat Max ondanks de pech in het laatste kwartiertje van de dag wel ruim 102 rondjes kon afleggen vandaag. Zijn beste tijd was aan het einde van de dag goed voor plaats vier.

Wat viel er vandaag nog meer op? Wel, Ferrari kwam voor het eerst deze winter ook wat problemen tegen. Tot op heden was de rode auto zo goed als foutloos gebleven, maar Kimi stuiterde vanmiddag de baan af. Het betekende het einde van de sessie voor de Fin, omdat zijn team eens grondig wilde onderzoeken wat de oorzaak was van de crash.

In de hoek waar de klappen vielen vonden we ook weer Renault en McLaren-Honda terug. Bij de gele rakkers moest Jolyon Palmer het ontgelden, dankzij pech deed hij slechts 29 rondjes. Later op de dag voegde Hulkenberg er daar nog wel 61 aan toe. Waar de problemen bij Renault echter (hopelijk) nog wel te overzien zijn, was het voor de oranje rakkers opnieuw een slechte dag. Het team mag dan geheel zoals we dat van ze gewend zijn net doen alsof alles volgens plan verloopt, maar Alonso deed slechts 46 rondjes. Daarbij was hij ook nog eens relatief traag.

Sorry McLaren, maar we geloven niet dat dat jullie bedoeling was. Vooral niet omdat Alonso weer in topvorm verkeerde op de radio. Toen het team de Spanjaard vroeg of hij bocht 3 volgas kon nemen, had de tweevoudig kampioen volgens Auto-Motor-und-Sport deze voor ze:

“With our lack of power, every corner is flat out.”

Er was echter ook nog nieuws in positieve zin! Ten eerste zijn er vandaag snellere tijden op de klokken gezet dan in de voorgaande dagen. De claim dat de auto’s dit jaar tot zo’n vijf seconden sneller zijn dan vorig jaar komt daarmee iets dichter in de buurt. Vorig jaar zette Raikkonen in de tweede testweek een 1:22.765 op de klokken en was daarmee de snelste coureur van de eerste twee testweken. Bottas deed vandaag een 1:19.310, dus dat is al bijna 3,5 seconde per rondje harder. De omstandigheden maken natuurlijk ook vaak verschil, maar toch, het is een indicatie.

Williams tenslotte had ook een prima dag. Massa benaderde de tijd van Bottas tot op iets meer dan één tiende. Maar misschien wel belangrijker: Stroll heeft 59 probleemloze rondjes afgelegd! Misschien komt het dus tóch nog wel goed met de eerste Canadees in de F1 sinds Jacques Villeneuve.

1. Valtteri Bottas Mercedes-Mercedes 1:19.310s (70)
2. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:19.420s (63)
3. Kimi Raikkonen Ferrari-Ferrari 1:20.406s (53)
4. Max Verstappen Red Bull-TAG 1:20.432s (102)
5. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:20.579s (59)
6. Lewis Hamilton Mercedes-Mercedes 1:20.702s (79)
7. Nico Hulkenberg Renault-Renault 1:21.213s (61)
8. Sergio Perez Force India-Mercedes 1:21.297s (100)
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:21.872s (92)
10. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:22.887s (96)
11. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:23.000s (59)
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:23.041s (46)
13. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:23.361s (46)
14. Jolyon Palmer Renault-Renault 1:24.774s (29)



35 reacties

Massa is terug en lijkt beter dan ooit. 200+ ronden in twee dagen testen… petje af, die is goed getraind!
Ik heb zo’n voorgevoel dat Max dit jaar geen podium gaat halen….
@dutchdriftking: Wie weet.. Rondjes rijden zonder verkeer en racen tegen tegenstanders zijn 2 hele verschillende dingen.
Williams doet het volgens mij ook wel goed. De auto lijkt betrouwbaar en snel en Massa heeft er volgens mij ook zin in. Nu hopen dat Strolles onder controle houdt en dan kan het best eens een leuk seizoen worden voor Williams.
@berlinetta:
Zou knap lullig zijn als Bottas er komend seizoen uitgereden wordt door Massa.
@harrie: Sterker nog… het zou mega humor zijn als de ingehuurde ex coureur Massa ineens mee zou strijden voor het WK-schap dit seizoen haha
@venividivici: Hahaha, zou wel een mooi verhaal zijn. Hamilton even terugpakken die hem zijn WK titel in de laatste ronde door de neus boorde.
Zijn vader had ook altijd “pech” als hij geen eerste werd ..

Genetisch dus ..
Zucht! De Renault motor… what else. Red-Bull had na seizoen 2015 al moeten kappen met Renault. En natuurlijk is Max positief. Die zit niet te wachten op boze gezichten van zijn werkgever.
@venividivici: En dan? Ferrari en Mercedes wilde geen motoren leveren uit angst dat Red Bull ze het snot voor de ogen zou rijden en Honda is nou ook niet echt de partner die je moet hebben gezien het feit dat ze nu al het derde jaar op rij met een achterstand te kampen hebben. De McLarens waren meer dan 25km/u per langzamer in de speedtraps.
@Edge: Dan moeten ze maar eens met hun sponsor Aston Martin om de tafel gaan zitten zodat AM motoren van Mercedes AMG kan afdwingen.
@venividivici: Ik zie het nog eerder gebeuren dat Aston zelf een motor bouwt voor in de bolide van red bull
@venividivici: ik denk niet dat aston martin veel in de melk te brokkelen heeft bij grote baas mercedes. Volgens mij was het zelfs zo dat aston al een tijdje rode cijfers neerzette, voor de mercedes deal (correct me if im wrong!)
@peug206: Het is flink zoeken naar jaren waarin AM winst maakte…
@peug206: Klopt, maar niemand kan in de toekomst kijken dus wie weet wat voor snode plannen AM gaat hebben…
Als Alonso echt door Mercedes is gevraagd maar uit goed vertrouwen bij Mclaren is gebleven dan gaat hij nu toch onderhand spijt krijgen, zonde van de jaren als coureur van zijn kaliber.
Alonso, wat een kampioen. Aan zo’n topcoureur vertellen dat hij harder moet… Jammer dat hij het met zulke beunhazen moet doen
@gekketurbo: beunhazen is niks mis mee. Mits je maar de goede beunhaas treft. Denk sws niet dat ze op dit niveau kunnen zeggen: nee sorry het is pauze. Kom over 3 minuten maar weer binnen!
Het is natuurlijk veel te vroeg, en testen zeggen niks enzo, maar ik wil toch graag nóg een keer melden dat ik Hamilton een overschatte coureur vind en dat ik denk dat Bottas hem aan alle kanten voorbij rijdt dit seizoen…
@svenska_aeroplan_ab: Hmm. Ik denk van niet.
@svenska_aeroplan_ab: je kunt zijn imago en voorkomen vervelend vinden, maar hij heeft zich al jaren bewezen als topcoureur en daar is eigenlijk geen speld tussen te krijgen.
Kijk alleen al naar 2007…
Ik snap die Guillaume Rocquelin ook echt niet. Als hoofdengineer zeggen dat alle problemen nu verholpen zijn. Begin nou maar gewoon met rijden, dan zie je vanzelf wel.
Alonso heeft in een interview alweer Honda (terecht) afgebrand. Ding heeft geen power en geen betrouwbaarheid. Vorige week hebben ze voor 4 dagen 5 motoren gebruikt… Jammer, want Alonso verdiend gewoonweg een goede wagen. Als dit zo doorgaat stapt ‘ie eruit denk ik.
@jaapiyo R.E.17 moet R.S.17 zijn.
On topic: laten we hopen dat na de eerste paar races duidelijk is geworden dat de conclusies uit de tests allemaal voorbarig waren en dat er meerdere teams meedoen in de strijd om het wereldkampioenschap……
Ik wil ook graag weten hoe Bottas het gaat doen tegen Lulu.
De starts zullen er dit jaar niet makkelijker op worden. Het aangrijpingspunt van de koppeling moet nu lineair zijn. Vorig jaar was dat anders…. https://www.motorsport.com/f1/news/revealed-new-f1-start-rules-will-be-a-lot-harder-for-drivers-880670/
@ahs1979: Nope, de R.E.17 is de benaming van de motor, R.S.17 is de auto.
@jaapiyo: OK thanks. Wist ik niet. Heet ie bij Toro Rosso dan ook zo?
@ahs1979: ja in principe wel, maar bij RBR ook. Het is gewoon de interne bouwcode van het ding binnen Renault. Maar je doelt waarschijnlijk op de TAG benaming bij RBR. Bij STR kan zoiets nog gebeuren als er zich een sponsor meldt die zijn naam op de motor wil plakken.
@Edge: Weet jij eigenlijk hoe de auto van McLaren verder presteert, even afgezien van de Honda-motor. Door de slechte prestaties van de motor heb ik helemaal geen beeld van de rest van de auto. Is het chassis en de aero een beetje in orde?
@berlinetta: Dat is vrij lastig om te zeggen. Een goed chassis valt normaal gesproken wat meer op op de langzamere sectoren van het circuit, omdat je daar minder afhankelijk bent van motorvermogen of topsnelheid. Helaas krijgen we geen sectortijden door, waardoor het lastig is om in te schatten hoe Alonso en Vandoorne het bijvoorbeeld in het langzame stuk van sector 3 (vorig jaar nog “Verstappenland” genoemd door Olav) doen. En zelfs dan is het lastig vanwege het sandbaggen. We weten of de brandstofhoeveelheden (ongeveer) overeenkomen en we weten van de topteams ook niet echt of zij al het achterste van de tong laten zien.
@edge: Nee, op basis van deze testen is het inderdaad niet te zeggen. Ik vroeg me af of je dat wist op basis van afgelopen twee seizoenen.
Wat betekent PU?

@damom: Poly-urethaan / power unit . Kies maar ;-)
@venckman: dank je!
Deze winter? Bij ons is t al lente
Tekst gelezen. Alle commentaren gelezen. Prachtig. Ik zie het wel. Het interesseert mij niks. Kijk alleen als het op zondag regent en dan moet ik verder ook niks te doen hebben. Maar vind het leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt. De beste combinatie wint.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).