• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 testdag vijf: Max’ RB13 duikt onder de 1:20 grens

Auteur: jaapiyo, gepost 7 maart 2017 om 18:45 – 28 Reacties

Toro-Rosso


Weliswaar in handen van teamgenoot Daniel Ricciardo, maar wat Daniel kan…

Dat moet Max ook kunnen, tenminste wel als hij wereldkampioen wil worden én teamgenoot blijft van de Ozzie. Vandaag werd er na een lang weekend weer getest door de Formule 1 teams in Barcelona. De voorzichtige conclusie die we aan het eind van vorige week trokken, was dat Mercedes het te kloppen team is met Ferrari kort daarachter. Red Bull leek het derde team te zijn, maar dan wel op enige afstand.

Valtteri Bottas reed na een trage start in de eerste twee dagen met een 1:19.705 de snelste tijd van de week. Naast de Fin brak alleen ons aller Sebastian Vettel de barrière van de tachtig seconden. Maar, voor de liefhebbers van gezonde competitie hebben we goed nieuws op dit vlak: vandaag voegden maar liefst twee coureurs van andere teams zich bij dit selecte gezelschap. Één van hen is ex-pensionado Felipe Massa, die en passant ook nog eens 168 rondjes aflegde met de FW40.

Interessanter voor ons Nederlanders is echter dat ook Ricciardo vandaag een 1:19 op de klok toverde. De Ozzie eindigde de dag daarmee als tweede. Helemaal vlekkeloos verliep testdag één van week twéé echter niet voor de goedlachse honeybadger. Door een spinnetje moest hij namelijk even in het stof happen naast de baan. Met 89 afgelegde rondes bleef hij ook ver achter bij de echte veelrijders in het veld, hoewel daar verder niet direct een aanwijsbare reden voor is.

Dat geldt wél voor de problemen die zowel McLaren-Honda als Renault vandaag wéér kenden. Beide teams moesten namelijk noodgedwongen een motor wisselen. Niet iets wat je ook even tijdens de race kan doen. Het is een zorgwekkende ontwikkeling voor beide fabrikanten.

Eric Boullier van McLaren geeft dan ook toe dat de relatie tussen het team en haar motorleverancier onder hoge druk staat. Echter, de McLaren bolide loopt niet over van de sponsornamen. De Fransman doet er dus misschien goed aan zich te realiseren dat de steun van Honda op dit moment tegelijkertijd misschien wel de redding van het team is.

Sprekende over onfortuinlijke situaties: ook Lewis Hamilton had vandaag niet helemaal de dag waarop hij gehoopt had. Het drama bij hem was echter wel van een andere orde dan dat bij de échte zorgenkindjes. Dankzij problemen met de vloer van de Mercedes kwam hij niet helemaal lekker in het ritme. Uiteindelijk was de tijd die hij in de ochtend reed alsnog voldoende voor P4 op de ranglijst. Teamgenoot Bottas deed in de middag aanzienlijk meer rondjes, maar ging niet voor een toptijd.

Tenslotte kon Pascal Wehrlein een persoonlijk feestje vieren. Niet dat zijn optreden vandaag extreem indrukwekkend was, maar hij mocht in ieder geval weer rijden van de doktoren. Vorige week moest hij nog uitzitten na zijn crash in de Race of Champions.

1. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:19.726s (168 ronden)
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG 1:19.900s (89)
3. Sebastian Vettel Ferrari-Ferrari 1:19.906s (168)
4. Lewis Hamilton Mercedes-Mercedes 1:20.456s (49)
5. Valtteri Bottas Mercedes-Mercedes 1:20.924s (86)
6. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:21.347s (142)
7. Nico Hulkenberg Renault-Renault 1:21.589s (57)
8. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:21.676s (81)
9. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1:21.743s (83)
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:22.537s (80)
11. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:23.336s (47)
12. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:23.630s (53)
13. Jolyon Palmer Renault-Renault 1:24.790s (15)

Ook interessant!

  • Vandaal besmeurt Mercedes met nummer 33 van Max Verstappen
    Vandaal besmeurt Mercedes met nummer 33 van Max Verstappen
  • Mercedes speelt vals
    Mercedes is alle fatsoen kwijt en gaat in protest tegen Max
  • Verstappen: "Wij zouden sowieso bak moeten wisselen" [updated]
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Video: Monteur vergeet te remmen in Audi
  • Hyundai onthult in Brussel hun grootste EV ooit
  • Porsche geeft per ongeluk twee S/T’s hetzelfde nummer, biedt excuses aan
  • VW neemt harde maatregelen vanwege tegenvallende verkoop ID. Buzz
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Felipe Massa, Ferrari, Formule 1, Lewis Hamilton, Mercedes, Pascal Wehrlein, Racing, Red Bull Racing, Valtteri Bottas, williams

Vorig bericht: « Live: de Bentley Bentayga Mulliner is kleurrijk
Volgend bericht: Live: de nieuwe Mazda CX-5 brengt de Jinba Ittai »

Lees Interacties

Reacties

  1. st220 zegt

    7 maart 2017 om 18:54

    Wat een stemming-makerij… we zien het wel over twee weken!

    Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      7 maart 2017 om 22:55

      @st220: ze mogen toch oefen rondjes rijden? Dat jij er schijnbaar hoop uit put zegt meer over jouw opportunistische standhouding

      Login om te reageren
  2. mauking zegt

    7 maart 2017 om 18:56

    Hup MAX!

    Login om te reageren
  3. bouwvakkert zegt

    7 maart 2017 om 19:00

    Even nieuwschierig hoor, maar waarom elke keer als topicfoto de auto van Toro Rosso bij artikelen over de auto van Red Bull?

    Login om te reageren
    • Wrx23 zegt

      7 maart 2017 om 19:10

      @bouwvakkert: volgens mij gaat dit artikel niet alleen maar over RedBull

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        7 maart 2017 om 19:51

        @wrx23: maar wel voor 90%
        Your argument is invalid

        Login om te reageren
        • Wrx23 zegt

          7 maart 2017 om 20:50

          @awesome: nog niet eens de helft van dit artikel gaat puur alleen over red bull

          Login om te reageren
          • awesome zegt

            7 maart 2017 om 22:47

            @wrx23: prima, Honey BooBoo… je hebt gelijk hoor.

            Login om te reageren
  4. bluebird zegt

    7 maart 2017 om 19:00

    En Massa dacht: laat ik maar zoveel mogelijk rondjes rijden, voordat Lance het ding aan gort rijdt.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 maart 2017 om 19:03

      @bluebird: Gelijk heeft ie!

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      7 maart 2017 om 19:14

      @bluebird: 168 rondjes dat is best veel op 1 dag. Die zal wel last van zijn nek hebben morgen

      Login om te reageren
      • bluebird zegt

        7 maart 2017 om 19:35

        @lekkerlinksrijden: volgens mij mag ie morgen weer aan de bak.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          7 maart 2017 om 19:44

          @bluebird: een Thaise massage met happy end zal m goed doen

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      7 maart 2017 om 19:53

      https://hasstrollcrashedyet.com

      Login om te reageren
  5. harrie zegt

    7 maart 2017 om 19:34

    Toch wel een tikje verontrustend, dat een Williams met een Mercedes klantenmotor Red Bull voor blijft.
    Hoop echt dat RB nog niet het achterste van de tong laat zien.

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      7 maart 2017 om 19:40

      @harrie: niks om je zorgen over te maken hoor, Red Bull laat ongetwijfeld niet het achterste van hun tong zien. Pas in Melbourne weten we meer.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        7 maart 2017 om 20:20

        @autoriteit: Maar waarom zouden ze dat doen? De testen zijn toch bedoeld om de auto te leren kennen en dan zul je toch ook eens het maximale eruit halen lijkt me.

        Login om te reageren
    • awesome zegt

      7 maart 2017 om 19:57

      @harrie: de RB13 ziet er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes AMG, behoorlijk clean uit.
      Waar de laatstgenoemde nu al met allerlei flapjes op de voorvleugel werkt ziet de vleugel van RB er nog heel clean uit.
      Dit is nog niets meer dan de basis die men heeft neergezet, vanaf Melbourne krijgen we de werkelijke auto te zien, en iets zegt mij dat deze wel eens verrassend snel kan zijn…

      Login om te reageren
      • bluebird zegt

        7 maart 2017 om 19:59

        @awesome: lijkt er inderdaad op http://www.ad.nl/formule-1/mercedes-verwacht-aangepaste-red-bull-bij-start-formule-1-seizoen~a9ff928f/

        Login om te reageren
  6. autoriteit zegt

    7 maart 2017 om 19:37

    Zooo die Ocon heeft stiekem een toptijd gereden zo te zien, die mag een eervolle vermelding hebben.. 1:1.347s… :)

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    7 maart 2017 om 19:41

    Altijd leuk dat er een foto van een toro rosso boven deze artikelen staan

    Login om te reageren
  8. Forza zegt

    7 maart 2017 om 19:54

    Voor de volledigheid misschien het type band erbij zetten? Zet een en ander in perspectief. RB heeft nl op ultrasofts de tweede tijd gereden en was daarmee de enige op dit type band. Wat het zegt? Geen idee. Maar het speculeert wel wat lekkerder :)

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 maart 2017 om 23:54

      @forza: ja dat is in principe een goed idee natuurlijk, maar lastig om te achterhalen bij alle rijders. Ik las wel dat Ricciardo zijn tijd weliswaar op de zachtste bandjes gezet had maar dat hij niet veel trager was op dat iets harder compounds.

      Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      8 maart 2017 om 01:12

      @forza: oke dan: de tijd van massa was op ultra’s, die van ricciardo ook, maar pas aan het einde van de testsessie, dus hij heeft een veel kortere stint gereden op de ultrasoft, dus waar het op neerkomt: je kunt er helemaal niets mee.

      Login om te reageren
  9. treinrukker zegt

    7 maart 2017 om 19:58

    Als williams het snelst is dan geeft dat gelijk aan dat testen 0,0 voorstelt qua tijden, de topteams rijden met gemak 0,5 /1 sec sneller dan williams, heb iig zin in Melbourne

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    7 maart 2017 om 20:04

    Als mclaren wordt je hier toch helemaal gek van

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    7 maart 2017 om 20:13

    Het McLaren-Honda verhaal begint zo onderhand wel heel erg pijnlijk te worden voor beide partijen. Ik snap ook goed dat Eric Boullier zegt dat de relatie met Honda onder grote druk staat. Zoals @jaapiyo al terecht opmerkt is de financiële steun van Honda natuurlijk hartstikke welkom, maar Boullier moet daarnaast ook niet vergeten dat McLaren weinig alternatieven heeft en aangewezen is op de goodwill van Mercedes, Ferrari of Renault als men van Honda af wil. Het schijnt namelijk redelijk in kannen en kruiken te zijn dat Sauber vanaf 2018 met Honda-power gaat rijden. De regels schrijven daarnaast voor dat wanneer een team geen motorendeal gesloten krijgt, de motorenfabrikant die de minste klantenteams onder zijn hoede heeft alsnog vanuit de FIA een leververplichting krijgt opgelegd. Drie keer raden bij wie McLaren dan uitkomt als Mercedes, Ferrari en Renault ieder al klantenteams hebben en Sauber het enige Honda team is. Juist.

    Wat de rest van de test betreft, mooi om te zien dat Massa flink wat rondjes op de klok heeft weten te zetten en ook erg slim van Williams dat ze hem de eerste twee testdagen geven. Mocht Stroll dan weer de muur of de grindbak opzoeken, hebben Massa en Williams in ieder geval alsnog een flinke dot data waar ze mee aan de slag kunnen.

    En ik wil nog niet al te veel op de zaken vooruit lopen, maar ik denk dat de kans op een sterk Ferrari toch met de dag reëler begint te worden. Los van het feit dat Vettel een vrij weinig zeggende snelle tijd post, klokt hij gewoon wéér absurd veel rondjes. Da’s toch een mooi teken dat het met de betrouwbaarheid van de Ferrari dik in orde is.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 maart 2017 om 20:21

      @Edge: Ferrari doet het momenteel inderdaad erg goed. Met die motor zit het wel snor denk ik. Bovendien zijn ze momenteel aan het experimenteren met andere injectoren. Als dat een succes blijkt te zijn, wordt de motor nog beter.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North